دسته‌بندی نشده

حساسیت به عسل و علائم آن را بشناسید 

از حساسیت به عسل چه می دانید؟

حساسیت به عسل برخی افراد را آزار می دهد و خصوصا باید در کودکان مراقب بود که با خوردن عسل دچار حساسیت نشوند . عسل یک شیرین کننده طبیعی است که توسط زنبور ها با استفاده از شهد گیاهان گلدار ساخته می شود. اگرچه قسمت عمده عسل را قند تشکیل می دهد اما این ماده خوشمزه حاوی آمینو اسیدها ، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. مواد تشکیل دهنده عسل یک درمانگر طبیعی هستند و می توان برای بهبود سرفه از عسل استفاده کرد.

عسل یک ماده شگفت‌انگیز و بی‌نظیری است که خواص ارزشمند فراوانی در حفظ سلامتی انسان دارد. امروزه ثابت شده که عسل طبیعی (تصفیه نشده و خالص) علائم آلرژی را کاهش می‌دهد و از طرفی همین نوع عسل باعث ایجاد حساسیت می شود.

درحالیکه عسل حاوی منافع طبیعی بسیاری برای سلامتی است اما ممکن است برخی افراد نسبت به عسل واکنش حساسیتی نشان دهند زیرا ممکن است عسل موقع تولید با گرده گلها و دیگر گیاهان آلوده شده و باعث ایجاد حساسیت در افراد شود. برخی از گرده های آلوده کننده عسل عبارتند از:

  • گندم سیاه
  • لاله ها
  • آفتابگردان
  • اکالیپتوس
  • بید
  • بلوط
  • و سایر گیاهان در منطقه

اگر به گرده گلها آلرژی دارید احتمال دارد به انواع عسل نیز حساسیت داشته باشید و در بسیاری از موارد حساسیت به عسل در واقع حساسیت به گرده های آلرژن داخل عسل است نه خود عسل.

خوردن عسل خام می‌تواند باعث ایجاد حساسیت‌های خفیف تا متوسطی در شما شود. این وضعیت، می‌تواند برای افرادی که به گرده‌ها حساسیت دارند، بدتر باشد. شهد فرآوری‌نشده گل‌ها ممکن است دارای گرده، حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها و دیگر مواد شیمیایی باشد. مصرف مستقیم آن می‌تواند باعث پیشرفت علائم حساسیتی مانند ورم، خارش، التهاب، دانه‌های پوستی، کهیر، پف، سرفه، آسم، خس‌خس، ورم عنبیه چشم، مشکلات تنفسی، اختلال در بلع و غیره شود.

حساسیت به عسل

علائم حساسیت به عسل

عسل طبیعی یک ماده آنتی اکسیدان و ضد التهاب است . با اینحال گرده ها و سایر آلرژن های گیاهی عسل را آلوده کرده و منجر به حساسیت به عسل می شوند. علائم حساسیت به عسل عبارتند از:

  • آبریزش بینی
  • عطسه های پیاپی
  • چشم های اشک آلود
  • خارش گلو
  • راش های پوستی
  • کهیر
  • ورم پوست

علائم حساسیت به عسل بسته به شدت آلرژی شما می تواند متفاوت باشد. خوردن عسل یا تماس پوستی با آن می تواند واکنش های آلرژیک را تحریک کند. در موارد شدیدتر حساسیت به عسل علائم می تواند به صورت زیر باشد:

  • سردرد
  • خستگی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • اسهال
  • ضربان قلب نامنظم
  • آنافیلاکسی

خوردن عسل خام و در مقادیر زیاد می‌تواند باعث واکنش‌های حساسیتی زیاد مانند آنافیلاکسی شود. عسل خام در بیشتر موارد، دارای مواد حساسیت ‌زا است که باعث وضعیت پزشکی شدیدی به نام شوک آنافیلاکسی می‌شود. این وضعیت، کل بدن را دربرگرفته و با گیجی، غش، تنگی نفس، افت فشار خون و نارسایی قلب همراه است. این، عارضه جانبی جدی عسل است زیرا گاهی به مرگ نیز منجر می‌شود. اگر پس از مصرف عسل شروع به تجربه علائم مختلف کردید حتما به پزشک مراجعه کنید زیرا حساسیت به عسل نیز مانند سایر آلرژیها می تواند به مشکلات جدی منتهی شود.

آلرژی به عسل

حساسیت به عسل در کودکان

عسل در بسیاری از موارد بی خطر و حتی درمان کننده است . با اینحال توصیه می شود که به کودکان زیر 12 ماه عسل ندهید. عسل ممکن است بطور بالقوه حاوی باکتری خطرناک باکتری کلستریدیوم باشد که در خاک و گرد و غبار دیده می شود . این باکتری برای کودکان بزرگتر و افراد بالغ به دلیل تکامل سیستم ایمنی و دستگاه گوارش خطرناک نیست ولی در نوزادان و کودکان می تواند باعث مسمومیت شود.

حتی اگر برای شیرین‌شدن سر پستانک نوزاد، عسل به آن بمالید، این سم را در بدن نوزاد ایجاد خواهد کرد. سم بوتولینم به‌عنوان کشنده‌ترین سم برای انسان شناخته شده است. مقدار کشنده آن یک ده‌میلیونیم میلی‌گرم به‌ازاء هر کیلوگرم وزن بدن است که این مقدار با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود. اگر این مقدار بسیار جزئی وارد جریان خون شود، در کمتر از چند دقیقه با فلج‌کردن عضلات تنفسی، باعث مرگ فرد می‌شود.

اگر کودک شما غذای حاوی کلستریدیوم مصرف کند این باکتری می تواند در روده های او تکثیر شود و سیستم عصبی او را تحت تاثیر قرار دهد این بیماری بوتولیسم نوزادان نامیده می شود . اگرچه این وضعیت بسیار نادر است اما می تواند موجب عوارض تهدید کننده زندگی از جمله ضعف عضلانی و مشکلات تنفسی شود که می تواند مرگبار باشد.

علایم حساسیت به عسل در کودکان

اولین علامت بوتولیسم در نوزاد، یبوست است (البته یبوست در بسیاری از نوزدان شایع است و خطری هم ندارد) که ۳ تا ۳۰ روز بعد از خوردن عسل بروز می‌کند. در طی روزهای بعدی نوزاد دچار ضعف، بی‌میلی به غذا، کاهش اشتها و گریه‌کردن ضعیف می‌شود اگر بیماری پیشرفت کند، نوزاد کمتر و کمتر حرکت می‌کند و آب از دهانش می‌ریزد. عمل مکیدن و بازکردن دهان کاهش می‌یابد. عدم کنترل سر نیز از علائم جدی این بیماری است. حتی تنفس ضعیف ممکن است به تدریج یا به‌طور ناگهانی بروز کند.

بوتولیسم نوزادان قابل درمان است اگر پزشک بوتولیسم را به‌درستی و فوری تشخیص دهد و نوزاد هم سریعاً تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد، هیچ خطری سلامتی نوزاد را تهدید نخواهد کرد و می‌تواند کاملاً بهبود یابد. میزان مرگ ناشی از این مسمومیت در نوزادان بستری در بیمارستان کمتر از یک‌درصد است. مؤثرترین روش برای جلوگیری از مسمومیت بوتولیسم در نوزاد، ندادن عسل به اوست. شیر مادر نیز شدت بوتولیسم را کاهش می‌دهد. بنابراین علی‌رغم فواید فراوان عسل، مصرف آن در کودکان زیر دو سال مجاز نمی‌باشد و برای سلامتی آنها مضر است.

درمان حساسیت به عسل

شما در صورت ابتلا به حساسیت نسبت به عسل بلافاصله می توانید از آنتی هیستامین هایی مانند بنادریل استفاده کنید. اگر با وجود خوردن آنتی هیستامین علائم شما بدتر شد و در طول یک ساعت برطرف نشد فورا به پزشک مراجعه کنید.

واکنش آلرژیک به عسل ممکن است نشانه ای از آلرژی به گرده های گل و دیگر مواد موجود در عسل باشد . علائم و نگرانیهای خودتان را برای درمان سریعتر با پزشک در میان بگذارید.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت به کیوی و شیوع آن در کودکان

حساسیت به بادمجان یک آلرژی غذایی شایع

حساسیت به باقالی یا فاویسم و درمان آن با طب سنتی

divider

ترجمه و گردآوری توسط بخش سلامت مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا