دسته‌بندی نشده

خواص دم کرده پونه – خاصیت دارویی درمانی و فواید چای پونه

خواص معجزه آسای پنهان در دمنوش و چای پونه

پونۀ کوهی بی‌اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می‌برد و سکسکه را تسکین می‌دهد. پونه که زداینده و باز کننده و نرم‌کننده مواد صفرایی و سودایی است.پونه از خانواده نعناع است و ترکیب اصلی موجود در این گیاه، اسانس روغنی فرار یا روغن منتول است. به علاوه در اعضای این گیاه مقداری تانن، مواد رزینی و قند نیز وجود دارد و حاوی مقدار زیادی ویتامین است.

گیاه پونه در فصل گرما می‌روید، اما سایه روشن را بهتر می‌تواند تحمل کند. این گیاه در خاک‌های مرطوب و غنی از مواد آلی مانند کود برگ به خوبی رشد می‌کند. با گیاه پونه می‌توان یک دم کردهٔ گیاهی فوق العاده تهیه نمود. برای تهیهٔ یک فنجان دم کردهٔ این گیاه، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونهٔ تازه و یا یک قاشق چای خوری برگ پونه خشک شده را در چای صاف کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و رنگ چای در بیاید. اگر دوست داشتید می‌توانید آن را کمی شیرین کنید.

برگ‌ها و گل‌های پونه و همچنین ساقه‌های آن می‌توانند جایگزین مناسبی برای بسیاری از آنتی بیوتیک‌ها باشند. این گیاه همچنین بادشکن، معرق، مدر و محرک نیز می‌باشد. از دم کردهٔ این گیاه برای درمان سرماخوردگی، زکام، سردرد‌ها، مشکلات گوارشی، کم کردن تب خفیف، تسکین گلودرد و برای بهبود نفخ شکم، حالت تهوع، و بی‌خوابی استفاده می‌شود. پونه را به عنوان تحریک کننده تولید صفرا نیز می‌شناسند.

نوشته های مشابه

خواص معجزه آسای پنهان در دمنوش و چای پونه

تزریق عصارهٔ پونه به موش‌های آزمایشگاهی نشان داد که این گیاه دارای خواص آرام بخشی خوبی است. عصارهٔ پونه دارای خاصیت تسکین دهندهٔ درد نیز می‌باشد. در محیط آزمایشگاه دیده شد که عصارهٔ پونه در مقابل ویروس تب خال، ویروس آنفلوآنزا، بیماری نیوکاسل و ویروس‌های مختلف دیگر فعال است.

به گفته ابو علی سینا تندی و تلخی که پونه دارد بسیار نرم‌کننده است و بویژه پونه کوهی در نرمش دادن موثر‌تر از جویباری است. خون را به سوی پوست می‌کشد و قرحه‌آور است. پونه عرق ریز است و بسیار گرمی‌بخش. مواد را از ژرفای تن جذب می‌کند. تکه‌کننده و خشکاننده و گرم‌کننده است.
هر پونه‌ای و بویژه پونۀ کوهی بی‌اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می‌برد و سکسکه را تسکین می‌دهد. پونه که زداینده و باز کننده و نرم‌کننده مواد صفرایی و سودایی است، خودش و آب‌پزش در علاج یرقان مفید است. اگر بیمار یرقانی خود را با آب پز و پونۀ کوهی شستشو دهد عرق کند و سود بیند و اگر پونه را با انجیر خورند داروی استسقا است.

همچنین بخوانید

فواید بی نظیر و معجزه آسای دمنوش پونه

خواص معجزه آسای پونه کوهی

خواص و فواید دارویی و درمانی عرق پونه

طرز تهیه صحیح آماده کردن دمنوش و چای پونه

دستور تهیه دمنوش و چای پونه:

  • مواد لازم :4 تا 6 ق برگ پونه تازه
  • 2 و یک دوم فنجان آب تصفیه شده
  • 1 ق چ عسل

طرز تهیه :

آب را بجوشانید و از روی حرارت بردارید و بعد پونه را در آن قرار دهید و اجازه دهید 5 دقیقه بماند بعداز صافی رد کنید و با عسل ترکیب کرده و بنوشید.

خواص معجزه آسای پنهان در دمنوش و چای پونه

دیگر فواید و خواص گیاه و چای پونه

1- به یاد داشته باشید که پونۀ کوهی بی اشتهایی و ضعف معده را هم از بین می برد و سکسکه را تسکین می دهد.

2- مصرف خوراکی پونه به درمان بیماری های گوارشی کمک می کند. همچنین پونه با دفع گازهای انباشته شده در روده به بهبود نفخ شکم کمک می کند.

درمان بیماری ها و عفونت ها با دمنوش گیاهی چای پونه

3- پونه یکی از درمان های عالی برای تسکین و کاهش دردهای معده به شمار می رود.

4- پونه خاصیت صفراآوری آن است و با تحریک کبد، تولید صفرا را افزایش می دهد.

5- پونه تب بُر است و به درمان آنفولانزا و سرماخوردگی کمک می کند

6- اگر بیمار یرقانی خود را با آب پز و پونۀ کوهی شستشو دهید و عرق کند درمان خواهد شد.

7- پونه به کاهش دردهای عضلانی کمک می کند.

8- پونه برای کسانی که میزان اسید اوریک بالایی دارند، نیز گزینه ای مناسب است. پونه با کاهش اسید اوریک به جلوگیری از بیماری هایی که ذکر کردیم، کمک می کند.

9- پونه با تنظیم چرخه های قاعدگی کمک می کند تا این چرخه ها به موقع ایجاد شوند. این ویژگی پونه به لطف تحریک هورمون های استروژن و پروژسترون اتفاق می افتد.

10- مصرف پونه برای بهبود عفونت های مجرای ادراری، کلیه و رحم توصیه می شود.

11- پونه آرام بخش و مُسکن خوبی است. چای پونه به ایجاد آرامش، کاهش عصبانیت و بهبود مشکلات خواب کمک می کند.

نکته مهم: در مصرف روغن پونه باید بسیار محتاط باشید. زیرا این ماده می تواند برای انسان سمی و حتی کشنده باشد. روغن پونه باید در مقادیر بسیار اندک مصرف شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا