جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
بررسی تأثیر فوق العاده سیر بر فشار خون_65798dd990bf5.jpeg
بررسی تأثیر فوق العاده سیر بر فشار خون_65798dd990bf5.jpeg

بررسی تأثیر فوق العاده سیر بر فشار خون

سرفصل های این مقاله

تأثیر سیر بر فشار خون

آلیسین موجود در سیر فعالیت پروتئینی بنام آنژیوتانسین 2 را مهار می کند، این پروتئین مسئول افزایش فشار خون است، همچنین سیر حاوی ماده ای بنام پلی سولفید است که توسط گلبول های قرمز خون به گازی بنام سولفید هیدروژن تبدیل و باعث گشاد شدن عروق خونی می گردد و با این مکانیسم کمک به کاهش فشار خون می کند.

بسیاری از افراد قادر به خوردن سیر خام نیستند. از این رو به آن ها قرص سیر توصیه می شود که حاوی سیر است و خوردن آن راحت است.

مصرف قرص سیر به مدت 6 هفته بطور معنی داری کلسترول تام، کلسترول LDL و فشار خون سیستولیک را کاهش و کلسترول HDL را افزایش می دهد.

در مورد نحوه عملکرد سیر در کاهش فشار خون مکانیسم های مختلفی پیشنهاد شده است که با ذکر منبع عبارتند از:

  1. سیر با افزایش حجم ادرار سبب دفع آب از بدن شده و این امر منجر به کاهش فشار خون نیز می شود.
  2. سیر باعث افزایش فعالیت آنزیم اکسید نیتریک سنتتاز در بدن می شود که این آنزیم با اثر بر ماهیچه های کنار رگ های بدن باعث شل شدن آن ها و در نتیجه افزایش خاصیت ارتجاعی رگ ها و کاهش فشار خون می شود.
  3. همچنین سیر با کاهش فعالیت ماده ای به نام ترومبوکسان B2 باعث جلوگیری از انقباض رگ ها می شود و این امر مانع از افزایش فشار خون می شود. (وظیفه ی تروبوکسان B2 انقباط رگ های بدن است)
  4. سیر غنی از ماده ی معدنی پتاسیم است. مطالعات مختلفی اثبات کرده اند که افزایش مصرف پتاسیم با کاهش فشار خون مرتبط است.

پزشکان معتقدند مصرف قرص سیر می‌ تواند فشار خون را به میزان 10 درصد کاهش دهد. بررسی شواهد پزشکی نشان می‌دهد که 12 هفته درمان با قرص‌های سیر به کاهش چشمگیر فشارخون منجر می‌ شود و خطر ابتلا به سکته مغزی یا عصبی را کاهش می‌دهد.

پزشکان معتقدند که افراد مبتلا به فشارخون بالا می‌توانند با افزودن سیر به رژیم‌ های درمانی معمول، وضعیت جسمی خود را به میزان چشمگیر بهبود دهند. بازبینی 21 مطالعه انجام شده روی نمونه‌های انسانی نشان می‌ دهد که مکمل‌های حاصل از سیر خشک‌ شده که حاوی میزان مشخصی از عنصر فعال «آلیسین» است به کاهش فشارخون کمک می‌کنند.

از سوی دیگر پزشکان تاکید دارند که مصرف خود سیر به جای قرص آن، این خاصیت را ندارد زیرا مقدار قابل توجهی از آلیسین هنگام جویدن یا پختن آن از بین می‌رود.

سیر به دلیل آن که باعث ترشح ترکیبات شیمیایی چون «اکسید نیتریک» و «سولفید هیدروژن» می‌شود می‌ تواند به آرام‌ سازی و انعطاف‌ پذیری رگ‌ های خونی و در نتیجه به کاهش فشار خون کمک کند.

همچنین قرص‌های سیر به دلیل آن که منجر به بوی بد دهان نمی‌شود، بهتر قابل استفاده هستند.

در بررسی مقایسه‌ ای اولیه بین روغن سیر و سیر خشک‌ شده، تاثیر روغن سیر بر کاهش فشار خون مشخص نشد اما در عوض آشکار شد که سیر خشک‌ شده می‌تواند به میزان قابل توجهی به کاهش فشارخون کمک کند.

آمار نشان می‌ دهد که حدود 16 میلیون انگلیسی به عارضه فشار خون بالا مبتلا هستند که یک سوم آنان از بیماری خود آگاه نیستند. این عارضه عامل اصلی بیماری‌ های قلبی، ‌نارسایی کلیوی و سکته مغزی است.

تاثیر سیر بر کاهش فشار خون

نکات قابل توجه برای مصرف سیر توسط بیماران دچار فشار خون بالا

  1. اگر خوردن سیر در شما احساس تپش قلب و ضربان تند همراه با لرزش یا بی قراری پدید می آورد، به احتمال زیاد فشار خون شما را هم افزایش خواهد داد. هر چه سیر تندتر باشد این عارضه شدیدتر خواهد شد.
  2. اگر مکرراً به دلهره و یا خشم یا اندوه پنهان دچار می‌ شوید و بدنبال آن دچار نوسان فشار خون می گردید، مصرف سیر تند برای شما بی زیان نخواهد بود. سیر تند می‌ تواند سیستم سمپاتیک را در قلب تحریک پذیرتر کند و بدنبال آن فشارخون نیز ممکن است بالا برود.
  3. در دو حالتی که در بالا ذکر شد هرگز نباید سیر بسیار تند و تیز به مقدار زیاد بخورید. ولی مصرف یک حبه کوچک (نه یک غوزه) سیر ملایم، همراه با برگ گشنیز یا رب انار ترش و شیرین می تواند این عوارض را کاهش دهد. آگاه باشید که در متون طب ایرانی، سیر نسبت به فرد معتدل، در درجه سوم گرم و خشک دانسته شده و صفرای بسیار تند تولید می کند.
  4. مصرف سیر و فرآورده‌ های دارویی آن در کسانی که داروهای ضد پلاکتی (مانند آسپرین، و تیکلوپیدین) یا داروهای ضد انعقاد و حل کننده لخته (مانند وارفارین، هپارین، کومارین، انوگزاپارین) مصرف می‌کنند، احتیاط دارد و می‌تواند خطر خونریزی را در بدن افزایش دهد. در مقالات و گزارش‌های موردی، نمونه های متعددی از وقوع این عوارض توصیف شده است.
  5. گاهی فشار خون بالا با انباشتگی گاز در معده و روده‌ ها ارتباط دارد. در این حالت، میزان فشار خون پس از مصرف خوردنی های بادزا (نفاخ) زیاد می شود. در این صورت نیز مصرف سیر احتیاط مصرف جدی دارد و می تواند فشارخون را بالا ببرد. این خطر در افراد چاق با نفخ شدید و تحرک کم، جدی تر به نظر می‌ رسد. گمان می رود که تجمع گاز ناشی از مصرف زیاد سیر (و نیز پیاز و پیازچه و تره) در امعاء و عروق، و اثرات کیفی سیر بر رطوبات داخل عروق، بتواند در چگونگی گردش خون و وضعیت دستگاه قلب و عروق اختلالاتی ایجاد کند.

موارد منع مصرف قرص سیر (گارلت)

  1. مصرف قرص گارلت در دوران حاملگی و شیردهی توصیه نمی گردد.
  2. مصرف زیاد سیر ممکن است باعث خونریزی پس از جراحی شود. سیر ممکن است موجب انقباضات رحمی شود. این موضوع در صورت مصرف سیر در زنان باردار باید مورد توجه قرار گیرد.
  3. مصرف این فرآورده ممکن است اختلال گوارشی نظیر سوزش معده تهوع و استفراغ ، اسهال و احساس سیری و دردهای شکمی، سردرد، خستگی، سرگیجه و دردهای عضلانی ایجاد نماید.
  4. در افراد حساس واکنش های آلرژیک مانند درماتیت تماسی و حملات آسم نیز گزارش شده است.
  5. در بیمارانی که تحت درمان با سالیسیلیک اسید و یا سایر داروهای ضد انعقاد، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و داروهای پایین آوردنده قند خون می باشد باید با احتیاط مصرف شود.

بیشتر بخوانید:

خاصیت خوردن سیر خام

۱۶ روش معجزه آسای کاهش فشار خون

خاصیت خوردن سیر پخته

خواص و فواید سیر

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: