دسته‌بندی نشده

بهداشت لباس کار

اگر کارمند يا شاغل تمام وقت باشيد، شايد مجبور شويد که بيشتر ساعت‌هاي روزتان را در لباس‌كار بگذرانيد ، به همين دليل هم بهداشت و نظافت اين لباس‌ها اهميت زيادي دارد و اگر اين 7 نکته ظريف را درباره آنها به خاطر بسپاريد، خيالتان تا حدي مي‌تواند از بابت بيمار نشدن به‌دليل پوشيدن لباس‌هاي کار راحت باشد.

لباس کار

هفت نکته بهداشتی لباس کار

حرف اول: روشن بپوشيد

بهتر است لباس‌کار تمام افراد در تمام مشاغل به رنگ‌هاي روشن باشد تا بتوانند کوچک‌ترين آلودگي سطح لباس را به سرعت تشخيص دهند و آن را از هرگونه کثيفي پاک کنند.

حرف دوم: عفونت را به خانه نبريد

در برخي از مشاغل مانند پزشکي که تماس با افراد متعدد در طول روز وجود دارد، اهميت رعايت بهداشت لباس‌کار بيشتر است. اگر بهداشت لباس‌کار پزشکان و افرادي که در مراکز درماني مشغول به کار هستند، به خوبي رعايت نشود، ممکن‌است آلودگي‌ها و عوامل عفوني را از طريق لباس آلوده به منزل ببرند و زمينه ابتلاي افراد خانواده به انواع بيماري‌هاي عفوني فراهم شود.

حرف سوم: به محض ورود، خارجشان کنيد

لباس‌هاي کار به دليل تماس مستقيم با اشياي مختلفي مانند ميز، صندلي، ديوار و… بسيار آلوده‌تر از لباس‌هاي ديگر است، بنابراين بهتر است حتما به محض ورود به منزل آنها را از تن خارج و جدا از لباس‌هاي منزلتان قرار دهيد.

حرف چهارم: در جاي مخصوص آويزان کنيد

هرگز لباس‌کار خود را روي تخت نيندازيد. آنها را کنار حوله يا ساير لباس‌هاي تميز چوب لباسي آويزان نکنيد و داخل کمد نگذاريد. بهتر است يک چوب لباسي مجزا در قسمتي از اتاق نصب کنيد و آن را به آويزان‌کردن لباس‌هاي کارتان اختصاص دهيد.

حرف پنجم: خوب خشک کنيد

حتما هر 2 تا 3 روز يکبار لباس‌هاي کار خود را با مواد شوينده بشوييد و آنها را پس از آبکشي خوب، براي خشک‌شدن در فضاي آزاد پهن کنيد. گاهي افراد از شستن زود به زود لباس‌هاي کار تيره‌رنگ به دليل پنهان بودن آلودگي‌شان خودداري مي‌کنند که اين کار مي‌تواند به دنبال تعريق بدن و آلوده‌شدن لباس‌هاي کارزمينه‌ساز ابتلا به بسياري از بيماري‌هاي مختلف در آنها شود.

حرف ششم: وسواسي باشيد

گروهي از افراد در برخي از مشاغل ديگر هم بايد توجه ويژه‌اي به سلامت خود و بهداشت لباس‌کار و بهداشت شخصي‌شان داشته باشند؛ مثلا تعميرکاراني که لباس آنها مدام روغني و کثيف مي‌شود، ممکن‌است در قسمت‌هايي از پوست‌ بدنشان که با اين لباس‌ها در تماس است، دچار ضايعه‌هاي پوستي مانند آکنه‌هاي مقاوم به درمان شوند. به همين دليل به اين گروه از افراد هم توصيه مي‌شود خيلي بيشتر از ديگران و با وسواس بيشتري به نظافت و بهداشت لباس‌کار و پوست خود اهميت دهند و يک روز در ميان لباس‌هايشان را بشويند و آنها را از هرگونه آلودگي پاك کنند تا دچار مشكلات پوستي و ساير بيماري‌ها نشوند.

حرف هفتم: با آب داغ بشوييد

ماشین لباسشویی

برخي افراد مانند پرستاران، پزشکان يا جراحان مجبورند لباس‌هاي فرم و روپوش‌هاي خاصي در محل کار خود بپوشند. اين گروه از افراد هم بايد اهميت زيادي به رعايت بهداشت لباس‌هاي کار خود بدهند و آنها را هر 2 تا 3 روز يکبار براي شستشوي کامل و با حرارت بالا با خود به منزل ببرند. لباس اين افراد براي پاکيزه و استرليزه‌شدن بايد با آب کاملا داغ شسته شود. در غير اين‌صورت و با پشت گوش انداختن نظافت اين لباس‌‌ها، ممکن‌است سلامت اطرافيان و همکاران آنها به خطر بيفتد.

منبع : هفته نامه سلامت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا