جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
دایمولاکس چیست و چرا تجویز می شود؟_65793c7191f4a.jpeg
دایمولاکس چیست و چرا تجویز می شود؟_65793c7191f4a.jpeg

دایمولاکس چیست و چرا تجویز می شود؟

سرفصل های این مقاله

موارد مصرف و عوارض جانبی دایمولاکس

دایمولاکس یک فرآورده گیاهی و 100% طبیعی برای برطرف کردن مشکل یبوست است. یبوست زمانی رخ می دهد که اجابت مزاج مشکل شده و از تعداد دفعات آن کاسته می شود. فاصله ی زمانی بین اجابت مزاج از شخصی به شخص دیگر بسیار متفاوت است. برخی از افراد در روز سه بار اجابت مزاج دارند و برخی دیگر یک بار در روز و برخی دو بار در هفته. اگر فاصله ی بین اجابت مزاج به بیش از 3 روز برسد مدفوع سفت شده و دفع آن مشکل می شود.

تقریبا همه در طول زندگی خود حداقل یک بار به بیماری یبوست دچار می شوند. این بیماری حدودا 2 در صد از جمعیت آمریکا را تحت تاثیر قرار می دهد که با افزایش سن میزان شیوع آن نیز افزایش می یابد. اگر چه این بیماری معمولا بیماری جدی ای نیست اما می تواند باعث ایجاد نگرانی شود.

دایمولاکس یک ترکیب ملین گیاهی است که می تواند به راحتی مشکل یبوست را برطرف کند ولی بهتر است مصرف آن با تجویز پزشک و تحت نظارت او صورت بگیرد.

اجزاء فرآورده: زعفران، صبر زرد، هلیله زرد، گل سرخ

موارد مصرف دایمولاکس

  • درمان یبوست
  • پاکسازی دستگاه گوارش

دایمولاکس

روش مصرف دایمولاکس

هر شب یک قرص دایمولاکس قبل از خواب (1ساعت بعد از صرف شام) استفاده شود.

شرح مزایای مصرف دایمولاکس

کاهش حرکات روده و در نتیجه کاهش غیر طبیعی دفعات اجابت مزاج که معمولاً با تغییر در قوام مدفوع همراه است، یبوست نامیده می‌شود. یبوست می‌تواند در اثرعدم مصرف کافی مایعات و یا رژیمهای غذایی حاوی فیبر (سبزیجات و میوه‌جات)، عدم تحرک و یا بعنوان عارضه برخی بیماریها و یا مصرف داروها بروز کند که در بیشتر موارد با رفع عامل آن، به راحتی برطرف خواهد شد. درد قسمت تحتانی پشت، نفخ معده و سردرد، از علائم یبوست هستند.

صمغ صبر زرد به عنوان ماده موثره اصلی دایمولاکس دارای مقادیر زیادی از گلیکوزیدهای آنترون -10-C گلیکوزیل مانند آلوئین A، آلوئین B و.. میباشد. این مشتقات دارای اثر لاکستیو هستند و در روده توسط آنزیم گلیکوزیداز فلور آن به فرم آنترون فعال متابولیزه شده و باعث دفع می شود.

دایمولاکس به دلیل داشتن مقادیرعمده از صمغ صبرزرد ابتدا با تاثیر بر حرکت کولون و مهار سکون روده و تحریک انقباضات بیرون رانده آن موجب عبور سریع مواداز روده شده و به علت کاهش زمان عبور جذب مایعات از روده راکم می نماید. به علاوه تحریک ترشح کلرید فعال باعث افزایش محتوای آب و الکترولیت می شود. بنابراین به طور کلی دو مکانیسم برای اثر این دارو مطرح است اول تحریک روده بزرگ توسط مهار پمپ سدیم/ پتاسیم و کانال کلر در غشاء کولون و در نتیجه افزایش عبور کولون دوم تاثیر بر فرایندهای ترشح (تحریک موکوس و ترشح کلراد) و در نتیجه افزایش ترشح مایعات می باشد.

گفته می شود که اثرات صبر زرد که در فرمولاسیون دایمولاکس بکار رفته است در افزایش حرکت کولون به واسطه تحریک مستقیم نرونهای کولون واحتمالا پرو ستاگلاندین ها انجام می شود. فرایند دفع معمولا پس از 6 تا 12 ساعت از مصرف دارو رخ می دهد که این تاخیر زمان رسیدن دارو به کولون و متابولیزه شدن آن به فرم ترکیب فعال می باشد.

عوارض جانبی دایمولاکس

جذب آنتراکینونهای موجود در صبرزد بکار رفته در دایمولاکس ممکن است منجر به تغییر رنگ مایعات بدن گردد.

دایمولاکس قرص

شرایط منع مصرف دایمولاکس

به دلیل اینکه بخش عمده دایمولاکس صبرزرد است این فراورده در موارد انسداد روده ای، هر بیماری التهاب روده ها (مانند بیماری کرون، کولیت اولسراتیو، سندرم روده تحریک پذیر) هر نوع ایلئوس ( شکم حاد جراحی، انسداد روده، تجمع مدفوع در روده ها (fecal impaction) آپاندیسیت، درد شکم با منشاء ناشناخته منع مصرف دارد.

  • دایمولاکس نباید در بارداری وشیردهی مورد مصرف قرار گیرد.
  • مصرف دایمولاکس در کودکان زیر ۱۲ سال منع مصرف دارد.

شرایط نگهداری دایمولاکس

دایمولاکس را در جای خشک و خنک و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.

بیشتر بخوانید:

موارد مصرف شربت لاکتولوز و فواید آن در درمان یبوست

فواید عالی کپسول فیتولاکس برای درمان یبوست

همه چیز در مورد شربت لاکسی ژل یا منیزیم هیدروکساید

separator line

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: