دسته‌بندی نشده

تشخیص و علت انواژیناسیون در کودکان و نوزادان

تشخیص و درمان انواژیناسیون یا انسداد روده در شیرخواران و کودکان

انواژیناسیون یا تداخل روده ها عبارتست از وارد شدن یک قسمت از روده در داخل قسمت مجاور خود. معمولا قسمت پروکسیمال وارد در قسمت دیستال می گردد. یعنی قسمت دیستال مانند غلافی قسمت پروکسیمال را در بر می گیرد. انواژیناسیون اغلب در ناحیه انتهایی ایلیون حدود دریچه ایلیوسکال پیدا می شود.
ولی گاهی در کولون و سایر قسمتهای روده باریک هم ممکنست ایجاد شود انواژیناسیون بیشتر قبل از 2 سالگی دیده می شود که 60 آن در سنین 4 تا 11 ماهگی است .

عللی که در ایجاد انواژیتاسیون دخالت دارند عبارتند از:

1- علل پاتولوژیک مانند ضربه های شکم ، شیردادنهای مصنوعی ، سرفه های شدید پی در پی در سیاه سرفه تومورهای مختلف روده و غیره .

2- علل تشریحی و فیزیولوژیک مانند: انقباضات شدید روده – حالت اسپاسمونیلی و مالفورماسیونهای مادرزادی روده می باشند. قسمتی از روده که گرفتار انواژیناسیون است از 3 قسمت تشکیل شده است :
1- لوله داخلی (قوسی از روده که وارد قوس روده ای مجاور گردیده است ).
2- لوله میانی – قسمت منعطف شده روده .

انواژیناسیون یا انسداد روده

3- غلاف یا لوله خارجی . قوسی از روده که لوله های داخلی و میانی را در خود جای داده است . در اثر انواژیناسیون روده به طور کامل یا ناکامل مسدود می شود. در نتیجه قسمتی از روده که در بالای محل انواژیناسیون می باشد. حرکات خود را تشدید کرده و این قسمت کم کم اتساع می یابد و درد روده به خاطر همین حرکات شدید است . بیمار مبتلا آب و املاح حیاتی خود را از دو راه از دست می دهد:
1- استفراغ .

حتماً بخوانید:

2- عدم یا نقصان فاحش جذب روده ای . از علایم بالینی این بیماری عبارتند از: درد، استفراغ ، مدفوع خونی ، رنگ پریدگی ، بی حال ، بی اعتنا نسبت به اطرافیان می باشد. انواژیناسیون در بالغین بیشتر در اثر کارسینومای گل کلمی کولون ایجاد می شود. بنابراین انواژیناسیونهای بالغین از نوع کولوکولیک می باشد. اساس معالجه قبل از عمل آسپیراسیون معده و روده ، تنظیم تعادل آب و الکترولیتها است . بعد عمل آسپیراسیون که وارد کردن لوله آسپیراسیون داخل معده و خارج کردن محتویات معده است .

انسداد روده در دوران شیرخوارگی

سه طریق درمان برای انواژیناسیون وجود دارد:
1- درمان با فشار هیدروستاتیک بوسیله تنقیه باریوم .
2- درمان جراحی .
3- درمان بطریقه توام یعنی عمل جراحی و فشار هیروستاتیک هر دو با هم که همه موارد در این تحقیق توضیح داده شده است . عوارض بعد از عمل اسهال ، بریتونیت ، شوک ، درییدراتاسیون . توکسمی که مهمترین عوامل مرگ بیمار هستند، تب ، عوارض ریوی می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا