دسته‌بندی نشده

بیوگرافی ادوارد نورتون که نقش هالک را بازی کرد

ادوارد نورتون کیست ؟

ادوارد نورتون در یک خانواده ممتاز در بوستون به دنیا آمد، در سال 1991، دو سال پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ییل، به بازیگری روی آورد. او پیش از اولین ایفای نقش در فیلم “ترس کهن” سال 1996 در تئاتر مشغول به کار بود. ادوارد نورتون برای آن فیلم و نیز فیلم “تاریخ مجهول آمریکا،” در سال 1998، نامزد دریافت جایزه اسکار شده بود. او به سمت تهیه کنندگی و درخشش در فیلم هایی نظیر “هالک شگفت انگیز”، “غرور و درخشش”، “پادشاهی طلوع ماه”، “هتل بزرگ بوداپست” و “مرد پرنده ای” که برای آن، برای سومین بار نامزد دریافت اسکار شد، ادامه مسیر داد.

زندگی نامه ادوارد نورتون

Edward Norton

سال های ابتدایی زندگی

ادوارد نورتون بازیگر، در آگوست 1969 در بوستون، ماساچوست به دنیا آمد. پدرش، ادوارد نورتون پدر، در زمان ریاست جمهوری جیمی کارتر، بازپرس سابق فدرال، و مادرش، رابین، یک معلم زبان انگلیسی بود. او سه سال اول کودکی خود را در اتحادیه چندفرهنگی و پیشرو کلمبیا، مری لند، که توسط پدربزرگ خود جیمز رز (توسعه دهنده املاک و مستغلات در کنار بازار مشهور فانویل در بوستون)، تأسیس شده بود، بزرگ شد.
ادوارد نورتون پسری جوان با درخشش و پشتکار فوق العاده بود، به طوری که در سن 5 سالگی، و پس از تماشای نقش یک پرستار بچه در نمایش “اگر من یک پرنسس بودم”، تصمیم به بازیگری گرفت. کمی پس از آن، او سرگروه صحنه نمایش در “آنی، تفنگت را بردار” در بخش هنرهای تئاتر در مدرسه اورنستین کلمبیا، شد و شایعه شده است که سؤالاتی مانند مقصود من از ایفای نقش در این صحنه چیست؟ را در سن حساس و لطیف 8 سالگی داشته است.
ادوارد نورتون به بازیگری و بسکتبال در طول دبیرستان نیز ادامه داد و پس از فارغ التحصیلی، به دانشگاه ییل رفت تا مطالعات خود را در زمینه های ستاره شناسی، تاریخ و زبان ژاپنی دنبال نماید. او در چند نمایش دانشجویان دوره لیسانس ایفای نقش نموده که در سطح دانشکده، تشویق و تمجید به همراه داشته است.
پس از فارغ التحصیلی در سال 1991 با مدرک تاریخ، ادوارد نورتون به ژاپن مهاجرت نمود تا برای شرکت پدربزرگش، بنیاد سازمانی، که کسب و کاری در مورد مسکن سازی کم هزینه در سطح بین المللی داشت، کار کند. این ماجرا تا سال 1994 و بازگشت ادوارد نورتون به نیویورک، که تصمیم بر کنارگذاشتن تمام علاقه مندی های خود و اختصاص دادن تمام انرژی و استعداد خود به بازیگری گرفت، ادامه داشت.

ادوارد نورتون
ادوارد نورتون

ادوارد نورتون به عنوان ستاره صحنه

در حالیکه به عنوان یک پیشخدمت، پشتیبانی مالی خودش را انجام می داد، در چند نمایش کوچک و نیمه حرفه‌ای در نیویورک، شامل “معشوقه ها” اثر برایان فریل و “صلح آمریکایی-ایتالیایی” اثر جان پاتریک شانلی، ظاهر شد. پس از تحت تأثیر قراردادن نویسنده نمایشنامه معروف ادوارد آلبی، در یک تست بازیگری،ادوارد نورتون در فیلم بعدی او به نام “تکه های ریز” ایفای نقش نمود و نتیجتاً جایگاهی در کمپانی تئاتر “نیویورک سیگنچر” به دست آورد.
در همین حین، تهیه کننده یک فیلم هیجان انگیز دادگاهی هالیوودی، به دنبال یافتن یک بازیگر نقش مکمل برای ریچارد گیر، که تهدید به کناره گیری از فیلم نموده، بود. پس از اینکه لئونادرو دی کاپریو نقش را کنار گذاشت، تیم انتخاب بازیگر، فراخوانی به 2100 بازیگر دادند که هیچ کدام از آنها، قادر بر به تصویر کشیدن ریزبینی و موشکافانه ای بودن یک پسر جنوبی با ظاهر معصوم و در آستانه جنون، نبودند.
نورتون خود را به گروه فراخوان دهنده، با بازی بی عیب و نقص صحبت کردن کش دار جنوبی، نشان داد و به کارگردان تلویزیونی گفت که اهل کنتاکی شرقی است. در حین فراخوان، او در گوشه ای خم شد و تصمیم گرفت که به مرد جوان لکنت زبان بدهد، که باعث حیرت کارگردانان تلویزیونی در صحنه آزمایش و متقاعدکردن آنها در مورد قدرت بازیگری خویش، شد. نورتون بلافاصله ایفای نقش نمود و پس از آن، برای آزادسازی “ترس کهن(1996)” از تاریخ تیره و مبهم هالیوود، انتخاب شد. او یک جایزه گلدن گلوب و یک نامزدی اسکاری برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به دست آورد.
با توجه به موفقیت وی در فیلم، نورتون عنوان نمود “دلیل ارتباط بسیار قوی من و کاراکتر حقیقی که در فیلم نقش او را داشتم، به نوعی به این دلیل بود که مردم مطلقاً هیچ دیدگاه و اطلاعاتی نسبت به من نداشتند. آنها دلیلی نداشتند که انتظار صدا یا هر چیز دیگری، متفاوت با آنچه به آنها نمایش داده شده بود داشته باشند”. به دلیل حیاتی بودن و اهمیت این “ارتباط”، ادوارد نورتون تصمیم گرفته بود که در مورد زندگی شخصی خود، تا حد ممکن سکوت کند و از این طریق، تازگی و نو بودن نقش های خود را نیالاید.
بر پایه قدرت تکیه تنها بر کلام هالیوود، ادوارد نورتون در چندین نقش جدی دیگر قبل از اینکه ترس کهن سینماها را قبضه کند، ایفای نقش نمود. او مخاطبین را با نقش هولدن، نوجوان دبیرستانی که برای جلب نظر ملاطفت Drew Barrymore’s Skylar تلاش می کرد، در فیلم همه می گویند دوستت دارم (1996) به کارگردانی وودی آلن، مخاطبین را شگفت زده کرد (و آواز خواندن و رقص را به لیست استعدادهای خود اضافه نمود). او سپس نقش یک وکیل مدافع، که به طرز ملال آوری وفادار به بدنام ترین و رسواترین نویسنده آمریکا در زمینه مطالب پورنوگرافی، در فیلم جدال ستیز میلوش فورمان به نام مردم در برابر لری فلینت (1996) ایفای نقش نمود.

زندگی شخصی ادوارد نورتون

پس از مدتی، ادوارد نورتون با ستاره دیگر فیلم لری فلینت، به نام کورتنی لاو، قرارهای عاشقانه را شروع نمود. پس از اینکه لاو، در یک مقاله نیویورکر در انظار عموم تخریب شد، نورتون با خیز بلندی برای دفاع از او، وفاداری را در زندگی شخصی خود نیز اثبات نمود.
در سال 1996، یک فاجعه غم بار، بر موفقیت های جدید نورتون سایه انداخت و آن درگذشت پدربزرگش بود. و پس از آن، در کمتر از یک سال، مادرش بر اثر جراحی برای برداشتن تومور مغزی، در گذشت.ادوارد نورتون، در نتیجه این ماجرا، سود حاصل از اکران همه می گویند دوستت دارم در بالتیمور را، به گروه تحقیقاتی اونکولوژی دانشگاه جان هاپکینز، که روی مادرش جراحی انجام داده بودند، بخشید.

ادوارد نورتون
ادوارد نورتون

موفقیت های ویژه

نقش مکمل ادوارد نورتون در فیلم راوندرز (1998) در کنار ستاره در حال ترقی، مت دیمون، ستایش و تمجیدهای زیادی را در مورد او به دنبال داشت، اما این نقش خشن و تندخوی نئو-نازی در فیلم تاریخ مجهول آمریکا (1998) بود که دومین نامزدی اسکار (این بار به عنوان نقش اول مرد) را در دوران حرفه ای نسبتاً کوتاه وی، برای او به ارمغان داشت. نورتون دوباره ثابت کرد که بدون زحمت بتواند تغییر شخصیت روانی یک کارکتر را به نمایش بگذارد.
جانت ماسلین درمورد عملکرد او در نشریه نیویرک تایمز نوشت : او در آغاز راه خود، با نقش اساساً دوگانه خود در ترس کهن، پرده سینما را به هیجان واداشت، و حالا نورتون یک کاراکتر دوچهره و حتی تندخو تر را بازی می کند.
در سال 1999، نورتون و براد پیت، برای ایفای یک نقش حساس و پرتنش دیگر همکار شدند که نقش یک مرد جوان بی نام را در باشگاه مبارزه به کارگردانی دیوید فینچر، بر اساس رمان چاک پالانیوک، ایفا می نمود. نورتون نقش یک مرد حرفه ای تنها را بازی می کند که وانمود به بیماری کرده تا بتواند در گروه پشتیبانی از بیماری شرکت کرده و با دیگران پیوند بخورد، تا بتواند با تایلر دوردن (پیت) مؤسس باشگاه مبارزه ملاقات کند. باشگاه مبارزه، یک گروه زیرزمینی است که آزادسازی آسان خشونت را از طریق نبرد بی رحمانه مشت زنی، کشف می کند. فیلم قهرمان محور شد و رسماً سکوی پرتاب نورتون به قلمرو بازیگران درجه یک بود.

حفظ ایمان (2000) یک کمدی رومانتیک با بازی ادوارد نورتون، بن استیللر و جنا الف من در یک مثلث عشقی غیرعادی، اولین کار تهیه کنندگی و کارگردانی ادوارد نورتون بود. در سال 2001، او در کنار بازیگران درجه یک، رابرت د نیرو و مارلون براندو در فیلم جنایی امتیاز ایفای نقش مکمل نمود.
در فیلم اژدهای سرخ، نورتون نقش یک مأمور بازنشسته FBI را بازی کرد که به منظور پیدا کردن رد یک قاتل سریالی بدنام به نام هانیبال لکتر با بازی آنتونی هاپکینز، با سر نخ ناچیزی از خود وی، به زندگی کارآگاهی سابق خود باز می گردد. فیلم، در ادامه ماجرای فیلم سکوت بره ها و بازسازی فیلم شکارچی مرد 1986 بود.
سپس، نورتون در فیلم ساعت بیست و پنجم به کارگردانی اسپایک لی به عنوان یک دلال مواد مخدر در آستانه حبس طولانی مدت، درخشید. این پروژه، یک رؤیای تحقق یافته ادوارد نورتون بود که از زمان کارهای درست را انجام بده طرفدار لی شده بود.

پس از چنین گستردگی گیج کننده ای از فیلم ها، ادوارد نورتون سالها دست از کار کشید و فقط دو نقش مکمل را پذیرفت، یکی در سال 2003 و فیلم شغل ایتالیایی، و دیگری در 2005 و فیلم قلمرو بهشت. او در این خصوص، در مصاحبه ای عنوان نمود : من نمی خواهم صرفاً به دلیل پول، به چیزی که نسبت به آن کاملاً احساس اشتیاق ندارم، وارد شوم.

فیلم های ادوارد نورتون

جلو و پشت دوربین

ادوارد نورتون نقش های پشت صحنه ای خود را گسترش داد. در سال 2003، او “فیلم های کلاس 5” را با همکاری استورات بلومبرگ دوستی از دوران دانشگاهی در ییل، بنیان نهاد. کمپانی، فیلم ته دره (2006) را معرفی نمود که یک درام مستقل با درخشش نورتون بود که نقش یک کاوبوی را داشت که به کالیفرنیا سفر می کند و درگیر ماجرایی با یک زن جوان (اوان راشل وود) می شود.
در همان سال، کمپانی فیلم چادر رنگی را تولید نمود، که یک درام تاریخی از خیانتی است که در چین، حین شیوع وبا اتفاق افتاده است. نورتون نقش باکتری شناسی را ایفا می کند که متوجه می گردد همسرش (نائومی واتس) درگیر ماجرایی با مردی دیگر است (لیو شریبر).
با صحبت در مورد شهرت نورتون به عنوان بازیگری که کار با او سخت است، همکار او نائومی واتس، عنوان نمود “هیچ بحثی نیست که ادوارد نورتون هر کارگردانی که بخواهد با او کار کند، را به چالش بکشد. اما اگر کارگردان باهوش باشد، همیشه به ایده های ادوارد نورتون گوش خواهد داد؛ چرا که 99درصد موارد، خارق العاده اند”.
خارج از بازیگری، نورتون از تعدادی از وقایع سیاسی و اجتماعی حمایت می کند. یکی از آخرین پروژه های وی، افزایش بودجه اتحادیه حفاظت از بیابان مازایی بوده است. برای رسیدن به این هدف، او تیمی را تشکیل داد تا در دوی مارتون 2009 گروه ING در شهر نیویورک، همراه با او بدوند. آنها بودجه را تا 1.1 میلیون دلار افزایش دادند.
گذشته از کورتنی لاو، ادوارد نورتون با سلما هایک، شخصی که همراه با او، در فیلم بیوگرافی یک نقاش مکزیکی به نام فریدا کالو ایفای نقش کرده بود، ارتباط پیدا نمود. او در نهایت با تهیه کننده ای به نام شانا رابرتسون در 2012 ازدواج کرد که اولین فرزند خود را، به نام اطلس (پسر) در سال 2013 به دنیا آوردند.

ادوارد نورتون
ادوارد نورتون

سالهای اخیر

همچنین در سال 2006، ادوارد نورتون در یک درام مرموز تاریخی به نام شعبده باز درخشید. او نقش یک شعبده باز را دارد که از استعداد خود برای کمک به زنی که در “دگرگونی قرن، وین اتریش” عاشقش است (جسیکا بیل) استفاده می نماید. نورتون برای نقش بعدی خود به سراغ یک دگرگونی بسیار متفاوت رفت و به عنوان نقش کلیدی در فیلم هالک شگفت انگیز (2008) ایفای نقش نمود. این فیلم، ثابت کرد که می تواند گیشه تابستانی سینماها را قبضه کرده باشد و 134 میلیون دلار سود خالص داشت.
نورتون سپس مقابل کالین فارل در درام جنایی غرور و درخشش 2008 درخشید. با کار در پشت صحنه، او به عنوان تهیه کننده مستند سیاسی متلعق به شبکه HBO با نام به وسیله مردم: انتخابات باراک اوباما (2009) به کارگردانی امی رایس و آلیشیا سمز که برای ساخت فیلم، دو سال و نیم اوباما را تعقیب می کرد، را ساخت.
در سال 2009، فیلم جنایی برگ های علف، نورتون به عنوان یک جفت دوقلو در مقابل تیم بلیک نلسون، سوزان ساراندون و کری راسل ایفای نقش نمود. دیگر فیلم های او عبارتند از استون (2010) با شرکت رابرت د نیرو و میلا جوویچ، قلمرو طلوع ماه (2012)، و هتل بزرگ بوداپست (2014). نورتون جایزه آکادمی و نامزدی گلدن گلوب را برای فیلمی دیگر در سال 2014 از آن خود نمود. مرد پرنده ای، که در آن در نقش یک بازیگر صحنه با خلق و خویی غیرقابل پیش بینی و ناامید کننده ظاهر شد.
نورتون با صداپیشگی برای انیمیشن مهمانی سوسیسی (2016) و استاپ موشن وس اندرسون به نام جزیره سگ ها (2018) ادامه مسیر داد و به همان خوبی، در درام ویل اسمیت، به نام زیبایی موازی (2016) ایفای نقش نمود.
در مارس 2018، حین یک کار بازیگر-کارگردان دیگر برای ادوارد نورتون، به نام بروکلین یتیم (بدون مادر)، در شهر نیویورک یک فاجعه رخ داد. پس از یک آتش سوزی در زیرزمین یک باشگاه سابق جاز در هارلم، یک آتش نشان 37 ساله در حال تلاش برای نجارت ساختمان و بقای آن، جان باخت.
دو تن از بازماندگان، با تشکیل پرونده و طرح دعوی در دادگاه علیه کمپانی فیلم سازی او، نورتون را با مشکلات دیگری نیز روبه رو کردند. دعوی، بنابر این اظهارات بود که “فیلم های کلاس 5” حین تولید فیلم، از مواد به شدت قابل اشتعال در زیرزمین نگه داری می کرد و عنوان شده بود که کمپانی، پس از مشاهده آتش، موفق به هشدار دادن بلافاصله به ساکنین آپارتمان نشده بود.


10 فیلم برتر ادوارد نورتون


امیدوارم از این مطلب راضی بوده و با زندگی نامه ادوارد نورتون آشنا شده باشید. شما میتوانید نظرات و پیشنهادات خود را از طریق قسمت کامنت ها با ما در میان بگذارید. همراه مجله اینترنتی دلگرم باشید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا