دسته‌بندی نشده

انواع تزریق ژل به زانو : تزریق ژل به زانو چگونه انجام می شود ؟

تزریق ژل به زانو چگونه انجام می شود ؟

تزریق ژل به زانو موضوع مورد بحث ماست. تزریق ژل به زانو یکی از روش هایی است که کمک می کند افراد از شر دردهای زانو خلاص شده و یک زندگی راحت و عاری از هرگونه درد داشته باشند. پزشکان برای این تزریق از ژل های حاوی هیالورونیک اسید که فرآیندی غیرتهاجمی دارند استفاده می کنند.

این عمل در طی مدت ۳۰ دقیقه به طول می انجامد و افراد در حین انجام آن با هیچگونه درد و ناراحتی روبرو نخواهند شد. هر چند که متخصصان از بی حسی موضعی نیز استفاده می نمایند.

معمولا آن دسته از افرادی که از آرتروز، ورم مفاصل و استخوان، اصطکاک استخوان به استخوان و.. رنج می برند با استفاده از این روش می توانند درمان یافته و یا دردهای خود را کاهش دهند.

انواع تزریق ژل به زانو

1. تزریق ژل کورتیکواستروئید به زانو

این تزریق ژل اولین روش مناسب در برابر علائم استئو آرتریت و سایر درد مفاصل در شانه ها، زانوها و باسن است، دکتر شفر می گوید: کورتیکواستروئیدها می توانند دو تا سه ماه درد زانو را تسکین دهند و فعالیت سلول های التهابی در مفصل را کاهش دهند.

عوارض جانبی تزریق ژل کورتیکواستروئید به زانو: مانند تمام تزریقات، احتمال ابتلا به عفونت وجود دارد که احتمال این اتفاق بسیار کم می باشد (حدودا از هر هزار نفر یک نفر).

2. تزریق ژل اسید هیالورونیک به زانو

تزریق ژل اسید هیالورونیک (HA) معمولاً به جای تزریق ژل کورتیکواستروئید مورد استفاده قرار نمی گیرد و فقط برای استفاده در زانو مورد تایید می باشد. در مواردی که علائم واضحی از التهاب وجود ندارد، پزشکان ابتدا تزریق ژل HA را پیشنهاد می کنند.

در صورت ابتلا به دیابت، HA گزینه بهتری است، زیرا کورتیکواستروئیدها می توانند قند خون را بالا ببرند.

HA از نظر شیمیایی شبیه به مایع طبیعی میان مفصلی است. هنگامی که دچار آرتروز هستید، مایع میان مفصلی آبکی می شود. بنابراین، این تزریق ژل به بازگرداندن خصوصیات طبیعی مایع میان مفصلی کمک می کند و به عنوان روان کننده و کمک فنر عمل می کند.

دکتر شفر می گوید: “HA مانند یک بالشتک محافظ در برابر سلول های التهابی در مفصل عمل می کند.” در برخی موارد، این امر می تواند زانو را تحریک کرده تا تولید HA طبیعی بیشتری داشته باشد.

یک روش درمانی، که ممکن است بین یک تا سه تزریق ژل باشد، معمولاً برای چهار تا پنج ماه، و گاهی تا یک سال، علائم مشکلات زانو را کاهش می دهد. با این حال مشکل درد و عدم تحرک پس از مدتی دوباره برمی گردد. اکثر شرکت های بیمه فقط یک تزریق HA را در هر شش ماه تأیید می کنند.

عوارض جانبی تزریق ژل اسید هیالورونیک به زانو:

دکتر شفر می گوید در هر ۱۰۰ مورد تزریق ژل یک مورد واکنش التهابی وجود دارد. با این حال، این واکنش با تزریق های نوع جدیدتر HA کمتر متداول است.

مراقبت های قبل از تزریق ژل به زانو

  1. قبل از عمل تزریق ژل به زانو موارد و نکاتی وجود دارد که باید توسط فرد رعایت شود حالا ما این نکات و موارد را به صورت مختصر، برای شما توضیح می دهیم.
  2. این موارد به شرح زیر می باشند:
  3. یک الی دو هفته قبل از عمل سعی کنید از هیچ قرص استفاده نکنید در صورت الزام حتما با پزشک خود مشورت کنید ولی باید بدانید به هیچ وجه نباید از قرص های آسپرین، حساسیت و آلرژی، ویتامین ها و… استفاده کنید.
  4. سعی کنید قبل از عمل در محل تزریق کمپرس یخ قرار دهید. تا زمانی این کار را انجام دهید که محل کاملا سرد شده و بی حس شود اما در این مورد باید حتما با پزشک معالج خود مشورت کنید.
  5. سعی کنید حتما چند هفته قبل عمل تزریق ژل، دخانیات را ترک کرده و از کشیدن هرگونه سیگار و مواد اعتیاد آوری خود داری کنید زیرا پس از عمل باعث کبودی فراوان در محل می شود.
  6. اگر در دوران قائدگی یا بارداری به سر می برید حتما این موضوع را به پزشک معالج خود اطلاع دهید.
  7. سعی کنید قبل از عمل خیلی به پا و زانوی خود فشار وارد نکنید و در نظر داشته باشید که از پزشک معالج بخواهید، تمام توصیه های قبل عمل را مو به مو برای شما توضیح دهد و شما هم سعی کنید تمام توصیه ها را جزء به جزء رعایت کنید.

مراقبت های بعد از تزریق ژل به زانو

  1. بعد از عمل، مراقب های فراوانی وجود دارد که رعایت کردن آن ها بسیار مهم و اساسی می باشد در صورت رعایت نکردن این موارد با عوارض جبران ناپذیری رو به رو می شوید.
  2. تا 4 الی 6 ساعت محل مورد نظر را شست و شو ندهید و حتی به محل تزریق آب نزنید و از خیس شدن آن جلوگیری کنید.
  3. به هیچ وجه محل تزریق را ماساژ ندهید و آن را فشار ندهید زیرا باعث جا به جایی ژل تزریق شده می شوید و این کار ممکن است عواقب بدی را همراه داشته باشد.
  4. به هیچ وجه به زانو فشار وارد نکنید و وسایل سنگین جا به جا نکنید زیرا این مورد هم باعث جا به جایی ژل تزریقی می شود.
  5. تا بیست و چهار ساعت استخر نروید و به هیچ وجه حمام آفتاب نگیرید.
  6. تا ده الی دوازده ساعت از راه رفتن زیاد خودداری کنید.
  7. برای استفاده از توالت، سعی کنید از توالت فرنگی استفاده کنید و از توالت ایرانی استفاده نکنید.
  8. تا چند روز الی یک هفته از ورزش های سنگین خودداری کنید.
  9. داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج را سر وقت بخورید، مخصوصا داروهای آنتی بیوتیک را سعی کنید در زمان مشخص شده توسط پزشک مصرف نمایید.
  10. سعی کنید مصرف نمک را در غذا های خود به شدت کاهش دهید زیرا نمک باعث تورم و کبودی محل تزریق می شود.
  11. سعی کنید حتما برای از بین بردن کبودی ها از کمپرس سرد استفاده نمایید.
  12. از سیگار کشیدن خودداری کنید و سعی کنید تا چند هفته بعد از عمل از کشیدن دخانیات دوری کنید زیرا کشیدن سیگار در قبل و بعد از عمل باعث کبودی و بیشتر شدن مدت زمان بهبودی عمل تزریق می شود و حتی ممکن عوارض ناگوارتری را در بدن فرد برجای گذارد.
  13. از مصرف الکل در دوران قبل و بعد از عمل به شدت خودداری کنید.

عوارض تزریق ژل به زانو

همانطور که می دانید هر روش درمانی علاوه بر مزایا، معایبی را با خود به همراه دارد و همین مسئله باعث شده تا روش های مختلفی برای درمان بسیاری از مشکلات به دنیا معرفی شود. این مسئله در رابطه با تزریق فیلر به زانو نیز صدق می کند. برخی از این عوارض عبارتند از:

  1. تب
  2. احساس بی حسی و کرختی
  3. سردرد
  4. حالت تهوع
  5. درد در ناحیه پشت بدن
  6. تورم
  7. افزایش ضربان قلب

بیشتر بخوانید:

فواید تزریق سلولهای بنیادی به زانو

درمان درد آرتروز زانو و زانو درد کاملترین مقاله +فیلم

راه های مناسب برای تقویت مفاصل زانو

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا