دسته‌بندی نشده

حکم نذر کردن زن بدون اجازه شوهر چیست؟

نذر چیست؟ آیا نذر کردن بی اجازه شوهر قبول است؟

نذر آن است که انسان بر خود واجب کند که کار خیری را برای خدا به جا آورد و یا کاری که انجام ندادن آن بهتر است برای خدا ترک کند.به عنوان مثال نذر آن است که انسان در قالب این عبارت و صیغه بگوید: نذر کردم که اگر – مثلاً – مریض من خوب شد برای خدا، بر من واجب است که صد تومان به فقیر بدهم.

اما این نذر کردن اگر برای زن باشد حکم آن چیست آیا بدون اجازه همسر می تواند نذری را ادا کند؟ در این مقاله از مجله دلگرم سوالاتی مطرح شده است که پاسخ آن ها را از دیدگاه علما میخوانید.

  • پاسخ امام خمینی (ره)

الف) نذر زن بدون اجازه شوهر باطل است هر چند عمل به نذر منافات با حق شوهر نداشته باشد.
ب) اجازه بعدی آن را تصحیح نمی کند بلکه ظاهراً انعقاد (صحیح بودن)آن مشروط به اذن شوهر می باشد.
ج) نذر زوجه اگر چه متعلق به مال خودش باشد ،صحیح نیست.

حکم نذر کردن زن بدون اجازه شوهر

  • آیت الله اراکی (ره)

الف) نذر زن بی اجازه شوهرش باطل است.
ب) تصحیح نمی کند.
ج) احوط (احتیاط واجب) مراعات اذن (اجازه)زوج است ولو در مال خودش.

  • آیت الله بهجت (ره)

الف) نذر زن بدون اجازه شوهر بنابر احتیاط واجب وضعاً منعقد می شود(یعنی نذر زن باطل نیست.) ولی بنابر احتیاط ،تکلیفاً (برای انجام تکلیف شرعی خود)باید از شوهر اجازه بگیرد.
ب) نذر ولو بدون اجازه منعقد می شود.
ج) بنابر احتیاط از حیث حکم وضعی نذر منعقد می شود گرچه اجازه گرفتن از همسر بنابر احتیاط تکلیفاً لازم است.

نذر زن بدون اجازه شوهر چه حکمی دارد؟

  • آیت الله تبریزی (دام ظلّه)

الف) زن در صورتی که وفاء به نذرش منافی با حق شوهر باشد نمی تواند نذر کند و اگر منافی با حق شوهر نباشد اجازه شوهر لازم نیست.
ب) اجازه بعدی تصحیح می کند.
ج) در صورتی نذر زن از مال خودش صحیح است که منافات با حق شوهر نداشته باشد.

  • آیت الله خامنه ای (دام ظلّه)

سوال:آیا نذر زن با اجازه شوهر باشد؟
الف) بسمه تعالی. انعقاد نذر زوجه در صورت حضور شوهر، بنابر احتیاط واجب مشروط به اجازه زوج است.
ب) اجازه بعدی، مصحّح نذر مذکور نمی باشد.
ج) اگر چه زوجه از تصرف در مال خود ممنوع نیست( می تواند هر طور بخواهد از مالش استفاده کند) ولی نذر زن بدون اجازه ی شوهر اساساً منعقد نمی شود.

  • آیت الله خویی (ره)

الف) نذر زن بدون اذن شوهر اشکال ندارد مخصوصاً اگر نذر در غیرمال باشد اما اگر نذر زن منافی با حق شوهر باشد اجازه لازم است.
ب) تصحیح می کند.
ج) در صورتی نذر زن از مال خودش صحیح است که با حق شوهر منافات نداشته باشد.

نذر زن بدون اذن شوهر

  • آیت الله سیستانی (دام ظلّه)

الف)صحیح است مگر اینکه نذر مربوط به امور مالی باشد که در این صورت بدون اذن یا اجازه او صحت آن محل اشکال است و از باب احتیاط باید به آن وفا بشود.
ب) کفایت می کند.
ج) مورد اشکال همین است و اما اگر مربوط به مال نباشد اشکالی ندارد و اگر مربوط به مال شوهر باشد باطل است.

  • آیت الله شبیری زنجانی (دام ظلّه)

الف) بنابر مشهور نذر زن با نهی شوهر بلکه بی اذن او صحیح نیست.
ب) ظاهراً با اجازه بعدی صحیح می شود ولی بنابر احتیاط حتی در صورت نهی شوهر به نذر عمل شود.

  • آیت الله صافی گلپایگانی (دام ظلّه)

الف) اگر زن بدون اجازه شوهر نذر او باطل است.
ب) اجازه بعد از نذر موجب صحت نذر نمی شود.
ج) نذر زن از مال خودش بدون اجازه شوهر صحیح نیست.

  • آیت الله فاضل لنکرانی(ره)

الف) خیر نذر صحیح نیست.
ب) خیر اجازه بعدی کفایت نمی کند.
ج) بلی.

سوال: آیا نذر زن باید با اجازه شوهر باشد؟

نذر زن اگر مزاحم حقوق شوهر باشد بی اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط واجب آن است که با اجازه او باشد خصوصاً در نذر مال گرچه مال متعلق به خود زن باشد.

احکام نذر کردن

  • آیت الله گلپایگانی (ره)

الف) اگر شوهر از نذر زن جلوگیری کند یا زن بدون اجازه او نذر کند نذر او باطل است هر چند عمل به آن مانع از حق استمتاع نباشد.
ج) نذر زن بدون اجازه او صحیح نیست هر چند در مال خودش باشد.

  • آیت الله مکارم شیرازی (دام ظلّه)

الف) نذر زن اگر مزاحم شوهر باشد بی اجازه او باطل است و اگر مزاحم نباشد احتیاط مستحب آن است که با اجازه او باشد.
ب) موجب صحت نذر نمی شود.
ج) نذر زن از اموال خودش اگر منافات با حق شوهر نداشته باشد اشکالی ندارد.

  • آیت الله نوری همدانی (دام ظلّه)

الف) در صورتی که مزاحم حق شوهر باشد بی اجازه او باطل است.
ب) اگر با حق شوهر منافات نداشته باشد اذن شوهر لازم نیست و در آنچه که منافی است اذن بعدی شوهر موثر نیست.
ج) اگر مزاحم حقوق شوهر نباشد و از مال خودش باشد احتیاج به اجازه شوهر ندارد. شوهر نذر باطل است.
ب) تصحیح می کند.
ج) صحت نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر (در غیر حج یا زکات یا احسان به پدر و مادر یا صله رحم) محل اشکال است. (یعنی بنابر احتیاط واجب صحیح نیست.)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا