دسته‌بندی نشده

تفاوت اصلی آی‌ سی‌ یو (ICU) با سی سی یو (CCU) چیست ؟

تفاوت (ICU) با (CCU) چیست ؟

آی‌سی‌یو (ICU) نشانه‌ی اختصاری بر گرفته از Intensive Care Unit به معنی واحد مراقبت ویژه برای بیمارانی که به طور کلی درخطرند ممکن است این خطر در مغز باشد یا قلب و سایر مناطق بدن .

سی‌سی‌یو (CCU) نشانه‌ی اختصاری بر گرفته از Cardiac Care Unit به معنی واحد مراقبت قلبی، برای بیمارانی که دچار حمله‌ی قلبی شده اند یا به علت نارسایی‌های شدید قلبی درخطرند.

ICU کجاست ؟

آی سی یو (ICU) بخشی از بیمارستان است که مخصوص مراقبت از افراد دچار بیماری‌ها یا جراحات شدید یا تهدیدکننده حیات است که نیاز به نظارت دقیق و مداوم و حمایت بوسیله تجهیزات و دارو‌های اختصاصی دارند تا کارکرد‌های طبیعی بدن در آنان حفظ شود.

کارکنان واحد‌های مراقبت ویژه از پزشکان و پرستاران بسیار زبده تشکیل می‌شوند که برای مراقبت از بیماران دچار وضعیت بحران تخصص دارند.

آی سی یو‌ها از لحاظ نسبت بالای کارکنان به بیماران نیز با سایر بخش‌های عادی بیمارستان متفاوت هستند و به منابع و تجهیزات پزشکی پیشرفته دسترسی دارند که به طور در بخش‌های معمول در دسترس نیست.

از جمله بیماری‌های رایجی که ممکن است در آی سی یو درمان شوند، شامل «نشانگان زجر تنفسی حاد» (ARDS)، تروما، نارسایی‌های چندعضوی و سپسیس یا عفونت منتشر است.

بیماران ممکن است به طور مستقیم از بخش اورژانس به آی سی یو منتقل شوند یا اینکه پس از وخیم شدن حالشان در بخش‌های عادی یا بلافاصله پس از انجام جراحی‌های بسیار تهاجمی که بیمار را در معرض خطر شدید عوارض قرار می‌دهد، به آی سی یو برده شوند.

بیمارستان‌ها ممکن است آی سی یو‌هایی داشته باشند که مربوط به یک تخصص معین پزشکی یا گروه‌های خاصی از بیماران باشند، برای مثال:

  • واحد مراقبت‌های ویژه از نوزادان (NICU)
  • واحد مراقبت‌های ویژه کودکان (PICU)
  • و احد مراقبت‌های ویژه بیماری‌های مغز و اعصاب (Neuro ICU)
  • واحد مراقبت‌های ویژه تروما (TICU) و غیره.

حتماً بخوانید:

تجهیزات آی سی یو (ICU)

تجهیزات رایجی که در آی سی یو‌ها وجود دارند، از جمله شامل دستگاه‌های تهویه مکانیکی (ونتیلاتور) برای کمک به تنفس بیماران از راه لوله داخل نای، پایشگر‌های فعالیت قلب از جمله تجهیزات دورسنجی (تله متری)، ضربان ساز‌ها (پیس میکرهای) خارجی، تجهیزات دیالیز برای مشکلات کلیوی، تجهیزات برای پایش مداوم کارکرد‌های بدنی، شبکه‌ای از لوله‌های داخل وریدی، لوله‌های تغذیه، لوله‌های بینی- معده (نازوگاستریک)، پمپ‌های تخلیه یا ساکشن، درن‌ها و کاتترها، مجموعه‌ای دارو‌ها برای درمان عوارض اولیه ناشی از بستری شدن هستند.

تفاوت اصلی آی‌ سی‌ یو (ICU) با سی سی یو (CCU) چیست ؟

سی سی یو (CCU) کجاست ؟

CCU که در زبان فارسی به آن سی سی یو گفته می‌شود بخش مهم و مراقبتی در مراکز درمانی است.

کلمه CCU برگرفته شده از حروف نخست کلمه لاتین coronary care unit می‌باشد.

ترجمه دقیق این کلمه در زبان فارسی به معنای واحد یا بخش مراقبتی عروق کرونر می‌باشد.

اما به طور عموم به سی سی یو بخش مراقبتی بیماران قلبی می‌گویند.

واحد مراقبت عروق کورونری / قلبی ( CCU) بخشی در بیمارستان است که به مراقبت از بیماران زیر می‌پردازد:

سکته قلبی عارضه‌ای فراگیر است که هر سال باعث مرگ هزاران نفر می‌شود. سکته قلبی (در اصطلاح پزشکی ام‌آی) یا آنفارکتوس میوکارد یا حمله قلبی، عبارت از انهدام و مرگ سلولی دائم و غیرقابل برگشت در بخشی از عضله قلب (میوکارد) است که به علت از بین رفتن جریان خون و وقوع یک ایسکمی شدید در آن قسمت از قلب روی می‌دهد.

این توقف گردش خون ممکن است ناگهانی و بدون هیچ علائم قبلی نمایان گردد یا پس از چند حمله آنژینی (درد قفسه سینه) نمود یابد. عمده‌ترین دلیل سکته بسته‌شدن رگ‌های تغذیه‌کننده قلب است.

برای رفع انسداد غیر از دارو، از بالن و جراحی قلب باز (تعویض رگ مسدود شده) استفاده می‌شود.

حتماً بخوانید:

شرایط بیماران در بخش CCU

ذکر این نکته بسیار مهم است که بیماران بستری در بخشCCU، از طریق مانیتور کنترل می‌شوند.

امکان ملاقات با بیمار برای همراهان، در این بخش بسیار محدود است.

این محدودیت به این دلیل است که هرگونه هیجان یا اضطراب وضع بیمار، را به مخاطره می‌اندازد.

همچنین مراقبان باید توجه داشته باشند که بیماران بستری در بخش CCU، غالبا به هیچ همراهی نیاز ندارند.

کادر درمانی این بخش وظیفه تغذیه، مسائل بهداشتی ودرمان بیمار را برعهده دارد.

مهمترین وظیفه همراه بیمار، حفظ خونسردی و آرامش خود می‌باشد

تفاوت اصلی آی‌ سی‌ یو (ICU) با سی سی یو (CCU) چیست ؟

فرق آی‌سی‌یو و سی‌سی‌یو

آی‌سی‌یو (ICU) نشانه‌ی اختصاری بر گرفته از Intensive Care Unit به معنی واحد مراقبت ویژه (یا شدید) برای بیمارانی که به طور کلی در خطر هستند .

سی‌سی‌یو (CCU) نشانه‌ی اختصاری بر گرفته از Cardiac Care Unit به معنی واحد مراقبت قلبی، برای بیمارانی که دچار حمله‌ی قلبی شده اند یا به علت نارسایی‌های شدید قلبی در خطر هستند.

سی‌آی‌سی‌یو (CICU) هم معادل سی‌سی‌یو و از Cardiac Intensive Care Unit برگرفته شده است و به معنی واحد مراقبت ویژ‌ه‌ی قلبی و عملا همان مفهوم را دارد. گاهی به جای Cardiac از Coronary استفاده می‌شود که هر دو همان مفهوم را دارند.

در برخی از مراکز پیشرفته‌تر و مجهزتر قلبی واحد میانی نیز وجود دارد که بیمار قبل از آنکه از سی سی یو به بخش عمومی قلب برده شود به آنجا برده می شود تا برای بردن به بخش عمومی آماده‌تر گردد.

این واحد میانی را اس‌سی‌سی‌یو (SCCU) یا (PCU) می‌نامند که به ترتیب از Subacute Coronary Care Unit و Progressive Coronary Care Unit برگرفته شده اند و هر دو عملا به یک معنی‌اند.

جایی هست که مراقبت های ویژه به بیماران یا مصدومین ارائه میشه؛ البته بیمارانی که عمل شده اند نیز بعد از ریکاوری به I.C.U منتقل شده و بعد با دستور پزشک به بخش منتقل می شوند.

چون قلب عضو بیش از حد تخصصی و حساس هست و نیاز به مراقبت های بسیار ویژه داره بخشی مختص به مراقبت های قلبی در نظر گرفته شده که بهش C.C.U می گن یا میشه گفت که همون I.C.U قلب هست.

بخش مراقبت‌های ویژه از بخش‌های تخصصی در بیمارستان‌هایی است که خدمات مراقبتی و درمانی ویژه ارائه می‌دهند. این بخش را آی‌سی‌یو، سی‌سی‌یو و آی‌تی‌یو نیز می‌نامند.

در این بخش، بیماران بطور لحظه‌ای و شبانه‌روز تحت پایش (مراقبت) قرار داشته و درمان‌ها بصورت تهاجمی و نیمه تهاجمی انجام می‌شود. منظور از نیمه‌تهاجمی سامانه‌های پایش مستقیم مانند اندازه‌گیری مستقیم فشار خون درون سرخ‌رگ و یا درون جمجمه و ایجاد و تحریک تنفس درون نای توسط دستگاه تنفس مصنوعی است. بیشتر تجویز دارویی، داروهای مراقبت ویژه بوده که به بیماران داده می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا