جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
تفاوت اصلی زیره سبز و زیره سیاه در چیست ؟_657b7d4a00f06.jpeg
تفاوت اصلی زیره سبز و زیره سیاه در چیست ؟_657b7d4a00f06.jpeg

تفاوت اصلی زیره سبز و زیره سیاه در چیست ؟

سرفصل های این مقاله

تفاوت زیره سبز با زیره سیاه

زیره در دو نوع سبز و سیاه موجود است، که اگرچه ویژگی‌های تغذیه‌ای نسبتا مشابهی دارند اما دارای تفاوت‌هایی هم می باشند.

دکتر غلامرضا امین، استاد دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص طب گیاهان دارویی درباره انواع زیره می‌گوید:

«دو نوع زیره با نام‌های زیره سیاه و زیره سبز می‌شناسیم که نوع سیاه آن با نام‌های زیره کرمانی و زیره کوهی و نوع سبز آن به نام کراویه معروف است.

زیره سبز

زیره سبز به عنوان یک گیاه دارویی و ادویه ای از روزگاران کهن مورد استفاده قرار گرفته به طوری که قدیمی ترین اثری که از زیره سبز در تاریخ به دست آمده مصرف آن را به 5 هزار سال قبل می برد .

که مصریان برای مومیایی اجساد فراعنه از آن به همراه بادیان و مرزنجوش استفاده می کردند و از زیره در پاپیروس ها به عنوان یک ضد تشنج ، ملین ، مسکن ، محرک نامبرده و در طب سنتی هند محرک و مفید برای اسهال و ورم روده به کار برده می شده است .

اسانس میوه این گیاه خاصیت ضد باکتریایی دارد . از این اسانس در صنایع آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی استفاده می شود در برخی کشورها برای ضد عفونی کردن نخ بخیه از اسانس زیره سبز استفاده می شده است .

خواص زیره سبز

زیره ی سبز جزء اصلی پودرهای کاری و چیلی است و به عنوان طعم دهنده در محصولات غذایی تجاری متنوعی به کار می رود.

روغن این گیاه از طریق تقطیر با بخار آب، برای مزه دار کردن نوشیدنی ها، دسرها و چاشنی ها مصرف می شود و همچنین جزء معطر کرم ها، لوسیون ها و عطریات است.

زیره ی سبز همیشه یک ادویه ی غیرسمی و خوراکی بوده است. در عین حال ممکن است بعضی افراد به آن حساسیت داشته باشند.

سقط کننده، ضد درد، بی حس کننده، ضد کرم، ضد چسبندگی پلاکت ها، ضد باکتری، ضد سم، ضد صفرا، ضد باروری، ضد التهاب، ضد اکسیدان، ضد عفونی کننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، تقویت کننده ی قوای جنسی، قابض، ضد نفخ، ضد احتقان، معرق، هضم کننده ی غذا، ادرار آور، شیرافزا، دارای خاصیت استروژنی، قارچ کش، لاروکش، فتودرماتیتیک، محرک، تقویت کننده ی معده، تقویت کننده ی رحم و التیام دهنده ی زخم.

جنس، گونه، نوع اسانس و ترکیبات گیاه زیره ی سبز با زیره ی سیاه کاملاً متفاوت است و اثرات دارویی آن ها نیز در بعضی موارد تفاوت دارد؛ به همین دلیل میزان مصرف آن ها نیز متفاوت خواهد بود. مقدار مصرف زیره ی سیاه، که در بسیاری از غذاها مصرف می شود، می تواند ده برابر زیره ی سبز باشد.

خواص دارویی و درمانی زیره سبز

زیره طبیعتی گرم و خشک دارد و برطرف کننده نفخ غذا است. زیره سبز از ادویه‌های بسیار قدیمی و پرمصرف در صنایع غذایی بوده و به علت داشتن اسانس ملایم، گرم و خوش‌بو، به طور مستقیم در بسیاری از غذاها مصرف می‌شود.

از آن در تهیه نان‌های محلی و اخیرا صنعتی نیز استفاده می‌کنند و همچنین آن را برای نگه‌داری انواع کنسروها و گوشت‌های قرمز و سفید به کار می‌برند.

زیره سبز قدرت مقابله با انواع آلودگی‌های باکتریایی و قارچی را هم دارد و برای همین در صنایع غذایی مورد استفاده فراوان قرار می‌گیرد.

این ویژگی به اضافه خاصیت معطر بودن باعث شده که زیره سبز به عنوان ادویه در تهیه سس‌های مخصوص انواع گوشت‌های سفید و قرمز و نیز در تهیه سُس‌های تند برای گوشت‌های قرمز استفاده گردد.

زیره سبز همچنین نقش موثری در تأمین عطر و طعم ملایم در صنایع شیرینی پزی دارد و پودر و اسانس آن در این صنعت مصرف می گردد.

در صنایع دارویی، اسانس زیره سبز و یا عرق‌زیره سبز کاربرد وسیعی دارد و به‌عنوان ضداسپاسم، ضدنفخ، کمک‌کننده هضم غذا در اشکال مختلف دارویی در دسترس همه قرار گرفته است.

زیره سبز دارای صفاتی شبیه زیره سیاه و انیس سبز است در بیماری های مختلف به عنوان ضد تشنج ، ضد صرع ، مقوی معده مدر ، بادشکن ، قاعده آور و معرق استفاده می شود .

زیرۀ سبز در نزله های حاد و مزمن برونش ها ، نفخ ناشی از سوء هضم ، بلع هوا ، رفع گازهای روده ، رفع ترشحات مهبلی (ترشحات زنانگی) و قطع حالت قاعدگی در زنان جوان اثرات مفید ظاهر می نماید .

از زیرۀ سبز برای معطر ساختن نان ، پنیر و همچنین تهیه بعضی از لیکورها استفاده به عمل می آورند .

در استعمال خارج قرار دادن ضماد آن روی پستان ، در موارد جمع شدن شیر در پستان اثرات مفید ظاهر می کند

فرق زیره سبز و زیره سیاه
زیره سبز

زیره سیاه

زیره سیاه با توجه به نوع منطقه جغرافیایی مشابه زیره سبز یا رازیانه می باشد. زیره سیاه با نام علمی کاروم کاروی یا آپیوم کاروی شناخته می‌شود.

این گیاه در اروپا، خاورمیانه (خصوصا مناطق کویری ایران) و شمال آفریقا یافت می‌شود.

بیشتر بخوانید : خواص دمنوش زیره سیاه برای کاهش وزن + طرز تهیه دمنوش زیره

خواص زیره سیاه

  1. تسکین درد : برای رفع و یا کاهش دردهای ناشی از قاعدگی و دردهای روده می توان دم کرده زیره سیاه را مصرف کرد. همچنین مصرف زیره سیاه یا روغن آن برای تسکین دل درد کودکان بسیار موثرست.
  2. درمان بی اشتهایی : میوه ی زیره را می توان له کرد و در مقداری آب جوش دم کرد. مصرف این ماده در افزایش اشتها بسیار موثرست. همچنین می توان از گرد گیاه در آب مخلوط کرد و میل نمود یا می توان برای افزایش اشتها دانه ی آن را جوید.
  3. قاعده آور : این ادویه ی ایرانی نه تنها برای تسکین درمان قاعدگی موثرست، بلکه به خاطر طبع و خاصیت گرمی که دارد بسیار قاعده آور نیز هست.
  4. رفع بوی بد دهان : اگر مقداری زیره سیاه را برای مدت زمانی محدود بجوید و در دهان خود نگه دارید، بوی بدن دهان و حتی بوی بد ناشی از خوردن سیر و پیاز را برطرف می کند.
  5. کاهش وزن : زیره سبز چربی سوزست و تاثیر بسیار زیادی در کاهش وزن دارد. آزمایشی بین دو گروه از زنان چاق انجام شد که دارای رژیم غذایی و میزان دریافتی کالری یکسان بودند ولی با این تفاوت که یک گروه از آنان به همراه غذای خود مقداری زیره مصرف می کردند. در نهایت مشخص شد گروهی که زیره مصرف نمی کردند نسبت به گروه دیگر، از کاهش وزن کم تری برخوردار شده اند.
  6. کاهش چربی خون : ترکیباتی گیاهی به نام فیتوسترول ها در زیره سیاه مانع از جذب کلسترول به خون می شود. بنابراین مصرف مقدار کافی از زیره سبز سبب کاهش چربی های مضر خون مثل تری گلیسیرید شده و میزان کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد.
  7. ضد سرطان : در آزمایشات مربوط به ادویه های حاوی زیره ی سبز، خاصیت ضد سرطانی این ماده مشخص شده است. وجود ماده ای به نام اتردوپترولی در زیره ی سیاه خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که اثر شدیدی در جلوگیری از بروز سرطان دارد.

دیگر خواص زیره سیاه

  • بی حس کننده و ضد درد است.
  • ادرار آور و شیر افزاست.
  • ضد اسپاسم، ضد عفونی کننده و ضد نفخ است.
  • تقویت کننده معده و رحم است.
  • التیام دهنده ی زخم هاست.
  • ضد باکتری، ضد سم و ضد صفرا است.
  • معرق و ضد احتقان است.
  • در صنایع غذایی به عنوان طعم دهنده استفاده می شود.
  • در صنایع عطرسازی و خوشبو کننده ها نیز کاربرد دارد.
تفاوت زیره سبز و زیره سیاه
زیره سیاه

فرق زیره سبز با زیره سیاه

زیره سبز را با رنگ سبز روشن و زیره سیاه را با رنگ سیاه می‌شناسند.
زیره سیاه، باریک‌تر و عطر بیشتری دارد اما زیره سبز حجیم‌تر و عطر کمتری دارد.»
به گفته دکتر امین، برخی زیره سبز را با رنگ‌های سیاه خوراکی آغشته می‌کنند و حرارت می‌دهند و به جای زیره سیاه می‌فروشند که با قرار دادن این دانه‌ها در آب گرم کمی رنگ خود را پس می‌دهند و ضمنا حجیم بودن و عطر کم‌شان حکایت از تقلبی بودن آنها می باشد.
این متخصص می گوید: «زیره سیاه ترکیباتی متفاوت از زیره سبز دارد. ترکیباتی مانند کاروتن و لیمونن در اسانس حاصل از آن، عامل اصلی تفکیک این دو نوع زیره می باشد، بنابراین خاصیت آنها نیز متفاوت است.
از زیره استفاده‌های مختلف غذایی، دارویی و آرایشی بهداشتی می کنند. هردو نوع زیره حاوی پتاسیم، فسفر، منیزیم، کلسیم و سدیم هستند و مقدار قابل توجهی آهن و کمی هم روی، سرب، منگنز و سلنیوم می باشند.
زیره سبز و سیاه سرشار از ویتامین A، ویتامین‌های C، ‌E، B۶ و ریبوفلاوین است. زیره دارای کالری نیز می باشد و ۱۰۰ گرم از آن ۳۷۰ کیلوکالری انرژی دارد. البته هیچ کس به یک‌باره این مقدار زیره را نمی‌‌خورد تا نتیجه‌اش چاقی باشد.

خیلی از افراد ترجیح می‌دهند برای لاغری و کاهش وزن از گیاهان داروی استفاده کنند که یکی از این گیاهان دارویی زیره سبز و زیره سیاه است.

مصرف زیره سبز و زیره سیاه در برخی از افراد ممکن است تا حدودی باعث لاغری شود که برحسب شرایط بدنی افراد، اثردهی این گیاه متفاوت است.

اگرچه استفاده از زیره سبز و زیره سیاه در برخی از افراد تا حدودی باعث لاغری می‌شود ولی این مساله برای همه عمومیت ندارد و ممکن است در برخی افراد جواب بدهد و برخی دیگر نه. البته این مساله در خصوص دیگر گیاهان اسانس‌دار مثل رازیانه، زیره سبز و هم صدق می‌کند.

در نهایت این که به افرادی هم که تمایل به مصرف عرق زیره سیاه و زیره سبز دارند، توصیه می‌شود عرق زیره سبز و زیره سیاه را از محل‌های معتبری که عرقیات گیاهی با بسته‌بندی‌های مناسب و نام و نشان استاندارد عرضه می‌شود، تهیه کنند

بیشتر بخوانید :

زیره چه خواصی دارد +طرز تهیه ی چایی زیره و تاثیر آن بر لاغری

خواص دمنوش زیره سیاه برای کاهش وزن + طرز تهیه دمنوش زیره

آیا زیره همان رازیانه است یا با هم تفاوت دارند ؟

فواید معجزه آسا عرق زیره

قرص زیره و لیمو | تاثیرات جادویی کپسول لاغری زیره و لیموترش

روش تهیه پنیر زیره ای خانگی خوش عطر

آموزش طرز تهیه بیسکویت زیره هندی مرحله به مرحله + عکس

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: