دسته‌بندی نشده

اگر فردی در خانواده به کرونا مبتلا شد چه کنیم؟

راهکارهایی برای قرنطینه کردن بیمار مبتلا به کرونا در منزل

کرونا و سرعت بالای شیوع آن این روزها باعث شده که افراد به طرق مختلف در معرض این بیماری قرار بگیرند و احتمال ابتلا یکی از اعضا خانواده به این کرونا نیز به همین ترتیب بالا رفته است.

تهدید خطر ابتلا به ویروس کرونا ضرورت ملاحظات بهداشتی را دوچندان کرده است، بر همین اساس راهنمای بهداشتی به منظور استفاده عموم در خصوص حفاظت فردی در برابر کرونا ویروس جدید که شیوع آن برای اولین بار در ووهان چین در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ گزارش شد، ترجمه و تهیه شده است.

محتوای این راهنما برگرفته از وبسایت سازمان بهداشت جهانی WHO است؛ توصیه‌های کلی استاندارد سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای عموم مردم به منظور کاهش در معرض قرار گرفتن با عوامل میکروبی بیماری‌زا و جلوگیری از انتقال طیف وسیعی از بیماری‌ها به شرح زیر است که شامل بهداشت دست، تنفس و بهداشت مواد غذایی می‌شود.

یکی از نگرانی‌های مردم ابتلای یکی از اعضاء خانواده‌شان به ویروس کرونا و نگهداری از او، بدون اینکه افراد دیگر خانواده به این بیماری مبتلا شوند، است. آنها می‌خواهند بدانند، بهترین روش مراقبت از فرد بیمار چیست؟ در ادامه مقاله روش های مراقبت از فرد مبتلا به کرونا شرح داده شده است.

مراقبت از فرد مبتلا به کرونا

علائم کرونا و روش های پیشگیری از ابتلا به بیماری

به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC)، علایم ویروس کرونای جدید (تب، سرفه و مشکلات تنفسی) تقریبا شبیه بیماری‌های دیگر ویروسی است.

اگر فردی از اعضاء خانواده به تنگی نفس مبتلا شده است، پیش از هر چیز با بیمارستان و مراکز درمانی ویروس کرونا تماس گرفته (یا مراجعه کنید) و شرایط بیمارتان را به پزشک مربوطه شرح دهید.

پزشک با پرسش و پاسخ‌هایی در مورد وضعیت بیمار، تصمیم می‌گیرد که آیا باید او را به مرکز درمانی ببرید یا بهتر است او در خانه بماند و استراحت کند.

اگر بیمار قرار است در خانه استراحت کند، برای پیشگیری از بیمار شدن دیگر اعضاء خانواده، به‌ویژه افراد سالمند، باید برای بیمار اتاقی مجزا در نظر بگیرید. همچنین در صورت امکان از سرویس بهداشتی جدا استفاده کند.

وقتی برای مراقبت از بیمار، به او نزدیک می‌شوید، حتما ماسک به صورت بزنید. در غیر اینصورت فاصله ۲ متری با او را حفظ کنید. فرآیند درمان بیمار را با رعایت توصیه‌های پزشک شروع کنید.

تمام وسایل مورد استفاده بیمار باید از باقی وسایل خانه جدا شود. به‌طور مثال، ظروف مورد استفاده برای صرف غذا و نوشیدنی بیمار باید جدا شده و پس از استفاده، با آب و مواد شوینده با دقت شسته شوند.

شما و باقی اعضاء خانواده مسلما در خطر ابتلای بیشتری هستید، بنابراین لازم است که مرتب دست‌ها و صورت‌تان را بشویید. از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی حداقل ۶۰درصد الکل استفاده کنید.

مراقب باشید هرگز به چشم‌ها، بینی و دهان‌تان دست نزنید. تمام سطوح خانه را دایما تمیز و ضدعفونی کنید. در ضمن وضعیت سلامتی خود و اعضاء دیگر خانواده را مرتب بررسی کنید و در صورت بروز علایم بیماری با پزشک تماس بگیرید.

کمک به فرد مبتلا به کرونا

اگر فردی در خانواده دچار کرونا شد چه کار‌هایی باید انجام شود

فقط افرادی در خانه باشند که حضورشان برای مراقبت از بیمار ضروری است و سایر اعضای خانواده باید در محل دیگری که از فرد مبتلا دور است قرار گیرند. اگر امکانپذیر نبود در همان خانه، اما اتاق مجزا بمانند.

بازدیدکنندگان را محدود و افراد سالخورده و مبتلا به بیماری‌های مزمنی مانند قلب، ریه، کلیه، دیابت را از بیمار مبتلا به کرونا دور کنید.

مطمئن باشید که فضا‌های مشترک در خانه از جریان هوای مطلوبی برخوردار است پس بهتر است با دستگاه تهویه یا باز گذاشتن پنجره، هوای نامطلوب را خارج کنید.

هر روز به مدت ۲۰ ثانیه دست و صورت را با آب و صابون بشویید، هنگام تماس با خون، ترشحاتی مانند عرق، بزاق، خلط، از دستکش استفاده کنید و بعد از مصرف دور بیندازید.

هر روز سطوحی مانند پیشخوان، میز کار وسایل حمام، تلفن، تبلت را تمیز و لباس‌های بیرون خود را ضدعفونی کنید. در حین دست زدن به مواد آلوده، دستکش یکبار مصرف بپوشید و دستانتان را بلافاصله پس از تمام شدن کار با آب بشویید.

بیشتر بخوانید:

چه بیماریهایی خطر ابتلا به کرونا را تشدید می کنند؟

چگونه از مبتلا شدن به کرونا پیشگیری کنیم ؟

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا