دسته‌بندی نشده

تاثیر و فواید هوای سرد بر روی سلامتی بیشتر است یا گرم ؟

تاثیر هوا بر روی سلامتی

تحقیقات نشان داده که هوای سرد نیز می‌تواند فواید سلامتی گوناگونی داشته باشد. از فواید سرما که بنابر بررسی‌های محققان ثابت شده، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

هوا سرد بهتره یا گرم ؟

  • افزایش کیفیت خواب

کم‌خوابی می‌تواند صدمات بسیاری به بدن ما از جمله اختلالات در عملکرد شناختی، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، کلیوی و دیابت، بزند. بررسی‌ها نشان داده ما وقتی به خواب می‌رویم، درجه حرارت بدن‌مان شروع به کاهش می‌کند و در بدن افرادی که به بی‌خوابی مبتلا هستند، این تنظیم حرارتی به درستی انجام نمی شود. محققان می‌گویند این افراد بهتر است در محیطی با دمای ۵/۱۵ تا ۱۹ درجه بخوابند تا خواب عمیقی تجربه کنند.

سرمای هوا به فرایند فکر کردن انسان کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده است زمانی که دمای اتاق خنک‌تر باشد، افراد عملکرد ذهنی بهتری نسبت به زمانی که اتاق گرم باشد، دارند. همچنین مطالعات دیگر نشان داده است افراد در فصل تابستان کمتر از زمستان به حل مشکلات شناختی خود تمایل دارند.

  • افزایش چربی‌های قهوه‌ای

بسیاری از چربی‌های موجود در بدن انسان از نوع چربی‌های سفید است. این در حالی است که چربی‌های ذخیره شده در میتوکندری حاوی چربی‌های قهوه‌ای هستند که باعث تولید انرژی و گرما در بدن می‌شوند. زمانی که افراد در معرض سرما قرار می‌گیرند، سطح چربی‌های قهوه‌ای افزایش می‌یابد و این موضوع برای سلامت بدن مفید است.

اگر از جمله افرادی هستید که از آلرژی رنج می‌برید، سرمای هوا خبر خوبی برای شما محسوب می‌شود. گرده‌ها یکی از عوامل اصلی بروز واکنش‌های آلرژیک در افراد است. خبر مسرت‌بخش این است که در هوای سرد و برفی خبری از گرده‌های حساسیت‌زا نیست.

  • کاهش التهابات

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است، زمانی که دچار آسیب‌دیدگی و جراحت شده‌اید، از یک کمپرس یخ برای جلوگیری از تورم و درد استفاده کرده باشید.
در حقیقت تاثیر هوای سرد بر بدن مانند تاثیر کمپرس یخ بر جراحت است. یافته‌های دانشمندان نشان می‌دهد هوای سرد تورم در مفاصل انسان را کاهش می‌دهد، زیرا هوای سرد مانند یک کمپرس یخ طبیعی عمل کرده و باعث کاهش التهاب می‌شود. از دیگر فواید هوای سرد برای بدن می‌توان به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند زیکا، ویروس نیل غربی، تب دنگی، و مالاریا اشاره کرد.

  • بالا بردن اشتها و چربی سوزی

تحقیقات‌ نشان داده است که تغییرات فصل در دریافت کالری روزانه، ترکیب رژیم غذایی و فعالیت فیزیکی ما موثر است و انجام ورزش‌های هوازی در محیط‌های سرد موجب گرسنگی و تحریک اشتهای ما می‌شود و جالب اینکه این پرخوری ما را چاق نمی‌کند.
زیرا بدن به دنبال روش‌هایی برای گرم نگه داشتن خود است و شروع به سوزاندن چربی برای تهیه سوخت کافی می‌کند.

متاسفانه فصل سرد بسیاری از افراد را دچار افسردگی می‌کند اما تحقیقاتی نشان داده است که روزهای سرد سال به اندازه ای که تصور می‌شود نامطلوب نیستند. در تحقیقی مشخص شد که روزهای سرد سال باعث می‌شود افراد کمتر از مکان‌های بسته بیرون بیایند و وقت خود را با تماس تلفنی با دیگران پر‌کنند و تعامل با افراد، جای فعالیت‌های دیگر را می‌گیرد و بدین ترتیب مردم را به هم نزدیکتر می‌کند. همچنین هوای سرد قوه تفکر و درک استعاره‌ها را در افراد افزایش می‌دهد و انعطاف‌پذیری و خلاقیت آنها را بالا می‌برد.
محققان می‌گویند از هوای سرد پرهیز نکرده و از فواید آن بهره‌مند شوید.

سرما برای سلامتی بدن

آیا بدن می‌تواند تغییرات دمایی شدید (گرما) را تحمل کند؟

انسان دارای مکانیسم‌های بیولوژیکی زیادی از جهت تنظیم دماست. این مکانیسم‌ها توسط توانایی خودآگاه و ارادی ما در استفاده از وسایل و لباسی که برای گرفتن گرما یا از دست دادن گرمای زیاد طراحی شده‌اند اجرا می‌شوند.
بدن این قابلیت را دارد که خودش را با شرایط آب و هوایی وفق بدهد و این را مدیون سیستم‌ها و ارگان‌های زیادی است مانند سیستم قلبی و عروقی و سیستم نورولوژیکی.
مثلاً در هوای گرم، رگ‌هایی که در سطح بدن قرار گرفته‌اند گشاد می‌شوند تا مایعات به شکل عرق از بدن دفع شوند. عکس این اتفاق زمانی می‌افتد که هوا سرد است؛ جریان خون به سمت اندام‌های حیاتی می‌رود.

حتماً بخوانید:

درمان گرما زدگی در طب اسلامی

درمان گرما زدگی در طب اسلامی

گرمازدگی و راه های درمان آن با این بخش از دلگرم همراه باشید تا با علائم و راه های مناسب برای درمان گرما زدگی آشنا شوید. بهترین داروی گرمازدگی چیست؟…

عوارض قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم

در شرایط جوی نامساعد، دمای هوا در صورت تداوم می‌تواند عواقبی برای سلامتی داشته باشد. ضمناً دمای هوا در مناطق گوناگون متفاوت است. به همین دلیل مکانیسم‌های سازگاری بدن به محیط زندگی فرد بستگی دارند.

علائم و واکنش‌های قرار گرفتن در معرض هوای بسیار گرم: شکم درد و درد عضلات و سردرد. تعریق زیاد. خستگی و بی‌حالی. حالت تهوع. افزایش ضربان قلب
باید بدانید که خیلی از این علائم از پیامد‌های طبیعی دهیدراته شدن بدن هستند. در صورت وقوع این علائم باید سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا