دسته‌بندی نشده

جواب فعالیت های درس 13 مطالعات هشتم

گام به گام درس 13 مطالعات هشتم

جواب فعالیت های مطالعات هشتم درس سیزدهم

گام به گام درس 13 مطالعات هشتم

نام درس : غزنویان، سلجوقیان و خوارزمشاهیان | موضوع : گام به گام | پایه هشتم

جواب فعالیت های مطالعات هشتم درس سیزدهم

جواب فعالیت های مطالعات هشتم / درس سیزدهم :: غزنویان، سلجوقیان و خوارزم شاهیان

فعالیت صفحه 82 مطالعات هشتم

۱- چرا در بین سه سلسله ترک تبار، سلجوقیان اهمیت بیشتری در تاریخ ایران داشتند؟
پاسخ: برای اداره قلمرو وسیع خود از وزیران ایرانی بهره می‌بردند و بخاطر مدیریت آنها اوضاع اقتصادی و فرهنگی بهتری داشتند و ضمناً این دوره به عصر وزیران بزرگ نیز معروف شده است، زبان فارسی در این دوره رواج کامل یافت و بیشتر پادشاهان سلجوقی در گسترش فرهنگ و تمدن ایرانی و سخن پارسی و تشویق و ترغیب شعرا و نویسندگان فارسی‌ زبان و گسترش فرهنگ و دانش‌ کوشش فراوان کردند.

۲- به طور گروهی و با همفکری یکدیگر کاربرگه شماره (٨) غزنویان و سلجوقیان را در کلاس کامل کنید.
پاسخ: پاسخ در لینک زیر

جواب کاربرگ 8 مطالعات هشتممشاهده

۳- چرا گردشگرانی که به ترکیه می‌روند، در این کشور آثار و بناهایی از دوره سلجوقیان مشاهده می‌کنند؟
پاسخ: زیرا ترکیه که جزو امپراتوری روم شرقی بود و در جنگ ملازگرد به تصرف سلجوقیان ایران درآمد و بناهایی همچون بناهای ایرانی ساخته شد.

فعالیت صفحه 83 مطالعات هشتم

۴- به دانشنامه شبکه رشد (شبکه اینترنتی ملی مدارس) مراجعه کرده و روی یکی از این سه عنوان جانمایی شده در وبگاه (سایت)، تلیک (کلیک) کنید، مطالبی را جمع آوری کنید و در کلاس بخوانید «سیرتاریخی جنگ‌های صلیبی» «جنگ‌های صلیبی» «دستاورد جنگ‌های صلیبی»
پاسخ: جنگ‌های صلیبی مجموعه‌ای از جنگ‌های مذهبی است که به دعوت پاپ توسط پادشاهان و اشراف اروپایی که داوطلبانه برای بازپس‌گیری سرزمین مقدس از مسلمانان به راه افتادند. . شامل ۸ جنگ از سال ۱۰۹۶ تا ۱۲۹۱ میلادی است که این جنگ در مجموع حدود ۲۰۰ سال به طول انجامید.
دستاوردهای جنگ های صلیبی: اروپاییان در طول جنگ های صلیبی با تمدن پر رونق اسلامی آشنا شدند و علاوه بر غنایم مادی، گنجینه های معنوی گرانبهایی از فرهنگ اسلامی را به همراه آوردند.
شکوفایی تجارت خارجی – نوگرایی در اندیشه غربی به دلیل آشنایی با اندیشمندان و فیلسوفان مسلمان. تکامل علوم فرهنگی، پزشکی – شکوفایی اقتصادی اروپاییان و محیط مساعدی برای رنسانس فراهم شد.

۵- به طور گروهی متن را بخوانید و علل اقتصادی و سیاسی جنگ‌های صلیبی را فهرست و در کلاس به طور مختصر بیان کنید .
علل اقتصادی: گسترش فقر، گرسنگی، بیماری های خطرناک و قحطی در اروپا، افزایش رفاه و رونق اقتصادی و تجاری در قلمرو اسلامی.
علل سیاسی: حاکمیت مطلق کلیسا بر جوامع اروپایی و دیدگاه منفی آنان نسبت به اسلام، پیشرفت نظامی سلجوقیان در اروپا و نگرانی اروپاییان از این مسأله، ضعف و فرو پاشی امپراتوری روم شرقی، توسعه طلبی و زیاده خواهی تجاری شهرهای ایتالیا.

جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا