دسته‌بندی نشده

بیوگرافی کوچر بیرکار ریاضی‌دان + فرزند و همسرش

کوچر بیرکار (متولد ژوئیهٔ ۱۹۷۸، مریوان کردستان)، با نام اصلیِ فریدون درخشانی، ریاضی‌دان ایرانی کرد و پناهنده سیاسی و شهروند بریتانیا است.

بیرکار در دانشگاه کمبریج انگلستان به تدریس و پژوهش مشغول است.

چهارشنبه ۱۰ مرداد/ ۱ اوت، کوچر بیرکار، ریاضی‌دان کرد ایرانی برنده مدال یا نشان فیلدز شد؛ این مدال بالاترین نشان علمی این رشته و به نوعی نوبل ریاضیات حساب می‌آید.

بیوگرافی کوچر بیرکار

کوچر بیرکار ۴۰ ساله، متولد مریوان است، و از سال ۲۰۰۰ به بریتانیا پناهنده شده است. او در دانشگاه کمریج مشغول پژوهش و آموزش است. عمده کارهای تحقیقاتی وی در زمینه هندسه جبری است. نشان فیلذز هر چهار سال یکبار به ابتکار ریاضی‌دان کانادایی جان چارلز فیلدز در جریان کنگره بین‌الملی ریاضیات به یک ریاضی‌دانان جوان داده می‌شود. مریم میرزاخانی، ریاضی‌دان فقید ایرانی نیز در سال ۲۰۱۴ برنده این نشان شده بود.

آقای بیرکار اما حالا در دانشگاه کمبریج بریتانیا تحقیق و تدریس می کند.

کوچر بیرکار متولد سال ۱۳۵۶ در شهر مریوان کردستان است و سال‌ها پیش به بریتانیا پناهنده شد. وی به مجله کوانتا گفته، زمانی که دانشجوی دوره کارشناسی در دانشگاه تهران بود به بریتانیا سفر کرد و آنجا درخواست پناهندگی داد.

آقای بیرکار در این مصاحبه خاطره‌ای از تهران و انجمن ریاضی در این شهر شرح داده که تصاویر برندگان مدال فیلدز به دیوار آن آویزان بود. وی گفته است: «من به آنها نگاه می‌کردم و با خودم می‌گفتم که آیا روزی می‌رسد با آنها دیداری داشته باشم؟ آن زمان فکر نمی‌کردم که یک روز می‌توانم به غرب بروم».

کوچَر بیرکار، فرزند یک خانوادهٔ شش‌فرزندی است. پدرش چند کلاسی سواد دارد و مادرش هیچ‌گاه تحصیل نکرده‌است.

کوچر بیرکار

هندسه جبری

او به مجله علمی کوانتا گفته است که در زمانی که در دانشگاه تهران دانشجوی دوره کارشناسی بود، به بریتانیا سفر کرد و درخواست پناهندگی سیاسی داد.

روی دیوار باشگاه ریاضی که آقای بیرکار به آن می‌رفت عکس برندگان مدال فیلدز بود. او می‌گوید:” به آنها نگاه می‌کردم و با خود می‌گفتم ‘آیا روزی می‌توانم یکی از اینها را ملاقات کنم؟ ‘ آن زمان در ایران، حتی نمی‌دانستم که بتوانم به غرب بروم.”

پرفسور بیرکار به خاطر کارهایش در حوزه هندسه جبری، در شاخه هندسه دوسوگویا، معروف است و پیش از این هم برنده جایزه معتبر لورهولم شده است.

او دومین ایرانی است که برنده این جایزه می‌شود. پیش از این هم ریاضی‌دان ایرانی مریم میرزاخانی برنده مدال فیلدز شده بود. او سه سال پس از دریافت این جایزه در سال ۲۰۱۷ به علت سرطان درگذشت.

مدال طلای فیلدز

مدال طلای فیلدز کوچر بیرکار

مدال فیلدز هر چهار سال به برجسته‌ترین ریاضی‌دانان زیر چهل سال در جهان داده می‌شود و بالاترین جایزه‌ای است که یک ریاضی‌دان می‌‍تواند بگیرد و از این رو به عنوان “نوبل ریاضی” نیز خوانده می‌شود.

کوچر بیرکار بعد از دریافت جایزه آن را در کیفش گذاشت که بعدا دید مدال دزدیده شده است.

ارزش مدال طلای فیلدز چقدر است ؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ریودوژانیرو، آقای بیرکار ۴۰ ساله، تحقیقاتی در زمینه هندسه جبری داشته است که مدال فیلدز ۱۵ هزار دلاری را در برزیل دریافت کرد.

اگر قیمت ریالی مدال آقای بیرکار را بخواهیم با دلار امروز محاسبه کنیم مبلغ جایزه وی 165 میلیون تومان است.

Caucher Birkar

عکس ها و تصاویر کوچر بیرکار

کوچر بیرکار ، بیوگرافی کوچر بیرکار

کوچر بیرکار

کوچر بیرکار ، بیوگرافی کوچر بیرکار

کوچر بیرکار

کوچر بیرکار ، بیوگرافی کوچر بیرکار

عکس های کوچر بیرکار

کوچر بیرکار ، بیوگرافی کوچر بیرکار

کوچر بیرکار و فرزند پسرش از همسر تایلندی اش

کوچر بیرکار ، بیوگرافی کوچر بیرکار

کوچر بیرکار

کوچر بیرکار ، بیوگرافی کوچر بیرکار

کوچر بیرکار در حال تدریس در دانشگاه کمبریج

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا