دسته‌بندی نشده

برنده‌ها و بازنده‌های دنیای اتومبیل در سال ۲۰۱۴

در سال 2014 چه کسانی برنده دنیای خودرو بودند و چه کسانی بازنده؟ منظور رقابت بین لوئیس همیلتون و تیم مرسدس با فرنادوآلونسو و تیم فراری در مسابقات فرمول یک نیست. کار اند درایور این فهرست را پیش روی ما می گذارد.

The Automotive Winners and Losers of 2014

The Automotive Winners and Losers of 2014

برنده

جنرال‌موتورز

جنرال‌موتورز با بیش از ۷۵ فراخوان که حدود ۳۰ میلیون وسیله نقلیه را تحت‌تأثیر قرار می‌داد، تبدیل به سرآمد صنعت خودرو در این زمینه شد. بیش از ۸ میلیون از این خودروهای فراخوانده شده به خاطر مشکلات کلیدها و چرخش خودکار آن‌ها بود.

از دیگر مشکلات جنرال‌موتورز یک کابل انتقال بود که پتانسیل قطع‌شدن داشت و می‌توانست باعث واژگونی وسیله نقلیه شود. همچنین یک سوئیچ نور بالا که می‌توانست آتش بگیرد و همین‌طور ابزاری با نام عجیب سوپرهلد (Superhold) باعث مراجعه افراد به نمایندگی‌های جنرال‌موتورز شد.

حل مشکل سوئیچ ها و فراخوان در جی ام

حل مشکل سوئیچ ها و فراخوان در جی ام

بازنده

شرکت تاکاتا

شرکت تاکاتا یک تأمین‌کننده ژاپنی کیسه‌های هوای خودروهاست. پس از سال‌ها مطالعه درباره مشکلات، تاکاتا بالاخره قبول کرده که در هنگام تصادف، به جای باز شدن یک کیسه باد برای محافظت از شما، قطعات فلزی نوک‌تیز کیسه هوا به طرف صورت شما پرتاب خواهد شد.

حدود ۱۴۰ جراحت و حداقل ۲ کشته در ارتباط با نقص ساخت کیسه‌های هوا گزارش شده که البته تاکاتا در این رابطه، آلودگی و رطوبت را مقصر می‌داند. در نتیجه، ۱۱ خودروساز تعداد ۱۴/۲ میلیون دستگاه خودرو را به خاطر این مشکل فراخوانی کردند.

Japan Takata Recalls

برندگان

دوج، مازراتی، پورشه 911، مزدا میاتا، فورد موستانگ و فراری

بزرگ‌ترین سالگردهای سال ۲۰۱۴ شامل صدمین سال مازراتی، پنجاهمین سال پورشه 911 و بیست‌وپنجمین سال مزدا میاتا بوده‌اند.

فورد با فرستادن قطعاتی از موستانگ در ابعاد مناسب با استفاده از آسانسور و مونتاژ دوباره آن‌ها در فراز ساختمان امپایر استیت، پنجاهمین سالگرد این مدل خود را جشن گرفت؛ بازسازی حرکتی که در سال ۱۹۶۴ انجام شده بود.

فراری نیز شصتمین سالگرد حضور خود در آمریکا را با یک مهمانی کلاسیک در بورلی‌هیلز جشن گرفت.

قطعات جداشده موستانگ در آسانسور برج امپایر

قطعات جداشده موستانگ در آسانسور برج امپایر

بازنده

اندی لی هاوس

اندی لی هاوس از لافکین تگزاس در امریکا در دادگاه پذیرفت که در سال ۲۰۰۹ عمداً بوگاتی ویرون خود را به «گالوستون بی» برده است تا شرکت بیمه را فریب دهد.

ویدیوی اینترنتی که در این زمینه منتشر شده بود، هاوس را مجبور کرد که این داستان را بپذیرد. وی مجبور شد تا بیش از ۲۰ سال با یک میتسوبیشی میراژ سر کند.

برنده‌ها و بازنده‌های دنیای اتومبیل در سال ۲۰۱۴

 Andy Lee House

Andy Lee House

برندگان

پلیس‌ها

کلانترِ ساگینا کانتی در میشیگان صاحب یکی از این خودروها به صورت رایگان شده است. منطقه آموزش پینلاس کانتی در غرب فلوریدا سه دستگاه از آن‌ها دارد.

طبق برنامه ۱۰۳۳ وزارت دفاع امریکا سخت‌افزارهای نظامی قدیمی کنار گذاشته شده‌اند و به جای آن‌ها از این تراک‌های زرهی MRAP استفاده شده است. MRAP مخفف عبارت «مقاوم در برابر مین و پناهگاه ایمن» است.

خودروهای زرهی برای پلیس و نیروهای نظامی

خودروهای زرهی برای پلیس و نیروهای نظامی

برنده

جیپ

آمار فروش جیپ برای پنجمین سال متوالی در ژاپن افزایش داشته است و در حال حاضر فرزند دوست‌داشتنی شهر تولدو تبدیل به برند آمریکایی شماره یک در آنجا شده است. جیپ در یک ایده نوآورانه، نمایشی یک‌هفته‌ای از محصولاتش را در یک زمین گل‌آلود با دیفرانسیل‌های چهار چرخ متحرک برگزار کرد که مکان آن دامنه‌های کوه فوجی بود و برگزارکنندگان به این مکان «استاکلند» می‌گفتند.

شاید شرایط در ژاپن چیز دیگری باشد، ولی با این حال دیگر خودروسازان نیز بر این اساس اقدامات مشابهی انجام دادند؛ کادیلاک یک نمایشگاه در نزدیکی توکیو با عنوان «فنلاند» برگزار کرد و این در حالی است که آئودی، ب‌ام‌و و مرسدس‌بنز با همکاری هم در حال فراهم کردن مقدمات یک جشنواره سرعت هستند که قرار است «دوش‌لند» نامیده شود.

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon Stealth concept

Jeep Wrangler Unlimited Rubicon Stealth concept

برنده

اقتصاد

در سال ۲۰۱۴ در بازگشت از یک رکود عمیق، آمار فروش روند به رشدی را پشت سر گذاشته و به طرف میزان تولید سالانه قبل از بحران، یعنی بین ۱۶ تا ۱۷ میلیون وسیله نقلیه جدید حرکت کرده است.

بازنده‌ها

خودروهای آتش گرفته

در همین حال، برخی از مدل‌های خودروهایی معروف گرفتار حادثه حریق شده‌اند. به عنوان مثال، یک نمونه اولیه از آکورا NSX در حال تست در پیست نوربرگرینگ آتش گرفته است. پس از آن یک نمونه اولیه فورد سری F سوپر دیوتی در بیابان شعله‌ور شد و لکه‌های آلومینیوم ذوب‌شده را در کنار جاده باقی گذاشت.

البته این موضوع به صورتی مشخص از برنامه فورد برای استفاده گسترده از آلومینیوم در مدل ۲۰۱۶ خبر داد. همچنین یک شورولت SS در پیست دیتونا و زمانی که در مسابقه از حریفان پیش بود، دچار سانحه شد و راننده آن، برت بودین (Brett Bodine) را مجبور کرد تا از داخل آن به بیرون شیرجه بزند.

سپس نوبت به یک پورشه 918 اسپایدر رسید که در یک ایستگاه پمپ‌بنزین در نزدیکی تورنتو، آنتاریو آتش بگیرد. برای پورشه، بنزین اندکی از ظرفیت مخزن بیشتر و همین کافی بود که سوخت سر ریز شده راه خود به طرف اگزوز داغ پیدا کند و بدنه گران‌قیمت فیبرکربنی را به یک مشت خاکستر تبدیل کند.

آکورا NSX در آتش

آکورا NSX در آتش

برندگان

تسلا و رینو، نوادا

تصمیم تسلا مبنی بر قرار دادن کارخانه باتری موسوم به گیگافکتوری در نزدیکی رینو نوادا، ایالت‌های کالیفرنیا و تگزاس را کاملاً از منافع آن کنار گذاشت. ایالت نقره‌ای نوادا با ایجاد یک برنامه مالیات ۱/۳ میلیارد دلاری که به تسلا اجازه می‌داد برای یک دهه بدون مالیات به فعالیت خود ادامه دهد، توانست از دیگر پیشنهادات فاصله بگیرد.

کمپانی تسلا همچنین اعلام کرده که برنامه دارد تا ۶۵۰۰ نیرو استخدام کند و فرزندان این نیروها نیز به مدت ۱۰ سال تحصیل رایگان انجام خواهند داد.

43a115cbd6f4788924537365be3d6012-tesla-ditches-home-state-settles-on-nevada-for-gigafactory

Tesla Gigafactory

بازنده

کالیفرنیا

شاخه امریکای شمالی کمپانی تویوتا اعلام کرده که از خانه کنونی خود در کالیفرنیا به «پلانو» در تگزاس، جایی که «شکوفه مریم‌گلی در نظر مردم شبیه به یک عطر است»، نقل‌مکان خواهد کرد. شبیه به عطر بودن شکوفه مریم‌گلی مربوط به یک آهنگ قدیمی معروف مربوط به ایالت تگزاس امریکا با عنوان «در اعماق قلب تگزاس» است. امّا چرا تویوتا به آنجا می‌رود؟ مهم‌ترین دلایل شاید کم‌بودن مالیات و ارزان‌تر بودن کلاس‌های «زومبا»! باشد.

بازنده

فرمول یک

طبق گفته FIA استفاده از ۱۸ نوع ارتباط رادیوی در حین این مسابقات ممنوع است که شامل مواردی مانند ارتباط مربی با راننده، اطلاعات مرتبط با تنظیمات خودرو و «هر گونه پیام کدگذاری شده» می‌شود. تیم‌ها به سرعت نسبت به این قانون جدید واکنش نشان داده‌اند و اعتراض کرده‌اند و بسیاری از قوانین تا شروع فصل بعدی دچار تغییر شده است.

لیست به سرعت به ۱۶ نوع پیام رادیویی کاهش یافت تا زمینه برای تبادل اطلاعات عملکرد راننده و «تکنیک کلی رانندگی» فراهم گردد. در هر حال، شرایط برای رانندگان فرمول یک روز به روز محدودتر می‌شود.

محدودیت های جدید در فرمول یک

محدودیت های جدید در فرمول یک

بازنده‌ها

کوروت‌های کلاسیک

همان‌طور که ویدیوی آن نیز در یوتیوب منتشر شد، هشت کوروت کلاسیک و کمیاب در اولین ساعات ۱۲ فوریه ۲۰۱۴ به زیر زمین فرو رفتند. یک گودال در زیر گنبد موزه ملی کوروت در بولینگ‌گرین کنتاکی امریکا شکل گرفت و کوروت‌ها را به درون خود بلعید.

این موزه بعداً اعلام کرد که سه نمونه از این کوروت‌ها احیا خواهند شد: کوروت نسخه یک میلیون، نمونه اولیه ZR1 با عنوان «شیطان آبی» و یک کوروت مدل ۱۹۶۲. جنرال‌موتورز به این منظور ۲۵۰ هزار دلار هزینه کرده است.

کوروت های فرو رفته در گودال

کوروت های فرو رفته در گودال موزه

برنده

کسی که خودرویش را فروخت

مونتری پنسیلوانیای امریکا در ماه آگوست ۲۰۱۴ میلادی بار دیگر تبدیل به مجموعه اقتصادی کوچک از میلیاردها و میلیونرها در یک حراج شده که مجموع ارقام فروش در آن به بیش از ۴۰۰ میلیون دلار رسید.

یک فراری 250 GTO مدل ۱۹۶۲ با رقم ۳۸/۱ میلیون دلار رکورد قبلی فروش یک خودرو را به اندازه ۸ میلیون دلار ارتقا داد. با این حال، برخی از شگفتی‌های واقعی این حراج، در سطوح پایین‌تر قیمت قرار داشتند. از جمله سان‌بیم تایگر Mk II که ۲۳۱ هزار دلار خریداری شد.

1962 Ferrari 250 GTO

1962 Ferrari 250 GTO

بازنده

فراری

هیچ چیز برای همیشه باقی نمی‌ماند و لوکا کوردرو دی مونتزمولو، رئیس هیئت مدیره و ناجی فراری نیز از این کمپانی کنار رفت. خروج مونتزمولو تبدیل به نقطه عطفی برای فراری شد؛ کمپانی‌ای که از سال ۲۰۱۵ به صورت جداگانه به فعالیت خود ادامه می‌دهد تا بتواند گوشه‌ای از مشکلات فیات را برطرف کند.

از جمله کسانی که می‌خواهند این کمپانی را بخرند، خانواده فورد و همچنین سلطان برونئی هستند؛ سلطان برونئی کسی است که گفته اگر تمام فراری‌ها رنگ‌آمیزی ارغوانی داشته باشند، ۱۰ شرکت فراری را خواهد خرید.

کنار رفتن دی مونتزمولو از فراری

کناره گیری دی مونتزمولو از فراری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا