جواب فعالیت فصل 5 علوم هفتم
جواب فعالیت فصل 5 علوم هفتم
گام به گام علوم هفتم درس پنجم
نام درس : از معدن تا خانه | موضوع : گام به گام | پایه هفتم
گام به گام علوم هفتم درس پنجم
انتخاب سریع صفحه :
گام به گام علوم هفتم/ فصل 5 :: از معدن تا خانه / جواب سوالات و فعالیت های درس پنجم علوم هفتم | پاسخ سوالات آزمایش کنید و اطلاعات جمع آوری کنید و فعالیت صفحه ۳۷ و ۳۸ و ۳۹ و ۴۰ و ۴۱ و ۴۲ و ۴۳ و ۴۴ و ۴۵ درس ۵ علوم تجربی پایه هفتم متوسطه
خود را بیازمایید صفحه ۳۷ علوم هفتم
در جدول زیر برخی ویژگی های فلز آهن با سنگ معدن آن مقایسه شده است. آن را کامل کنید.
فکر کنید صفحه ۳۸ علوم هفتم
شکل زیر مراحل کلی تولید تقریباً 500 کیلوگرم آهن را از سنگ معدن نشان می دهد. با بررسی دقیق آن به پرسش های مطرح شده پاسخ دهید.
الف) مقدار آهن مورد نیاز ساختن خانه مسکونی را که در آن زندگی میکنید به طور تقریبی حساب کنید.
پاسخ: در کشور ما ساختمان ها را از سازه بتنی می سازند. در این ساختمان ها در حدود ۵۰ کیلوگرم در هر متر مربع میلگردهای مورد استفاده در فونداسیون ها و … به کار برده می شود. حال اگر خانه ما ۱۲۰ متر باشد، مقدار آهن مورد نیاز برای ساخت آن عبارت است از :
۶۰۰۰ = ۵۰ × ۱۲۰
یعنی ۶ تن آهن استفاده شده
ب) با توجه به پاسخ پرسش الف، حساب کنید برای تأمین میزان آهن به کار رفته در خانه شما چند تن سنگ آهن مصرف شده است.
پاسخ: از آنجایی که برای تامین هر 500 کیلوگرم آهن به 1000 کیلوگرم سنگ معدن نیاز می باشد، پس با یک تناسب ساده میتوان فهمید برای 6000 کیلوگرم آهن به 12000 کیلوگرم سنگ آهن (12 تن) نیاز است
آزمایش کنید صفحه ۳۸ و ۳۹ علوم هفتم
مشاهدات خود را بنویسید.
محلول آهن (III) کلرید به رنگ زرد روشن است.
محلول سدیم هیدروکسید به رنگ سفید است.
پس از افزودن چند قطره محلول سدیم هیدروکسید به محلول آهن کلرید، محلول به رنگ قرمز آجری در میآید و رسوب قرمز رنگی در ته لوله آزمایش تشکیل میشود.
از این مشاهدات چه نتیجهای میگیرید؟
این مشاهدات نشان میدهد که در اثر واکنش بین یونهای آهن و یونهای هیدروکسید، رسوب آهن (III) هیدروکسید به رنگ قرمز آجری تشکیل میشود.
آزمایش کنید صفحه ۴۰ علوم هفتم
🔵 یک آهنربا بردارید و آن را در زیر شیشه ساعت حرکت دهید، چه مشاهده میکنید؟
پس از حرکت آهنربا در زیر شیشه ساعت، ذرات آهن به آهنربا جذب میشوند.
این مشاهدات نشان میدهد که در اثر حرارت، اکسید آهن به آهن تبدیل میشود. آهنربا ذرات آهن را به دلیل خاصیت مغناطیسی آنها جذب میکند.
فکر کنید صفحه ۴۰ علوم هفتم
آیا از فلز آهن خالص میتوان به عنوان تیرآهن در ساخت اسکلتهای ساختمانی و ورقههای آهن در ساخت بدنه خودروها و لوازم آشپزخانه استفاده کرد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.
پاسخ: خیر، آهن خالص نرم است و به آسانی در اثر ضربه خم میشود. به سرعت با اکسیژن واکنش میدهد. در اثر رطوبت زنگ میزند و به سادگی روی آن خط میافتد. این ویژگیها، استفاده از آهن به صورت خالص را در مصارف مختلف نامناسب کرده است. بنابراین برای بهبود خواص آهن، آن را همراه عناصری دیگر مثل کربن و… به صورت آلیاژی از آهن در میآورند.
خود را بیازمایید صفحه ۴۱ علوم هفتم
جدول زیر مواد اولیه به کار برده شده در تولید کارد و چنگالهای مختلف را نشان میدهد. در هر مورد علت استفاده مواد را مشخص و جدول را کامل کنید.
ماده اولیه به کار برده شده | علت کاربرد |
آهن | آهن وقتی آلیاژ میشود استحکام مییابد و قیمت آهن مناسب است. |
کروم و نیکل | جلوگیری از زنگ زدن آهن |
نقره | خاصیت باکتری کشی، درخشش بالا |
چوب یا پلاستیک | عایق بودن و سبکی |
چسب | چسبندگی بین اجزای سازنده |
فعالیت صفحه ۴۲ علوم هفتم
درباره استحکام این ساختمانها در برابر حوادث طبیعی مانند زمین لرزه و سیل گفتوگو کنید. در گفتوگوی خود به ارتباط استحکام ساختمان با مواد به کار رفته در ساخت آن بپردازید
پاسخ: در ساختمانهای قدیمی که فقط از خاک و سنگ و چوب برای ساخت بنای آن استفاده شده است بنابراین مقاومت آن در برابر سیل و زلزله کم است. اما ساختمان هایی که در آنها از اسکلت فلزی یا بتن استفاده شده است مستحکمتر هستند و در مقابل زلزله و سیل مقاومت بالاتری دارند.
آزمایش کنید صفحه ۴۳ علوم هفتم
وسایل و مواد: مقوا، ماسه، سیمان، تشتک، آب، سیم یا توری فلزی
روش آزمایش
1– چهار قوطی مقوایی مکعبی شکل به ابعاد 10 × 5 × 50 سانتیمتر بسازید وآنها را شماره گذاری کنید.
2- دو تشتک جداگانه بردارید. در اولی پنج لیوان ماسه و یک لیوان سیمان و مقدار کافی آب و در دومی پنج لیوان ماسه، دو لیوان سیمان و مقدار کافی آب بریزید و خوب هم بزنید.
3- در قوطی شماره (1)، بتن به دست آمده در تشتک اول و در قوطی شماره (2) از بتن تشتک دوم بریزید؛ سپس بگذارید تا یک هفته به حال خود باقی بمانند و خشک شوند.
4- در هر یک از قوطیهای شماره (3) و (4) ابتدا دو عدد سیم یا توری فلزی با قطرهای یکسان، قرار دهید و آنها را با بتنها پر کنید. اجازه دهید تا یک هفته به حال خود باقی بمانند و خشک شوند.
5- پس از یک هفته با طراحی یک آزمایش استحکام بتنهای خشک شده را بررسی و مقایسه کنید.
توجه: قطعههای بتنی را هر روز با ریختن آب خیس کنید.
پاسخ: استحکام بتن قوطی های سوم و چهارم بیشتر از استحکام بتن قوطی دوم است و استحکام بتن قوطی دوم بیشتر از استحکام بتن قوطی اول است. در نتیجه قوطی شماره یک از همه ضعیف تر می باشد.
جواب فعالیت صفحه ۴۰ علوم هفتم
آزمایش کنید صفحه ۴۳ علوم هفتم
در حدود 50 گرم آهک را در یک ظرف بریزید و دو لیوان آب روی آن اضافه کنید. مشاهدات خود را یادداشت کنید؛ سپس با استفاده از کاغذ پی اچ مشخص کنید آیا مخلوط آب آهک خاصیت اسیدی دارد؟
پاسخ: اگر بر روی کلسیم اکسید (آهک زنده) آب ریخته شود، بر اثر واکنش با آب گرما ایجاد میکند که موجب بخار شدن قسمتی از آب میشود در این عمل، آهک بر اثر جذب آن متورم شده سپس به صورت گرد سفیدی در میآید که اصطلاحاً آهک مرده نامیده میشود؛ زیرا در تماس با آب، دیگر واکنشی از خود نشان نمیدهد. این عمل را شکفته شدن آهک نیز میگویند. هرگاه مقداری آب به آهک مرده اضافه شود به شیر آهک تبدیل میشود که اگر آن را صاف کنیم محلول زلالی که در حقیقت محلول سیر شده کلسیم هیدروکسید در آب است. حاصل میشود که به آب آهک موسوم است. مخلوط آب آهک خاصیت بازی دارد، زیرا کاغذ پی اچ (تورنسل) در آن به رنگ آبی در میآید. اگر سنگ آهک را در دمای بالا قرار دهیم آب خود را از دست داده و تبدیل به آهک میشود سپس با اضافه کردن خاک رس به آن تبدیل به سیمان میشود
جواب فعالیت صفحه ۴۱ علوم هفتم
همگام درس ، HamGamDars.com
فعالیت صفحه ۴۳ علوم هفتم
جدول زیر اطلاعاتی درباره مقدار تولید و مصرف سیمان در کشورمان را نشان میدهد. با بررسی آن به پرسش های مطرح شده پاسخ دهید.
الف) با جستوجو در منابع معتبر جدول را کامل کنید.
ب) نمودار ستونی مقدار تولید سیمان را در سالهای مختلف رسم کنید.منبع: گاما
پ) در چه سال هایی کشور ایران صادر کننده سیمان نبوده است؟ پاسخ خود را توضیح دهید.
پاسخ: درسال های 1383-1389-1392-1396چون تولید سیمان کشور از مصرف کشور بیشتر بوده ایران در این سال ها صادرات داشته.
فعالیت صفحه ۴۴ علوم هفتم
یک شرکت بزرگ قصد دارد در حومه یکی از شهرهای ایران از یک معدن بزرگ بهرهبرداری کند. در زیر نظر چند نفر از افراد مختلف در این باره ارائه شده است.
در یک پژوهش گروهی، مزایا و معایب بهرهبرداری از یک معدن در استان محل زندگی خود را از نظر اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی بررسی، و به کلاس گزارش کنید.
از اهالی محل: من بچه کوچکی دارم که به مدرسه میرود. مدرسه نزدیک راه معدن و کارخانههای وابسته به آن است. من نگران امنیت و سلامت بچهام هستم.
جوان جویای کار: بالاخره من هم یک شغل خوب نزدیک محل زندگی خود پیدا میکنم.
کاسب محل: من فکر میکنم فرصت مناسبی برای گسترش و رونق شغل من ایجاد میشود.
کارشناس محیط زیست: این کار سبب تخریب آشیانه حیوانات و پرندگان مختلف در این منطقه میشود و به محیط زیست آسیب وارد میکند.
مهندس معدن: با بهرهبرداری از این معدن برای چندین سال میتوانیم مواد اولیه مورد نیاز چند کارخانه را تأمین کنیم.
نظر شما:
از نظر اجتماعی : مزایا افزایش نیروی کار – وجود آمدن شرایط حمل و نقل – پرورش دادن نیروی متخصص . مضرات : وجود آمدن سر و صدا و مشکلات ترافیکی
از نظر اقتصادی : مزایا اشتغال زایی – رونق اقتصادی رای محل – مواد اولیه در دسترس قرار میگیرند .
جواب فعالیت صفحه ۴۲ علوم هفتم
اطلاعات جمعآوری کنید صفحه ۴۵ علوم هفتم
در شهرهایی مانند یزد، همدان و… ظرفهای سفالی و چینی مختلفی ساخته می شود. درباره تنوع، ویژگیها و چگونگی ساختن این ظرفها اطلاعات جمعآوری کنید.
پاسخ: در ساخت ظرف های سفالی از نوعی خاک به عنوان ماده اولیه به همراه مقداری کاه و شن به عنوان چسب استفاده می شود. سپس با استفاده از مخلوط کردن این مواد با آب قالب شکل ظرف را می سازند و بعد در کوره عملیات پخت شروع می شود و بعد آهسته آهسته خنک می شوند.سپس با اضافه کردن اکسیدهای رنگی فلزات آهن، آلومینیم، مس و سرب، لعاب روی ظرف قرار گرفته و دوباره عملیات پخت تکرار می شود.
مراحل ظرف های چینی به صورت زیر می باشد:
۱- آماده کردن مواد اولیه
۲- فرم دهی و ریخته گری
۳- پخت اولیه و لعاب زنی و پخت لعاب ظروف
۴- دکور زنی و مراحل تکمیلی
گفت و گو صفحه ۴۶ علوم هفتم
میدانید شیشه در اثر ضربه میشکند. درباره اینکه چگونه خمیر شیشهای را به شکلهای مختلف درمیآورند در کلاس گفتوگو کنید.
پاسخ: مهمترین وسیله شیشهگری لولهای به طول 100 الی 120 سانتیمتر از فولاد یا آلیاژی مخصوص است که به آن دُم گفته میشود. این لوله تو خالی است و برای برداشتن شیشه از داخل کوره مورد استفاده قرار میگیرد. طرز استفاده چنین است که شیشهگران آن را به داخل شیشه مذاب فرو میبرند و کمی آن را میچرخانند، بعد از برداشتن مقدار کمی از شیشه مذاب در لوله میدمند. به این ترتیب گوی کوچکی به نام گوی اول به دست میآید، بعد از سرد شدن این گوی، مجدداً دم را به داخل شیشه مذاب فرو برده و شیشه لازم را برای ساخت وسیله مورد نظر بر میدارند. برای تراش دادن این گونه وسایل از سنگهای مخصوصی که درجه سختی آنها بیشتر از شیشه است استفاده میکنند و بعد آنها را صیقل داده، تا به شکل دلخواه برسد.
فعالیت صفحه ۴۶علوم هفتم
نمودار زیر زمان تقریبی پیشبینی شده برای پایان یافتن اندوختههای شناخته شده از چند ماده را نشان میدهد. درباره دادههای این نمودار در کلاس گفتوگو کنید.
پاسخ: با توجه به نمودار بالا از بین مواد داده شده، زمان پیشبینی شده برای مصرف طلا خیلی کم تر از دیگر مواد است و این عامل خود سبب گران بها بودن آن شده است.
زمان پیش بینی شده برای مصرف این اندوختههای شناخته شده به دو عامل بستگی دارد: میزان تقاضا برای مصرف ماده و میزان پیشبینی شده برای مصرف اندوختههای شناخته شده از آن کمتر خواهد بود.
همگام درس ، HamGamDars.com
فکر کنید صفحه ۴۷ علوم هفتم
برای محافظت از منابع طبیعی سه راه پیشنهاد شده است که عبارت اند از:«کاهش مصرف، بازیافت، مصرف دوباره» نمودار زیر، کدام یک از راههای بالا را برای حفظ منابع آهن نشان میدهد؟ پاسخ خود را توضیح دهید.
کاهش مصرف که میتواند شامل سه مورد باشد:
پاسخ: 1- مصرف دوباره (در تهیه بعضی از ابزارها)
2- بازیافت (جمعآوری آهن و شیشه و مجدداً از آنها بعد از مراحل ذوب دوباره استفاده کنیم.)
3- استفاده از جایگزینی (موادی مثل: پاکتها، پلاستیک و پروفایلها، ستونهای بتنی که باعث کاهش مصرف میشود)
همگام درس ، HamGamDars.com
جواب فکر کنید صفحه ۴۵ علوم هفتم
گفت و گو صفحه ۴۷ علوم هفتم
هر یک از عبارتهای داده شده به یکی از روشهای محافظت از منابع طبیعی و محیط زیست اشاره میکند. درباره اینکه هر عبارت بیانگر کدام روش است در کلاس گفتوگو کنید.
الف) ظرفهای شیشهای سس، ترشی و … را میتوان شست و حبوبات را داخل آنها نگهداری کرد. مصرف دوباره
ب) برای خرید میوه با خود زنبیل یا کیسه پارچهای میبریم . کاهش مصرف
پ) قوطیها و ظرفهای فلزی خراب را در کارخانه پس از ذوب کردن به حالت شمش در میآورند. بازیافت
جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.