دسته‌بندی نشده

تاول خونی دهان: ۱۱ روش خانگی موثر برای درمان تاول خونی دهان

مجله دلگرم | تاول خونی دهان بسیار رایج است و اغلب افراد حداقل یکبار در عمر خود دچار ان میشوند. تاول خونی در دهان معمولا زمانی ایجاد میشود که هنگام جویدن غذا، بخش داخلی پوست دهان به اشتباه گاز گرفته شده و رگ های خونی زیر پوست پاره میشوند. در نتیجه این اتفاق معمولا یک تاول خونی تشکیل میشود که احساسی همچون یک توپ کوچک در دهان شما دارد.

تاول های خونی در دهان مشکل جدی و وخیمی نیستند اما نباید هم آن ها را نادیده بگیرید چراکه این تاول ها ممکن است نشانه ای از یک بیماری جدی تر باشند.

تاول خونی میتواند روی لب و روی قسمت داخلی گونه ها نیز تشکیل شود.

اگر میخواهید علل ایجاد تاول خونی و روش های درمانی آن را بدانید ادامه این مقاله را از دست ندهید.

علت ایجاد تاول خونی دهانی چیست؟

علل زیادی برای بوجود آمدن تاول خونی دهان وجود دارد که برخی از آن ها ممکن است به دلیل وجود یک بیماری جدی تر باشد. برخی از این بیماری های جدی تر عبارتند از مسمومیت غذایی، مسمومیت دارویی و یا کمبود برخی مواد معدنی در بدن.

زمانیکه بدنبال روش های درمان تاول خونی هستید باید در نظر داشته باشید که علت بوجود آمدن آن چیست و سعی کنید مشکل را از ریشه حل کنید.

در ادامه 9 علتی که ممکن است باعث بوجود آمدن تاول خونی بشود را برای شما شرح خواهیم داد.

1. جراحت

در 90 درصد اوقات یک تاول خونی بدلیل اینکه هنگام جویدن غذا پوست دهان خود را گاز گرفته اید بوجود میاید. این اتفاق برای همه میافتد و خیلی هم دردناک است. یکی دیگر از علل بوجود آمدن تاول خونی، خوردن غذای بسیار داغ است.

اگر تاول خونی به یکی از دو دلیل مطرح شده بوجود آید، هیچ جای نگرانی نخواهد داشت و پس از گذشت چند روز بطور کامل بهبود پیدا خواهد کرد.

2. نگهدارنده های مواد غذایی

گزارش های بسیاری وجود دارد که طی آن ها مردم میگویند که پس از خوردن نان دچار تاول خونی دهان شده اند. آلرژی به گلوتن و یا آسیب دیدن بافت داخلی دهان به دلیل تماس تکه های خشک نان آن ها از جمله علل این اتفاق است اما جدیدا کشف شده است که یک ماده نگهدارنده به نام کلسیم پروپیونات که در مواد غذایی یافت میشود نیز میتواند باعث ایجاد تاول خونی بشود.

3. زخم ها

آفت دهان و یا تاولی که در اثر سرماخوردگی بوجود میاید هم میتواند باعث ایجاد تاول خونی بشود اما در اغلب اوقات این آفت های دهانی هستند که موجب تشکیل تاول خونی میگردند، در این شرایط اگر آفت نزدیکی لب و یا گونه ها قرار داشته باشد، اوضاع وخیم تر شده و احتمال ملتهب شدن و خونریزی تاول وجود دارد.

4. آلرژی غذایی و دارویی

آلرژی و حساسیت غذایی از جمله علل ایجاد تاول خونی میباشد. حساسیت به گلوتن یکی از شایع ترین موادی است که باعث ایجاد واکنش های آلرژیک میشود. معمولا در نان های فرآوری شده علاوه بر گلوتن، کلسیم پروپیونات نیز وجود دارد و هم چنان مشخص نیست که کدام یک از این مواد عامل اصلی ایجاد واکنش های آلرژیک میباشد.

یکی دیگر از ترکیب های شیمیایی موجود در مواد غذایی که میتواند باعث ایجاد تاول خونی بشود، سیتریک اسید است که در پرتقال و لیمو وجود دارد.

برخی از دارو ها مثل آنتی بیوتیک ها، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ایبوبروفن و دارو های تشنج نیز میتواند عامل ایجاد تاول خونی باشد. البته به غیر از موارد نام برده دارو های دیگری هم وجود دارد که میتواند اثرگذاری مشابهی داشته باشند.

5. کمبود پلاکت های خون

پلاکت های خون به همراه گلبول های سفید و قرمز خون در مغز استخوان تولید میشود. پلاکت ها همواره در جریان خون قرار داشته و وظیفه آن ها این است که منفذ هایی که در رگ ها بوجود میاید را مسدود کرده و از خونریزی جلوگیری کنند.

بدون پلاکت ها خون توانایی انعقاد نخواهد داشت. اگر تعداد پلاکت ها از حد نرمال کمتر شود، بدن شروع به خونریزی میکند.

اولین نشانه کمبود پلاکت ها خون، تاول خونی در دهان میباشد.

کم شدن پلاکت های خون میتواند علل مختلفی از اختلالات خونی تا همچنین بیماری های سیستم ایمن داشته باشد. تعداد کم پلاکت های خونی یک وضعیت بسیار جدی است و در صورتی که دچار این مشکل باشید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

6. کمبود ویتامین

اگر رژیم غذایی داشته باشید که در آن به اندازه کافی ویتامین وجود نداشته باشد، دچار مشکلات زیادی همچون تضعیف بافت پوستی، ریزش مو و همچنین تاول خونی خواهید شد.

ویتامین سی، ویتامین ب 12 و اسید لینولئیک همگی مواد مورد نیاز بدن برای داشتن پوست سالم هستند.

کمبود این مواد در بدن میتواند باعث ایجاد تاول خونی در دهان شود. اگر دچار چنین مشکلی هستید خیلی سریع باید به پزشک مراجعه کرده تا در صورت نیاز از مکمل های غذایی استفاده کنید.

7. بیماری بهجت

بیماری بهجت که به آن سندرم بهجت نیز میگویند یک بیماری خود ایمنی بسیار نادر است که باعث التهاب رگ های خونی میشود. علائم این بیماری که معمولا نمیتوان براحتی متوجه شد به چه علتی بوجود میایند، همگی باهم اتفاق میبافتند و شامل مواردی همچون تاول خونی در دهان، التهاب و جوش های قرمز پوستی و زخم های تناسلی و ترشحات میباشد.

اگر همراه با تاول خونی در دهان یک یا چند تا از علائم دیگری که به آن ها اشاره کردیم را دارید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

8. سوء مصرف الکل

تاول زدن در دهان یکی از عوارض شایع زیاده روی در مصرف الکل میباشد. این تاول ها معمولا در قسمت داخلی گونه ها و همچنین زیر زبان بوجود میاید و اگر درمان نشود میتواند درون تاول های خونی نیز تشکیل شود.

9. بیماری التهابی روده

بیماری التهابی روده یک مشکل خود ایمنی است که بر اثر نا متعادل بودن میزان باکتری های روده بوجود میاید. برخی از علائم این بیماری عبارتند از کاهش وزن، درد زیر شکم (دل درد) و مدفوع خونی.

بسیاری از افرادی که چنین بیماری دارند معمولا دچار تاول خونی در دهان نیز میشوند.

چگونه تاول خونی در دهان را درمان کنیم؟

برای درمان تاول خونی روش های زیادی وجود دارد و شما میتوانید این وضعیت را با استفاده از روش های خانگی براحتی درمان کنید. روش هایی که در ادامه به شما معرفی میکنیم نه تنها در درمان تاول خونی دهان موثر هستند بلکه میتوانید از آن ها جهت درمان تاول خونی که روی پا (و همچنین شست پا) بوجود میایند نیز استفاده کنید.

بیاد داشته باشید که میزان تاثیرگذاری این روش ها با توجه به مشخصات هر فرد متفاوت است و بدن هر کسی ممکن است نسبت به روش های درمانی واکنش مختلفی داشته باشد.

در ادامه مطلب 11 روش خانگی درمان تاول خونی در دهان را به شما آموزش میدهیم.

1. کمپرس سرد (یخ)

این روش یکی از بهترین راهکارهایی است که میتوانید استفاده کنید و اگر بلافاصله پس از ایجاد جراحت، روی آن ها یخ بگذارید تاثیرگذاری بیشتری نیز خواهد داشت. دمای پایین کمپرس یخ باعث میشود تا رگ های خونی منقبض شده و خیلی سریع تر بسته شوند. اینکار علاوه بر اینکه باعث سریع تر بند آمدن خونریزی داخلی میشود، تورم را نیز کاهش میدهد.

اگر تاول درون دهان تان بوجود آمده باید یک تکه یخ برداشته، روی تاول قرار داده و تا زمانیکه آب شود آن را نگه دارید. اینکار را میتوانید چند بار دیگر هم انجام دهید. اگر تاول روی پا بوجود آمده توصیه میشود از یک پلاستیک یخ استفاده کرده و آن را بطور کامل بپوشانید.

جهت کمپرس صحیح تاول پا از روشی که در ادامه آمده است استفاده کنید.

  • یک پلاستیک فریزر را پر از یخ کنید. (اگر یخ تکه ای در دسترس نیست میتوانید از یک قاشق یخ و یا نخود فرنگی های فریز شده نیز استفاده کنید.)
  • پلاستیک یخ را درون یک حوله دستی و یا پارچه ای که به اندازه کافی بزرگ باشد بگذارید.
  • پلاستیک را روی تاول گذاشته و آن را با حوله ببندید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند.
  • پس از ده دقیقه کمپرس یخ را برداشته و اجازه دهید پا و تاول به مدت چند دقیقه استراحت کند. سپس دوباره کمپرس یخ بگذارید.
  • اینکار را باید چند مرتبه انجام دهید.

2. فندق افسونگر

فندق افسونگر یک روش خانگی فوق العاده قدرتمند برای درمان تاول خونی دهان میباشد. این گیاه دارویی دارای خواص ضد عفونی کننده میباشد و به همین دلیل میتواند علاوه بر تسکین درد، تاول را نیز خیلی سریع خشک کند. فندق افسونگر دارای خواص ضد التهابی قوی نیز میباشد و به همین دلیل میتواند خراش ها و زخم های پوستی را نیز درمان کند.

میتواند آب فندق افسونگر را بصورت موضعی استفاده کنید تا از خواص شگفت انگیز آن بهرمند شوید. این گیاه دارویی بصورت فرآوری شده در داروخانه ها یافت میشود و از آن برای درمان التهابات و آسیب های جزئی پوستی استفاده میشود.

جهت استفاده از فندق افسونگر از روشی که در ادامه آمده است استفاده کنید.

  • یک تکه پارچه تمیز و یا یک تکه پنبه برداشته و آن را درون آب فندق افسونگر نم دار کرده، آن را روی تاول قرار داده و تا زمانیکه بطور کامل خشک شود دهان خود را باز نگه دارید.
  • مرحله قبلی را حداقل روزی 4 مرتبه و به مدت 1 تا 2 هفته انجام دهید.

3. خیار چنبر

یکی دیگر از روش های خانگی موثر در درمان تاول خونی دهان خیار چنبر میباشد. خیار چنبر دارای یک ماده معدنی است که به استحکام هرچه بیشتر بافت پوستی کمک میکند. این ماده معدنی سیلیکا میباشد. زمانیکه خیار را روی تاول قرار دهید میتواند التهاب، تورم و درد آن را درمان کند.

با توجه به روشی که در ادامه آمده است از خیار چنبر استفاده کنید.

  • خیار چنبر را مدتی در فریزر قرار دهید تا کاملا سرد شود. سپس آن را به دو یا چند تکه ضخیم برش دهید.
  • یک برش خیار را روی تاول قرار داده و آن را بمکید.
  • اینکار را روزانه چند مرتبه و تا زمانیکه تاول خونی بطور کامل بهبود پیدا کند انجام دهید.
  • به عنوان یک روش جایگزین میتوانید آب خیار چنبر نیز بنوشید. اگر میخواهید این روش تاثیرگذار باشد باید بطور مرتب، هر روز آب خیار چنبر بنوشید.

4. آلوئه ورا

آلوئه ورا یک ضد التهاب بسیار قوی است و به همین دلیل میتواند از آن برای درمان تاول خونی دهان استفاده کنید. آلوئه ورا علاوه بر ویژگی های ضد التهابی دارای مسکن نیز میباشد و میتواند درد ناشی از تاول را بهبود دهد. از آلوئه ورا در درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده میشود و در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی و زیبایی نیز وجود دارد. دیگر ویژگی آلوئه ورا توانایی آن در افزایش سرعت بهبود بیماری است.

جهت درمان تاول خونی دهان با استفاده از آلوئه از روشی که در ادامه آمده است استفاده کنید.

  • یک برگ آلوئه ورا تهیه کرده، آن را شکسته و ژل درونش را خارج کنید.
  • ژل تازه آلوئه ورا را روی تاول قرار دهید. اینکار را باید چندین مرتبه در روز انجام دهید. اگر ژل آلوئه ورا در دسترس ندارید، میتوانید از آب آلوئه ورا نیز استفاده کنید.
  • برای اینکار تاثیرگذاری ژل آلوئه ورا بیشتر باشد میتوانید آن را با روغن ویتامین ای ترکیب کنید. اگر میخواهید اینکار را انجام دهید مقدار مساوی ژل آلوئه ورا و روغن ویتامین ای را ترکیب کرده و آن را به آرامی روی تاول قرار دهید. سعی کنید تا زمانیکه که مخلوط خشک میشود، دهان خود را باز نگه دارید.

5. خمیر چوب صندل

چوب صندل یک گیاه دارویی است که معمولا برای افزایش هشیاری و کاهش اضطراب استفاده میشود اما میتوان از آن برای درمان مشکلات پوستی از جمله تاول خونی دهان هم کمک گرفت. خمیر چوب صندل میتواند خیلی سریع حرارت تاول خونی را جذب کرده و به این ترتیب به درمان هرچه سریعتر آن کمک میکند. چوب صندل میتواند به کاهش التهاب و درد نیز کمک کند.

جهت تهیه خمیر چوب صندل از دستور العمل زیر استفاده کنید.

  • 1 قاشق غذاخوری پودر چوب صندل را با یک و نیم قاشق غذاخوری گلاب مخلوط کرده و آن را بقدری هم بزنید تا یک خمیر همگن و غلیظ تشکیل شود.
  • خمیر را روی تاول گذاشته و تا زمانیکه بطور کامل خشک شود دهان خود را باز نگه دارید.
  • در انتها نیز دهان خود را با آب خنک بشویید.

اینکار را باید روزانه چند مرتبه انجام دهید تا تاثیرگذار باشد.

6. زردچوبه

زردچوبه یکی از قوی ترین گیاهان دارویی است و برای سالیان طولانی از آن برای درمان بسیاری از بیماری ها همچون روماتیسم، مشکلات تنفسی، خستگی و درد مزمن استفاده شده است.

از زردچوبه میتوان برای درمان مشکلات پوستی همچون آفتاب سوختگی، سوختگی و همینطور تاول ها استفاده کرد.

زردچوبه دارای خواص ضد عفونی کننده قوی نیز میباشد و به همین دلیل میتواند از عفونت پیشگیری کند.

در ادامه روش مناسب جهت استفاده از زردچوبه برای درمان تاول خونی دهان را آورده ایم.

  • 1 قاشق چایخوری پودر زردچوبه را با کمی عسل و گلاب مخلوط کنید تا یک خمیر غلیظ و یکنواخت بدست آورید.
  • این خمیر را روزی 2 تا 3 مرتبه روی تاول قرار داده و دهان خود را باز نگه دارید تا خشک شود.
  • همچنین میتوانید یک قاشق چایخوری پودر زردچوبه را درون یک لیوان شیر گرم ریخته و قبل از خواب بنوشید.

7. روغن چای

روغن چای از آنجایی که خواص دارویی بسیاری دارد و میتواند به درمان مشکلات پوستی همچون زخم و بریدگی ها کمک کند، بسیار محبوب میباشد. روغن چای یکی از بهترین روش های خانگی درمان تاول خونی دهان میباشد. روغن چای دارای خواص ضد قارچی، ضد عفونی کننده و ضد التهابی میباشد و به همین دلیل میتواند بطور طبیعی تاول را خشک کرده و آن را درمان کند.

  1. کمی روغن چای را با آب رقیق کنید.
  2. آن را روی تاول خود قرار دهید و تا زمانیکه خشک شود دهان خود را باز نگه دارید. (حدودا 10 دقیقه طول میکشد)
  3. پس از حدود 10 دقیقه دهان خود را با آب سرد بشویید.
  4. اینکار را باید روزانه چند مرتبه انجام دهید تا تاول خونی بطور کامل بهبود یابد.
  5. همچنین میتوانید از محصولات بهداشتی مثل انواع روغن ها، کرم ها و مرهم هایی که در ترکیب آن روغن چای وجود دارد نیز استفاده کنید.

توجه داشته باشید که مصرف روغن چای برای خانم های باردار و یا شیرده ممنوع است.

8. نمک (منیزیم سولفات)

از آنجایی که نمک اپسوم (نام نوعی نمک سرشار از منیزیم سولفات) دارای مقادیر زیادی منیزیم میباشد میتواند التهابات و درد ناشی از تاول خونی را درمان کند. میتوان این نمک را مستقیما روی تاول قرار داد تا خواص ضد التهابی آن تاثیرات خود را نشان دهد. روش دیگر این است که نمک را با آب رقیق کرده، سپس روی تاول قرار دهید. اینکار باعث میشود که تاول خود به خود سرباز کرده و تخلیه شود.

جهت استفاده از نمک اپسوم برای درمان تاول خونی دهان از روش زیر استفاده کنید.

  1. کمی نمک منیزیوم سولفات را با آب مخلوط کنید.
  2. تا جایی که میتوانید مزه محلول را تحمل کنید، باید آن را درون دهان خود بگردانید.
  3. اینکار را باید تا زمان بهبودی کامل تاول خونی روزانه 2 تا 3 مرتبه انجام دهید.

9. روغن سیر

روغن سیر خواص بسیار زیادی دارد و میتواند سرعت بهبود تاول خونی دهان را افزایش دهد. همچنین از آنجایی که دارای عوامل ضد میکروبی است میتواند عفونت ناحیه تاول را درمان کرده و از ایجاد عفونت های بیشتر پیشگیری کند.

میتوانید طبق دستورالعمل زیر از روغن سیر برای درمان تاول خونی استفاده کنید.

  • کمی روغن سیر را درون ظرفی ریخته و اندکی به آن حرارت دهید. سپس مدتی به آن زمان دهید تا دمای اتاق برسد.
  • با استفاده از یک تکه پنبه بهداشتی، روغن سیر را روی تاول مالیده و به آرامی ماساژ دهید. (دقت کنید که به تاول فشار وارد نکنید)
  • دهان خود را تا زمانیکه روغن بطور کامل جذب پوست باز نگه دارید.
  • سپس دهان خود را با آب سرد بشویید.
  • مراحلی که ذکر کردیم را باید روزانه چند مرتبه انجام دهید تا تاثیرگذار باشد.

توجه داشته باشید که اگر بر اثر استفاده از روغن سیر، پوست دهان شما ملتهب شود، نباید استفاده از این روش درمانی را ادامه دهید.

10. چای کیسه ای

هم چای سبز و هم چای سیاه دارای خواص ضد التهابی بسیار قوی میباشند چراکه سرشار از فلاونوئید ها هستند. ویژگی های ضد التهابی چای میتواند به درمان تاول کمک شایانی داشته باشد. چای حتی برای پوست هم مفید است و میتوانید از بدتر شدن وضعیت تاول های خونی جلوگیری کند. بنابراین میتوان از چای کیسه جهت درمان تاول خونی دهان استفاده کرد.

– پس از نوشیدن چای، کیسه آن را به مدت 30 دقیقه درون فریزر قرار دهید.
– سپس کیسه چای که اکنون خنک شده است را برداشته و به مدت چند دقیقه روی تاول قرار دهید.
– این پروسه باید به مدت 1 تا 2 هفته روزانه چند مرتبه تکرار کنید.

اگر تاول خونی دهان تان عفونی شد، باید هرچه سریعتر به پزشک مراجعه کنید.

11. زنجبیل

سالیان درازی است که از زنجبیل برای درمان انواع مشکلات پوستی استفاده میشود. زنجبیل نه تنها در درمان مشکلات پوستی تاثیرگذار است بلکه به درمان بسیاری از بیماری های دیگر نیز کمک میکند. آب زنجبیل هم خواص بسیاری دارد. اگر خودتان نمیتوانید آب زنجبیل را استخراج کنید، میتوانید از انواع آماده آن که در بازار وجود دارد استفاده کنید.

زنجبیل در درمان تاول خونی دهان بسیار موثر است.

جهت استفاده از زنجبیل برای درمان تاول خونی از روشی که در ادامه آمده است استفاده کنید.

  • یک عدد زنجبیل تازه تهیه کرده و آب آن را استخراج کنید.
  • با استفاده از یک تکه پنبه به آرامی آب زنجبیل را روی تاول قرار دهید.
  • اینکار را روزانه 5 تا 6 مرتبه انجام دهید.

آب زنجبیل میتواند احساس سوزش تاول را کاهش داده و آن را خیلی سریع بهبود دهد.

در ادامه باید و نباید هایی که برای درمان تاول خونی دهان در نظر داشته باشید را به شما خواهیم گفت.

برای درمان تاول خونی دهان چه کارهایی باید انجام دهیم؟

– اگر تاول خونی بدلیل سایش با پروتز های دندانی بوجود آمده، تا زمان بهبودی کامل از استفاده از آن خودداری کنید.

– اگر احساس میکنید که دلیل تاول خونی دهان تان، آسیب دیدگی و جراحت فیزیکی نیست، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

– از مصرف غذا هایی که خشک و سفت هستند بپرهیزید چراکه این مواد غذایی میتواند باعث آسیب دیدن تاول شوند.

– اگر تاول خونی عفونی و یا ملتهب شد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

انجام چه کارهایی باید پرهیز کرد؟

– هرگز وضعیت تاول خونی را نادیده و دست کم نگیرید و بصورت عمدی از فشار آوردن و یا پاره کردن آن بپرهیزید چراکه اینکار باعث عفونی شدن تاول میشود.


چنانچه این مطلب را مفید میدانید با لایک کردن و به اشتراک گذاشتن آن، از ما حمایت کنید. نظرات، پیشنهادات و مقاله های درخواستی خود را از طریق قسمت دیدگاه ها برای ما ارسال کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا