دسته‌بندی نشده

با تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک آشنا شوید

تفاوت محصولات ارگانیک و غیر ارگانیک چیست؟

برای پاسخ به این سوال باید ابتدا تعریف محصولات ارگانیک را بدانیم تا مرز میان ارگانیک و غیرارگانیک کمی شفاف‌تر شود. محصول ارگانیک به محصولی گفته می‌شود که علاوه بر اینکه در کل فرآیند تولید، از هیچ‌گونه ماده شیمیایی و افزودنی شیمیایی که محصول و فرآیند را از حالت طبیعی بودن خارج کند استفاده نشده باشد، همچنین باید منشا آن نیز کاملا طبیعی باشد که در ادامه به بررسی منشا یا همان بذر نیز می‌پردازیم.

البته ملاک ارگانیک بودن یک محصول در یک کشور بستگی به قوانین همان کشور دارد. به طور مثال اگر در یک زمینی 4 سال قبل کوددهی شیمیایی انجام شده باشد، آیا کشت در این زمین باعث غیرارگانیک بودن محصول می‌شود؟

طبق قواعد ما محصولات کشاورزی در صورتی که در آن زمین از سه سال قبل هیچ گونه آفت کش و کود شیمیایی استفاده نشده باشد، محصول می‌تواند ارگانیک باشد. در ادامه به بررسی دقیق تر شرایط و تفاوت محصولات ارگانیک و غیرارگانیک می‌پردازیم.

انتخاب بذر

برخی کشاورزان در فرآیند تولید برای باردهی بیشتر از بذرهای خاصی استفاده می کنند که به آن بذرهای تراریخته گفته می شود. این بذرها به دلیل اینکه با دستکاری ژنتیکی در DNA گیاه ایجاد شده اند، محصول دهی بیشتری دارند و البته برخی ویژگی های خاص دیگر هم ممکن است به این بذرها اضافه شده باشد یا از آنها کم شده باشد.

محصولات ارگانیک

اگر یک کشاورز از این نوع بذر برای تولید استفاده نماید، محصول تولید شده‌اش برچسب ارگانیک بودن نمی‌خورد. دقت داشته باشید که خرید بذر هیبرید و استفاده از آن در کشاورزی برخلاف کشاورزی ارگانیک نیست و بذرهای هیبریدی نیز در دسته بذرهای طبیعی حساب میشوند زیرا در طی فرآید هیبریداسیون تغییر ژنتیکی در DNA گیاه رخ نمیدهد.

در واقع عمل هیبریداسیون همواره در طبیعت انجام می شده است که حاصل آن بذرهای امروزی است که به دست ما رسیده‌اند. امروزه در ایران بسیاری از کشاورزان از بذرهای هیبرید استفاده میکنند و بسیاری از میوه های داخل بازار حاصل این بذرهاست. خرید بذر هیبرید هندوانه، بذر هیبرید ذرت، گوجه، پیاز و … در ایران بسیار متداول است.

استفاده از آفت کش

در کشاورزی ارگانیک اجازه استفاده از آفت‌کش‌ها و علف‌کش‌ها وجود ندارد (تا حد امکان) ولی در کشاورزی غیرارگانیک از این مواد استفاده می‌شود. در کشاورزی ارگانیک علف‌های هرز باید به صورت دستی چیده شوند.

استفاده از انواع کود

همان طور که پیش از این گفتیم در کشاورزی ارگانیک کودهای شیمیایی در بازه سه ساله قبل از کشت نباید در زمین استفاده شده باشند ولی امکان و اجازه استفاده از کودهای طبیعی و آلی در این نوع کشاورزی وجود دارد و مانعی برای آن نیست. همانطور که قابل حدس است در کشاورزی غیرارگانیک خرید کود شیمیایی و استفاده از آن مجاز است.

محصولات غیر ارگانیک

تفاوت قیمت

به دلیل عدم استفاده از بسیاری از کودها و همچنین استفاده از بذرهای گران تر، میزان کشت در هکتار محصولات ارگانیک بسیار کمتر از محصولات غیرارگانیک است که باعث می‌شود محصول ارگانیک قیمت بالاتری داشته باشند. لذا یک تفاوت محصولات ارگانیک و غیرارگانیک در قیمت آنها است.

مواد نگهدارنده

برای نگهداری بیشتر محصولات در چند مرحله از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود. در صورت استفاده از این مواد، محصول دیگر ارگانیک حساب نمی‌شود. همانطور که از این بخش مشخص است، محصولات ارگانیک ماندگاری کمتری نسبت به محصولات غیرارگانیک دارند و از این رو عمدتا نرم تر نیز هستند و البته یکی از دلایل قیمت بالاتر آنها نیز همین ماندگاری کمتر است (کمیابی).

طعم، عطر و ظاهر

محصولات ارگانیک عمدتا ظاهر خوبی ندارند (مثلا چندان درشت نیستند) ولی بدلیل عدم استفاده از بسیاری از مواد شیمیایی طعم بهتری دارند. در بسیاری موارد عطر میوه نیز تحت تاثیر قرار میگیرد و میوه آن عطری که باید داشته باشد را نخواهد داشت.

تفاوت محصولات ارگانیک با غیر ارگانیک

عرضه خارج از فصل

عرضه خارج از فصل میوه ها به دلیل غیرارگانیک و وارداتی بودن آن است.

استفاده از هورمون مصنوعی

گاهی اوقات در برخی محصولات برای وزن گیری بیشتر محصول، هورمون هایی را به آن محصول اضافه می کنند که موجب می شود ساختار ارگانیک خودش را از دست بدهد.

حتماً بخوانید:

فواید مصرف میوه های ارگانیک

فواید مصرف میوه های ارگانیک

میوه های ارگانیک و تفاوت آنها با دیگر میوه ها میوه های ارگانیک در همه‌ مراحل رشد با سیستم طبیعی هماهنگ بوده و فقط با مواد طبیعی مانند کمپوست گیاهی…

سلامتی

طبق تحقیقات محصولات ارگانیک لینولئیک اسید بیشتری در خود دارند که برای سلامتی قلب و عروق بسیار مفید است. همچنین محصولات ارگانیک سطح نیترات پایین‌تری دارند و به نسبت محصولات غیرارگانیک خطر ابتلا به انواع سرطان در اثر استفاده از آن‌ها پایین‌تر است.
بسیاری از آفت کش های مورد استفاده در زمان کاشت و تولید ممکن است روی محصول نیز اثر بگذارند و در طولانی مدت موجب بیماری هایی در انسان شوند. البته این مورد به این معنا نیست که الزاما تمامی محصولات غیرارگانیک مضر هستند ولی دانستن این موارد بهتر از ندانستن است.

فواید گوناگون محصولات ارگانیک

تازه هستند و معمولا مزه‌ی طبیعی‌تر و دلنشین‌تری دارند.
معمولا ارزش غذایی بیشتری دارند زیرا ویتامین‌ها و مواد معدنی‌شان در واکنش با ترکیبات شیمیایی از بین نمی‌رود.
اثر و جذب آنتی‌اکسیدان‌ موجود در آنها بیشتر است که در کاهش احتمال بروز بیماری‌هایی مانند سرطان، مشکلات قلبی‌عروقی و ضعف بینایی مؤثر است.
محصولات‌شان به دلیل پرورش دام‌ها در محیط طبیعی و با گیاهان ارگانیک، دارای مقادیر بیشتری اسید چرب CLA است که به‌ویژه برای سلامتی عروق قلب مفید است.
با حذف انواع آنتی‌بیوتیک و هورمون که به‌طور غیرمستقیم باعث مقاوم شدن بدن در برابر آنها می‌شوند از تضعیف سیستم ایمنی بدن در درازمدت جلوگیری می‌کند.

منبع : روزنامه صمت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا