دسته‌بندی نشده

جیوه نقره ای چیست و در بدن چه تاثیر و اثرات مخربی دارد؟

جیوه نقره ای چیست و چه کاربردهایی دارد؟

جیوه ی نقره ای که با نام سیماب هم شناخته می شود، فلزی بسیار کاربردی است که از ویژگیهای آن می توان به رنگ نقره ای و مات آن اشاره کرد، این فلز که به حالت مایع در طبیعت یافت می شود به دلیل سمومی که دارد به شدت خطرناک است و خوردن آشامیدن آن اثرات مخربی روی کبد و سیستم تنفسی می گذارد و در بسیاری از مواقع منجر به مرگ می شود.

در جدول تناوبی مندلیف این عنصر با دو حرف Hg نشان داده می شود و عدد اتمی که به این عنصر داده اند عدد ۸۰ می باشد، جیوه می تواند جریان الکتریکی را به بهترین شکل ممکن عبور دهد اما برای گرما رسانای خوبی نیست و خیلی ضعیف عمل می کند، این فلز می تواند به راحتی با سایز فلزها ترکیب شود و آلیاژی جدید و کاربردی را بسازد.

جیوه نقره ای

فلز جیوه از گذشته های خیلی دور در طبیعت کشف شده است و تاریخچه ی دیرینه ای دارد و تاریخ دانان قدمت آن را به ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد نسبت داده اند و نشانه هایی از آن در آرامگاه های قدیمی و تاریخی واقع در مصر به چشم می خورد، جالب است بدانید که در قدیم مردم چین جیوه را ماده ای مفید برای سلامتی می دانستند و آن را عامل سلامتی بر می شمردند.

بر این باور بودند که هر کس این مایع نقره ای رنگ را بخورد عمر او دراز خواهد شد و تا همیشه سلامت خواهد ماند و اتفاقا یکی از پادشاهان چینی با نوشیدن جیوه به قصد طول عمر، در گذشته است اما با گذشت زمان و بررسیهای لازم روی این عنصر به خواص جدیدی از این محصول پی برده شد که ویژگیهای قبلی را به کل نقض می کرد و محققان دریافتند که این فلز مایع و نقره ای رنگ نه تنها برای سلامتی مفید نیست بلکه مضر هم می باشد و به هیچ عنوان نباید آن را خورد.

از کاربردهای فلز جیوه می توان به تولید مواد شیمیایی مختلفی که در صنایع مختلف کاربرد دارند اشاره نمود علاوه بر آن در صنایع برقی و الکترونیکی هم مورد استفاده قرار می گیرد و یا در تولید انواع دماسنجها از آن استفاده می کنند علاوه بر آن از این فلز مایع در تولید بسیاری از وسایل مورد نیاز در آزمایشگاه ها و تولید فشارسنجها، انواع پمپهای انتشار، تولید انواع باتریها، داروهایی که دندان پزشکان برای پر کردن دندانها استفاده می کنند.

کاربرد جیوه نقره ای

انواع حشره کشها و آمالگامها و غیره استفاده می شود، طبق مطالعات و آزمایشاتی که روی این محصول انجام شده محققان دریافتند که این فلز از طریق راه تنفسی و از راه نفوذ به پوست به بدن جذب می شود بنابراین افرادی که با این فلز سروکار دارند باید از ماسکهای مخصوص و دستکشهای مناسب و مقاوم استفاده کنند تا آسیبی به سلامت شان وارد نشود.

عوامل مختلفی هستند که می ‌توانند در هنگام خرید جیوه نقره ای روی قیمت این محصول اثرگذار باشند که از جمله آنها می ‌توان به میزان خلوص جیوه اشاره کرد، این فلز ارزشمند در معادن مختلف و در سراسر جهان یافت می شود اما در کشور ما هنوز معادن خاصی شناسایی نشده که بتوان از آنها جیوه استخراج کرد، اما طبق مطالعات انجام شده در سالهای اخیر معادنی را در نقاط مختلفی از کشور شناسایی کرده اند که احتمال وجود جیوه در آنها بسیار زیاد است که این مسئله مستلزم به پیگیری و بررسیهای لازم می ‌باشد.

اما در کشورهای مختلف و در سایر نقاط جهان معادنی هستند که با درصد خلوص مختلف جیوه را از آنها استخراج می کنند که یکی از آنها کشور آلمان می باشد و جیوه ی استخراج شده از معادن این کشور از درصد خلوص بسیار بالایی برخوردار می باشد بنابراین قیمت آن گران است، نوسانات قیمت ارز و بازار هم به طور مستقیم می توانند روی قیمت جیوه اثر گذار باشند و قیمت این محصول را در بازارهای جهانی تغییر دهند.

عکس جیوه نقره ای

جیوه را می توانید از تمام مراکز فروشی که مواد شیمیایی و محصولات آزمایشگاهی را به فروش می‌ رسانند خریداری کنید این محصول در انواع مختلف با ویژگیهای مختلف وجود دارد که جیوه ی نقره ای از کاربردی ترین نوع آن می باشد، جیوه در بسته بندیهای اصولی و در مقدارهای متفاوتی به فروش می ‌رسد و برندهای مختلفی دارد و قیمت آن با توجه به نوع برند و میزان کیفیتی که دارد متفاوت است.

حتماً بخوانید:

در هنگام خرید حتما باید راجع به نوع نیازتان با فروشندگان صحبت کنید و از آنها راهنمایی بخواهید تا مناسب ترین نوع این محصول را به شما ارائه کنند، هر چقدر بسته بندی جیوه بزرگ تر باشد و حاوی مقدار بیشتری از جیوه باشد قیمت بالاتری دارد.

جالب است بدانید که با استفاده از جیوه دستگاه هایی را درست می کنند که برای تشخیص فلز طلا و شناسایی محیطها و معادنی که دارای فلز طلا می باشند استفاده می کنند، جیوه مورد نیاز در مشاغل و صنایع مختلف در کشور ما وارداتی هستند و در بسته بندیهای ۱۰۰ گرمی تا ۳۵ کیلویی به فروش می رسند و در برخی موارد می توان آنها را به صورت فله ای نیز خریداری نمود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا