دسته‌بندی نشده

حکایت ضرب المثل کف گیرش به ته دیگ خورده چیست ؟

ریشه ضرب المثل کف گیرش به ته دیگ خورده چیست ؟

ریشه این ضرب المثل برمی گردد به پلوهای نذری یا عروسی‌های بزرگ قدیم. در چنین جاهایی چندین دیگ بزرگ پلو بار گذاشته می‌شد و مهمانان غذای نذری برای گرفتن غذا صف می‌کشیدند.

وقتی دیگ‌ها تمام می‌شد صدای خوردن کفگیرها به ته دیگ بلند می‌شد و به این صورت مردم می‌فهمیدند غذا در حال تمام شدن است پس به هم این جمله را می‌گفتند؛ یعنی دیگر امیدی به غذا نیست. این اصطلاح به تدریج در بسیاری موارد دیگر مرسوم شد.

معنی ضرب المثل کفگیر به ته دیگ خورده

ضرب المثل کفگیر به ته دیگ خورده: معنای ظاهری آن یعنی غذا تمام شده ولی معنای کنایه ای و دور آن یعنی دست خالی و فقیر شدن.

به ثروتمندانی که پولشان ته کشیده می گویند کفگیرش به ته دیگ خورده است. یعنی کسی ناتوان شده و دیگر توانایی قبلش را ندارد. این ضرب المثل به معنی تمام شدن فرصت نیز می باشد.

داستان ضرب المثل «کفگیر به ته دیگ خورده»

برای پختن پلو به مقدار زیاد از قابلمه های بزرگی به نام دیگ استفاده می کنند. و از قاشق های بزرگی بنام کفگیر برای هم زدن و کشیدن پلو استفاده می شود .

در زمانهای قدیم که مردم نذر می کردند و غذا می پختن ، مردم برای گرفتن غذای نذری صف می کشیدند . از آنجا که جنس کفگیرها فلزی بود وقتی به دیک می خورد صدا می داد .

هنگامی که غذا در حال تمام شدند بود و پلو به انتها میرسید این کفگیر در اثر برخورد به دیک صدا می داد و آشپزها وقتی که غذا تمام میشد کفگیر را ته دیک می چرخاندند و با اینکار به بقیه کسانی که در صف بودند خبر می دادند که غذا تمام شده است .

کم کم این کار بصورت ضرب المثل در آمد و وقتی کسی از آنها سوال می کرد که غذا چی شد . می گفتند از بدشانسی وقتی به ما رسید کفگیر به ته دیک خورد(یعنی غذا تمام شد ) .

امروزه از این ضرب المثل موقعی استفاده می شود که می خواهند به فردی بگویند دیر رسیده و دیگر مثل قبل توانائی یا ثروت قبلی را ندارد و قادر به کمک کردن به او نیستند .

separator line

ضرب المثل هفت شهر عشق را عطار گشت یعنی چه ؟

ضرب المثل خر ما از کرگی دم نداشت یعنی چه ؟

ضرب المثل هر را از بر تشخیص نمی دهد یعنی چه ؟

ضرب المثل رفت داخل باقالی ها از کجا آمده است ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا