دسته‌بندی نشده

بهترین راه درمان آلوداینیا چیست؟

آلوداینیا : مهمترین علت آلوداینیا چیست؟

آلوداینیا همان افزایش پاسخ به محرک دردناک نیست. بعضی از افراد مبتلا به آن از آسیب های جزئی مانند بریدن پوست با کاغذ احساس درد شدیدی می کنند. این در حالی است که افزایش درد و یا حساسیت به درد خفیف، هیپرآلژزی یا همان پردردی نامیده می شود.

اما افرادی مبتلا به آلوداینیا، از تماس با چیزی که معمولا بدون درد است، احساس درد می کنند.مطالب این مقاله مجله دلگرم را به موضوعات زیر اختصاص داده ایم:

علائم آلوداینیا

درد یکی از مکانیسم های محافظتی و دفاعی بدن است. این احساس به ما می فهماند که کاری که در حال انجام آن هستیم آسیب زننده است و باید آن را متوقف کنیم.

به عنوان مثال، پاسخ درد باعث می شود فرد دست خود را از روی اجاق داغ بردارد و از سوختگی شدید جلوگیری کند. اما افرادی که مبتلا به این اختلال هستند، درد را در شرایطی درک می کنند، که هیچ چیز مضری که موجب درد شود، در بدن وجود ندارد.علائم اصلی آلوداینیا، درد ناشی از تحریکات غیر دردی است. برخی از افراد مبتلا به آن نیز ممکن است درد شدید را حتی بعد از برداشتن چند تار مو از روی پوست بروز دهند.

علائم این اختلال می تواند از خفیف تا شدید متفاوت باشد. برخی افراد احساس سوزش می کنند. در حالی که برخی دیگر درد و فشار را احساس می کنند.این اختلال می تواند فعالیت هایی را که فرد قادر به انجام دادن آن ها است، محدود کند و کیفیت زندگی را کاهش دهد.

عوارض رایج ناشی از آلوداینیا عبارتند از:

انواع آلوداینیا

سه نوع اصلی از این اختلال وجود دارد که طبق آنچه که باعث درد می شود طبقه بندی می شود. صرف نظر از نوع آلوداینیا، درد، نشانه اصلی این اختلال است. برخی از افراد ممکن است تنها به یک نوع از این اختلال مبتلا باشند. برخی ممکن است هر سه نوع آلوداینیا زیر را داشته باشند.

انواع این اختلال عبارتند از:

  1. آلوداینیا حرارتی: نوع حرارتی این اختلال موجب درد ناشی از دما می شود. در این حالت درد به علت تغییرات خفیف در دمای پوست اتفاق می افتد. به عنوان مثال، ریختن چند قطره آب سرد روی پوست ممکن است دردناک باشد.
  2. آلوداینیا مکانیکی: حرکت پوست باعث ایجاد نوع مکانیکی این اختلال می شود. به عنوان مثال، استفاده از ملافه روی پوست در زمان خواب ممکن است دردناک باشد.
  3. آلوداینیا لامسه: نوع لامسه این اختلال که به نام آستونیت آلوداینیا نیز شناخته می شود، به علت لمس نور یا فشار روی پوست رخ می دهد. به عنوان مثال، دست زدن روی شانه فرد ممکن است باعث درد لامسه شود.

علل و عوامل خطر

دلیل دقیق این اختلال ناشناخته است. برخی معتقدند که آلوداینیا ممکن است به علت افزایش حساسیت پاسخگویی و یا نقص در عملکرد گیرنده درد، که یک نوع خاصی از عصب است، رخ دهد. داشتن یکی از بیماری های زیر نیز می تواند خطر ابتلا به این اختلال را افزایش دهد.

میگرن: میگرن می تواند موجب تشدید درد سر شود. اما سردرد اغلب تنها نشانه میگرن نیست. میگرن می تواند علائم اضافی مانند تهوع و حساسیت به صدا و نور را نیز ایجاد کند. با توجه به گزارش American Migraine Foundation، تا ۸۰ درصد از افراد مبتلا، علائم آلوداینیا را در طی میگرن تجربه می کنند.

نورالژی پس از هرپس: نورالژی پس از هرپس یکی از عوارض زونا است. زونا توسط ویروسی که آبله مرغان ایجاد می کند، ایجاد می شود. زونا می تواند باعث آسیب به الیاف عصبی شده و منجر به درد عصبی مداوم همراه با آلوداینیا شود.

فیبرومیالژیا: فیبرومیالژی یک بیماری زمینه ای است که باعث درد گسترده در بدن می شود. علت فیبرومیالژیا ناشناخته است. اما در بعضی موارد، به نظر می رسد یک ارتباط ژنتیکی در مورد ابتلا آن وجود دارد. همچنین به نظر می رسد که ارتباطی بین آلوداینیا و فیبرومیالژیا وجود دارد.

دیابت: به مرور زمان دیابت نیز می تواند موجب آسیب عصبی شود، و این احتمال را افزایش دهد که فرد مبتلا به آلوداینیا شود. فاکتور رشد عصبی (NGF) برای سیستم عصبی ضروری است و برخی از کارشناسان معتقدند که دیابت می تواند سطح NGF را کاهش دهد. یک مطالعه که اخیر بر روی جوندگان انجام شد نشان داد که سطح پایین NGF موجب بروز هیپرالژزی و آلوداینیا می شود.

روش تشخیص آلوداینیا و زمانی که باید به پزشک مراجعه کنید

آزمایش پزشکی خاصی برای تشخیص این اختلال وجود ندارد. در عوض، پزشک ضمن معاینه فیزیکی، سابقه بیماری و علائم او را بررسی می کند.

بسیاری از بیماری های شایع ممکن است موجب درد مزمن شوند. بنابراین ممکن است پزشک قبل از اینکه این اختلال را تشخیص دهد نیاز داشته باشد تا بیماری های زمینه ای خاص دیگر را رد کند. آزمایش های حساسیت عصبی نیز ممکن است برای کمک به تشخیص انجام شود.

بنابراین پیشنهاد می شود که در صورت احساس درد از محرک های غیر واقعی مانند نور، حتما با متخصص مشورت کنید. متاسفانه این اختلال درد مزمنی را ایجاد می کند که حتی پس از خنثی کردن تماس نیز ممکن است وجود داشته باشد. دریافت تشخیص دقیق می تواند به بیمار کمک کند که روند درمان و مدیریت مناسبی را شروع کند.

روش های درمان آلوداینیا

در حال حاضر درمان خاصی برای این اختلال کشف نشده است. هدف از درمان های موجود نیز کاهش درد با استفاده از داروها و تغییرات در شیوه زندگی است. به طور کلی روش های درمان آلوداینیا به شرح زیر است:

پرگابالین دارویی است که برای درمان درد عصبی مرتبط با بیماری هایی مانند آسیب نخاعی، دیابت، فیبرومیالژیا و زونا مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو ممکن است درد را در برخی از افراد مبتلا به این اختلال کاهش دهد.

داروهای موضعی درد، مانند کرم ها و پمادهای حاوی لیدوکائین، در برخی موارد می توانند مفید باشند.داروهای غیر استروئیدی نیز ممکن است موثر باشند.روش های تکمیلی برای کنترل درد، مانند طب سوزنی و ماساژ، ممکن است برای بیمار قابل تحمل نباشند. اما در صورتی که بتوان درد آن ها را تحمل کرد، می توانند برای درمان مفید باشند.

درمان بیماری زمینه ای که باعث ایجاد آلوداینیا می شود نیز ممکن است کمک کند. به عنوان مثال، جلوگیری از میگرن و یا درمان میگرن به طور مستقیم می تواند به کاهش خطر علائم این اختلال منجر شود. یا به عنوان مثال کنترل دیابت نیز می تواند مفید باشد.بعضی افراد ممکن است با تغییر در شیوه زندگی، مانند انجام ورزش های سبک، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و بالا بردن سلامت عمومی بدن شاهد بهبود علائم باشند.

تحقیقات نشان می دهد که افراد سیگاری درد مزمن بیشتری نسبت به افراد غیر سیگاری دارند. پس ترک سیگار می تواند در بسیاری از سطوح از جمله بهبود گردش خون و کاهش التهاب مفید باشد.اگر چه سبک زندگی سالم، آلوداینیا را درمان نخواهد کرد، اما می تواند سلامت کلی بدن را بهبود بخشیده و کنترل شرایط را ممکن کند.

شناسایی و کاهش محرک درد باعث می شود تا حدودی علائم بهتر شوند. بنابراین محدود کردن همه مواردی که باعث ناراحتی می شوند، در کاهش علائم موثرند. اما متاسفانه اجتناب از برخی از محرک ها غیر ممکن است.به عنوان مثال، ممکن است صحیح نباشند که شانه کردن موها را به طور کامل قطع کنید. اما تغییر دادن نوع برس یا نوع شانه کردن می تواند به کاهش درد کمک کند.

به طور مشابه، اگر پارچه های خاصی به پوست شما آسیب می رسانند، تهیه لباس های ساخته شده از مواد دیگر شاید مفید باشد.استرس نیز ممکن است درد را در برخی افراد بدتر کند. بنابراین، یادگیری روش های کاهش استرس مفید است. هرچند کاهش استرس ممکن است آلوداینیا را بهبود ندهد، اما یادگیری روش های کنترل بهتر استرس می تواند به فرد کمک کند تا با شرایط خود مقابله کند.

چشم انداز

این اختلال خطرناک نیست اما می تواند زندگی روزانه را برای شما دشوار کند و محدودیت های ناامید کنندگی را به وجود آورد. همچنین می تواند منجر به اضطراب و سایر بیماری های روانی شود.

چشم انداز افراد مبتلا به آلوداینیا بسته به شدت بیماری متفاوت است. رویکرد جامع درمانی نیز می تواند چشم انداز اختلال را بهبود بخشد.با استفاده از ترکیبی از تکنیک های مدیریت درد و تغییر در شیوه زندگی، علائم آلوداینیا کاهش می یابد. یک رویکرد جامع نیز می تواند به افراد کمک کند که بیشتر در کنترل وضعیت خود و بهبود کلی کیفیت زندگی موثر باشند.

همچنین بخوانید:

علت و درمان دل درد در صبح

علت درد زیر پستان و سمت راست قفسه سینه چیست؟

علت و درمان سریع درد استخوان های لگن چیست؟

علت معده درد در نیمه شب چیست؟

علت درد ناگهانی زانو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا