دسته‌بندی نشده

تکنولوژی واقعیت افزوده ar چیست و چه تفاوتی با VR دارد ؟

ar چیست ؟

AR یک فناوری است که ادراک کاربر را غنی می‌کند و دیدی زنده از دنیای واقعی را با اطلاعات دیجیتال ارائه می‌کند و هدف آن گسترش خود با افزودن تصاویر، صدا، ویدئو و سایر جزئیات مجازی است.

هدف AR تقویت محیط و اجازه دادن به عناصر مجازی با اشیاء واقعی برای ایجاد معانی مورد نظر است. در واقعیت افزوده (AR) ، محیط‌های مجازی با طراحی اطلاعاتی با محیط‌های واقعی با ارائه داده‌های اضافی درباره دنیای واقعی همزیستی می‌کنند.

واقعیت افزوده چگونه کار می‌کند؟

واقعیت افزوده را می‌توان در قالب‌های مختلفی از جمله در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و عینک‌ها ارائه کرد. فناوری AR ارائه شده از طریق لنزهای تماسی نیز در حال توسعه است. این فناوری به اجزای سخت افزاری مانند پردازنده، حسگرها، نمایشگر و دستگاه‌های ورودی نیاز دارد.

دستگاه‌های تلفن همراه معمولاً این سخت‌افزار را با حس‌گرهایی از جمله دوربین، شتاب‌سنج، سیستم موقعیت‌یابی جهانی (GPS) و قطب‌نماهای حالت جامد در دسترس دارند که کمک می‌کند تا AR برای کاربر روزمره در دسترس باشد. سیستم GPS برای تعیین دقیق مکان کاربر و قطب نمای آن برای تشخیص جهت گیری دستگاه استفاده می‌شود.

تکنولوژی واقعیت افزوده ar چیست و چه تفاوتی با VR دارد ؟

VR چیست ؟

واقعیت مجازی (VR) یک محیط مجازی است که با نرم‌افزار ایجاد شده و به کاربران ارائه می‌شود به گونه‌ای که مغز آن‌ها این دنیای مجازی را به عنوان یک محیط واقعی می‌پذیرد. واقعیت مجازی در درجه اول از طریق یک هدست با بینایی و صدا تجربه می‌شود.

معرفی برخی از برنامه‌های واقعیت افزوده (AR)

  • اپلیکیشن Target app؛ ویژگی برنامه Target به نام See it in Your Space به کاربران این امکان را می‌دهد تا از فضایی در خانه خود عکس بگیرند و به صورت دیجیتالی یک شی مانند صندلی یا تبلو را در آن محیط مشاهده کنند، تا ببینند در آنجا چگونه به نظر می‌رسد.
  • اپلیکیشن Apple Measure؛ اپلیکیشن Measure در Apple iOS مانند یک متر عمل می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که دو یا چند نقطه از محیط خود را انتخاب کرده و فاصله بین آن‌ها را اندازه گیری کنند.
  • اپلیکیشن Snapchat؛ فیلترهای اسنپ چت از AR برای پوشاندن یک فیلتر یا ماسک روی تصویر کاربر استفاده می‌کنند.
  • بازی Pokemon Go؛ Pokemon Go یک بازی محبوب واقعیت افزوده موبایلی است که از GPS بازیکن برای شناسایی مکان‌هایی که موجودات پوکمون در محیط اطراف کاربر ظاهر می‌شوند برای گرفتن آن‌ها استفاده می‌کند.
  • عینک گوگل؛ عینک گوگل اولین تلاش تجاری گوگل برای سیستم واقعیت افزوده مبتنی بر عینک است. شرکت‌هایی مانند DHL و DB Schenker از Google Glass و نرم‌افزار شخص ثالث استفاده می‌کنند که کارکنان خط تولید را قادر می‌سازند در لجستیک زنجیره تامین جهانی و ارسال سفارشی کارآمدتر باشند. گوگل همچنین در سال ۲۰۲۲ روی یک عینک دیگر کار می‌کند که برای نمایش هم‌زمان یک رونویسی یا ترجمه از آنچه شخص دیگری در حال گفتن است، طراحی شده است.

تکنولوژی واقعیت افزوده ar چیست و چه تفاوتی با VR دارد ؟

تفاوت اصلی بین AR و VR چیست ؟

واقعیت افزوده (AR) ادغام اطلاعات دیجیتال با محیط زیست کاربر در زمان واقعی است. برخلاف واقعیت مجازی (VR)، که یک محیط کاملاً مصنوعی ایجاد می‌کند، کاربران AR یک محیط واقعی را با اطلاعات ادراکی تولید شده روی آن تجربه می‌کنند.

بزرگترین تفاوت بین AR و VR این است که واقعیت افزوده از محیط واقعی موجود استفاده می‌کند و اطلاعات مجازی را با آن ادغام می‌کند، در حالی که VR کاربران را کاملاً در یک محیط رندر شده مجازی غوطه ور می‌کند. در شرایطی که VR کاربر را در یک محیط شبیه‌سازی شده جدید قرار می‌دهد، AR کاربر را در نوعی واقعیت ترکیبی قرار می‌دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا