دسته‌بندی نشده

جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم

جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم

گام به گام علوم هفتم درس دهم

جواب فعالیت فصل 10 علوم هفتم

نام درس : گرما و بهنیه سازی مصرف انرژی | موضوع : گام به گام | پایه هفتم

گام به گام علوم هفتم درس دهم

انتخاب سریع صفحه :

گام به گام علوم هفتم / فصل دهم :: گرما و بهنیه سازی مصرف انرژی / جواب سوالات و فعالیت های درس دهم علوم هفتم | پاسخ سوالات آزمایش کنید و اطلاعات جمع آوری کنید و فعالیت صفحه ۸۷, ۸۸, ۸۹, ۹۰, ۹۱, ۹۲, ۹۳, ۹۴, ۹۵, ۹۶ درس ۱۰ علوم تجربی پایه هفتم متوسطه /جواب فعالیت های فصل ۱۰ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۸۷ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه 83 علوم هفتمدر مورد پوشش، رنگ لباس و روش گرم کردن منزل مسکونی و عایق‌بندی ساختمان‌ها در نواحی سردسیر و نواحی گرمسیر تحقیق کنید و به کلاس گزارش دهید (تشابه‌ها و تفاوت‌ها را مشخص کنید).

پاسخ: در نواحی سردسیر: لباس و پوشش به رنگ تیره است. پشت بام‌ها عایق بندی و ایزوگام می‌شوند. از شوفاژ و بخاری برای گرم کردن منزل استفاده می‌شود. برای جلوگیری از اتلاف انرژی از پنجره دو جداره استفاده می‌شود. برای عایق‌بندی سقف‌های شیروانی خانه‌ها از یونولیت و پشم شیشه استفاده می‌شود.

  در نواحی گرمسیر: رنگ لباس‌ها روشن است. نیاز به گرم کردن خانه زیاد نیست. برای گرم کردن آب از تانکرهایی در پشت بام منزل‌ها استفاده می‌شود و نیازی به گرم کننده آب نیست.

جواب فعالیت صفحه ۸۹ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۸۸ علوم هفتم

به همراه گروه خود نخست به طراحی یک دماسنج بپردازید و سپس با آوردن وسایل مورد نیاز، آن دماسنج را بسازید ودرجه‌بندی کنید. با استفاده از این دماسنج چند اندازه‌گیری را انجام دهید.
پاسخ: ابتدا یک بالن آزمایشگاهی را برداشته و آن را با یک محلول رنگی پر می‌کنیم. سپس یک درپوش چوب پنبه‌ای را به اندازه قطر لوله شیشه‌‌ای سوراخ می‌کنیم. لوله را طوری نصب می‌کنیم که هیچ منفذی برای عبور محلول و هوا نباشد.
درون لوله کمی از محلول اضافه می‌کنیم.
بالن را در مخلوط آب و یخ فرو می‌کنیم و مقابل سطح محلول رنگی، روی لوله علامت می‌گذاریم و عدد صفر را به آن نسبت می‌دهیم.
بالن را داخل آب در حال جوش وارد می‌کنیم و مقابل سطح آن، روی لوله علامت می‌گذاریم و عدد 100 را به آن نسبت می‌دهیم.

بین این رقم 0 و 100 را به 100 قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم که هر کدام، یک درجه‌ی سلسیوس می‌باشند.

فکر کنید صفحه ۸۹ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه ۸۸ علوم هفتم

در هر یک از موارد زیر ابتدا دما را پیش‌بینی، و سپس با استفاده از یک دماسنج آن را اندازه‌گیری و جدول را کامل کنید و به کلاس گزارش دهید. توجه کنید برای اندازه‌گیری دما، دماسنج به اندازه کافی در تماس با جسم مورد نظر قرار گیرد.جواب فعالیت صفحه 84 علوم هفتم

 

جواب آزمایش کنید صفحه ۸۹ علوم هفتم

وسایل و مواد: لیوان، دماسنج، میخ نسبتاً بزرگ و انبرک یا دم باریک
روش آزمایش
1- لیوان را تا نیمه از آب سرد پر کنید و دمای آن را اندازه بگیرید.
2- میخ را به کمک انبرک روی شعله اجاق قرار دهید و پس از داغ شدن، داخل لیوان بیندازید.
3- دوباره دمای آب را اندازه بگیرید.
4- نتیجه مشاهده خود را گزارش کنید. 
پاسخ: میخ گرما از دست میدهد و آب گرما میگیرد

در این آزمایش دمای آب چگونه تغییر کرده است؟ دمای میخ چطور؟ آب انرژی از دست داده است یا میخ؟ کدام یک انرژی گرفته‌اند؟
پاسخ: دمای آب نسبت به قبل بیشتر و دمای میخ کمتر شده است میخ انرژی از دست میدهد و آب انرژی جذب کرده است.

همگام درس ، HamGamDars.com

جواب فکر کنید صفحه ۸۹ علوم هفتم

اگر درون آب به جای میخ داغ، میخ سردی که درون یخ زن (فریزر) یا جایخی قرار داشته است، بیندازیم، چه اتفاقی می‌افتد؟ دمای میخ و آب چگونه تغییر می‌کنند؟ این بار کدام یک انرژی از دست می‌دهد و کدام یک انرژی می‌گیرد؟
پاسخ: برعکس حالت بالا اتفاق می افتد ، یعنی انرژی میگیرد و آب نرژی از دست میدهد.

جواب فعالیت صفحه ۹۰ علوم هفتم

دو محفظه A و B که در آن‌ها مولکول‌های یکسانی قرار دارند را در نظر بگیرید، محفظه A داغ و محفظه B سرد است.
الف) جنبش مولکولی A و B را با هم مقایسه کند.
پاسخ: جنبش مولکول های ظرف A از جنبش مولکول های ظرف دیگر بیشتر است.

ب ) اگر دو محفظه را در تماس با یکدیگر قرار دهیم، جنبش مولکولی کدام محفظه کم و کدام محفظه زیاد می‌شود؟
پاسخ: جنبش مولکولی محفظه‌ی B زیاد میشود و A کم میشود.

پ) پس از رسیدن به حالت تعادل، جنبش مولکولی دو محفظه را با هم مقایسه کنید.
پاسخ: پس از رسیدن به حالت تعادل، جنبش مولکولی دو محفظه‌ی A و B برابر می‌شود.

جواب آزمایش کنید صفحه ۹۱ علوم هفتم

آزمایش کنید صفحه 88 علوم هفتموسایل و مواد: سه میله هم طول و هم ضخامت از جنس مس، فولاد یا آهن و شیشه، شمع، کبریت، سه پایه و پارافین.

روش آزمایش
1- به کمک پارافین به سر میله‌ها، چوب کبریت بچسبانید.
2- مطابق شکل سر دیگر میله‌ها را روی شعله قرار دهید.
3- مدتی صبر کنید تا چوب کبریت‌ها بیفتند.
4- نتیجه مشاهدات خود را بنویسید و درباره آن گفت‌وگو کنید. در این آزمایش کدام میله سریع‌تر از بقیه گرما را منتقل می‌کند؟
پاسخ: به مس زودتر از بقیه می‌افتد. بعد چوب کبریت متصل به آلومینیوم می‌افتد و بعد چوب کبریت متصل به آهن
کدام میله گرما را بسیار کند منتقل می‌کند؟
پاسخ: میله مسی سریع‌تر از بقیه گرما را منتقل می‌کند و میله آهنی گرما را بسیار کند منتقل می‌کند.

جواب فعالیت صفحه ۹۲ علوم هفتم

با استفاده از وسایل در دسترس، یک لیوان عایق دردار طراحی کنید و بسازید؛ سپس مقداری آب داغ در آن بریزید و دمای آب را اندازه بگیرید. پس از یک ساعت دوباره دمای آب را اندازه بگیرید. ظرف کدام گروه گرمای کمتری را منتقل کرده است؟ کدام ظرف گرمای بیشتری را منتقل کرده است؟
پاسخ: ظرف گروهی که لیوان آنها عایق بهتری است کم‌ترین انتقال گرما را دارد. (دمای آب تغییر چندانی نداشته است) و ظرف گروهی که لیوان آن‌ها عایق خوبی برای گرما نیست بیشترین انتقال گرما را دارد. (داخل آن خیلی سرد شده است.)

جواب فعالیت صفحه ۹۲ علوم هفتم *

وجود هوا در لابه‌لای پشم، پر و پنبه سبب کاهش میزان رسانایی گرمایی آنها می‌شود. از این ویژگی می‌توان در صنایع متفاوت از جمله صنایع نساجی (تولید پارچه و پوشاک) استفاده کرد. یک گروه از دانش‌آموزان سال آخر رشته طراحی و دوخت که در یک منطقه سردسیر زندگی می‌کنند، قصد دارند بعد از گرفتن دیپلمشان، یک کارگاه تولیدی پالتو راه‌اندازی و در آن پالتوهای با کیفیت مناسب تولید کنند.
بزودی…

جواب فعالیت صفحه ۸۸ علوم هفتم

جواب آزمایش کنید صفحه ۹۳ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه 88 علوم هفتمپاسخ: علت این است که مولکول‌های قسمتی از آب که نزدیک شمع هستند زودتر از بقیه قسمت‌ها گرم شده، سبک می‌شوند و به سمت بالا می‌روند و آب قسمت دیگر ظرف که خنک‌تر است، جای آن را می‌گیرد. به این ترتیب گرما به روش همرفت منتقل می‌شود.

جواب فعالیت صفحه ۹۳ علوم هفتم

دو بشر هم اندازه انتخاب کنید. یکی را از آب و دیگری را از ماسه پر کنید و آن را در آفتاب قرار دهید. هر 30 دقیقه یک بار دمای آنها را اندازه‌گیری و یادداشت کنید و سپس نمودار دما برحسب زمان آنها را رسم کنید، از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟
پاسخ: مشاهد می‌شود محتوای ظرف ماسه زود تر گرم میشود. ولی آب به علت رسانایی کم و ظرفیت گرمایی بالایی که دارد میزان گرفتن گرما و گرم شدنش بسیار کم‌تر از ماسه است.

همگام درس ، HamGamDars.com

جواب فکر کنید صفحه ۹۴ علوم هفتم

جواب فکر کنید صفحه 89 علوم هفتم
پاسخ: در طول روز دمای خشکی بیشتر از دمای دریاست. پس هوای مجاور خشکی گرم‌‌تر و در نتیجه سبک‌‌تر از هوای مجاور دریاست. بنابراین هوای مجاور خشکی بالا رفته و هوای مجاور دریا جای آن را می‌گیرد.
به این ترتیب هوا از سمت دریا به طرف خشکی حرکت می‌کند. برعکس، در طول شب، دمای هوای مجاور دریا گرم‌تر و سبک‌تر از دمای هوای مجاور خشکی است. بنابراین، هوای مجاور دریا بالا رفته، هوای خشکی جای آن را می‌گیرد و هوا از سمت خشکی به طرف دریا حرکت می‌کند.

جواب خود را بیازمایید صفحه ۹۴ علوم هفتم

جواب خود را بیازمایید صفحه 89 علوم هفتم

شکل زیر نحوه گرم شدن اتاق را به وسیله یک رادیاتور نشان می‌دهد. توضیح دهید چگونه قسمت‌هایی از اتاق که با رادیاتور فاصله دارند، گرم می‌شوند.
پاسخ: ابتدا هوای مجاور رادیاتور توسط آن گرم شده، سبک می‌شود و به سمت بالا می‌رود و هوای سرد اطراف جای آن را می‌گیرد و این پدیده تکرار می‌شود. به این ترتیب، هوای قسمت‌های دور از رادیاتور نیز گرم می‌شوند. در واقع گرما به روش همرفت مستقل می‌شود.

جواب فعالیت صفحه ۹۴ علوم هفتم

جواب فعالیت صفحه 89 علوم هفتمپاسخ: خیر به طریقه ی تابشی منتقل شده زیرا در رسانایی باید دو جسم با هم در تماس باشند و در همرفت باید دست بالای جسم باشد.

جواب فکر کنید صفحه ۸۹ علوم هفتم

جواب فکر کنید صفحه ۹۵ علوم هفتم

جواب فکر کنید صفحه 90 علوم هفتمکدام مورد بیشتر تابش گرمایی خورشید را جذب می‌کند؟ چرا؟
الف) آسفالت       ب) آینه
پاسخ: زیرا هم تیره و هم سطرح آن نا هموار است.

جواب آزمایش کنید صفحه ۹۶ علوم هفتم

وسایل و مواد: دو قوری یا لیوان کاملاً یکسان که رنگ یکی تیره و دیگری سفید باشد، دو دماسنج و یک فلاسک (دمابان) آب داغ.
روش آزمایش
1- در هر یک از لیوان‌ها یا قوری‌ها، مقدار مساوی آب داغ بریزید و با دماسنج دمای آنها را اندازه‌گیری کنید.
2- هر 5 دقیقه دمای آب درون ظرف‌ها را اندازه‌گیری کنید و نمودار دما را بر حسب زمان برای هر یک از ظرف‌ها رسم کنید. از این آزمایش چه نتیجه‌ای می‌گیرید؟
پاسخ: دیواره لیوان تیره رنگ نسبت به لیوان سفید رنگ گرمای بیشتری را از آب درون آن جذب می‌کند و دمای آب درون آن زودتر پایین می‌آید. بنابراین آب داغ در لیوان تیره رنگ زودتر و آب داغ در لیوان سفید رنگ دیرتر سرد می‌شود. نتیجه می‌گیریم سطح تیره انرژی تابشی بیشتری جذب می‌کند.

فعالیت صفحه ۹۶ علوم هفتم

در مورد چگونگی کارکرد رادیاتور خودروها و شغل رادیاتورسازی تحقیق کنید و نتیجه تحقیق خود را به صورت پرده‌نگار یا داده‌نما به کلاس ارائه دهید.
چگونگی کارکرد رادیاتور خودروها: رادیاتور خودرو عضو اصلی سیستم خنک‌کننده ماشین است و حرارت اضافه موتور پاسخ: را دفع می‌کند تا سلامت پیشرانه تضمین شود. با روشن شدن موتور اتومبیل، واترپمپ با مکش مایع خنک‌کننده به درون موتور، سیال را از مخزن خروجی رادیاتور ماشین به مجاری تعبیه‌شده درون بدنه موتور می‌کشد. مایع خنک‌کننده ابتدا پشت ترموستات جمع می‌شود تا دمای آن به حد استاندارد (حدود ۸۳ تا ۹۰ درجه) برسد. رادیاتور خودرو بر اساس اصل انتقال حرارت از سیالی به سیال دیگر عمل می‌کند. مایع خنک‌کننده به‌وسیله واترپمپ به داخل مجاری موتور کشیده می‌شود و پس از جذب حرارت، به رادیاتور منتقل می‌شود. در رادیاتور، حرارت آب به پره‌ها منتقل می‌شود و با تماس با هوا، گرمای موتور را به هوا منتقل می‌کند. سپس آب خنک‌شده به موتور بازمی‌گردد و چرخه تکرار می‌شود.
شغل رادیاتورسازی: رادیاتورسازی یک شغل مهم و حیاتی در صنعت خودرو است. رادیاتورسازان مسئول ساخت و تعمیر رادیاتورهای خودروها هستند. برای شغل رادیاتورسازی، مهارت‌های فنی و دانش در زمینه سیستم‌های خنک‌کننده و رادیاتورها ضروری است. همچنین، دانش در زمینه مواد و تجهیزات مورد استفاده در ساخت رادیاتورها نیز لازم است. رادیاتورسازان باید توانایی تشخیص و رفع ایرادات رادیاتورها را داشته باشند. آنها باید بتوانند رادیاتورها را تعمیر و بازسازی کنند و در صورت لزوم، قطعات جدید را نصب کنند.

برای درس بعدی روی لینک جواب درس 11 علوم هفتم کلیک کنید. همچنین جهت دیگر موارد میتوانید روی گام به گام علوم هفتم و یا سوالات علوم هفتم کلیک نمایید.

جهت مشاهده سوالات و گام به گام کتاب های خود؛ کافیست نام درس یا شماره صفحه آن را به همراه عبارت “همگام درس” در گوگل جست و جو کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا