دسته‌بندی نشده

حساسیت به ذرت و عوارض ناشی از آن

از حساسیت به ذرت چه می دانید؟

حساسیت به ذرت شامل حساسیت به تمام محصولات ذرت از جمله آرد ذرت و شیرین کننده های تهیه شده از ذرت که افراد مبتلا به این آلرژی باید از آنها اجتناب کنند. ذرت، گیاهی پرطرفدار است و در سراسر جهان کشت می شود و آن را می توان کبابی یا آب پز کرد و یا به مواد غذایی افزود.

ذرت به طور گسترده‌ای در بیشتر نقاط جهان کشت شده و مصرف می‌شود. و در غذاهای مختلفی به شکلهای متفاوتی از جمله نشاسته‌ی ذرت، شربت یا شیره‌ی ذرت، کورن فلکس یا ذرت پولکی (برشتوک)، پاپ کورن و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است به نظر عجیب آید، اما ذرت آلرژن (ماده‌ی حساسیت زا) مهمی است که بسیاری از افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

در برخی افراد مصرف ذرت حساسیت و علایمی مانند جوش های ریز، ورم مخاط غشایی، حالت تهوع و… ایجاد می کند. بسیاری از افراد دچار حمله آسم و خفگی می شوند. علت اصلی بروز این واکنش، وجود پروتئین غیرقابل هضم در ذرت است.

با وجود تمام خواص مفید این گیاه، در صورت حساسیت نسبت به این ماده غذایی باید از مصرف آن خودداری کنید تا به علائم ناشی از این حساسیت دچار نشوید. اگر نسبت به ذرت حساسیت داشته باشید حتی مصرف مقادیر کمی از آن هم علائم حساسیت را در شما تشدید خواهد کرد.

علت و مکانیسم ایجاد حساسیت به ذرت

حساسیت به ذرت نیز همانند دیگر آلرژی ها واکنش بدن به نوعی پروتئین موجود در آن است. اگر بدن به ذرت و یا محصولات آن حساسیت داشته باشد پس از اولین استفاده از ذرت علائم آلرژی را بروز می دهد. از آن‌جایی که ذرت در بسیاری از محصولات استفاده می شود، این حساسیت خاص می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد و جلوگیری این نوع آلرژی با دشواری هایی همراه باشد.

هنگامی که بدن در معرض ذرت و یا محصولاتی که ذرت در آن ها استفاده شده قرار می گیرد ماده ایمونو گلوبین E را تحریک می کند که موجب انتشار هیستامین در بدن و بروز علائم آلرژی می شود. طبق تحقیقات به عمل آمده بسیاری از کودکان از این نوع آلرژی رنج می برند، هرچند که آلرژی در هر مقطع زمانی رخ دهد، مخصوصا اگر برای اولین بار ماده ای غذایی را تست کنید.

هنگامی که فردی نسبت به ذرت دچار حساسیت می‌شود، بدن او آنتی بادی‌هایی را برعلیه پروتئین‌های موجود در ذرت تولید می‌کند. بنابراین، به محض آنکه فرد از محصولات ذرت مصرف نماید، و یا حتی ذرات و یا گرده‌های ذرت را تنفس نماید، سیستم ایمنی بدن او بر علیه آن واکنش نشان داده که این امر موجب بروز واکنشهای آلرژیک در بدن می‌شود. از آنجا که ذرت توسط افراد بسیاری مصرف می‌شود، تعداد موارد آلرژی به ذرت در حال افزایش است.

شناسایی علائم آلرژی نسبت به ذرت جهت درمان و پیشگیری کامل از آن بسیار مهم است. این علائم به میزان ذرت مصرف شده توسط شخص و همچنین فرم و شکلی که مصرف شده است، بستگی دارند. به طور مشابه، واکنشهای ایجاد شده به آن نیز به توانایی فرد در مبارزه با بیماری بستگی داشته و در نتیجه تشخیص علائم طبیعتاً متفاوت خواهد بود.

پاپ کورن

علائم حساسیت به ذرت

علائم آلرژی به ذرت از بسیار خفیف تا انواع شدید متغیر می‌باشد. همچنین مشخص شده است که این علائم از شخصی به شخص دیگر تفاوت می‌‌کند. هنگامی که شخصی نسبت به ذرت بیش از حد حساس باشد، مصرف حتی مقدار کمی از آن منجر به بروز این علائم در او می‌شود.

  • استفراغ
  • سردرد میگرنی
  • جوش
  • درد شکم و نفخ
  • گاز معده
  • تهوع
  • خارش پوست
  • تورم زبان و دهان
  • تب

جدای از این موارد، گاهی اوقات علائم شدیدتری نیز مشاهده می‌شوند. این علائم عبارتند از:

  • عفونت مجاری ادراری (UTI)
  • آسم
  • نوسانانات خلقی
  • آرتروز

آنافیلاکسی شدیدترین نشانه و علامت آلرژی به ذرت است. اگرچه بیماری نادری است، اما می‌تواند خطر جانی به همراه داشته باشد. این وضعیت می‌تواند به اختلال در چندین عملکرد بدن منجر شود. آنافیلاکسی به طور غیر منتظره رخ داده و می‌تواند در کودکان و همچنین بزرگسالان دیده شود. علائم آنافیلاکسی عبارتند از:

  • افت ناگهانی فشار خون
  • مشکل در تنفس
  • تنگی در قفسه سینه
  • سرگیجه
  • بیهوشی

مصرف ذرت

مزایای مصرف ذرت

ذرت یکی از مواد غذایی بسیار مقوی و پرخاصیت است و تمامی محصولات آن برای سلامتی مفید است و سالهای زیاد است که در بیشتر کشورهای جهان کاشته و مورد استفاده خوراکی قرار می گیرد. امروزه بیشتر ذرت را پردازش کرده و مصرف می‌کنند. ولی همچنان ذرت های سنتی بدون فرآوری علاوه بر این که مزایای متعددی دارند، خواص و طرفداران بسیاری نیز دارند. ذرت دارای خواص فراوانی است که یکی از این خواص ذرت تامین آنتی اکسیدان بدن و فیبر زیاد است.

تامین آنتی اکسیدان

آنتی اکسیدان از عناصر بسیار مهم و موثر در سلامتی انسان می باشد که یکی از خواص ذرت است. ذرت حاوی انواع مختلف مواد مغذی مانند لوتئین و زاکسانتیین است. این آنتی اکسیدان ها جهت حمایت از یک سیستم ایمنی سالم بسیار موثر هستند همچنین جهت شادابی و سلامت پوست و چشم در برابر استرس اکسیداتیو نیز بسیار مفید می باشند. تحقیقات نشان داده است که خشک کردن ذرت در دمای پایین می تواند به حفظ ارزش غذایی آن کمک شایانی کند.

فیبر کافی

از جمله خواص ذرت ، وجود فیبر کافی می باشد که در سلامت سیستم گوارش بسیار موثر خواهد بود. از جمله عملکرد های مفید فیبر این است که در حرکات منظم روده و دفع مواد زائد بدن بسیار تاثیر خواهد داشت. کمبود این ماده غذایی می تواند منجر به مشکلات گوارشی از جمله اسهال و یبوست شود. ذرت مواد مغذی بسیاری دارد که می تواند باکتری های خوبی برای معده و به خصوص روده داشته باشد.

کربوهیدرات فراوان

ذرت حاوی میزان بالایی کربوهیدرات می باشد که یکی از انواع مفید آن که در ذرت نیز به وفور یافت می شود نشاسته است. کربوهیدات ها می توانند مزایای بسیاری برای سلامتی انسان داشته باشد از جمله این که به کنترل طبیعی قند خون می پردازد. همچنین با ایجاد یک جریان پایدار، هضم بهتری بر روی غذاها انجام می گیرد و بدن آن را به انرژی تبدیل خواهد کرد.

گلوتن طبیعی مصرف کنید

از دیگر خواص ذرت این است که یک گزینه کاملا طبیعی در عنصری به نام گلوتن است. گلوتن ماده ای است که بسیاری از افراد توانایی تحمل آن در بدنشان را ندارند یا به نحوی می توان گفت که نسبت به آن حساسیت دارند. این امر موجب می شود که نتوانند بسیاری از مواد غذایی را به راحتی مصرف کنند و مشکلات گوارشی مانند نفخ و بیماری‌هایی مانند خستگی و مشکلات پوستی آن‌ها را اذیت کند. اما دانه های ذرت در حقیقت نوعی گلوتن دارند که برای هیچ فردی مشکل ساز نیست. گلوتن موجود در ذرت نوعی است که هیچ گونه آلرژی را ایجاد نمی کند مخصوصا افرادی که به بیماری سلیاک یا همان حساسیت به گلوتن مبتلا هستند به راحتی می توانند ذرت مصرف کنند و نگران بروز حساسیت های خاص نباشند.

افزایش طول عمر و سلامتی

از دیگر خواص ذرت این است که سبب افزایش طول عمر و سلامتی برای بدن می شود. مطالعاتی در سال های گذشته نشان داده است که رژیم های غذایی که حاوی میزان زیادی ذرت، حبوبات، برنج و سبزیجات بوده است طول عمر افراد را ایجاد کرده و سلامتی در این افراد بیشتر بوده است. چرا که ذرت می تواند خواص ضد دیابت، ضد فشار خون بالا داشته باشد و میزان زیاد آنتی اکسیدان در آن موجب سلامتی می شود و البته سلامت قلب و کنترل قند خون نیز از جمله خواص آن است. پس مصرف ذرت را در رژیم روزانه تان قرار دهید و البته فراموش نکنید که حد تعادل در مصرف هر ماده غذایی شرط عقل است. البته به شرطی که از مضرات ذرت بو داده هم غافل نشوید!

حساسیت به ذرت

عوارض مصرف زیاد ذرت

  • مصرف زیاد آن باعث اضافه وزن می شود.
  • مصرف زیاد ذرت، خطر پلاگر را افزایش می دهد. پلاگر، به معنای کمبود ویتامین به ویژه نیاسین در بدن است.
  • نشاسته زیاد آن، باعث احساس خواب آلودگی می شود.
  • کربوهیدرات موجود در آن، باعث افزایش قند خون می شود. بنابراین مبتلایان به دیابت باید در مصرف آن دقت کنند.
  • از آنجا که سرشار از نشاسته است، می تواند نفخ و گاز معده ایجاد کند.
  • فیبر موجود در آن در دفع سموم بدن موثر است اما افراط در مصرف آن باعث درد معده و سوء هاضمه می شود.
  • در بعضی از افراد مصرف خام آن، اختلالات متعدد روده ای ایجاد می کند.

تشخیص حساسیت به ذرت

تشخیص این‌ نوع آلرژی نسبت به سایر آلرژی ها کار دشواری است زیرا که ذرت تقریبا در تمام مواد غذایی وجود دارد و نمی توان آن را مانند حساسیت به گل ها و گرده آن ها تشخیص داد .یکی از روش های تشخیص آلرژی به مواد غذایی، حذف آن ها از رژیم غذایی است و هر یک را به نوبت به رژیم غذایی اضافه کنید و در صورت بروز علائم متوجه حساسیت خود به آن ماده غذایی می شوید.

آزمایش خون و آزمایش پوستی نیز یکی دیگر از روش های تشخیص حساسیت به ذرت می باشد. در آزمایش خون درصد ایموگلوبین E به طور قابل توجهی افرایش پیدا می کند و در آزمایش های پوستی؛ هنگامی که پوست در معرض ذرت قرار می گیرد، ملتهب می شود .

پیشگیری از حساسیت به ذرت

چنانچه در فردی تشخیص داده شد که نسبت به ذرت آلرژی دارد، بایستی به طور کامل از مصرف ذرت، محصولات ذرت و همچنین دیگر محصولات بسته بندی شده‌ی حاوی ذرت خودداری کند. اگرچه این روزها انجام این کار دشوار است، به این دلیل که اکثر محصولات از ذرت به عنوان یکی از مواد اولیه‌ی اصلی استفاده می‌کنند. اما شما بایستی پیش از خرید هر نوع محصولی مواد تشکیل دهنده‌ی آن را خوانده و مصرف ذرت را تحت نظارت قرار دهید. بایستی از مصرف شیره‌ی ذرت، شکر ذرت، بلغور ذرت، پاپ کورن یا ذرت بو داده ، آرد ذرت، ذرت پوست کنده، چیپس ذرت، مارگارین، ذرت سرخ شده و تورتیای ذرت (نان ذرت مکزیکی) خودداری کنید. به طور مشابه، از مصرف سبزیجات کرم زده یا پوره شده، چاشنی سالاد، سبزیجات مخلوط کنسروی، مافین (نوعی کلوچه)، پنکیک، تاکو (خوراک مکزیکی)، سوپهای کنسروی، آدامس و اکثر مواد غذایی سرخ شده نیز خودداری کنید به این دلیل که حاوی ذرت می‌باشند.

بایستی به منظور جلوگیری از ایجاد واکنشهای آلرژیک شدید نسبت به ذرت، بر مواد غذایی که قرار است خورده شوند نظارت داشته باشید. بسیار حیاتی است که علائم آلرژی به ذرت را شناخته و در اسرع وقت این عارضه را درمان سازید.

درمان حساسیت به ذرت

چنانچه فردی این علائم را مشاهده کرد، بایستی به پزشک مراجعه نماید. اگرچه تنها با یک آزمایش خون، تشخیص اینکه فرد نسبت به ذرت آلرژی دارد یا خیر کار سختی است، اما پزشک ممکن است از بیمار بخواهد که رژیم غذایی خود را تغییر داده و یا ذرت را به طور کامل از رژیم غذایی خود حذف نماید. داروهای ضد حساسیت نیز به منظور تسکین به بیمار تجویز می‌شوند، در حقیقت در صورت بروز واکنشهای آلرژیک شدید درمانهای اورژانسی بکار برده می‌شوند. تنها تحت نظارت پزشک بایستی از دارو استفاده نمایید.

divider

بیشتر بخوانید:

حساسیت به عسل و علائم آن را بشناسید

حساسیت به کیوی و شیوع آن در کودکان

حساسیت به باقالی یا فاویسم و درمان آن با طب سنتی

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا