دسته‌بندی نشده

با حکم نقا, متخلل آشنا شوید!

تحلیلی بر حکم نقاء متخلل (با تاکید برمستمسک عروه الوثقی)

منظور از نقاء متخلل که معلوم شد برای ما همان انقطاع دم است بین حیضتین در حیضه واحده در خلال ده روز، اگر کسی سه روز اول دم ببیند حیض شده است اگر یک روز دو روزی انقطاع حاصل بشود بعد هم رویت دم داشته باشد تا ده روز این حالت به وجود بیاید بعد از انقطاع خروج دم باشد مشهور این است که کل این ده روز حیض به حساب می آید.

حکم نقا, متخلل

آن انقطاعات وسط کار که به آن می گوییم نقاء متخلل در حکم حیض است که دیروز شرح مبسوطی ارائه شد به عنوان اینکه این نقاءات متخلل در حکم حیض هستند و گفته شد که این حیضیت حکمی است نه حقیقی، اشکال نکنید که وجدانا طهر است چگونه حکم به حیض می شود؟ شرحش را مفصل بیان داشتیم.

سوال: نقاء متخلّل یعنی چه و وظیفه زن در این ایام چیست؟

پاسخ: چنانچه خانمی حداقل سه روز اول حیض را به طور متوالی خون دیده و پس از آن پاک شود و دوباره خون ببیند و … و مجموع خون هایی که دیده شده و پاکی وسط روی هم از ده روز بیشتر نشود، به روزهایی که در وسط پاک است، نقاء متخلّل گفته می شود.
بنابر این نقاء متخلّل با پاکی بین دو خونی گفته می شود که یک حیض به حساب می آیند.

نقاء متخلّل یعنی چه و وظیفه زن در این ایام چیست؟

آیات عظام: امام، رهبری، بهجت، فاضل، خویی، وحید،‌ نوری‌ و مظاهری: روزهای پاکی هم حیض است و احکام حائض بر این زن، بار می شود.

آیات عظام: مکارم و زنجانی: روزهای پاکی، حیض نیست بلکه طُهر است و فقط روزهایی که زن خون دیده، حیض است.

حتماً بخوانید:

آیات عظام: سیستانی،‌ گلپایگانی و صافی: احتیاط لازم آن است که خانم، روزهایی که در وسط پاک بوده، تروک حائض و اعمال طاهر را انجام دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا