دسته‌بندی نشده

بررسی فواید مصرف ادویه پاپریکا در بارداری

ادویه پاپریکا در بارداری، مفید است یا مضر ؟

ادویه پاپریکا در واقع همان فلفل دلمه ای قرمز خشک و پودر شده است که نه تنها در بارداری ضرر ندارد بلکه فواید زیادی نیز دارد.

فلفل دلمه قرمز رنگ سرشار از بتا کاروتن است. بتاکاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و این ویتامین برای تشکیل و تکامل استخوان ها، چشم ها و سایر اندام های جنین اهمیت فراوانی دارد.

بعلاوه مقدار ویتامین C موجود در فلفل دلمه قرمز سه برابر فلفل دلمه سبز است. ویتامین C در ترمیم بافت های آسیب دیده تاثیر شگرفی دارد و به بهبود وضعیت سلامتی شما در دوران بارداری کمک می کند.

ادویه پاپریکا باعث کاهش فشار خون در بارداری می شود و انرژی بخش و ضد استرس نیز هست.

ادویه پاپریکا برای کم خونی در بارداری مفید است و مشکلات خواب را نیز بهبود می بخشد؛ و برای درمان سوءهاضمه نیز مفید است.

ترکیبات تغذیه ای ادویه پاپریکا

ادویه پاپریکا حاوی ویتامین هایی مانند ویتامین P ویتامین کا،ویتامین ای،ویتامین ث،ویتامین آ ، ویتامین ب6 ،ویتامین دی و مواد معدنی ضروری مانند آهن،مس،پتاسیم،منیزیم ،کلسیم و کاروتنوئید ها و آنتی اکسیدان ها است که می تواند مزایای بسیاری را برای بدن شما به ارمغان بیاورد.

خواص ادویه پاپریکا برای سلامتی

اضافه کردن یک تکه پاپریکا به وعده های غذایی، به طرز شگفت آوری، مزایای سلامتی بی شماری برایتان به همراه خواهد داشت . در ادامه برخی از خواص درمانی پاپریکا را می توانید مطالعه نمایید .

طعم پاپریکا در کشورهای مختلف متفاوت است ممکن است مردم کشوری ذائقه شان تند باشد پس پاپریکا آن ها علاوه بر فلفل دلمه ای خشک شده مقداری فلفل تند آسیاب شده نیز دارد.

اگر در بازار پودر پاپریکا را نیافتید بسته به نوع ذائقه تان فلفل مورد نظر را انتخاب کنید و به صورت حلقه حلقه در فر قرار دهید تا خشک شود و سپس با آسیاب آن را خرد کنید.

از گیاه پاپریکا می توانید در تهیه سالاد استفاده کنید این گیاه مفید دارای کلروفیل و ویتامین پی (بیوفلاونوئیدها واقعا در گروه ویتامین ها قرار نمی گیرند اما بعضی مواقع با نام ویتامین P خوانده می شوند.

بیوفلاونوئیدها برای جذب ویتامین C لازم هستند و این دو باید با هم دریافت شوند.)

دارای ویتامین k است که این ویتامین یکی از بهترین داروها برای رفع خونریزی و انعقاد است.

پاپریکا تحریک کننده ترشحات معده ای بوده و سوء هاضمه را به خوبی از بین می برد. از سبزی پاپریکا به شکل خام در تهیه سالاد نیز استفاده می شود.

1.حفظ سلامت چشم

این ادویه حاوی چهار نوع کارتونئید به نام های لوتئین، زاکسانتیین، بتا کریپتوکسانتین و بتا کاروتن است که همین ترکیبات سبب افزایش خواص آنتی اکسیدانی این ادویه گشته اند .

وجود چنین ترکیباتی در این ادویه در حفظ سلامت چشم و جلوگیری از بروز آب مروارید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . بنابراین با مصرف این ادویه می توانید از سلامت چشمان خود محافظت نموده و در تقویت چشم های خود موفق باشید .

لوتئین و زاکسنتین بخصوص برای پیشگیری از دژنراسیون ماکولا و آب مروارید مرتبط با سن ضروری می باشند. در عین حال، بتا کریپتوکسانتین و بتا کاروتن به ویتامین A تبدیل شده و سبب افزایش قدرت بینایی شما می شوند.

2.بهبود عملکرد گردش خون

این ادویه معطر و پرطرفدار در بهبود عملکرد سیستم گردش خون تاثیر بسزایی دارد .آهن ،پتاسیم و مس موجود در این ماده گیاهی با تنظیم سطح فشار خون می تواند خطر حمله قلبی، سکته مغزی و آترواسکلروز را کاهش دهد.

3.درمان اختلالات خواب

شما می توانید با استفاده از این ادویه انواع اختلالات خواب را درمان نموده و وضعیت خواب خود را بهبود بخشید.

ویتامین B6 موجود در پاپریکا ممکن است اثر روانی و نورولوژیکی موثر داشته و همچنین تولید ملاتونین را افزایش می دهد .

این ادویه همچنین سطح نوراپی نفرین و سروتونین، هورمون هایی که با خلق و شادی ارتباط دارند، افزایش داده و از این طریق به بهبود خلق و خو و خواب کمک می کند

4.بهبود سریع زخم ها

بهبود سریع زخم ها با پاپریکا به راحتی امکان پذیر می باشد .ویتامین ای موجود در این ادویه به همراه ویتامین ث در ترمیم سریع پوست و بهبود خراش ها و زخم های پوستی اثر فوق العاده ای دارد .

5.کاهش دردهای مفصلی

مصرف این ادویه شگفت انگیزمی تواند در کاهش دردهای مفصلی اثر مثبتی داشته باشد .کپسایسین، یا ماده موثره و فعال موجود در فلفل می تواند در کاهش دردهای مفصلی اثر تسکین دهندگی موثری داشته باشد .

استفاده از پاپریکا باعث پیشگیری و درمان سرطان می شود ؟

بر اساس مطالعات انجام شده وجود ترکیبی به نام کپسایسین در پیشگیری و درمان انواع سرطان ها علی الخصوص سرطان معده نقش موثر و بسزایی داشته و این اثر کاملا اثبات شده می باشد.

کپسایسین با استفاده از مکانیزیزمی کاملا موثر سبب تغییر مسیرهای سیگنالینگ سلول های سرطانی و محدود شدن توسعه و رشد سلول های سرطانی می شود و با سرکوب نمودن ژن های موثر در این زمینه از سلامتی شما در برابر هجوم و تکثیر بی رویه سلول های سرطانی محافظت می نماید.

با پاپریکا عملکرد دستگاه گوارش را بهبود ببخشید

استفاده از این ادویه به علت دارا بودن فیبر فراوان در بهبود عملکرد دستگاه گوارش موثر بوده و با تحریک ترشحات معده سبب از بین رفتن سوء هاضمه خواهد شد.

این منبع غذایی با دارا بودن ویتامین کا سبب رشد و تکثیر باکتری های مفید روده و رفع خونریزی های داخلی معده و روده ناشی از زخم معده و روده خواهد شد.

با پاپریکا دیابت را درمان کنید

این ادویه قدرتمند با تنظیم سطح انسولین در خون سبب درمان دیابت خواهد شد.

تحقیقات نشان داده است در اثر مصرف این ادویه هضم و پردازش قندهای موجود در خون بهبود پیدا کرده و از بروز بیماری دیابت در افراد عادی و دیابت بارداری در زنان حامله جلوگیری می شود.

پاپریکا باعث سلامتی قلب و عروق می شود

یکی دیگر از خواص پاپریکا تضمین سلامت قلب و عروق می باشد. ویتامین ب 6 و ب 12 موجود در این ماده گیاهی سبب تنظیم و تعادل فشار خون و سلامت عروق خونی گشته و با بهبود جریان خون درون مویرگی و عملکرد قلب سلامت قلب و عروقتان را تضمین می نماید.

به نحوی که استفاده از این ادویه می تواند بیماری کم خونی ناشی از فقر آهن را نیز درمان کرده و سبب اکسیژن رسانی و خون رسانی بهتر به بافت ها و عضلات بدن شود.

پاپریکا باعث پاکسازی کبد می شود

پاکسازی کبد و درمان انواع بیماری های کبدی مانند هپاتیت آ، هپاتیت ب، کبد چرب و …. از دیگر اثرات سودمند استفاده از این ادویه خوش طعم و معطر می باشد .

با استفاده از خواص آنتی اکسیدانی این ادویه می توانید کبدتان را از سموم و چربی ها پاکسازی نموده و جوانی و سلامتی را به کبدتان بازگردانید.

سایر خواص ادویه پاپریکا

  1. ضد سرطان
  2. کاهنده کلسترول
  3. بهترین داروی سرماخوردگی
  4. پاکسازی کننده کبد و درمان کبد چرب
  5. درمان کننده دیابت
  6. تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

تهیه پاپریکا در خانه (پاپریکا خانگی)

اگر علاقه به تهیه پاپریکا با طعم و مزه دلخواه خودتان دارید کافی است فلفل مورد نظر را انتخاب کنید و به صورت حلقه حلقه در فر قرار دهید تا خشک شود و سپس با آسیاب آن را خرد کنید.

(در صورتیکه فر ندارید میتوانید با گذاشتن زمان بیشتری ، فلفل ها را در مقابل آفتاب و یا در اتاق خانه قرار دهید تا کاملا خشک شود.)

بیشتر بخوانید :

خواص بی نظیر مصرف زردچوبه در دوران بارداری

چه میزان دارچین باعث سقط جنین می شود؟

۲۰ مواد غذایی ممنوع در بارداری کدامند ؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا