دسته‌بندی نشده

خواص شگفت انگیز گشنیز برای کنترل قند خون

گشنیز برای کنترل قند خون

دانه های خشک شده گشنیز آن نیز به عنوان تخم گشنیز نام گذاری شده و برای بهبود عطر و طعم غذاها و سس ها به عنوان ادویه استفاده می شوند.

این ماده خوش عطر و طعم در بسیاری از ادویه های ترکیبی آماده نیز وجود دارد.

این گیاه نه تنها طعم منحصر به فرد و جذابی را ارائه می دهد، بلکه مصرف آن نیز به جریان خون و سلامت قلب و همچنین آرام کردن مشکلات جدی گوارشی مانند IBS کمک خواهد کرد.

این به این دلیل است که گشنیز حاوی فعالیت های بیولوژیکی است که منجر به فعالیت های گسترده ای دارویی و درمانی از جمله موارد زیر در بدن می شود:

  1. ضد میکروبی
  2. ضد صرع
  3. ضد افسردگی
  4. ضد امراض
  5. ضد التهابی
  6. مهار کننده اضطراب

در تحقیقات مختلف مشخص شده است که این گیاه به کاهش کلسترول، فشار خون و قند خون به طور طبیعی نیز کمک می کند!

خواص گشنیز برای کاهش قند خون

روغن و اسانس تهیه شده از دانه های گشنیز دارای اثرات کاهش دهنده قند خون بر بدن انسان هستند. این اثر واقعا درمانی است.

به همین دلیل به افراد مبتلا به قند خون پایین یا مصرف کنندگان داروهای کاهش قند خون هشدار داده می شود که در زمان مصرف محصولات تهیه شده با گشنیز مراقب باشند.

اگر قصد دارید به طور طبیعی دیابت خود را درمان کنید و قند خون خود را پایین بیاورید، باید از خوردن گشنیز بیشتری در رژیم روزانه خود شروع کنید.

مطالعات متعدد حیوانی این مفهوم را تایید کرده اند و نشان داده اند که گشنیز می تواند به ترشح انسولین و کاهش قند خون کمک کند.

یک مطالعه نشان داد که گشنیز در بهبود متابولیسم کربوهیدرات و افزایش فعالیت هیپوگلیسمی موثر است. امیدواریم مطالعات انسانی بیشتری نیز به زودی صورت گیرد.

اما به هر حال، بسیاری از افراد اثرات ضد دیابتی این ادویه را به صورت تجربی احساس کرده اند.

روغن و اسانس این گیاه دارای اثرات کاهش دهنده قند خون در دیابت است. این کار با افزایش ترشح انسولین در لوزالمعده و فعالیت هایی مشابه با انسولین در سطح سلولی انجام می شود.

می توانید دو تا سه قطره روغن اسانس گشنیز را با یک قاشق روغن حامل ترکیب کرده و آن را کف پای خود بمالید.

برخی از افراد این ترکیب را روی لوزالمعده مالیده و از کمپرس گرم روی آن استفاده می کنند. در هر صورت قبل از مصرف این گیاه باید با پزشک مشورت کنید.

گشنیز برای کنترل قند خون

خواص گشنیز برای درمان ناراحتی های گوارشی

محققان دریافته اند که این گیاه مانند یک دارو ضد اسپاسم، انقباض عضلات گوارشی که موجب ناراحتی IBS و سایر اختلالات گوارشی می شود را کاهش می دهد.

مطالعه ای که در Digestive Diseases and Sciences منتشر شده است، ۳۲ نفر مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، که حداقل از یک مشکل مزمن گوارشی رنج می برند را مورد بررسی قرار دارد.

امروزه ۲۰ درصد آمریکایی ها تحت تاثیر سندرم روده تحریک پذیر (IBS) قرار دارند. این مطالعه به بررسی اثرات مصرف مکمل حاوی گشنیز در مقایسه با مصرف دارونما پرداخته است.

پس از هشت هفته، افرادی که از مکمل گشنیز استفاده می کردند، کاهش شدت و فراوانی درد شکم را گزارش کردند. آنها همچنین نسبت به گروه مصرف کننده دارونما دارای شدت و فراوانی کمتری در نفخ معده بودند.

خواص گشنیز برای کاهش فشار خون

برای افرادی که مبتلا به فشار خون بالا هستند، مصرف این ادویه باعث کاهش فشار خون می شود. این گیاه نه تنها باعث تقویت فعالیت روده می شود، بلکه دارای اثر دیورتیک بر بدن است که برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است.

هنگامی که فشار خون بالا را درمان می کنید، خطر ابتلا به بیماری های جدی و مرگبار مانند لخته شدن خون و سکته مغزی را نیز کاهش می دهید.

خواص گشنیز برای مبارزه با مسمومیت غذایی

مطالعات متعدد نشان داده اند که گشنیز جزء گیاهانی است که اثرات ضد میکروبی قوی بر پاتوژن های خوراکی دارند.

هنگامی که شما از آن در آشپزی خود استفاده می کنید، انگار یک لایه محافظ اضافی را در بدن در برابر خطر ابتلا به مسمومیت غذایی ایجاد کرده اید.

گشنیز در واقع شامل یک ترکیب ضد باکتریایی است که ممکن است به طور خاص برای مبارزه با باکتری سالمونلا، که مسئول میلیون ها مسمومیت در سطح جهان است، مفید می باشد.

یک مطالعه که در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شده نشان داد که گشنیز فعالیت آنتی باکتریال علیه سالمونلا دارد. گشنیز حاوی مقادیر زیادی دودسنال است.

این ماده یک ترکیب طبیعی است که در واقع دو برابر قدرتمندتر از آنتی بیوتیک است و راه پیشگیرانه مناسبی برای جلوگیری از آلودن شدن بدن با سالمونلا است.

با اضافه کردن این ادویه به رژیم غذایی خود می توانید بدنتان را در برابر مسمومیت غذایی محافظت کنید.

خواص گشنیز برای بهبود سطح کلسترول

مطالعات نشان داده اند که با گنجاندن گشنیز در رژیم غذایی می توانید سطح کلسترول بد را در بدن کاهش دهید.

در یک آزمایش حیوانی، کاهش معنی داری در کلسترول بد یا LDL و افزایش کلسترول سالم یا HDL در حیواناتی که از بذر گشنیز استفاده کرده بودند، مشاهده شد.

بنابراین اگر به دنبال پایین آوردن کلسترول کل و تعادل در LDL و HDL هستید، این ادویه ممکن است ترفندی مفید برای رسیدن به هدفتان باشد.

خواص گشنیز برای کمک به درمان عفونت های دستگاه ادراری

دانه های گشنیز در کاهش علائم عفونت ادراری یا UTI موثر هستند. کافی است که ۱٫۵ قاشق چای خوری بذر گشنیز را در دو فنجان آب دم کنید.

سپس چای را صاف کرده و آن را هر روز صبح مصرف کنید. این کار کمک می کند تا ناراحتی و درد مرتبط با UTI کم شده و سلامت عمومی بدن ارتقا پیدا کند.

خواص گشنیز برای حمایت از عملکرد صحیح بدن در دوره قاعدگی

تخم گشنیز، با کمک به تنظیم عملکرد مناسب غدد درون ریز و هورمون هایی که دوره های قاعدگی را تنظیم می کنند، باعث می شود که عملکرد قاعدگی به درستی انجام شود.

علاوه بر این، گشنیز می تواند در طول چرخه قاعدگی موجب کاهش التهاب، گرفتگی و درد شود. استفاده از این گیاه برای تنظیم قاعدگی یک روش معمول در طب آیورودا است.

خواص گشنیز برای جلوگیری از التهاب عصبی و بیماری

بیماری های نوروژنیک، از جمله آلزایمر، پارکینسون، مولتیپل اسکلروز، تومورهای مغزی و مننژیت، بر اثر التهاب مزمن ایجاد می شوند.

یک مطالعه منتشر شده در مجله Molecular Neurobiology نشان داد که رژیم های غذایی حاوی زردچوبه، فلفل، گل میخک، زنجبیل، سیر، دارچین و گشنیز به پیشگیری از التهاب و پیشگیری از بیماری های نوروژنیک کمک می کنند.

محققان خاطر نشان کردند که سبک زندگی افراد استفاده کننده از رژیم غذایی غنی از این مواد مغذی، میزان ابتلا به انحطاط عصبی را پایین می آورد.

ارزش غذایی گشنیز

گشنیز از نظر فنی گیاه و ادویه است زیرا هم برگ و هم تخم آن به عنوان چاشنی استفاده می شود.

برگ های تازه آن به عنوان سبزی شناخته می شوند. در حالی که دانه های آن تخم گشنیز نامیده شده و به عنوان ادویه استفاده می شوند.

یک قاشق غذاخوری تخم گشنیز (Coriandrum sativum) حاوی مواد زیر است:

  1. ۱۵ کالری
  2. ۲٫۸ گرم کربوهیدرات
  3. ۰٫۶ گرم پروتئین
  4. ۰٫۹ گرم چربی
  5. ۲٫۱ گرم فیبر
  6. ۰٫۸ میلی گرم آهن (حدود ۴٫۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  7. ۱۶ میلی گرم منیزیم (حدود ۴ درصد از نیاز روزانه بدن)
  8. ۳۵ میلی گرم کلسیم (حدود ۳٫۵ درصد از نیاز روزانه بدن)
  9. ۲۰ میلی گرم فسفر (حدود ۲ درصد از نیاز روزانه بدن)
  10. ۱ میلی گرم ویتامین C (حدود ۱٫۷ درصد از نیاز روزانه بدن)

روغن فرار گشنیز نیز غنی از ترکیبات گیاهی مفید مانند مواد زیر است:

  • کاروون
  • ژرانیول
  • لیمونن
  • بورنئول
  • کافور
  • المول
  • لینالول

این ماده همچنین دارای فلاونوئیدهایی از جمله:

  • کورستین
  • کومپفرل
  • رامنتین
  • آپی ژنین

و همچنین ترکیبات اسید فنولیک فعال، از جمله کافئین و اسید کلروژنیک است.

بیشتر بخوانید :

آموزش پخت گشنیز پلو با گوشت یا مرغ

فواید بی نظیر گشنیز و تخم گشنیز

خواص دارویی و درمانی عرق گشنیز در طب سنتی

۵ مزیت شگفت انگیز تخم گشنیز در کاهش وزن و لاغری

عسل گشنیز : خواص بی نظیر عسل گشنیز چیست ؟

هشدارهای لازم در زمان استفاده از گشنیز

مصرف مقدار متعادلی از گشنیز، به احتمال زیاد هیچ گونه عوارض جانبی ناخواسته ای را ایجاد نمی کند و برای کاهش نفخ نیز مفید است. اما هنگامی که از این گیاه برای مقاصد پزشکی استفاده می شود، می تواند باعث افزایش حساسیت پوست به نور خورشید شود.

اگر به بادیان رومی، زیره سیاه، رازیانه یا گیاهان مشابه حساس هستید، ممکن است به گشنیز نیز حساسیت داشته باشید.

با توجه به توانایی طبیعی این گیاه در کاهش سطح قند خون، اگر مبتلا به دیابت هستید و این ادویه را مصرف می کنید، حتما در طول دوره درمان، قند خون خود را به صورت دوره ای کنترل کنید.

همان طور که گفتیم این گیاه می تواند سطح فشار خون را نیز کاهش دهد. بنابراین اگر در معرض فشار خون پایین هستید یا داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده می کنید، در مصرف این گیاه احتیاط کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا