دسته‌بندی نشده

تفاوت اصلی بیماری گواتر و تیروئید در چیست ؟

فرق گواتر و تیروئید چیست ؟

گواتر چیست ؟

گواتر یکی از بیماریهای شایع است که به ویژه در نوجوانان ( سنین مدرسه ) از شیوع بالایی برخوردار است. گواتر در دختران جوان ودر افرادی که در ارتفاعات بالا زندگی می کنند شایعتر است. گاهی دیده شده است میزان شیوع گواتر در خانمها 8 برابر آقایان است.

برخی از گواترهای چند ندولی نیز اگر به موقع درمان نشوند احتمال آن هست که به سرطان تبدیل شوند همانطوری که در آمریکا نیز سالانه حدود 1200 نفر به دلیل سرطان تیروئید می میرند.

علل بروز گواتر

  1. ارث ، کمبود ید در مواد غذایی ، مصرف بیش از اندازه غذاهایی مانند شلغم ، کلم ، گل کلم ، کاساوا ، چغندرو علل ناشناخته دیگر .
  2. گواترها به انواع گوناگونی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از گواتر فامیلی ، گواتر بومی ( ساده ) ، گواتر تک گیر ، گواتر چند ندولی.
  3. گواتر در جلو گردن و در داخل غده تیرویید ایجاد می شود. غده تیروئید از دو قطعه تشکیل شده است که در جلو نای وحنجره قرار می گیرد. بزرگی خوش خیم غده تیروئید که سبب افزایش حجم آن می شود ومانند غده بزرگی در زیر گلو وگردن پدیدار می شود، گواتر نامیده می شود. این غده درد ندارد ونام فارسی آن « غمباد » است.

علائم بروز گواتر

وجود توده ای در ناحیه قدامی گردن که بیمار یا اطرافیان بیمار ویا پزشک آن را مشاهده می کنند. گاهی سیاهرگ های گردن بزرگتر می شود وهر گاه درد ناگهانی وسریع گواتر ایجاد شود یعنی اینکه در گواتر خونریزی ایجاد شده است وگاهی نیز هیچ علامتی در فردی که گواتر دارد مشاهده نمی شود وگاه در گواتر های ندولی ساده وغیر رسمی ، پس از چند سال تغییراتی ایجاد می شود که به پر کاری غده تیروئید می انجامد وباعث نارسایی قلبی وسایر اختلالات خطرناک می شود.

علائم گواتر کم کار

خشکی وضعف ، بی حالی وکسالت بدن ، کم حوصلگی وعصبانیت ، اختلال خلق وخو ، کم اشتهایی کم خونی ، ریزش مو ، یبوست ، تنگی نفس در هنگام فعالیت ، اضافه وزن ، کاهش ضربان قلب وتغییرات نوار قلب ، کاهش رشد مغزی وجسمی در کودکان ونوجوانان ، نامنظم شدن عادت ماهانه در زنان ، خشونت صدا ، خشکی وزبری پوست ، عدم تحمل سرما ، ازدیاد چربی خون ، رنگ پریدگی وتغییر رنگ پوست ، کاهش استعداد تحصیلی دانش آموزان ، احساس گرفتگی وخفگی ناحیه گلو

پیشگیری از گواتر

برای پیشگیری از مبتلا شدن به گواتر توصیه می شود از غذاهای حاوی ید بیشتر استفاده کنید واز مصرف نمک یددار غافل نشوید. اگر در مناطق کوهستانی وارتفاعات بیشتری از سطح دریا زندگی می کنید ، پس نیاز بیشتری به ید خوراکی دارید. از مصرف بیش از حد سبزیجات گواتر زا بپرهیزید (به ویژه شلغم وکلم وکاساوا).

درمان گواتر

اگر در خانواده ونسلهای گذشته شما ، کسی به گواتر مبتلا بوده است ضرورت دارد به پزشک مراجعه کنید ومورد معاینه وآزمایش قرار گیرید. زیرا اگر این بیماری به موقع تشخیص داده شود ، زودتر تحت درمان قرار گرفته وریشه کن می شود . در صورت داشتن گواترهای ساده ومعمولی مصرف قرصهای لووتیروکسین ویا قرص تیروئید به راحتی در دسترس است و در ایران توسط پزشکان توصیه وتجویز می شود.در گواتر سمی قرص متی مازول مفید است.

در صورتی که مشکوک به گواتر ویا ندول در تیروئید شده باشیم انجام معاینه بالینی وآزمایشات تیروئیدی واحتمالاً اسکن تیروئید ویا سونوگرافی تیروئید و یا بیوپسی توسط پزشک ضرورت می یابد وسپس به درمان با قرص وید رادیواکتیو ویا جراحی گواتر تشویق می شوید.

فرق گواتر و تیروئید

تیروئید چیست ؟

تیروئید افراد سالم به میزان کافی هورمون می سازد و در اعمال مهم بدن اثر می گذارد. این هورمونها سوخت و ساز بدن را از جمله آنکه چه مقدار کالری مصرف کنیم، چه مقدار احساس گرما کنیم و وزن ما را تنظیم می‌کنند، در بعضی اعضاء نیز اثرات اختصاصی دارد مانند قلب که در اثر این هورمونها تندتر می‌زند. پر کاری تیروئید حالتی است که باعث می شود مقدار زیادی هورمون به بافتهای بدن برسد. علل متفاوتی برای پر کاری تیروئید وجود دارد اما علائم و نشانه های آن مشابه است. به علت افزایش سوخت و ساز بدن بیماران احساس گرمای بیشتری می کنند و اغلب با وجود مصرف غذای زیاد کاهش وزن دارند.

علل پر کاری تیروئید چیست ؟

  • نسج تیروئید ممکن است فعالیت بیش از حد داشته باشد و تولید هورمون زیاد شود که به این شکل بیمار گریوز یا گواتر سمی منتشر گویند.
  • یک یا چند توده در تیروئید افزایش فعالیت پیدا می‌کنند . اگر توده یک عدد باشد گره سمی خودکار نامیده می‌شود. چندین توده گواتر سمی چند گره‌ای نامیده می‌شود.
  • غده تیروئید ممکن است دچار التهاب شود که تیروئیدیت نامیده می شود و باعث آزاد شدن هورمون تیروئید ذخیره در تیروئید و پر کاری تیروئید شود که برای چند هفته تا چند ماه طول می کشد.
  • مصرف بیش از حد هورمون تیروئید موجب علائم پر کاری تیروئید می‌شود.
  • بعضی داروها مانند آمبودارون و محلول لوگول حاوی مقدار زیاد ید هستند که تیروئید جهت تولید هورمون از آن استفاده می‌کند. مصرف این دارو ها در بعضی از افراد با ایجاد پر کاری همراه است.

علائم و نشانه های پر کاری تیروئید چیست ؟

  1. افزایش تعداد ضربان قلب
  2. افزایش خفیف فشار خون
  3. تحریک پذیر بودن
  4. افزایش تعریق
  5. ضعف عضلات به خصوص در ناحیه شانه، لگن و ران ها
  6. لرزش دستها
  7. کاهش وزن علی رغم اشتهای خوب
  8. ریزش مو
  9. جدا شدن ناخن از بستر
  10. تورم نوک انگشتان
  11. کشیده شدن پلک بالا به سمت پایین
  12. تغییر در ضخامت پوست
  13. افزایش حرکات دستگاه گوارش
  14. گواتر یا بزرگی تیروئید
  15. کاهش تعداد دفعات قاعدگی یا کاهش حجم خونریزی
  16. ضخیم شدن پوست در جلوی استخوان ساق پا
  17. برجسته شدن چشم ها

بیشتر این علائم با درمان پر کاری تیروئید طبیعی می‌شوند و سایر نشانه‌ها به درمان جداگانه نیاز دارند.

کم کاری تیروئید و گواتر


تفاوت تیروئید و گواتر

تیروئید غده ای از شاه غده های بدن هست که هورمون هایی میسازد که در سوخت و ساز قند و چربی ، پروتئین ها میباشد و در عملکرد مغز ، باروری و…. نقش دارد.

گواتر به بیماری تلقی میشود به زمانیکه بیمار تیروئیدش از حد طبیعی گذشته باشد. یعنی اینکه تیروئید وقتی از حد طبیعی بزرگتر بشه تبدیل به گواتر میشود. که گواتر هم انواع مختلفی دارد. از نوع کم کار و پر کار.

بیشتر بخوانید :

علت و درمان بیماری گواتر

نشانه های تیروئید پرکار چیست؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا