دسته‌بندی نشده

خاصیت بهار نارنج

برای دانستن فواید گل بهار نارنج با دلگرم همراه باشید.

خواص بهار نارنج

خواص بهار نارنج

نوشته های مشابه

بهار نارنج و فواید بی نظیر مصرف آن

بهار نارنج، شکوفه درخت نارنج است که در عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرقیجات و تهیه مربا، گز، سوهان و … کاربرد بسیار دارد. باببل و شیراز در اردیبهشت‏ ماه، با رایحه سحرانگیز بهار نارنج، هر رهگذری را سرمست می کند به نحوی که این دو شهر را شهر بهارنارنج می نامند. از بهارنارنج عرق تهیه می کنند که طبیعت گرم داشته و مقوی جسم و روح است . از اشکال دارویی گل بهار نارنج روغن، دم کرده، عرق و اسانس است.

خواص بهار نارنج

خواص گل بهار نارنج

این گل اگرچه در پخت مربا مورد استفاده قرار می‌گیرد ولی برای مصرف دارویی، شکوفه‌های بهارنارنج را صبح زود به حالت غنچه نشکفته می‌چینند و سپس در محلی تاریک سریع خشک می‌کنند تا تغییر رنگ ندهند.

از اشکال دارویی گل بهار نارنج روغن، دم‌کرده، عرق و اسانس است.

  • مهم‌ترین خاصیت دارویی بهارنارنج تاثیر آن روی سیستم عصبی بدن است. بهارنارنج آرامش‌بخش و ضد هیجانات دستگاه عصبی است و سردردهای عصبی و میگرنی را کاهش می‌دهد.
  • بهارنارنج در تقویت معده بسیار مؤثر است و تپش نامنظم قلب و اضطراب را از بین می‌برد.
  • برای کنترل تشنج‌ها و حمله قلبی هم ازآن استفاده می شود.
  • اگر مشکل کم‌خوابی یا بی‌خوابی دارید، حتما پیش از خواب، مقداری عرق بهار نارنج بنوشید.

خواص بهار نارنج

عرق بهار نارنج

خواص بهار نارنج

  • آب حاصل از تقطیر گل‌های بهار نارنج، عرق بهار نارنج نامیده می شود که طبیعت گرم دارد و در آشپزی مورد استفاده قرارمی‌گیرد.
  • عرق بهار نارنج در صورتی که دارای غلظت مناسب بوده و آلودگی‌های میکروبی و قارچی نداشته باشد برای تسکین شوک‌ها و از بین‌بردن نفخ سودمند است. همچنین مقوی جسم و روح و اشتها آوری قوی است. آب مقطر بهار نارنج آرام‌کننده است. عرق بهار نارنج به مدت یک سال از تاریخ تهیه اثر درمانی خود را حفظ می‌کند.
  • اسانس آن برای نرم‌ کردن پوست‌های خشک و جلوگیری از شکنندگی مویرگ‌ها استفاده می‌شود.

خواص بهار نارنج

10 نکته در مورد مصارف بهار نارنج

1–عرق بهار نارنج برای پوست بسیار عالی است و بنابراین به جهت ملایم بودن آن در محصولات کودک در فرانسه استفاده می شود. بجای تونرهای آماده میتوانید از این محصول صد در صد طبیعی استفاده کنید

3-5 فنجان شیر گرم مخلوط با نصف فنجان عرق بهار نارنج با یک قاشق غذاخوری عسل، و اضافه کردن آن به آب وان حمام یک حمام آرامش بخش و معطر کننده است. برای پوست بسیار مفید است

3-در شرق میانه، مهمانان به طور سنتی با یک کاسه عرق بهارنارنج برای تمیز کردن دست خود استفاده میکنند. شما می توانید همین ایده را برای پاک کننده بوی دستها در مهمانی های بعد از شام انجام دهید

4-به جای پر کردن خانه خود با عطر و بوی کاج مصنوعی از یک خوشبو کننده هوا ی طبیعی استفاده کنید، یک یاچند قاشق چای خوری از عرق بهار نارنج را در یک کاسه آب جوش بریزید و خانه را معطر کنید

5-همانطور که گفتیم اثر آرام بخش دارد. می توانیم مقداری از آن را کنار رختخواب خود قرار دهیم عطر و بوی آن انسان را به خواب می برد.

6-شما می دانید آب برای سلامتی مفیبد است ، اما اگر از آب ساده خوشتان نمی آید، سعی کنید ½ قاشق چای خوری عرق بهار نارنج را به یک لیوان آب سرد ریخته و یک نوشیدنی با طراوت درست کنید

7-سعی کنید با 2 قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک قاشق سرکه و ½ قاشق چای خوری عرق بهارنارنج و کمی فلفل و نمک سس درست کنید.

بهار نارنج ، خواص بهار نارنج , خواص عرق بهار نارج شیراز

8-در شرق میانه، عرق بهار نارنج برای درمان مشکلات معده، باد و سوء هاضمه داده می شود.

9-اضافه کردن فقط یک یا دو قطره از آن به ماشین لباسشویی برای مدت طولانی لباسها را معطر نگه میدارد

10-عرق بهار نارنج به طور گسترده ای در سس شکلات و دسر های شکلات استفاده می شود، اما باید بسیار کم استفاده شود. بیش از نیم قاشق چای خوری نباشد.

خواص بهار نارنج

دم‌کرده بهار نارنج

برای آماده‌سازی یک چای دم‌کرده، یک قاشق دارو را به ۱۵۰ میلی‌لیتر آب گرم اضافه کنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس آن را صاف نمایید.

نگهداری آن در ظروف دربسته و مقاوم به نور و دور از رطوبت صورت می گیرد.

بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار درخت را زینت می دهد و در پاییز و زمستان، جای خود را به میوه نارنج می‌دهد.

گل‌های بهار نارنج به صورت منفرد و یا چندتایی در طول محور شاخه‌ها قرار گرفته‌اند. این گل‌ها، معطّر، ترد و شکننده هستند و واجد کاسه‌ای با ۵ لوب و جامی سفید رنگ متشکل از ۵ گلبرگ هستند. گلبرگ‌های ضخیم آن، زبانه‌ای‌شکل، به رنگ سفید متمایل به زرد است که بر روی آنها حفره ‌های ترشحی اسانس را به روشنی می‌توان مشاهده‌ کرد.

درخت نارنج در نقاطی از ایران از جمله استان‌های گیلان، مازندران و فارس رویش دارد، این درخت بومی مناطق استوایی آسیا از جمله هند و چین است و در مناطق گرم و نیم‌گرم به خوبی رشد می‌کند، همچنین امروزه به طور وسیع در دیگر مناطق مثل مدیترانه کشت می‌شود.

خواص بهار نارنج

مضرات بهار نارنج

  • عصاره بهار نارنج سبب بالا رفتن فشارخون و افزایش ضربان قلب می‌شود و افراد دچار بیماری قلبی باید از استفاده بیش از حد آن پرهیز کنند.
  • بهار نارنج در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.
  • زیاده روی در خوردن عرق نارنج بی‌خوابی ایجاد می کند.

خواص بهار نارنج

گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا