دسته‌بندی نشده

با خواص بادیان ستاره ای آشنا شوید !

خواص انیسون ستاره ای

بادیان ستاره ای با شکل و طعم متمایز خود، به سرعت به یکی از محبوب ترین ادویه جات در جهان تبدیل شده است. به ویژه به دلیل تأثیرات بالقوه ای که بر سلامت انسان دارد، سرعت استفاده از آن در جهان رو به افزایش است.

قابل دسترس بودن و هزینه نسبی این ادویه ستاره ای را برای کاربردهای آشپزی و دارویی به یک گزینه عالی در جهان تبدیل کرده است. نام دیگر این ادویه، انیسون ستاره ای است که به صورت کامل و آسیاب شده به فروش می رسد.

بادیان ستاره ای چیست ؟

انیسون ستاره ای در واقع لایه خارجی سخت میوه درخت انیسون ستاره ای است که با نام علمی Illicium verum شناخته می شود. این میوه بومی مناطق آسیای جنوب شرقی و بخش‌هایی از چین است و می‌توان آن را به پودری با ارزش تبدیل کرد تا به عنوان ادویه استفاده شود یا حتی به بصورت کامل برای ترکیبات دارویی و تهیه غذاهای خاص استفاده شود.

این ادویه ستاره ای شکل به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی فعال، به ویژه آنهایی که در روغن انیسون ستاره ای یافت می شود، از محبوبیت زیادی برخوردار است. علاوه بر این، این گیاه حاوی ترکیبی به نام شیکمیک اسید است که ترکیب بسیار مهمی برای ساخت داروهای ضد آنفولانزا در سراسر جهان محسوب می شود.

استخراج و فرآوری این اسید یک سال طول می کشد، بنابراین هزینه این گیاه تا حد زیادی با تقاضای جهانی برای ساخت داروهای آنفولانزا تعیین می شود.

با این حال، هزاران سال است که از این گیاه به دلیل طعمش، که شباهت زیادی به انیسون گران دارد و همچنین به دلیل تراکم مواد مغذی، برای درمان های طب سنتی و آشپزی مورد استفاده قرار گرفته است.

نام انیسون ستاره ای ترکیبی از شکل آن و شباهت طعم آن به گیاه انیسون است. اگرچه این دو گیاه مشابه هم نیستند، اما وجود آنتول در هر دو گیاه طعم متمایز شیرین بیان را به آنها می دهد که آن را برای آشپزی بسیار پرطرفدار کرده است.

انیسون ستاره ای چند گونه مختلف دارد که مصرف برخی از آنها سمی است، بنابراین هنگام کاشت یا خرید آن از یک عطاری جدید باید احتیاط کرد. زمانی که این ادویه در حد اعتدال مصرف می شود، می‌تواند فهرستی چشمگیر از فواید سلامتی را نیز ارائه دهد.

خواص بادیان ستاره ای

بادیان ستاره ای چه خواصی دارد ؟

خواص بادیان ستاره ای برای پوست صورت

انیسون ستاره ای به دلیل داشتن سطوح نسبتا بالایی از آنتی اکسیدان های مختلف، می تواند برای از بین بردن رادیکال های آزاد در سراسر بدن موثر باشد، به ویژه آنهایی که می توانند باعث بروز استرس اکسیداتیو در پوست شوند.

اینکار می تواند ظاهر چین و چروک های پوست را به حداقل برساند، خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و جای زخم ها و لکه های قدیمی را محو کند تا پوست شما جوان و شاداب به نظر برسد.

خواص بادیان ستاره ای برای لاغری

بادیان با افزایش سوخت و ساز بدن می‌تواند برای افرادی که سعی در کاهش وزن دارند مفید باشد. از آنجایی که بادیان سلامت دستگاه گوارش را تقویت می کند می تواند با بهبود عملکرد دستگاه گوارش به کاهش وزن کمک کند. باید توجه داشته باشید روش مصرف بادیان هم برای لاغری موثر است.

برای دمنوش لاغری بادیان کافی است نیم تا یک گرم از دانه یا بذر گیاه را در آب جوش بریزید و صبر کنید تا به مدت 10 تا 12 دقیقه دم بکشد. در طی دم کشیدن ترکیبات فعال گیاه خارج می شوند، حالا دمنوش را صاف کنید و در طی روز 1 تا 3 فنجان دمنوش بادیان را میل کنید.

لازم به ذکر است که در کنار مصرف دمنوش های گیاهی پیروی از برنامه غذایی سالم و ورزش کردن هم برای کاهش وزن باید در نظر گرفته شود.

خواص بادیان ستاره ای برای بهبود سیستم ایمنی

اثرات ضد باکتریایی انیسون ستاره ای به طور گسترده ای مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است و قرن ها است که این ادویه شناخته شده برای درمان عفونت های باکتریایی معده و سایر قسمت های بدن مورد استفاده قرار گرفته است. بی شک مهم ترین خواص این ادویه این است که در برابر چندین گونه باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک موثر است و آن را برای صنعت داروسازی بسیار ارزشمند می سازد.

خواص بادیان ستاره ای برای درمان عفونت های تنفسی

انیسون ستاره ای به طور خاص می تواند برای حمایت از سلامت تنفسی موثر عمل کند، بنابراین درصورتی که دچار سرفه یا گلودرد شدید، یا علائم اولیه آنفولانزا را حس کردید، یک فنجان دم نوش انیسون ممکن است بتواند به سرعت التهاب را برطرف کند و قبل از بروز علائم جدی تر عفونت ناشی از بیماری را خنثی سازد.

خواص بادیان ستاره ای

خواص بادیان ستاره ای برای درمان بی خوابی

مطالعات متعددی مشخص کرده اند که انیسون ستاره ای دارای سطوح خاصی از خواص آرام بخشی است که این خاصیت به سطوح آنتی اکسیدانی و محتوای منیزیم ادویه مرتبط بوده است. این ادویه می‌تواند منجر به تحریک ترشح برخی از انتقال‌ دهنده‌های عصبی شود که باعث آرامش و بهبود کیفیت خواب می‌شوند و این ادویه را برای افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند و به طور منظم منجر به اختلال در خواب می شوند موثر می سازد.

خواص بادیان ستاره ای برای بهبود گردش خون

آهن یکی از قابل ملاحظه ترین ماده معدنی موجود در انسیون ستاره ای است و یک قاشق غذاخوری از این میوه های کوچک تقریباً حاوی 13 درصد از مقدار توصیه شده روزانه آهن است. اگرچه مصرف یک قاشق غذاخوری کامل از این میوه‌ها بعید است،

اما غلظت آهن این میوه بصورتی است که حتی مقدار کم آن هم می تواند به افزایش تولید گلبول‌های قرمز خون کمک کند، به این ترتیب با افزایش گردش خون و اکسیژن‌ رسانی مناسب در اندام‌های بدن، سطح انرژی را هم افزایش می‌دهد.

خواص بادیان ستاره ای برای مبارزه با عفونت های قارچی

مهم‌تر از همه، این ادویه دارای خواص ضد قارچی قوی است که به عنوان یک درمان طبیعی موثر برای بسیاری از عفونت‌های قارچی، از جمله پای ورزشکار، کرم حلقوی، کاندیدا، و سایر گونه‌های رایج، مورد استفاده قرار گرفته است.

اگرچه بیشتر عفونت های قارچی نسبتاً بی ضرر هستند، اما مصرف منظم دمنوش انیسون ستاره ای می تواند سلامت سیستم ایمنی بدن را در برابر این عوامل بیماری زا تقویت کند.

خواص بادیان ستاره ای برای بهبود هضم

شواهد تجربی نشان دهنده آن است که انیسون ستاره ای برای بهبود دستگاه گوارش موثر است، علاوه براین، میوه ها معمولاً بعد از غذا مصرف می شوند تا هضم مناسب را تقویت کنند. همچنین می تواند برای تسکین نفخ بیش از حد هم موثر عمل کند، این میوه گرفتگی عضلات را کاهش داده و تعادل باکتریایی را در روده شما بهبود می بخشد تا میزان جذب مواد مغذی را بصورت موثرتری داشته باشید.

نکته : این تنها بخشی از خواص بادیان ستاره ای بود و این گیاه دارای خواص بسیار دیگری نیز می باشد.

خواص بادیان ستاره ای

طعم انیسون ستاره ای

انیسون ستاره ای دارای طعم گرمی مانند طعم ادویه میخک یا دارچین دارد. و باتوجه به طعم گرم و مزه شیرین این گیاه، انیسون دارای طبع گرم است.

می توانید به همراه مواد غذایی و نوشیدنی های دارای طبع سرد از این گیاه به عنوان طعم دهنده و ملایم کننده مزاج استفاده کنید.

بادیان ستاره ای را چطور مصرف کنیم؟

جالب است بدانید خیلی از افراد با دیدن ظاهر ستاره ای شکل این ادویه، تصور می کنند که این ستاره، تنها برای تزیین غذا و شیرینی جات استفاده می شود. در حالیکه این گونه نیست و غلاف کامل بادیان ستاره ای قابل استفاده است.

برخی از افراد نیز گمان می کنند تنها دانه های این میوه ستاره ای شکل قابل استفاده است در حالیکه دانه ها همراه با غلاف قابل استفاده هستند. کافی است این ادویه ستاره ای را پس از خشک شدن، به طور کامل آسیاب کرد و به صورت پودر به همراه دیگر ادویه ها مانند دارچین و میخک استفاده کرد.

بادیان ستاره ای به دلیل طعم منحصر بفردی که دارد هم در تهیه غذاهای گوشتی و کبابی و پخت سوپ کاربرد دارد و هم در طعم دار کردن شیرینی جات و نوشیدنی ها و انواع سُس ها نیز به کار می رود. در تهیه ترشیجات و شوری نیز بسیار پرکاربرد است.

البته استفاده آن در صنعت عطر و ادکلن را نباید فراموش کرد. دمنوش این ادویه نیز بسیار طرفدار دارد. به هر حال استفاده از این ادویه منحصربفرد به زودی سراسر دنیا را فرا خواهد گرفت، به گونه ای که جزء جدایی ناپذیر آشپزی شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا