دسته‌بندی نشده

تفاوت اصلی داروهای فشار خون والسارتان و لوزارتان در چیست ؟

فرق والسارتان و لوزارتان

یکی از این بیماری های شایع، نوسان فشار خون است. علت فشار خون بالا را می توان در ژنتیک و سبک زندگی جستجو کرد. دو داروی معروف و شایع برای کنترل و کاهش فشار خون لوزارتان (Cozaar) و والسارتان (Diovan) هستند. اما تفاوت لوزارتان و والسارتان در کاهش فشار خون چیست؟

قرص لوزارتان چیست ؟

لوزارتان دارویی است که توانایی جلوگیری از تنگ شدن عروق خونی را بر عهده دارد و باعث می شود تا جریان خون بهتر گردش پیدا کند. فشار خون بالا می تواند باعث سکته مغزی و سایر بیماری های قلبی شود. لوزارتان همچنین برای بیماران دیابتی نوع2 که مبتلا به پرفشاری خون هستند تجویز می شود. همچنین این دارو در کاهش طولانی مدت نارسایی کلیه دیابتی موثر است

داروی کوزار (cozaar)،که با نام عمومی لوزارتان (losartan) نیز شناخته می‌شود، باعث کاهش فشار خون و بهبود گردش خون در بدن می‌شود و از تنگ شدن عروق جلوگیری می‌کند. این دارو برای درمان فشار خون بالا در بزرگسالان و کودکان بالاتر از ۶ سال استفاده می‌گردد.

لوزارتان همچنین خطر ابتلا به سکته را در افرادی که مشکلات قلبی دارند، کاهش می‌دهد. این دارو برای کاهش آسیب‌های کلیوی در دراز مدت، در افرادی که از دیابت نوع دوم رنج می‌برند و فشار خون بالا هم دارند، مصرف می‌گردد

مصرف بیش از اندازه یا کمتر از میزان لازم

اگر یک بار مصرف این دارو را فراموش کردید، به محض اینکه به یاد آوردید، آن را مصرف کنید. اما چنانچه زمانِ به یادآوری شما، بسیار نزدیک به زمانِ مصرفِ بعدی بود، دوز فراموش شده را مصرف نکنید. فقط در نوبت بعدی، لوزارتان را مصرف کنید. برای جبران دوز مصرفی از دست رفته، داروی اضافی مصرف نکنید.

چنانچه بیشتر از میزان مورد نیاز، این دارو را مصرف کردید، به موارد اورژانسی در مورد مصرف زیاد این دارو مراجعه کنید و یا از پزشک کمک بگیرید.

عوارض جانبی قرص لوزارتان

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • احساس سبکی در سر؛ احساس اینکه ممکن است بیفتید
  • احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار
  • رنگ‌پریدگی، احساس سبکی در سر یا تنگی نفس، ضربان قلب تند، مشکلات در تمرکز کردن
  • درد در قفسه‌ی سینه
  • میزان پتاسیم بالا – علائم: حالت تهوع، ضربان قلب آهسته یا غیرطبیعی، ضعف، از دست دادن کنترل حرکتی
  • مشکلات کلیوی – علائم: ادرار ناچیز یا عدم ادرار، ادرار دردناک یا به سختی ادرار کردن، التهاب در پاها یا زانوها، احساس خستگی یا تنگی نفس

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی لوزارتان عبارت است از:

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید :

موارد مصرف قرص لوزارتان یا کوزار و عوارض جانبی این دارو

تفاوت والسارتان و لوزارتان

قرص والسارتان چیست ؟

یک دارو برای کاهش فشار خون و جلوگیری از تنگ شدن عروق خونی است. این دارو می تواند گردش خون شما را بهبود بخشد. بزرگسالان و کودکان (حداقل 6 ساله) می توانند تا زمان تجویز پزشک از این دارو استفاده کنند. این دارو همچنین می تواند در درمان نارسایی قلبی موثر بوده و خطر مرگ بر اساس حمله قلبی را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که این دارو از لوزارتان اثر بیشتری در دراز مدت دارد.

داروی دیووان (Diovan) که با نام عمومی والسارتان (valsartan) نیز شناخته می‌شود، مانع از تنگ شدن عروق خونی شده و در نتیجه فشار خون را کاهش می‌دهد و موجب بهبود گردش خون می‌گردد.

این دارو برای درمان فشار خون بالا، در بزرگسالان و کودکان بالای ۶ سال استفاده می‌شود. والسارتان همچنین در شرایط ایست قلبی، و برای کاهش خطر مرگ بعد از یک حمله‌ی قلبی، مصرف می‌گردد.

این دارو، گاهی به همراه سایر داروهای فشار خون استفاده می‌شود.

عوارض جانبی قرص والسارتان

اگر هر گونه علائم آلرژیکی نسبت به این دارو – شامل کهیر، به دشواری نفس کشیدن، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو – در خود مشاهده کردید، حتماً به دکتر اطلاع دهید.

در موارد نادری، مصرف داروی والسارتان ممکن است باعث شکستگی بافت ماهیچه‌ی استخوانی شود و باعث نارسایی کلیوی گردد. در صورتی که درد ماهیچه‌ای که منشاء آن مشخص نیست دارید، یا حساس شده و یا احساس ضعف دارید، خصوصاً اگر این علائم به همراه تب، خستگی غیر معمول، و ادرار تیره‌رنگ باشد، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

اگر موارد زیر را دارید، بلافاصله به دکتر اطلاع دهید:

  • تنگی نفس (حتی به میزان خفیف)؛
  • ادرار کم یا عدم ادرار، تورم، افزایش وزن ناگهانی؛
  • ضعف، گیجی، تشنگی فزاینده، از دست دادن اشتها، استفراغ کردن؛
  • ضربان قلب نامنظم، یا لرزش در قفسه‌ی سینه؛
  • احساس سبکی در سر، احساس اینکه هر لحظه ممکن است بیفتید؛
  • میزان پتاسیم بالا – علائم: ضربان قلب آهسته، نبض ضعیف، ضعف ماهیچه‌ها، احساس سوزش؛

عوارض جانبی متداول در اثر مصرف داروی والسارتان عبارت است از:

البته لازم است ذکر شود که ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز در صورت استفاده از این دارو رخ دهد. چنانچه موارد دیگری را مشاهده نمودید، به دکتر مراجعه کنید.

تفاوت والسارتان و لوزارتان

بیشتر بخوانید :

موارد مصرف قرص والسارتان (والزارتان) و عوارض جانبی این دارو

فرق والسارتان و لوزارتان در چیست ؟

والسارتان و لوزارتان هر دو از داروهای کنترل فشار خون هستند که پزشک با توجه به نوع بیماری شخص دارو را تجویز میکند.

با خوردن والسارتان سرگیجه ناکهانی و احتمالا” زمین خوردن به هنگام بلند شدن از زمین را دچار خواهید شد . برای کاهش این عارضه توصیه میشود از وضعیت نشسته بطور ناگهانی و یکباره برخاستن پرهیز شود .

والسارتان به اشکال داروئی قرص های 40 میلی گرمی وقرص 80 میلی گرمی و 160 میلی گرمی میباشد.

لوزارتان از پرمصرف ترین داروهای قلبی در ایران می باشد (بهتر است در مصرف آن برای بیماریهای فشار خون احتیاط کامل به عمل آید.). این دارو از دسته داروهای بلوک کننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین دو می باشد.

لوزارتان در مواردی مانند فشارخون بالابا کنترل فشار خون ،در نارسایی های قلبی برای کاهش کار قلب و جهت محافظت از کلیه ها در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 که با اختلالات کلیوی درگیر می باشند تجویز می شود.

لوزارتان علاوه بر کنترل فشار خون خطر ابتلا به سکته را در افرادی که مشکلات قلبی دارند، کاهش می‌دهد. و والسارتان تنها به کنترل فشار خون میپردازد.

نکات مصرف لوزارتان و والسارتان

  1. این داروها برای زنان باردار با احتیاط و زیر نظر پزشک مصرف شود. چون ممکن است به سلامتی جنین و نوزاد شما آسیب برساند.
  2. اگر نسبت به این داروها حساسیت دارید، حتما آن رابه پزشک خود اطلاع دهید.
  3. از مصرف همزمان داروهای دیگر با لوزارتان یا والسارتان بدون مشورت با پزشک خود پرهیز نمایید. ممکن است روی متابولیسم دارو اثر منفی بگذارند.
  4. در هنگام مصرف این داروها، رژیم غذایی خود را به شدت کنترل نمایید. از غذاهای چرب و پرنمک پرهیز کرده و آب فراوانی بنوشید

بیشتر بخوانید :

همه چیز در مورد قرص متورال ۵۰ (متوپرولول ) و عوارض مصرف این دارو

موارد مصرف و عوارض قرص کونکور (Concor)

داروی تریامترن – اچ , موارد مصرف و عوارض آن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا