دسته‌بندی نشده

ثواب وضو گرفتن قبل از خواب

آثار و برکات داشتن وضو قبل از خواب

1. از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «هركس با وضو به رختخواب برود، رختخواب براى او حكم مسجد را دارد. واگر در ميان رختخواب به ياد آورد كه وضو ندارد، بر روانداز تيمّم كند كه اگر با وضو يا تيمّم بخوابد، تا زمانى كه به ياد خداست گويى نماز مى‌خوانَد».

2. از حضرت على عليه السلام روايت شده است كه فرمود: «هيچ مسلمانى (بدون ضرورت) در حال جنابت وهمچنين بدون وضو نخوابد. واگر آب براى غسل ووضو نيابد تيمّم كند زيرا روح مؤمن را به هنگام خواب به آسمان مى‌برند وخداوند آن را قبول كرده، بر آن بركت مى‌فرستد؛ پس اگر اجلش رسيده باشد او را در گنجينه‌اى از رحمت خود مى‌سپارد واگر وقت آن نرسيده باشد با امينان خود از ملائكه به بدن او بازمى‌گرداند».

فضیلت داشتن وضو قبل از خواب

شب‌زنده‌دارى سالانه

در حديثى معتبر آمده است كه روزى حضرت رسول صلى الله عليه و آله به اصحاب ويارانش فرمود: «كدام‌يك از شما تمام سال را روزه مى‌گيرد؟» سلمان گفت: من.

فرمود: «كدام‌يك از شما (تمام) شب را احيا مى‌دارد؟» سلمان پاسخ داد: من.فرمود: «كدام‌يك از شما هر روز ختم قرآن مى‌كند؟» سلمان گفت: من.پس عمر از پاسخ‌هاى پى در پى سلمان به خشم آمد ورو به پيامبر صلى الله عليه و آله گفت : اين مردى است از فارس، مى‌خواهد بر ما كه از قريش هستيم فخر بفروشد ودروغ مى‌گويد. در اكثر روزها روزه نيست، بيشتر شب را در خواب وقسمت
زيادى از روز را خاموش است.حضرت فرمود: «سلمان مانند لقمان حكيم است، (سخنان او بى‌حكمت نيست) از او سؤال كن تا جوابت دهد.

عمر پرسيد، سلمان فرمود: امّا در مورد روزه تمام سال، من هر ماه سه روز روزه مى‌گيرم وچون خداوند هر حسنه‌اى را به ده برابر پاداش مى‌دهد، اين كار برابر با روزه تمام سال مى‌شود. علاوه بر اينكه ماه شعبان را روزه گرفته، آن را با ماه مبارك رمضان پيوند مى‌كنم. و امّا در مورد بيدارى شب، هر شب با وضو مى‌خوابم واز حضرت رسول صلى الله عليه و آله شنيدم كه فرمود: «هر كس با وضو بخوابد، گويى تمام شب را به عبادت احيا كرده باشد. وامّا در مورد ختم قرآن، هر روز سه مرتبه سوره (قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَد) را مى‌خوانم

واز رسول خدا صلى الله عليه و آله شنيدم كه به حضرت اميرالمؤمنينعليه السلام فرمود: «اى على، مثَل تو در ميان امّت من، مثَل سوره (قُلْ هُوَ الله)است. هر كس سوره (قُلْ هُوَ الله) را يك بار بخواند، چنان است كه يك‌سوم قرآن را خوانده است وهر كه دو بار بخواند، چنان است كه دوسوم قرآن را خوانده وهر كه سه بار بخواند، گويى قرآن را ختم كرده است؛ پس هر كس تو را به زبان دوست دارد يك‌سوم ايمان در او كامل شده است وهر كس تو را به زبان ودل دوست دارد.

دوسوم ايمان در او كامل شده است وهر كه تو را به زبان ودل دوست دارد وبا دست خود تو را يارى كند تمام ايمان در او كامل شده است. اى على، به حقّ خداوندى كه مرا به راستى به سوى مردم فرستاده است سوگند، كه اگر تو را اهل زمين دوست مى‌داشتند چنانكه اهل آسمان تو را دوست مى‌دارند، خداوند هيچ‌كس را به آتش جهنّم عذاب نمى‌كرد».پس (از سخنان سلمان) عمر ساكت شد كه گويا سنگى بر دهانش گذاشتند.

روایاتی درباره فواید گرفتن وضو قبل از خواب

یا در روایت دیگر از امام کاظم(ع) آمده است: «إِذَا مَرِضَ الْمُؤْمِنُ أَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ… إِلَى صَاحِبِ الْیَمِینِ أَنِ اکْتُبْ لِعَبْدِی مَا کُنْتَ تَکْتُبُهُ فِی صِحَّتِهِ مِنَ الْحَسَنَاتِ»؛مؤمن وقتی بیمار می‌شود خداوند به فرشته سمت راستش دستور می‌دهد، همان‌طور که در زمان سلامت برایش حسنات را می‌نوشتی در زمان بیماری او نیز همان خوبی‌ها را برایش محاسبه کن. بنابر این، چون با وضو بودن ملازم طهارت روحی و معنوی است، انسان مؤمن قبل از خوا ب این طهارت را همراه دارد و با این طهارت روحی به بستر می‌رود و حتی اگر وضویش در ظاهر، باطل شود اما پاداش با وضو بودن برای او همچنان نگاشته خواهد شد.

مراحل وضو گرفتن

برای وضوگرفتن باید مراحل زیر را به ترتیب طی کرد:

نیت وضو

روش صحیح وضو گرفتن این است که، برای وضو هم اول باید نیت کرد؛ یعنی قصد وضو گرفتن را برای انجام فرمان خدا و تقرب به خدا داشته باشیم.

شستن صورت برای وضو

سپس، با دست راست مقداری آب به بالای صورت می‌ریزیم و از جایی که مو روییده است تا انتهای چانه و گردی صورت را می‌شوییم.

شستن دست راست در وضو

بعد با دست چپ به بالای آرنج دست راست آب می‌ریزیم و باز از بالا به پایین و نه برعکس، تا سر انگشتان می‌شوییم.

توجه: آقایان بهتر است آب را از پشت آرنج بریزند و خانم‌ها از جلو.

شستن دست چپ در وضو

سپس با دست راست از بالای آرنج دست چپ، آب می‌ریزیم و باز از بالا به پایین و نه برعکس، تا سر انگشتان می شوییم.

نکته: برای صحیح وضو گرفتن شستن صورت و دست‌ها باید از بالا به پایین انجام شود؛ یعنی هنگام شستن صورت آب را از بالای صورت می‌ریزیم و از بالا به پایین دست می‌کشیم و نه از پایین به بالا. چرا که موجب باطل شدن وضو می‌شود. هنگام شستن دست‌ها هم آب را از کمی بالاتر از آرنج می‌ریزیم و دست می‌کشیم.

کشیدن مسح سر

بعد با تری موجود در دست راست، مسح سر می‌کشیم؛ یعنی انگشتان دستمان را می‌گذاریم بالای سر و کمی پایین می‌کشیم.

نکته: برای وضو گرفتن صحیح لازم نیست مسح سر بر پوست سر کشیده شود و اگر بر قسمت انتهایی موها هم کشیده شود، درست است؛ اما اگر مو به قدری بلند است که بر صورت ریخته می‌شود یا موی قسمتی از سر در قسمت دیگر سر قرار می‌گیرد؛ مثل اکثر خانم‌ها، باید برای مسح سر فرق باز کند و مسح را بر آن قسمت بکشد.

کشیدن مسح پای راست

بعد مسح پا را انجام می‌دهیم. به این شکل که دست راستمان را که هنوز تر است، از سر یکی از انگشتان پا تا مفصل پا می‌کشیم.

کشیدن مسح پای چپ

بعد همین کار را با دست چپ، برای پای چپ انجام می دهیم.

نکته: هنگام مسح سر و پا، مواضع مسح باید خشک باشند، ولی اگر رطوبتشان به قدری باشد که رطوبت دست بر آن غلبه کند، اشکال ندارد. نکته: هنگام مسح نباید چیزی بین دست و موضع مسح فاصله باشد، مثل جوراب؛ هرچند نازک باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا