دسته‌بندی نشده

جراحی لیزری دیسک کمر: درمان دیسک کمر و درد ناشی از آن با لیزر

بیماری دیسک دژنراتیو گروهی از علائم را توصیف می‌کند که ممکن است ناشی از ساییدگی و فرسودگی تدریجی دیسک‌های نخاعی یا یک آسیب‌دیدگی حاد نخاعی باشد. اگر شما به دنبال راه‌حلی برای درمان این بیماری هستید یکی از روش‌های درمان موثر، جراحی لیزری دیسک کمر است.

درمان بیماری دیسک کمر

متخصصان ارتوپدی ستون فقرات از تکنیک‌های با دقت بالا تشخیصی استفاده می‌کنند که به آنها امکان شناسایی محل و درجه دژنراسیون دیسک با دقت بالا را می‌دهد. بیماری دیسک دژنراتیو کمری و توراسیک و همچنین دیسک‌های برآمده و فتق‌دار برخی از بیمای‌ها و مشکلات دیسکی هستند که این متخصصان با آنها سروکار دارند.

اگر به دنبال درمان ستون فقرات به روش‌های غیر جراحی یا روش‌هایی با حداقل تهاجمی هستید، بهتر است بدانید که متخصصان مربوطه ابتدا و قبل از اقدام به عمل جراحی بیمار از روش‌هایی با حداقل تهاجم روند درمانی را شروع می‌کنند.

جراحی لیزری دیسک کمر چگونه انجام می‌شود؟

به نقل از متخصصین کلینیک درمان درد ماهان در عمل جراحی لیزری دیسک کمر از بیهوشی موضعی و آرام بخش خفیف استفاده می‌شود. علاوه بر این در جراحی لیزری دیسک کمر نیازی به برش پوست و استفاده از چاقو نیست. این عمل تقریباً ۱۵ دقیقه طول می‌کشد و بیمار می‌تواند کمی بعد از عمل جراحی بلند شده و روز بعد به سر کار خود برگردد.

در جراحی لیزری دیسک کمر در اتاق عمل پزشک به کمک تصاویر بدست آمده از اشعه ایکس قسمت آسیب دیده را شناسایی کرده و سوزنی باریک را به آن قسمت از بدن بیمار وارد می‌کند. سپس یک پروب پیشرفته لیزری از طریق سوزن وارد بدن بیمار می‌شود و نوک لیزر در قسمت نرم دیسک قرار می‌گیرد. پروب لیزر انرژی را به دیسک کمر منتقل می‌کند و بخش کوچکی از دیسک را بخار می‌کند.

پس از آن، دیسک باقی مانده کوچک شده و در داخل حفره ایجاد شده توسط پروب لیزر قرار می‌گیرد و از این طریق فشار روی اعصاب یا نخاع فرد را کاهش می‌دهد.

جراحی لیزری دیسک کمر

مزایای استفاده از جراحی لیزری دیسک کمر چیست؟

این روش برای برآمدگی‌های دیسک کمر که ستون فقرات فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند بسیار مناسب است .

مزایای جراحی لیزری دیسک کمر شامل موارد زیر است:

  • بهبودی سریع
  • بدون نیاز به برش پوست
  • طول درمان بسیار کوتاه
  • نتایج خوب با حداقل خطرات و ریسک

خطرات و عوارض جانبی جراحی لیزری دیسک کمر کدامند؟

عوارض جراحی لیزری دیسک کمر بسیار نادر است زیرا این عمل به طور کامل و بصورت زنده تحت تصاویر حاصل از اشعه ایکس انجام می‌شود و هیچ گونه آسیب عضلانی و استخوانی ایجاد نمی‌کند. برخی از عوارض نادر آن شامل بی‌حسی موقت یا ضعف یا آسیب ناشی از بکارگیری نادرست لیزر می‌باشد. به همین دلیل این روش فقط توسط جراحانی که در استفاده از لیزر برای جراحی ستون فقرات آموزش‌های لازمه را دیده‌اند و تجربة کافی دارند، انجام می‌شود.

همچنین این روش برای درمان بیماران سالخورده و بیماران مبتلا به مشکلات پزشکی پیچیده از جمله در مواردی که استفاده از بیهوشی عمومی یا جراحی طولانی مدت تشخیص داده نشده باشد، مناسب است. (برگرفته از سایت دکتر قلب)

سایر کاربردهای جراحی لیزری دیسک کمر

از جراحی لیزری دیسک کمر در درمان موارد زیر استفاده می‌شود:

  • دیسک‌های لغزیده شده که دسترسی به آنها به روش‌های سنتی مانند میکرودیسستومی دشوار است.
  • تنگی کانال نخاعی
  • درد عصبی که در قسمت پاها یا بازوها احساس می‌شود.
  • تنگی فرمامینال
  • رادیکولوپاتی

سایر گزینه‌های درمانی برای بیماری‌ دژنراتیو دیسک کمر

معمولا درمان بیماری دیسک دژنراتیو با روش‌های غیر جراحی شروع می‌شود که گاها پیش می‌آید که همین روش‌ها باعث تسکین علائم می‌شوند. وقتی به یکی از متخصصان ستون فقرات ارتوپدی ما مراجعه می‌کنید وی ابتدا با دقت بدن و اسکن‌های ام آر آی شما را معاینه می‌کند تا از این طریق بهترین روش درمانی را متناسب با اهداف شما تعیین کند.

بیماری‌ دژنراتیو دیسک کمر

درمان دیسک کمر به شیوه‌های غیر‌جراحی

گزینه‌های درمانی دیسک کمر به روش‌های غیر جراحی شامل موارد زیر می‌شود:

  • کنترل درد بر کاهش درد ناشی از دیسک آسیب دیده و کمک به بازگشت به فعالیت‌های روزمره بیمار متمرکز است. گاهی ممکن است که روش‌های کنترل درد شامل مصرف داروهای ضد التهاب، ماساژ دستی ، تزریق استروئید، تحریک الکتریکی، استفاده از بریس کمر و یا گرما و یا یخ درمانی باشد.
  • فیزیوتراپی می‌تواند به کشش و تقویت عضلات مناسب کمک کرده و باعث بهبودی وضعیت کمر شده و تعداد دفعات تیر کشیدن عصب‌های کمر و درد آن را کاهش دهد.
  • اصلاح سبک زندگی مانند تغییر وضعیت ایستادن و یا نشستن، کاهش وزن یا ترک سیگار بعضی اوقات می‌تواند به کاهش استرس و فشار روی دیسک آسیب دیده کمک کند و میزان سرعت فرسودگی دیسک و مهره‌های کمر را کاهش دهد.

گزینه‌های جراحی

افرادی که درد شدید در ناحیه کمر دارند یا عملکرد طبیعی آنها بطور قابل ملاحظه‌ای از بین رفته است و استفاده از سایر روش‌های درمانی توفیقی به همراه نداشته می‌تواند از گزینه‌های جراحی استفاده کنند.

عمل جراحی دیسک کمر ممکن است شامل حذف و تعویض کل یا بخشی از دیسک آسیب دیده (تعویض جزئی یا کلی دیسک) باشد. یکی دیگر از گزینه‌های جراحی دیسک کمر همان خارج کردن دیسک (دیسککتومی) با فیوژن ستون فقرات است که باعث کاهش تحرک در قسمت آسیب دیده ستون فقرات می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا