دسته‌بندی نشده

حرکت های ورزشی برای کاهش خستگی

حرکات کششی برای رفع خستگی

تمرینات کششی که می تواند خستگی حاصل از نشستن بیش از اندازه روی صندلی و … و حتی کار بیش از اندازه را تا حدودی رفع کند.

با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای کاهش خستگی آشنا شوید.

Stretching movements to relieve tiredness

راه های مناسب برای از بین بردن خستگی با چند حرکت

ماساژ پوست‌سر


با انگشت‌ها ریسه موهایتان را شانه کنید. دست را در حالی‌که به پوست سر فشار می‌دهید به سمت تارک فرق سر برده با قسمت گوشتی سرانگشت‌ها ماساژ دهید. سپس تمامی سطح جمجمه را با نوک انگشتان به حالت حرکات دورانی کوچک ماساژ دهید. بعد با شست هر دو دست، از گوشته سر تا پس سر را ماساژ دهید تا هر دو انگشت به هم ملحق شوند این حرکات را چندین مرتبه تکرار کنید.

ماساژ بازو (دست)

برای سهولت در انجام این کار، بهتر است که بازوها را آغشته به ژل یا کرم مرطوب‌کننده نمائید. ابتدا ماهیچه خارجی بازو که آویخته شانه است را بین کف دست و انگشتان بگیرید. سپس دست را تا بازو پائین بیاورید و دوباره به طرف شانه‌ها بالا ببرید. این حرکت را با قسمت‌ ماهیچه داخلی بازو نیر انجام دهید. سپس در حالی‌که انگشتان را به ماهیچه‌های دست فشار می‌دهید (به جز شست) تا مچ دست پائین آمده و دوباره با فشار دادن انگشتان روی ماهیچه‌ها به سمت ماهیچه‌های خارجی بازو بالا ببرید.

ماساژ ساق پا

به کم دست راست، قوزک پا را در دست بگیرید و دست چپ را روی دست راست قرار دهید. همزمان و به‌طور آهسته در حالی‌که با دو دست روی پا فشار می‌آورید، تا قسمت ران دست‌ها را بالا بیاورید.

ماساژ ماهیچه‌های ران

دست‌ها را روی سطح خارجی ران قرار دهید. ماهیچه را بین کف دست و انگشت‌ها بگیرید و خوب فشار دهید به همین ترتیب ماهیچه‌های ران و باسن را ماساژ دهید همین حرکت را روی ماهیچه‌های دیگر تکرار کنید. انجام این عمل شدید موجب درد می‌شود.

ماساژ کف پا

روی قالی یا موکت بنشینید. یکی از پاها را جمع کنید طوری‌که زانو در زیر چانه قرار بگیرد. به این ترتیب راحت می‌توانید کف پا را ماساژ دهید. کف پا را در دو دست بگیرید، طوری که انگشتان دست به سمت کف پا و دو انگشت شست روی پشت پا قرار بگیرند. دست‌ها را به سمت پاشنه حرکت دهید در حالی‌که به سختی به کف پا فشار می‌آورید. سپس با کمک انگشت شست، تاندون‌ها و انگشت‌های پا را تا قوزک پا ماساژ دهید. در پایان انگشت شست پا را بین دو انگشت گرفته، فشار دهید و به سمت خارج بکشید.

در ادامه حرکات کششی مفید برای رفع خستگی را ملاحظه می کنید.حرکات کششی

1- در حالت نشسته یا ایستاده انگشتان دست را به یکدیگر قفل کرده و دستان خود را به سمت بالا بکشید.(این حالت را می توان به راست و چپ نیز انجام داد).
2- آرنج دست خود را با دست دیگر بگیرید و به آرامی آن را به سمت عقب بکشید.
3- روی زمین بنشینید و یک پا را به سمت جلو دراز کنید و پای دیگر را به سمت داخل جمع کنید، سپس به سمت جلو خم شوید، در این حرکت سعی کنید با دستهایتان مچ پا را بگیرید.(این حرکت را با پای مخالف نیز به همین شکل انجام دهید).
4- روی زمین به روی شکم دراز بکشید و در حالی که باسن خود را در حالت افقی نگه داشته اید به آرامی قفسه سینه خود را از زمین جدا کنید.
5- به پشت روی زمین دراز بکشید و به ترتیب از راست به چپ هر کدام از پاها را به سمت قفسه سینه بکشید.
6- در حالت نشسته مچ پاها را به سمت بدن نزدیک کنید و آنها را با 2 دست بگیرید، در ادامه سعی کنید زانوها را به سمت زمین نزدیک کنید.
7- در حالت ایستاده پنجه پا را از پشت با دست بگیرید وسعی کنید پاشنه پا را به سمت باسن بکشید.
8- در حالت ایستاده به یک سمت خم شوید سعی کنید دستتان تا جای ممکن به قسمت پایین تری از پا برسد، این کار را در سمت دیگرهم تکرار کنید.
9- در حالی که رو به دیوار ایستاده اید، یک پا را به سمت جلو بیاورید و کمی خم کنید و پای دیگر را (پای عقبی) در حالت کشیده از پشت قرار دهید.(دراین حالت باید کف پای عقب کاملا روی زمین قرار داشته باشد و در انجام این حرکت در ناحیه پشت پای عقب کشیدگی را احساس کنید).
همچنین بخوانید : موثرترین روش های رفع خستگی با ماساژ
10- در حالت ایستاده یا نشسته کف دست خود را بر روی پیشانی قرار دهید و در حالی نباید سر شما به سمت عقب برود، با کف دست سر را به سمت عقب ببرید. فراموش نکنید که این حالت را می توان از نقاط مختلف سر( جلو،عقب، راست وچپ) انجام داد.
لازم به ذکر است که هر یک از حرکات کششی را باید با 30 ثانیه مکث انجام داد و بر روی هر کدام از آنها به خوبی تمرکز کرد.

نکات مهم:

* قبل از شروع حرکات کششی بدن را گرم کنید (راه رفتن و …)
* بروز ناراحتی مختصر یا کمر درد خفیف در شروع حرکات کششی می تواند طبیعی باشد اما در صورتیکه دردهای تیز یا شدیدی بروز کرد نرمش را قطع کنید.
* برای انجام فعالیتهای ورزشی در سنین مختلف با پزشک خود مشورت کنید.
* کششها را به آرامی انجام دهید و هرگز سعی نکنید با فشار بیش از حد به بدن خود صدمه بزنید.

خواهشمنديم اگر سوال يا نکته‌اي براي مطلب حرکات کششی برای رفع خستگی

در ذهن شما باقي مانده است، آن‌را در قسمت نظرات با ما و ساير کاربران به اشتراک بگذاريد.

منبع:نمناک/آکا

***************************************

مجله اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا