دسته‌بندی نشده

تداخل دارویی ال دی : قرص LD را با چه قرص هایی نباید خورد ؟

تداخل دارویی ال دی (LD)

تداخل دارویی ال دی (LD) : مصرف برخی از دارو‌ها مانند آنتی بیوتیک‌ها و دارو‌های ضد انعقاد خون، می‌توانند اثر قرص‌های جلوگیری از بارداری را کاهش دهند.

حتما به هنگام مشورت با پزشک خود، وی را در خصوص تمام دارو‌ها و دارو‌های بدون نسخه‌ای (از جمله گیاهان داروئی) که مصرف می‌کنید، در جریان قرار دهید…

یکی از راه های پیشگیری از بارداری استفاده از قرص های ضد بارداری است. یکی از کم ضرر ترین این قرص ها قرص ال دی یا LD است. البته قرص ال دی مصارف دیگری نیز دارد.

اگر قرص ضد بارداری به‌درستی مصرف شود، یعنی هر روز در زمانی مشخص، روشی بسیار مؤثر برای پیشگیری از بارداری است.

به‌گفته‌ی انجمن متخصصان بهداشت باروری (ARHP) فقط ۰٫۱درصد از زنان علی‌رغم مصرف این قرص باردار می‌شوند.

در نخستین سال مصرف این قرص‌ها، از هر ۱۰۰ زن تقریبا فقط ۱ نفر دچار حاملگی ناخواسته می‌شود. بااین‌حال نرخ بارداری در زنانی که بعضی اوقات مصرف قرص را فراموش می‌کنند، به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد. به‌گفته‌ی ARHP، این میزان ۳۰ تا ۸۰ برابر می‌شود.

چنانچه داروهای تسریع کننده متابولیسم اثر دارو مصرف می‌شوند، باید در طول دوره درمان با آن داروها (یا حداقل یک هفته پس از پایان دوره درمان) یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز به کار رود. در غیر این صورت مصرف اچ دی توصیه می‌شود.

تداخل‌های دارویی قرص ال دی

برخی از ترکیبات ضدباکتری مثل:

  1. ریفامپین
  2. آنتی‌بیوتیک‌ها
  3. آمپی‌سیلین
  4. تتراسیکلین‌ها،
  5. ترکیبات ضد صرع مانند کاربامازپین،
  6. فنوباربیتال
  7. فنی‌توئین وپیریمیدون
  8. ترکیبات ضد قارچ مانند گریزئوفولوین موجب افزایش متابولیسم قرص‌های خوراکی ضدبارداری می‌گردند و اثربخشی ال دی را کم می‌کنند.

ال دی با اثر ضدانعقاد داروهای ضدانعقاد خون خوراکی مثل وارفارین، مقابله‌می‌کند. همچنین غلظت پلاسمایی سیکلوسپورین در تجویز همزمان با این دارو، افزایش می‌یابد.

یک دکتر داروساز با اشاره به مصرف هم‌ زمان داروها با مواد مختلف گفت:

داروها دارای خواص شیمیایی هستند که قرارگیری دو ماده شیمیایی در کنار هم باعث تداخل آن‌ها می‌شود تداخل داروها در بدن گاهی اوقات می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

دکتر چیت‌ساز، بیان کرد:

مصرف داروها به طور هم‌زمان ممکن است اثر یک دارو را کم و اثر داروی دیگر را بیشتر کند مثلاً مصرف قرص‌های ضدبارداری توأم با آنتی‌بیوتیک‌ها تداخل ایجاد می‌کند. وقتی آنتی‌بیوتیک برای درمان عفونت همزمان با قرص‌های جلوگیری استفاده شود تأثیر قرص‌های جلوگیری را کاهش می‌دهید.

این داروساز با اشاره به مصرف دارو با غذا و میوه تصریح کرد:
مصرف برخی غذاها و میوه‌ها با دارو هم می‌تواند تغییر تأثیر داروها را به همراه داشته باشد که با توجه به این‌که بحث جدیدی است در خیلی از کتاب‌ها و حتی بروشورهای داخل قرص و داروها ذکر نشده است و برای اطلاع از این‌که چه غذایی و با چه دارویی ممکن است تداخل ایجاد کند باید با پزشک معالج مشورت شود.

وی خاطرنشان کرد:

مصرف آمپی سیلین با داروهای ضداسهال یا داروهای ضدبارداری به علت کاهش کارآیی آن‌ها ممنوع است.

مصرف گریب فروت با داروهای ضدفشار خون اصلاً توصیه نمی‌شود. حتی المقدور قرص‌ها را با آب خالی بخورید.

تداخل قرص ضد بارداری با داروهای انعقاد خون

استفاده از قرص های LD در مواردی منجر به بروز یرقان و مشکلات کبدی می شود، در مواردی نیز تیره شدن رنگ پوست بر اثر مصرف LD در افراد رخ می دهد. جزء پروژسترون LD نیز عوارضی مانند افزایش LDL خون، ریفلاکس معده، یبوست، افزایش دمای بدن و ترشح شیر از سینه ها را به دنبال دارد.

همچنین قرص های LD با داروهای انعقاد خون کاملا تداخل دارند، قرص ها در داخل کبد دچار فعل و انفعالاتی می شوند که در اصطلاح پزشکی به آن متابولیزه شدن می گویند. این مساله باعث می شود داروهای انعقادی سریع تر دفع شوند و در نتیجه تاثیرشان بر روی بدن بیمار نیز کمتر می شود.

قرص ضد بارداری یاسمین و یاز و خطر سکته مغزی

هم اکنون مصرف برخی از برندهای خارجی قرص‌های ضد بارداری (یاسمین و یاز) حاوی ماده خطرناک دروسپیرنون در کشورهای توسعه یافته به علت تاثیر جدی آنها بر افزایش درصد بروز سکته‌های مغزی و قلبی در زنان، مورد تردید واقع شده است.

عرضه قرص‌های ضد بارداری «یاز» و «یاسمین» که حاوی ماده دروسپیرنون می‌باشند هم اکنون علی رغم مقاومت بسیار شدید شرکت آلمانی بایر در آمریکا و سایر کشورهای جهان با برچسب «هشدار جدی افزایش ریسک ایجاد لخته‌های خونی خطرناک» صورت می‌گیرد.

با این وجود شرکت بایر با سوء استفاده از بی‌اطلاعی و ضعف علمی مشهود در کشورهای جهان سوم و کمتر توسعه یافته، بازار محصولات خطرناک خود را از آمریکا و اروپا به آسیا و آفریقا منتقل کرده است.

شایان ذکر است سازمان غذا و داروی آمریکا هنوز مصرف قرص‌های ضد بارداری حاوی این ماده را ممنوع نکرده، اما با ارائه «هشدار جدی»، نصب برچسب، انجام تحقیقات اختصاصی و ارائه اطلاعات به مردم؛ نسبت به نگرانی‌های متخصصین در مورد عوارض جدی قرص‌های برندهایی همچون «یاسمین» و «یاز» واکنش نشان داده است.

تداخل دارویی ال دی (LD)

بدترین عوارض قرص اورژانسی

تحقیقات نشان می دهد که استفاده مرتب و نامناسب از قرص ضد بارداری اورژانسی می تواند عوارض خطرناکی برای فرد داشته باشد.

البته مصرف قرص های اورژانسی ضد بارداری در برخی از زنان عوارض خاصی ایجاد نمی کند در صورتی که مصرف برخی از این قرص های اورژانسی می تواند در بلند مدت تاثیرات منفی داشته باشد.

قرص های ضدبارداری اورژانسی معمولا حاوی هورمون پروژسترون هستند و توصیه می شود که این قرص ها به طور مرتب مصرف نشود، زیرا در تمام موارد ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد.

باید توجه کنید که بهترین روش جلوگیری از بارداری، انتخاب یک روش مناسب و برنامه ریزی شده است و نباید تنها به قرص های اورژانسی تکیه کنید.

دستور مصرف برای پیشگیری از بارداری

  1. مصرف هرگونه دارو باید تحت نظر پزشک یا ماما باشد.
  2. قرص‌های اچ دی به صورت خوردن روزی یک قرص در ساعت ثابت است که از روز اول دوره ماهانه آغاز شده و تا ۲۱ روز مصرف می‌شود. پس از یک‌هفته استراحت (وقفه)، دوباره بسته جدیدی از قرص‌ها مصرف می‌شود.
  3. قرص‌ها باید هر روز، در ساعت ثابتی مصرف شوند. در صورتی که یک نوبت قرص فراموش شود، باید به محض به‌خاطرآوردن مصرف شود، در غیر این صورت در نوبت بعدی ۲ قرص مصرف گردد.
  4. درصورتی که مصرف قرص‌ها در ۲ روز متوالی فراموش شود، باید در ۲ روز بعدی، هر روز ۲ قرص خورده شود و از روز سوم، طبق روال عادی مصرف شود. در صورتی که مصرف قرص‌ها بیش از ۳ روزمتوالی فراموش شود، باید تا انتهای دوره سیکل از سایر روش‌های جلوگیری از بارداری استفاده کرد.
  5. در استفراغ یا اسهال شدید جذب گوارشی دارو کم می‌شود و بهتر است در مدت بیماری از یک روش دیگر پیشگیری از بارداری نیز استفاده شود.

عوارض جانبی

هنگام عمل جراحی، امکان ترومبوآمبولیسم پس از جراحی وجود دارد و بهتر است مصرف دارو چند هفته پیش از جراحی قطع شود.

دیگر عوارض آن عبارتند از: بالا بردن احتمال ترومبوآمبولیسم وریدی، افزایش بیماری‌های صفراوی و تشکیل سنگ کیسه‌صفرا، تهوع، استفراغ، سردرد ملایم یا سردردهای میگرنی شدید، خون‌ریزی‌های نامنظم در دوره قاعدگی، افزایش وزن، آکنه و پرمویی .

موارد منع مصرف

این دارو در صورت وجود یا سابقه بیماری‌های ترومبوآمبولیک، بیماری‌های عروقی مغز، سکته قلبی، بیماری شریان کرونر، بالابودن مادرزادی چربی‌های خون، سرطان پستان شناخته شده یا قابل پیش‌بینی، سرطان دستگاه تناسلی زنانه و یا سایر سرطان‌های وابسته به هورمون، خونریزی مهبلی تشخیص داده نشده یاغیرعادی، تومورهای کبدی و نارسایی عملکرد کبد نباید مصرف شود.

بیشتر بخوانید :

تداخل دارویی و موارد مصرف دیکلوفناک

موارد مصرف و تداخل دارویی مونته لوکاست

موارد مصرف؛عوارض و تداخل دارویی بروموکریپتین در دوران بارداری

موارد مصرف و تداخل دارویی قرص پاکسیل(داروی ضد افسردگی )

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا