دسته‌بندی نشده

تقویت حافظه: ۲۷ غذای مقوی برای تقویت حافظه

مجله دلگرم | نمیتوان این مسئله را نادیده گرفت که بدن ما با افزایش سن پیر تر میشود. تمامی قسمت های بدن انسان برای رشد و نمو نیاز به همه نوع مواد غذایی دارد. میتوان با داشتن یک رژیم غذایی مناسب و خوردن غذا هایی که برای مغز مفید است و همچنین تغییر سبک زندگی و ورزش کردن، حافظه قوی داشت.

از جمله مواد غذایی که در تقویت حافظه نقش موثری دارند ویتامین ها و مواد معدنی میباشند اما لازم به ذکر است که رژیم غذایی تنها عامل موثر بر قدرت حافظه نیست و عواملی همچون سطوح فشار خون، قند خون و میزان کلسترول نیز موثر هستند. بنابراین بجای استفاده از انواع و اقسام قرص ها و مکمل ها، غذا هایی که در ادامه به شما معرفی میکنیم را مصرف کنید.

1. رزماری

مواد شیمیایی موجود در رزماری میتواند عملکرد مغزی را بهبود بخشد. حتی بوی رزماری نیز میتواند خواص بسیاری داشته باشد. برای بهره مند شدن از فواید رزماری میتوانید این گیاه را در گلدانی در خانه و یا محل کار خود قرار داده و یا از روغن رزماری برای ماساژ استفاده کنید.

2. چغندر

چغندر نه تنها سرشار ار انواع معدنی میباشد بلکه میتواند جریان خون را در تمام بدن از جمله جریان خونی که به مغز میرود را بهبود بخشد. افزایش جریان خون به مغز باعث افزایش کارایی و تقویت حافظه میشود. میتوانید چغندر را درون سالاد بریزید و یا آب آن را بنوشید.

3. تخم مرغ

مصرف روزانه یک عدد تخم مرغ در وعده صبحانه میتواند تاثیر مثبتی در تقویت حافظه داشته باشد. تخم مرغ دارای ماده ای به نام کولین است که برای مغز بسیار مفید میباشد.

4. ماهی

سالمون، ساردین و شبدیز ماهی تعدادی از ماهی های بسیار مفیدی میباشند که سرشار از اسید های چرب مفید امگا3 میباشند. امگا3 یکی از مهم ترین مواد غذایی برای کارکرد صحیح عملکرد های مغزی میباشد.

5. آووکادو

از آنجایی که آووکادو دارای اسید های چرب غیر اشباع، امگا3 و امگا6 میباشد در بهبود جریان خون به مغز موثر میباشد. بهبود جریان خون به جذب بهتر مواد غذایی و آنتی اکسیدان ها و کاهش کلسترول بد کمک میکند. همچنین مصرف آووکادو میتواند از بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد نیز محافظت کند.

6. بلوبری

بلوبری سرشار از آنتی اکسیدان هایی میباشد که از مغز شما در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت میکند. همچنین فلاونوئید های موجود در بلوبری میتواند به افزایش ارتباط عصبی بین نورون های مغزی کمک کرده و به این ترتیب باعث تقویت حافظه شود.

7. پیاز

اگر واقعا دوست دارید که حافظه خود را تقویت کنید، مصرف پیاز خام را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

8. غلات کامل

ترکیبی از فیبر غذایی، کربوهیدرات های پیچیده و امگا3 باعث شده است که غلات کامل یک ابر غذا برای تقویت مغز و حافظه بشمار آید. غلات کامل دارای ویتامین ب زیادی نیز میباشند. این ویتامین جریان خون به مغز را بهبود میبخشد. همانطور که موارد قبل هم به آن اشاره شد، افزایش جریان خون به مغز یکی از عوامل موثر در تقویت حافظه میباشد.

9. گوجه فرنگی

گوجه فرنگی دارای یک آنتی اکسیدان بسیار قوی به نام لیکوپن میباشد. لیکوپن از مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد جلوگیری کرده و سلامت عمومی شما را نیز بهبود میبخشد. گوجه فرنگی در دستور تهیه بسیاری از غذا ها وجود دارد و میتوانید از رب آن نیز استفاده کنید اما توجه داشته باشید که رب های بازاری بدلیل مواد شیمیایی مضری که دارند، دارای خواص کمتری میباشند.

10. چای سبز

یکی دیگر از راه های تقویت حافظه نوشیدن روزانه 2 تا 3 فنجان چای سبز است. این گیاه دارویی میتواند قدرت تمرکز شما را افزایش داده و توانایی های شناختی مغز را نیز بهبود دهد چراکه باعث افزایش جریان الکتریکی در میان سلول های مغزی میگردد.

11. شکلات تلخ

آنتی اکسیدان ها و کافئین موجود در شکلات تلخ میتواند به شکل موثری به تقویت حافظه و افزایش تمرکز کمک کند. همچنین فلاونوئید های موجود شکلات تلخ در افزایش جریان خون به مغز نیز موثر است.

12. کدو حلوایی

شاید تعجب کنید اما کدو حلوایی نیز یکی دیگر از غذا هایی میباشد که میتواند حافظه را تقویت کند. کدو حلوایی سرشار از ویتامین ب12 و فولیک اسید میباشد که میتواند از اعصاب در برابر هرگونه آسیبی محافظت کند. سعی کنید حداقل یک وعده در هفته غذایی بخورید که در آن کدو حلوایی وجود داشته باشد.

13. گردو

گردو باعث جذب بهتر اکسیژن در خون شده و همچنین سرشار از مواد مغزی میباشد. همچنین امگا3 موجود در گردو با بهبود فعالیت سلول های انتقال دهنده پیام های عصبی باعث تقویت مغز و حافظه میگردد.

14. زردچوبه

ماده ای به نام “کورکومین” در زردچوبه وجود دارد که میتواند به تقویت حافظه و جلوگیری از ایجاد التهابات کمک کند. همانطور که میدانید زردچوبه به عنوان یک ادویه در بسیاری از غذا های استفاده میشود اما راه دیگر استفاده از آن این است که مقداری از این ادویه شگفت انگیز را در یک لیوان شیر گرم مخلوط کرده و بخورید.

15. سیب

سیب یکی از بهتری مواد غذایی است که به شما در تقویت حافظه و همچنین کاهش وزن کمک میکند. پوست سیب آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی بسیاری دارد که میتواند از آلزایمر و زوال عقل پیشگیری کند. مصرف روزانه یک عدد سیب میتواند شما را از مراجعه به دکتر بی نیاز کند.

16. کینوآ

کینوآ دارای فولیک اسید، کربوهیدرات های پیچیده و فیبر غذایی میباشد که همه ی این مواد به تقویت حافظه کمک میکنند. کینوآ همچنین دارای آمینو اسید های بسیاری میباشد که به سلامت عمومی شما کمک میکند. کینوآ را میتوانید به همراه غذای خود مصرف کنید.

17. شیر

محققان اثبات کرده اند که مصرف روزانه یک لیوان شیر میتواند مغز را تقویت کرده و همچنین باعث بهبود حافظه شود. شیر منبع غنی از کلسیم، ویتامین ب6، منیزیم، ویتامین ب12، پروتئین و پتاسیم میباشد. شیر با افزایش سطوح هورمون سروتونین در بدن باعث بهبود توانایی های شناختی مغز میگردد و به همین دلیل برای افرادی که دچار افسردگی هستند اهمیت دو چندانی دارد.

18. تخم کدو تنبل

تخم کدو تنبل بسیار مغزی است و وارد کردن این دانه به برنامه غذایی تان میتواند سلامت عمومی شما را بهبود دهد. از آنجایی که تخم کدو تنبل دارای امگا3 و امگا6 میباشد، در تقویت عملکرد های مغزی و بخصوص حافظه نقش موثری دارد. همچنین روی موجود در تخم کدو تنبل ماده ای اساسی برای رشد و نمو سلول های مغزی میباشد. میتوانید تخم کدو تنبل را خشک کرده و آسیاب کنید و آن را همراه با غذای خود میل کنید.

19. بادمجان

ناسونین، ماده ای است که در پوست بادمجان یافت شده و به تقویت توانایی های مغزی کمک میکند. مصرف بادمجان میتواند ارتباط عصبی میان سلول های مغزی را بهبود داده و باعث تقویت حافظه شود.

20. سبزیجات برگ سبز

اسفناج، کلم، کلم بروکلی و گل کلم سبزیجاتی هستند که به حفظ رسانایی الکتریکی مغز و بهبود فرایند تفکر کمک میکند. این سبزیجات سرشار از فولات، ویتامین های ب6 و ب12 و آهن میباشند که از ابتلا به اختلالات مغزی پیشگیری میکند. بنابراین حتما سبزیجات (مخصوصا سبزیجات برگ) سبز را در برنامه غذایی خود قرار دهید تا علاوه بر تقویت حافظه، سلامت عمومی خود را نیز بهبود بخشید.

21. تخم آفتاب گردان

پروتئین، ویتامین ها گروه ب و اسید های چرب موادی هستند که در تخم آفتاب گردان یافت شده و به رشد و نمو سلول ها و عملکرد های مغزی کمک میکند. مصرف تخم آفتاب گردان میتواند با تامین مواد مغزی مورد نیاز بدن از افسردگی جلوگیری کند. کمبود مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدن میتواند باعث کاهش حافظه شود.

22. آب

آب 85 درصد حجم بدن انسان را تشکیل میدهد، بنابراین اگر میخواهید مغزی سالم و حافظه ای قوی داشته باشید، حتما روزانه مقدار زیادی آب بنوشید. آب الکترولیت های مورد نیاز سیستم عصبی را فراهم کرده و باعث تقویت عملکرد های مغزی همچون حافظه و فرایند تفکر میشود. روزانه حداقل 2 لیتر (8 لیوان) آب بنوشید.

23. لوبیا قرمز

از آنجایی که لوبیا قرمز سرشار از ویتامین کا میباشد، در تقویت مغز موثر است. لوبیا قرمز همچنین ویتامین ب دارد که این ویتامین هم از جمله مواد غذایی مورد نیاز سلول های مغزی برای عملکرد صحیح میباشد. یک فنجان لوبیا قرمز میتواند 19 درصد نیاز روزانه بدن انسان به ویتامین ب را تامین کند.

24. عسل

عسل منبعی غنی از پتاسیم، ویتامین های گروه ب، فسفر، منیزیم و آنتی اکسیدان ها میباشد. فروکتوز (قند) موجود در عسل انرژی سلول های مغزی را تامین کرده و از خستگی آن ها پیشگیری میکند.

25. روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن هایی است که میتواند در پخت و پز استفاده کنید. روغن زیتون علاوه بر داشتن چربی های غیر اشباع، از پیر شدن مغز نیز پیشگیری میکند، به همین دلیل میتواند از ابتلا به اختلالات مغزی و بیماری هایی همچون آلزایمر جلوگیری کند.

26. مریم گلی

گیاه دارویی مریم گلی برای تقویت مغز و حافظه بسیار مفید است. میتوانید از مریم گلی تازه و یا روغن آن استفاده کنید. همچنین منابع غنی آهن موجود در مریم گلی میتواند اضطراب و اختلالات مغزی پیشگیری کند.

27. سیر

خواص ضد التهابی سیر برای مغز بسیار مفید است. سعی کنید هر روز همراه با وعده های غذایی خود چند حبه سیر تازه استفاده کنید. همچنین میتوانید ترشی سیر نیز بخورید. پودر سیر نیز به عنوان ادویه در بسیاری از غذا ها استفاده میشود. سیر میتواند از رشد تومور ها نیز جلوگیری کند.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا