جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جلو گیری از بوی بد دهان_6582fbb1b51ae.jpeg
جلو گیری از بوی بد دهان_6582fbb1b51ae.jpeg

جلو گیری از بوی بد دهان

سرفصل های این مقاله

تنها شما نیستید که نگران بوی بد دهان خود هستید. به گفته انجمن بهداشت دندان آمریکا، بیش از 40 میلیون آمریکایی از بوی بد دهان، رنج می برند. بازدم بدبو ، می تواند زندگی اجتماعی شما را تحت تأثیر قرار داده و باعث کاهش اعتماد به نفس و شرمساری شما شود. خوشبختانه، راه های ساده و مؤثری برای داشتن بازدمی خوش بو وجود دارد.

راههای غلبه بر بوی بد دهان

1- از مسواک و نخ دندان بیشتر استفاده کنید

ترک سیگار و نخ دندان

یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان، پلاک است. پلاک جرم چسبناکی است که روی دندان مانده و تبدیل به محلی برای رشد باکتری می شود. غذای باقی مانده بین دندان ها هم مزید بر علت می شود. هر کسی باید حداقل دو بار در روز مسواک زده و یک بار از نخ دندان استفاده نماید. اگر نگران بوی بد دهان هستید، دفعات مسواک زدن و نخ کشیدن را بیشتر کنید. ولی در نظر داشته باشید که مسواک زدن شدید، باعث از بین رفتن مینای دندان شده و دندان را در معرض پوسیدگی قرار می دهد.

2- زبان خود را تمیز کنید

پوشش روی زبان می تواند محلی برای تجمع باکتری های بد بو باشد. برای از بین بردن این باکتری ها، زبان خود را با مسواک تمیز کنید. به نظر بعضی افراد مسواک برای تمیز کردن انتهای زبان بیش از اندازه بزرگ است. در این صورت می توانید از زبان شور ها استفاده کنید. به گفته خانم دکتر پاملا کوینانز، رئیس انجمن بهداشت دندان آمریکا، “زبان شورها وسیله لازم برای حفظ بهداشت دهان هستند. آنها به گونه ای طراحی شده اند که فشاری یکنواخت بر تمام سطح زبان وارد کرده و باکتری ها، باقی مانده های غذا و سلول های مرده را، که با مسواک زدن پاک نمی شوند، از سطح زبان می زدایند”.

3- از غذاهای ترش پرهیز کنید

پیاز و سرکه، مجرمان اصلی هستند. به نظر دکتر ریچارد پرایس، سخنگوی انجمن بهداشت دندان آمریکا، “مسواک زدن بعد از مصرف پیاز و سرکه، فایده ای ندارد. مواد فرّار موجود در آنها وارد جریان خون شده و به ریه می روند؛ جایی که بازدم شما آنها را به بیرون می فرستد.” تنها راه جلوگیری از این مشکل پرهیز از مصرف پیاز و سرکه است؛ به خصوص قبل از ملاقات های عمومی و یا کاری که شما نگران بوی بد دهان خود هستید.

4- سیگار را ترک کنید

ترک سیگار و بوی دهان

بوی بد دهان تنها یک دلیل برای ترک دخانیات است. استعمال دخانیات به بافت لثه و ریشه دندان آسیب می زند و همچنین ریسک ابتلا به انواع سرطان های دهان و مجاری تنفسی را افزایش می دهد. چسب های نیکوتین می توانند نیاز شما به استعمال دخانیات را از بین ببرند. اگر به پشتیبانی نیاز دارید، با پزشکتان برای داروهای ترک دهنده و یا برنامه های ترک که شما را از تنباکو رهایی می بخشند، صحبت کنید.

5- دهان خود را بشویید

دهان شویه های ضد باکتری علاوه بر خوشبو کردن بازدم، با از بین بردن باکتری های سازنده پلاک به سلامت دندان های شما کمک می کنند. شستن دهان با آب بعد از صرف غذا هم با زدودن ذرات غذا، بوی بد دهان را کاهش می دهد.

6- بعد از غذا، به جای آب نبات، آدامس بجوید

آب نبات های دارای قند، باعث رشد باکتری در دهان می شوند. در عوض، از آدامس های بدون شکر استفاده کنید. به گفته دکتر کوینانز، “آدامس باعث ترشح بزاق، مکانیسم طبیعی دهان بر علیه پلاک های اسیدی عامل پوسیدگی دندان و بوی بد می شود.

7- از لثه خود مراقبت کنید

بیماری های لثه و دندان ها، یکی از عوامل شایع بوی بد دهان است. باکتری ها در حفره های زیر پایه دندان جمع شده و بوی ناخوشایندی ساتع می کنند. اگر از بیماری های لثه رنج می برید، دندانپزشک می توانذ شما را به یک متخصص لثه معرفی کند.

8- از خشک شدن دهان جلوگیری کنید

فقدان بزاق باعث پوسیدگی دندان و عامل بوی بد دهان است. اگر دهان شما خشک است، در طول روز مقدار زیادی آب بنوشید. برای ترشح بزاق آدامس و یا آب نبات بدون شکر مصرف کنید. اگر در منطقه خشکی زندگی می کنید، در شب از دستگاه های رطوبت ساز استفاده کنید. در صورتی که باز هم دهان شما به شکل غیر طبیعی خشک است، به پزشک و یا دندانپزشک مراجه نمایید. خشک شدن دهان ممکن است یکی از عوارض جانبی برخی دارو ها باشد.

9- به پزشک مراجعه کنید

اگر با انجام موارد فوق، بوی بد دهان شما برطرف نشد، به پزشک خود مراجعه کنید. بازدم نامطبوع ممکن است یکی از نشانه های عفونت سینوس ها، آبریزش بینی به دلیل حساسیت، عفونت ریوی، دیابت، و یا بیماری های کبد و کلیه باشد.

منبع : سیمرغ

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: