دسته‌بندی نشده

تفسیر کامل ‏Color‏ یا رنگ در آزمایش مدفوع

‏Color‏ در آزمایش مدفوع

عموما رنگ مدفوع تحت تاثیر آنچه که می خورید و میزان صفرای موجود در مدفوع می باشد. صفرا مایع زرد متمایل به سبز در روده است که چربی ها را هضم می کند. همچنان که رنگدانه های صفراوی در مسیر دستگاه گوارش حرکت می کنند، آنزیم ها، محتوای شیمیایی آن ها را تغییر می دهند و رنگدانه ها از سبز به قهوه ای تغییر رنگ می دهند.اگر درباره رنگ مدفوع خود نگرانی دارید با پزشک مشورت کنید. اگر رنگ مدفوع شما قرمز روشن یا سیاه است، می تواند نشانه ای از حضور خون در مدفوع باشد، در این صورت به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

گاهی رنگ مدفوع متفاوت از رنگ همیشگی اش هست و باعث نگرانی شما می شود. رنگ مدفوع بسیار متنوع است. تمام انواع طیف های قهوه ای و حتی سبز طبیعی هستند. بیشتر اوقات تغییرات جزئی در رنگ مدفوع ناشی از چیزی است که خورده اید. اما گاهی یک تغییر رنگ علامتی از وجود مشکلی در بدن است و در موارد نادر رنگ مدفوع به شما هشدار می دهد که در سیستم گوارشی شما اشتباهی رخ داده است.

رنگ قهوه ای مدفوع در آزمایش

طبق نظر پزشکان رنگ قهوه ای در مدفوع یک حالت کاملا طبیعی داشته و جای نگرانی و نشان دهنده هیچگونه بیماری نمیباشد.

رنگ سبز در آزمایش مدفوع

رنگ سبز در آزمایش مدفوع ناشی از آن است که غذا به سرعت از روده بزرگ گذر میکند که ممکن است به علت اسهال باشد در نتیجه صفرا زمان ‏کافی برای تجزیه مواد غذایی ندارد یا برخی علل احتمالی ناشی از رژیم غذایی از قیبل استفاده از سبزیجات برگ سبز – ‏رنگ مواد غذایی – استفاده از مکمل های آهن

نیازی نیست بترسید. اگر مطابق با غذایی که مصرف کرده اید رنگ مدفوعتان تغییر کرده است، جای نگرانی نیست.

رنگ زرد در آزمایش مدفوع

رنگ زرد در آزمایش مدفوع ناشی از چربی بیش از حد در مدفوع میباشد که علت اختلال سوء جذب است ، برای مثال ، بیماری سلیاک. یا برخی علل ‏احتمالی ناشی از رژیم غذایی از قیبل استفاده از پروتئین گلوتن، مانند نان و غلات. که برای ارزیابی بیشتر باید به پزشک ‏مراجعه شود

صفرا مایعی مایل به سبز است که توسط کبد تولید میشود و به تجزیه چربی ها کمک مینماید. گاهی اوقات مدفوع به رنگ زرد یا سبز در می آید که علت آن رنگ صفرا است.

لازم نیست بترسید، معمولا این حالت طبیعی است. اما در صورتی که متوجه تغییرات چشمگیر در شکل مدفوع (آبکی رقیق و زیاد)، دفعات زیاد اجابت مزاج (دائما به صورت ناگهانی احساس دفع میکنید و یا اصلا دفع ندارید) یا اسهال شدید به پزشک مراجعه کنید. این تغییرات وضعیت مدفوع ممکن است نشانه مشکلی در سلامتی تان باشد.

رنگ سیاه در آزمایش مدفوع

رنگ سیاه در آزمایش مدفوع ناشی از خونریزی در دستگاه گوارش فوقانی، مانند معده یا برخی علل احتمالی ناشی از استفاده مکملهای آهن و یا خوردن ‏شیره شیرین بیان

مصرف برخی داروها (مانند قرص آهن یا پپتو – بیسمول) باشد. این داروها باعث تیرگی زیاد رنگ مدفوع میشوند. اگر چه معمولا این حالت اشکالی ندارد اما گاهی سیاه بودن مدفوع نشانه وجود خون در آن میباشد که مسئله ای جدی تر است. علت سیاه شدن مدفوع به واسطه خون این است که به مرور زمان خون در دستگاه گوارش تجزیه میشود. خونی که به مدت طولانی در دستگاه گوارش مانده است تیره میشود و میتواند مدفوع را به رنگ سیاه در آورد.

به پزشک دقیقا چیزی را که مشاهده کرده اید، توضیح بدهید. هر چه بهتر رنگ و حالت مدفوع را بتوانید توضیح بدهید پزشک بهتر میتواند برای گامهای بعدی تصمیم گیری کند. اگر چه ممکن است داروهای مصرفی عامل تیرگی مدفوعتان باشد اما رنگ سیاه مدفوع در صورتی که حاصل از خون مانده در دستگاه گوارش باشد، میتواند نشانگر عفونت، التهاب یا سرطان باشد. به خصوص در صورتی که رنگ آن با علائم دیگری از جمله خستگی، تهوع و کاهش وزن همراه شده باشد

رنگ روشن مدفوع در آزمایش

رنگ روشن مدفوع بیشتر منظور رنگ پریده سفید یا مات میباشد ناشی از کمبود صفرا در مدفوع میباشد که این علایم متواند بیانگر انسداد مجرای صفراوی باشد یا برخی علل احتمالی ناشی ‏از استفاده از برخی داروهای اسهال.

قرمز بودن رنگ مدفوع

چند دلیل برای توضیح این حالت میتواند وجود داشته باشد. اول این که ممکن است غذایی که خورده اید مسئول رنگ قرمز مدفوعتان باشد. چغندر و سبزیجات قرمز رنگ دیگر ممکن است رنگ قرمز تیره به مدفوع بدهند. کرنبری (نوعی میوه شبیه آلبالو)و رنگ قرمز غذا نیز میتوانند باعث قرمز شدن مدفوع شوند. یک استثنا در این زمینه وجود دارد: اگر رنگ قرمز روشن در مدفوع خود و یا در کاسه توالت می بینید ممکن است مشکل دیگری مانند هموروئید (بواسیر)، التهاب روده یا سرطان عامل آن باشد و باید علت آن روشن شود.

ناشی از خونریزی در دستگاه گوارش پایینی، مانند روده بزرگ یا مقعد ، که اغلب از بواسیر است. یا برخی علل احتمالی ‏ناشی از رنگ آمیزی قرمز مواد غذایی، چغندر ( لبو ) ، زغال اخته، آب گوجه فرنگی یا سوپ وغیره.‏ به طور کل رنگ مدفوع در حالت عادی تحت تاثیر هر آنچه میخوریم و همچنین مقدار مایع صفرای ترشح شده میباشد.

مدفوع قرمز اگر عامل روشن و مشخصی مانند مصرف چغندر یا زغال اخته داشته باشد اهمیتی ندارد اما وجود خون در مدفوع حائز اهمیت است. قانون شماره یک سلامت گوارش این است که اگر خون در مدفوع خود مشاهده کردید به پزشک مراجعه کنید. اگر چه ممکن است عامل آن به سادگی یک پارگی یا بریدگی کوچک در مقعد باشد اما وضعیتهای خطرناکی مانند سرطان کلون (روده بزرگ) نیز میتوانند چنین نشانه ای داشته باشند.

بیشتر بخوانید :

Ova and Parasites در آزمایش مدفوع نشانه چیست ؟

بررسی کامل Consistency در آزمایش مدفوع

Yeast در آزمایش مدفوع : علائم وجود Yeast (مخمر) در مدفوع چیست ؟

wbc در آزمایش مدفوع نشان دهنده چه بیماریهایی میباشد ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا