دسته‌بندی نشده

تفاوت های اصلی بین هپاتیت و سیروز در چیست ؟

تفاوت هپاتیت و سیروز

شباهت ها و تفاوت های هپاتیت و سیروز

شباهت ها و تفاوت های بین هپاتیت و سیروز چیست ؟

هپاتیت و سیروز هر دو بیماری است که بر کبد تأثیر می گذارد. تفاوتهای مهمی وجود دارد اما به طور کلی، هپاتیت ممکن است برگشت پذیر باشد (علاج پذیر) و یا نباشد در حالی که سیروز به اسکار دائمی کبد اشاره می کند اغلب به عنوان نتیجه نهایی هپاتیت مزمن است.
از آنجا که هپاتیت و سیروز از جهات مختلفی بر روی زنجیره بیماری وجود دارد علائم ممکن است بسیار مشابه باشد. در حالی که برخی از انواع هپاتیت ممکن است خیلی سریع بروز کند سیروز به تدریج پیشرفت می کند.

بیایید نگاهی به علائمی بین هر دو بیماری بیاندازیم شرح مبانی بیماریها را توصیف کنیم و سپس به تشریح برخی از شباهتها و تفاوتهای اصلی بپردازیم.

هپاتیت چیست ؟

هپاتیت التهاب کبد است و نه تنها توسط ویروس های شناخته شده مانند هپاتیت B بلکه تعداد دیگری از موارد ایجاد می شود.

اشکال هپاتیت شامل موارد زیر است:

  1. هپاتیت عفونی – چندین علت عفونی هپاتیت وجود دارد. این موارد شامل هپاتیت A، B، C، D و E و همچنین عفونت های ویروسی مانند مونونوکلئوز عفونی (ویروس Epstein-Barr) و سیتومگالوویروس است.
  2. هپاتیت ناشی از دارو – داروهای زیادی وجود دارد که می توانند باعث اختلال در عملکرد کبد شوند.
  3. هپاتیت الکلی – الکل از بسیاری جهات مانند هپاتیت الکلی، کبد چرب و سیروز می تواند بر روی کبد تأثیر بگذارد.
  4. چاقی – بیماری کبد چرب غیر الکلی یک بیماری است که در ایالات متحده در حال افزایش است و می تواند به بیماری موسوم به NASH یا کبد چرب هپاتیت غیر الکلی تبدیل شود. مانند بسیاری از انواع دیگر هپاتیت، NASH می تواند به (سیروز) کبد پیشرفت کند.
  5. هپاتیت خود ایمنی – بیماریهای خود ایمنی آنهایی هستند که بدن ما آنتی بادی را علیه بافتهای خودمان می سازند.

قرار گرفتن در معرض سموم / مواد شیمیایی – تعدادی از ترکیبات وجود دارد که از نظر حشره کشها به مواد شیمیایی موجود در پاک کننده های خانگی معمولی برای کبد سمی هستند.

سیروز کبدی چیست ؟

سیروز زخم کبد است. کبد از نظر توانایی احیاء پس از آسیب نسبتاً بی نظیر است اما با صدمات مکرر یا عفونتهای مزمن مانند هپاتیت مزمن، این روند قطع می شود. سرانجام، کبد نمی تواند به طور مؤثر کار کند و زخم شروع به توسعه می کند.

دلایل سیروز کبدی چیست ؟

در اصل تمام مواردی است که باعث هپاتیت می شود اما بر توانایی کبد در بهبودی خود غلبه می کند مانند وقتی که عفونت های مزمن کبد باشد. شایع ترین دلایل در ایالات متحده شامل بیماری های کبد الکلی و هپاتیت C است.

سیروز همچنین ممکن است در شرایط دیگری به غیر از هپاتیت از جمله هموکروماتوز (یک بیماری اضافه بار آهن ارثی)، کمبود آلفا -1- آنتی تریپسین، عدم وجود ارثی آنزیم و مجاری صفراوی مسدود شده مانند همراه با آترزی مادرزادی صفراوی ایجاد شود.(عدم وجود مجاری صفراوی)

هرچه سیروز بدتر شود عملکرد کبد از بین می رود و همزمان، اندام کوچکتر می شود و جامد می شود.

اگر کبد ناسالم دارید مایعات در پاها و شکم جمع می شوند. نمکهای صفراوی به راحتی در پوست ایجاد می شوند که می تواند منجر به زردی و خارش شود.

خونریزی از رگهای بزرگ در دستگاه گوارش و مری شما نیز ممکن است رخ دهد. سموم همچنین می توانند در خون جمع شوند که منجر به سردرگمی و کندی ذهنی می شود.

برای کسانی که مبتلا به سیروز پیشرفته هستند تنها درمان واقعی، مطلق برای این بیماری پیوند کبد است. متأسفانه عوارض احتمالی بسیاری از سیروز از جمله نارسایی کبد و سرطان کبد وجود دارد.

سیروز همچنین شرایطی است که بافت کبد سالم با بافت اسکار غیر کاربردی جایگزین می شود. این وضعیت اغلب در افرادی اتفاق می افتد که میزان مصرف الکل را کنترل نمی کنند.

طبق تحقیقات، درمانی برای سیروز وجود ندارد. با این وجود، درمان مناسب باعث کاهش شدت علائم و کند شدن پیشرفت بیماری می شود.

اولین قدم که برای کاهش علائم سیروز باید در نظر بگیرید متوقف کردن نوشیدن الکل است. اگر به نوشیدن الکل ادامه دهید می تواند منجر به آسیب کبد و مرگ زودرس شود.

تفاوت هپاتیت و سیروز

تشابهات بین هپاتیت و سیروز

هپاتیت و سیروز هم شرایطی را شامل می شود که می تواند آزمایشات غیر طبیعی عملکرد کبد و علائم اختلال کبدی را ایجاد کند.
هم هپاتیت و هم سیروز می تواند منجر به سرطان کبد، نارسایی کبد یا نیاز به پیوند کبد شود.

تفاوت های اصلی بین بین هپاتیت و سیروز

تفاوت های مهم بسیاری بین هپاتیت و سیروز وجود دارد حتی اگر ممکن است ناشی از همین مورد باشد.

  1. برگشت پذیری – با تعریف (اسکار) سیروز غیر قابل برگشت است در حالی که هپاتیت بسته به علت ممکن است کاملاً برگشت پذیر باشد.
  2. آزمایش خون – آنزیم های کبدی (مانند AST و ALT) غالباً در هپاتیت خصوصاً هپاتیت حاد بسیار زیاد هستند. با وجود سیروز، حداقل در مراحل اولیه، آزمایش عملکرد کبد ممکن است کمی غیر طبیعی باشد.
  3. شرایط غیر از هپاتیت می تواند منجر به سیروز شود – به عنوان مثال، هموکروماتوز، کمبود آلفا -1- آنتی تریپسین و موارد دیگر می تواند منجر به سیروز شود.
  4. درمان های هپاتیت و سیروز – در هپاتیت، معمولاً هدف درمان کاهش بیماری است به عنوان مثال، درمان عفونت، حذف دارویی که باعث هپاتیت مرتبط با دارو شده است یا کاهش وزن و افزایش متابولیسم با NASH. در سیروز، اسکار دائمی است و نمی توان آن را درمان کرد. بنابراین، هدف از درمان علائم مرتبط با سیروز و جلوگیری از آسیب بیشتر کبدی است.
  5. علائم در هپاتیت و سیروز – فشار خون بالای پورتال منجر به واریس مری، طحال بزرگ شده، تعداد پلاکت پایین و سطح پروتئین پایین در خون (سایر مشکلات) در سیروز شایع تر از هپاتیت است.

بیشتر بخوانید :

رژیم غذایی مناسب برای بیماران سیروز کبدی

آیا هپاتیت a خطرناک است؟

هپاتیت سی : ۸ روش خانگی فوق العاده برای درمان هپاتیت C

هپاتیت B چیست و از چه راههایی انتقال پیدا میکند ؟

از بسیاری جهات، هپاتیت و سیروز فرایندهای مشابه اما به صورت مداوم است.
خوشبختانه، بسیاری از دلایل التهاب کبد که منجر به سیروز می شود در مراحل اولیه با مراقبت های پزشکی قابل برگشت هستند.
به عنوان مثال، ترک نوشیدن الکل می تواند تفاوت زیادی در سیروز ناشی از الکل ایجاد کند و درمان هپاتیت مزمن C ممکن است به جلوگیری از سیروز و بسیاری از عوارض سیروز کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا