دسته‌بندی نشده

تفاوت و شباهت انواع برگها در چیست ؟

انواع برگها با هم چه تفاوت و شباهتی دارند ؟

قبل از اینکه به تفاوت و شباهت برگها بپردازیم بهتر است یک توضیح مختصری در مورد کل برگها بدهیم . همان طور که می دانیم برگها اندامهای پهن و سبز رنگی هستند که با نظم و ترتیب ویژه‌ای بر روی ساقه گیاهان قرار دارند .

برگها خود دارای دو بخش اصلی پهنک و دمبرگ‌اند. پهنک سطح تماس برگ و محیط را زیاد می‌کند، پهنک به علت نازک بودن دو نقش فتوسنتز و تعرق را بخوبی انجام می‌دهد. برگ هر گیاه معمولا ویژگی های ظاهری خود را دارا است. این ویژگی در درجه اول مربوط به خصوصیات ارثی گیاه و در درجه دوم مربوط یه عوامل محیطی مانند نور ، رطوبت و دماست.

نام چند برگ گیاه مثل : برگ گیاه مورد ، برگ درخت سرو و کاج ، برگ درخت هلو و به

آشنایی با انواع برگ ها

  1. برگ گیاهان دو لپه‌ای : برگ گیاهان دو لپه‌ای ممکن است ساده یا مرکب باشد برگ ساده فقط از یک قطعه تشکیل شده حال آن که برگ مرکب از چند قطعه کوچک به نام برگچه بوجود آمده است. در قاعده برگ گیاهان دو لپه‌ای یک جفت گوشوارک و یک جوانه جانبی قرار دارد. گسترش رگبرگها معمولا شبکه‌ای است.
  2. برگ گیاهان تک لپه‌ای : برگ گیاهان تک لپه‌ای از دو بخش پهنک و نیام تشکیل شده است گسترش رگبرگهای آنها موازی است. در محل اتصال نیام به پهنک زبانک وجود دارد. در بعضی گونه‌های غلات در محل اتصال پهنک به نیام یک جفت گوشواره وجود دارد.

تنوع و اقسام برگ

  • برگ ساده: برگهایی که پهنک واحدی دارند و به آنها برگهای ساده می‌گویند. پهنک برگهای ساده ممکن است کامل بوده ، یا به حاشیه به علت بریدگیها یا فرورفتگیها اشکال مختلف پیدا کند. انواع برگهای ساده را از روی پهنک و کناره آنها که دارای دندانه یا کنگره است و همچنین بر حسب نوع و عمق بریدگی حاشیه که سطحی است و یا کم و بیش به رگبرگ و سطحی می‌رسد نامگذاری می‌کنند.
  • برگ مرکب: برگهایی که پهنک آنها از برگچه‌های متعدد تشکیل می‌شود به برگهای مرکب مرسوم‌اند. برگهای مرکب از برگچه‌های متعدد تشکیل می‌شوند، اگر برگچه‌های برگ مرکب در طرفین یک رگبرگ مشترک که راشی نام دارد قرار گیرند آن را برگ مرکب شانه‌ای یا پرمانند می‌گویند. دیگر از اشکال مهم برگ مربوط به وضع و اشکال نوک و کناره‌های پایینی آن است که در شناسایی انواع گیاهان اهمیت مخصوص دارند.

دانشمندان برگهای گیاهان را بر اساس مواد زیر طبقه بندی می کنند :

  • زبری
  • نرمی
  • صافی
  • کلفت و نازک بودن ( گوشتی و آبدار )

تفاوت و شباهت انواع برگها

بطور خلاصه تفاوت و شباهت انواع برگها برای شما در جدول زیر آورده شده است:

شباهت برگها شباهت برگها
وجود دمبرگ شکل
رگبرگ رنگ
پهنک طرح
میانبرگ حاشیه
آرایش برگ

تحقیق زمینه ای در مورد برگ ها - تفاوت برگها از نظر شکل - شباهت برگ ها در چیست - انواع برگهای پهن

گل برگ انجیری | چگونه از این گیاه در خانه و آپارتمان نگهداری کنیم …

فرق چنار و افرا : درخت افرا چه تفاوتی با درخت چنار دارد؟ | دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا