دسته‌بندی نشده

جواب فعالیت های درس 8 پیام آسمانی نهم

گام به گام درس 8 پیام آسمانی نهم

جواب فعالیت کلاسی، خودت را امتحان کن

گام به گام درس 8 پیام آسمانی نهم

نام درس : همدلی و همراهی | موضوع : گام به گام | پایه نهم

جواب فعالیت کلاسی، خودت را امتحان کن

انتخاب سریع صفحه :

 گام به گام پیام نهم / درس هشتم :: همدلی و همراهی

فعالیت کلاسی صفحه 83 کتاب پیام آسمانی نهم

به نظر شما چگونه ممکن است که دوست انسان از یک سو به عنوان برترین اندوخته و سرمایه معرفی شود و از سوی دیگر به عنوان پاره‌ای از آتش؟

پاسخ:  دوست اگر خوب باشه و خیرخواهی دوستش را بخواهد به عنوان برترین اندوخته و سرمایه معرفی میشه و دوست اگر بد باشد و خیرخواه او نباشد به عنوان پاره ای از آتش معرفی می شود

فعالیت کلاسی صفحه 84 کتاب پیام آسمانی نهم

شاید شما نمونه‌هایی از این اثرپذیری تدریجی را از دوستان پیرامون خود دیده باشید. این نمونه‌ها را برای دوستان خود بیان کنید.
پاسخ:  دوست خوب: علاقه‌مند شدن به امور عبادی مانند نماز و تلاوت قرآن و… بعد از مشاهده انجام آنها توسط دوستان نزدیک، موفقیت در یک رشته ورزشی به علت تشویق دوست و شرکت در تمرینات به همراه دوست صمیمی، موفقیت در دروس و شغل
دوست بد: گرایش به تفریحات ناسالم، اعتیاد، بیماری روحی و عاطفی و توجهات به نامحرمان

جواب فعالیت کلاسی دینی نهم درس هشتم

فعالیت کلاسی صفحه 87 کتاب پیام آسمانی نهم

فرهاد به همراه خانواده خود به یک محله جدید آمد. او در این محل با یکی از هم سن و سالان خود، که در همسایگی‌ شان بود، دوست شد؛ اما با گذشت زمان، رفتارهایی از او دید که متوجه شد که وی دوست مناسبی نیست. فرهاد اکنون بر سر یک دو راهی است؛ از یک سو نمی ‌خواهد به دوستی خود با او ادامه دهد و از سوی دیگر نمی ‌داند که چگونه می‌تواند به این دوستی نامناسب پایان دهد. شما چه پیشنهادهای به او می‌ دهید؟
پاسخ:  با راستی در گفتار، قاطع بودن در برخورد، مشاورت با خانواده و کم کردن ساعت‌های ارتباط با آن دوست تا آنجایی که می‌شود به روابط با او پایان دهد و برای آسان تر شدن این کار باید کسی دیگر که معیارهای خوبی برای دوست شدن دارد را برگزیده و با او رفت و آمد کند و کم کم این دوست خویش را جایگزین دوست نامناسبش نماید.

فعالیت کلاسی صفحه 89 کتاب پیام آسمانی نهم

به نظر شما چگونه می‌توان از ایجاد دلبستگی ها و علاقه های افراطی در دوستی‌ها جلوگیری کرد؟ و اگر کسی دچار این اشتباه شود، چگونه می‌ تواند خود را از این وابستگی نجات دهد؟
پاسخ: 

  1.  برنامه ریزی برای اوقات شبانه روزی و پرهیز از بیکاری و منظم کردن ارتباط با شخص مورد نظر
  2.  فعالیتهای ورزشی متناسب با سن و ورود به تیم‌های ورزشی
  3.  توجه به عبادت
  4.  توجه به عواقب و ثمرات دوستی افراطی و نامناسب

جواب خودت را امتحان کن دینی نهم درس 8

همگام درس – HamGamDars.com

خودت را امتحان کن صفحه 93 کتاب پیام آسمانی نهم

۱- چرا انتخاب دوست در دوران نوجوانی از اهمیت بسیاری برخوردار است؟
پاسخ:  زیرا در سنین بلوغ (دوران نوجوانی)، عواطف انسانی در حال رشد و شکوفایی است و برقراری پیوند دوستی در این دوران به این شکوفایی کمک می‌کند و باعث پرورش عواطف نوع دوستی و محبت ورزی می‌شود. همچنین وقتی علاقه قلبی بین دو دوست ایجاد می‌شود. آن دو از صفات و محبت ورزی می‌شود.
همچنین وقتی علاقه قلبی بین دو دوست ایجاد می‌شود آن دو از صفات و حالات هم دیگر تاثیر می‌پذیرند. میزان این تاثیر پذیری در دوران نوجوانی بسیار بالاست و گاه به حدی است که شخص می‌کوشد مانند دوست خود حرف بزند و مثل او انتخاب و زندگی کند.

۲- چرا در روایات به دوری از دوستی با افراد نادان سفارش شده است؟
پاسخ:  زیرا با دادن مشورت‌های غلط و نادرست به دوستان خود زمینه‌های انحراف و لغزش آنان را فراهم می‌آورند.

۳- دو مورد از کارهایی را بیان کنید که برای میانه روی در دوستی‌هایمان باید انجام دهیم.
پاسخ:  1) پرهیز از گفتن تمام اسرار به دوست 2) نداشتن توقع بیجا از دوست 3) پرهیز از علاقه افراطی

۴- با توجه به آیات ۲۸ و ۲۹ سوره فرقان، حال و روز کسانی را که در دنیا، دوستان خوبی انتخاب نکرده‌اند، بیان کنید.
پاسخ:  1) دو دست خود را با دندان می‌گزند. 2) آرزوی همراهی با پیامبر را می‌کنند. 3) از انتخاب دوستان بد افسوس می‌خورند. 4) از گمراهی از یاد خدا به واسطه دوست گمراه پشیمان می‌شوند.

۵- هم نشین بد در روایات به چه چیزهایی تشبیه شده است؟
پاسخ:  به شمشیری زهر آلود تشبیه شده‌اند که اگرچه ظاهرشان براق و زیباست اما اثری خطرناک دارند.

جواب پیشنهاد های دینی نهم درس هشتم

پیشنهاد صفحه 93 کتاب پیام آسمانی نهم

در اشعار و ضرب المثل‌های ما مطالب فراوانی درباره دوست هست. چند نمونه از آنها را پیدا کنید و در کلاس بخوانید.
پاسخ:  یار مفروش به دنیا که بسی سود نکرد / آنکه یوسف به زر ناسره بفروخته بود.
عمری ز پی مراد ضایع دارم / وز دور فلک چیست که نافع دارم
با هر که بگفتم که ترا دوست شدم / شد دشمن من ده که چه طالع دارم
ریسمانی گردنم افکنده دوست / می‌کشد هر جا که خاطر خواه اوست
دوست آنست که گیرد دست دوست / در پریشان حالی و درماندگی
یک گِل دوست بدتر از هزار سنگ دشمن.
دشمن دانا به از نادان دوست!

در صورتی که نیاز به سوالات این درس دارید میتوانید از سوالات درس 8 پیام آسمانی نهم استفاده کنید؛ همچنین جواب فعالیت های درس 9 پیام آسمانی نهم را نیز آماده شده است.

جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا