دسته‌بندی نشده

اهمیت تهیه تجهیزات پزشکی باکیفیت در سلامتی بیماران

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، همه روزه با تجهیزات پزشکی جدید، مجهز می‌شوند. بسیاری از این تجهیزات یک‌بار مصرف بوده و نیازمند تعویض همه‌روزه می‌باشند. منظور از تجهیزات پزشکی، کلیه وسایل، تجهیزات، مواد و نرم افزارهایی است که در علوم پزشکی به کار گرفته می‌شود.

برنامه‌ریزی برای خرید تجهیزات پزشکی باکیفیت

برنامه ریزی برای خرید تجهیزات پزشکی باکیفیت، تاثیر مستقیمی در نتایج درمانی دارد؛ به طوری که یافته‌های علمی نشان می‌دهند استفاده از تجهیزات پزشکی باکیفیت و ایمن، نتایج درمان را بهبود بخشیده و باعث افزایش رضایت بیماران می‌شود.علاوه بر آن، هزینه‌های صرف‌شده را کاهش می‌دهد.
مطالعه دیگری حاکی از این است که نظارت منظم بر کیفیت تجهیزات پزشکی و تنظیم و بهبود آن‌ها، رضایت بیماران را در پی دارد. این نتایج بر تصمیمیات سیاست‌گذاران این حوزه، موثر بود و باعث ایجاد قوانین و مقررات حمایتی برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شده است.

در حوزه بهداشت و درمان، طیف گسترده‌ای از تجهیزات پزشکی در آزمایشگاه‌ها، بیمارستان‌ها و کلینیک‌ها استفاده می‌شود. از دستگاه‌های خاص گرفته تا داروها. اگر از تجهیزات پزشکی باکیفیت استفاده نشود، نتیجه آن تهدید سلامتی و زندگی بیمار و اتلاف وقت کادر درمان برای کار با آن‌ها خواهد بود.
مسئله‌ای که بیمارستان‌ها با آن مواجه هستند این است که باید به طور مداوم با افزایش مطالبات بیماران و کمبود هزینه مقابله کنند. اگر مدیریت موثری بر کیفیت تجهیزات پزشکی نباشد، تعویض مداوم آن‌ها می‌تواند فشار مالی مضاعفی به بیمارستان وارد کند. چراکه بیمارستان‌ها باید با استفاده از منابع و هزینه کمتر، خدمات درمانی باکیفیت ارائه دهند.

تاثیر ارائه خدمات مراقبتب با کیفیت

ارائه بهترین خدمات مراقبتی از سوی بیمارستان بسیار اهمیت دارد. بیماران در حین مراقبت، باید از ابتلا به انواع عفونت‌ها مانند عفونت‌های بعد از عمل، آمبولی ریوی، نارسایی تنفسی و واکنش به تزریق در امان بمانند.
عفونت یکی از مهمترین عوامل مرگ و میر در بیمارستان‌ها است. طبق گزارش مراکز مدیریت و پیشگیری بیماری(CDC)، سالانه حدود ۱.۷میلیون عفونت‌های بیمارستانی و ۹۹۰۰۰ مرگ ناشی از آن‌ها وجود دارد.
در واقع جلوگیری از شیوع انواع بیماری با مدیریت صحیح کیفیت تجهیزات آغاز می‌شود. از طرفی داشتن تجهیزات پزشکی و لوازم مورد نیاز کافی و باکیفیت، از عدم پذیرش بیماران در بیمارستان‌ها جلوگیری می‌کند.
در این جا مثالی از تاثیر این مدیریت صحیح می زنیم. در هنگام شیوع بیماری جنون گاوی در انگلیس، سیستم درمانی، با استفاده از دستگاه‌های استریل‌کننده با کیفیت، توانستند از شیوع بیماری در طی جراحی‌ها جلوگیری کنند

تاثیر کیفیت تجهیزات پزشکی بر سلامت بیماران

در ادامه، تاثیر تجهیزات پزشکی باکیفیت بر سلامت بیماران را، از جنبه های زیر بررسی می‌کنیم:
⦁ تاثیر تجهیزات پزشکی باکیفیت در آزمایشگاه‌ها
برای تشخیص برخی بیماری‌ها، پزشک معالج انجام یک سری آزمایش‌هایی را تجویز می‌کند. سپس فرآیند تشخیص با بررسی داده‌های موجود در آن آغاز می‌شود. نتایج آزمایش نمونه بیماران باید در محدوده قابل قبول قرار قرار داشته باشد، در غیر این صورت؛ درمان مناسبی تجویز می‌شود. اگر دستگاه‌های پزشکی مربوطه، بی‌کیفیت یا تنظیم نشده باشد، نتایج آزمایش تغییر کرده و داده‌های نادرستی به‌دست می‌آید. این مسئله بر روند تشخیص بیماری، تاثیر منفی گذاشته و باعث تشخیص نادرست و یا عدم تشخیص بیماری شود. به تبع آن، تجویز دارو نیز با دوز بالاتر یا پایینتر از حد موردنیاز، انجام شده و سلامت بیمار به خصوص کودکان را به خطر می‌اندازد.

تاخیر در عملکرد کادر یا دستگاهها

هرگونه تاخیری که از بی‌کیفیتی تجهیزات پزشکی یا از سوی کادر درمان ناشی شود، می‌تواند عواقب جدی و بعضا جبران‌ناپذیری را بر سلامت بیماران داشته باشد.
فرض کنید تجهیزات احیای بیمار، به درستی کار نکند یا کادر درمان زمان زیادی برای جستجوی تجهیزات موردنیاز خود صرف کند، این تاخیر می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود.

خطاهای پزشکی

خطاهای پزشکی که در اثر استفاده از وسایل بی‌کیفیت و تنظیم نشده، رخ می‌دهد، می‌تواند باعث درد، ناتوانی موقت یا دائم و حتی مرگ بیمار شود. خطاهای پزشکی که در قالب تحمیل داروها، آزمایش‌ها و درمان‌های ناکارآمد و اضافی رخ می‌دهد، می‌تواند هزینه درمان بیماران را افزایش دهد.
سخن آخر
با توجه به این که سیستم بهداشت و درمان، با سلامت و جان انسانها سروکار دارد. در نتیجه استفاده از تجهیزات پزشکی باکیفیت بسیار ضروری و حیاتی است و نگهداری و تعمیر به‌موقع آن‌ها می‌تواند از عوارض جبران‌ناپذیر و خطاهای پزشکی جلوگیری کند.
با تهیه تجهیزات پزشکی باکیفیت، می‌توان عملکرد کلی مراقبت‌های بهداشتی را ارتقا داد و باعث افزایش راندمان ارزش مراقبت‌های بهداشتی شد. با محقق شدن این عوامل، بیماران نیز با اطمینان‌خاطر بیشتری به مراکز درمان مراجعه خواهند کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا