جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

اطلاعات دارویی کامل محلول پودوفیلین 

سرفصل های این مقاله

موارد مصرف و عوارض جانبی پودوفیلین

پودوفیلین (Podophyllin) برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌شود. زگیل تناسلی توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود، ایجاد می‌شود. این زگیل‌ها، توده‌های کوچکی هستند که بر روی دستگاه تناسلی یا اطراف مقعد توسعه می‌یابند.

فراورده ای حاوی پدوفیلوتوکسین 15/0 درصد در الکل یا ژل الکلی و یا یک کرم پدوفیلوتوکسین 15/0 درصدی به صورت مشابه مصرف می شود و به مدت 3 روز و هر روز 2 بار مصرف می شوند که البته شسته نمی شوند. در فواصل یک هفته ای می توان درمان را تا 5 هفته تکرار نمود. از این دارو (Podohpyllum resin) در مورد زگیل های دستگاه تناسلی خارجی، پری آنال می توان استفاده نمود اما نه در مورد زگیل های سرویکس و مجرای پیشابراه.

پودوفیلین موضعی باید به طور مستقیم بر روی سطح زگیل استفاده شود. محلول پودوفیلین از تقسیم و افزایش تعداد سلول‌های زگیل جلوگیری می‌کند. همانطور که سلول‌های زگیل می‌میرند، بافت سالم جدید به جای آن‌ها رشد می‌کند.

نام تجاری: Pod-Ben- 25, Podofin

مکانیسم اثر پودوفیلین

پودوفیلین با متصل شدن به توبولین پروتئین ساب‌یونیت میکروتوبول‌هاى دوکى میتوز را متوقف می‌کند، همچنین با حرکت کروموزوم‌ها تداخل می‌نماید.

مقدار و روش درست مصرف پودوفیلین

قبل از شروع درمان با این دارو، بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار مصرف پودوفیلین از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که پزشک متخصص برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید. پزشک از شما می‌خواهد که بار اولی که از این محلول روی منطقه آسیب دیده زدید، بعد از 40-30 دقیقه پوست خود را بشویید تا متوجه میزان حساسیت خود بشوید. اگر مشکلی برای شما پیش نیامد، هر بار که از پودوفیلین استفاده می‌کنید باید 5-4 ساعت روی پوستتان باقی بماند.

قبل از استفاده از پودوفیلین ، دست‌ها و منطقه آسیب دیده را با صابون و آب بشویید و قبل از استفاده از دارو پوستتان را خشک کنید. بعد از استفاده از دارو دست‌هایتان را بشویید.

اگر محلول پودوفیلین به طور تصادفی، با مناطق سالم پوست شما برخورد کرد، پوستتان را با آب بشویید. در صورتی که وارد چشمتان شود، می‌تواند بسیار مضر باشد، هنگام استفاده از آن دقت کنید.

پودوفیلین موضعی را در هر ناحیه ای از پوست نزنید، مراقب باشید که آن را در مناطق سالم پوست اطراف زگیل‌ها و یا داخل دستگاه تناسلی قرار ندهید. این دارو فقط برای استعمال خارجی است.

دارو

موارد منع مصرف پودوفیلین

  • به تاریخ انقضای پودوفیلین توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز پودوفیلین را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • حساسیت مفرط، خال، زگیل سرویکال، پیشابراهى و دهانی، دیابت قندی
  • تداخل دارویی پودوفیلین را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.

مصرف پودوفیلین در دوران بارداری و شیردهی

در دوران بارداری و شیردهی، نباید دارویی را خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده کنید. این گروه از داروها، بیانگر ایجاد اختلالات، آسیب‌ها و ناهنجاری‌های روی جنین بوده‌است. به دلیل آسیب به جنین و خطر بالای مصرف دارو، مصرف این داروها در دوران بارداری ممنوع است و به آن‌ها داروهای ممنوعه در بارداری می گویند.

تاثیر مصرف پودوفیلین بر رانندگی

محلول پودوفیلین نمی‌‎تواند باعث تاری دید شود، نیازی نیست از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخلات دارویی محلول پودوفیلین

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

هشدار درباره مصرف محلول پودوفیلین

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف پودوفیلین ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به داروی دیگری دارید.

اگر در حال مصرف دارو یا محصول پوستی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

پودوفیلین

عوارض احتمالی مصرف پودوفیلین

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. برخی از عوارض این دارو عبارتند از:

  • قرمزی
  • سوزش
  • خارش

اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از محلول پودوفیلین می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد پودوفیلین

پودوفیلین را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید. اگر احساس کردید که فردی دچار مسمومیت شده است و علائمی مانند کما، لکوپنی، ترومبوسیتوپنی، تنگی نفس ، غش و ضعف (از حال رفتن) در او دیدید، سریعاً با اورژانس تماس بگیرید.

توصیه های دارویی پودوفیلین

  • پودوفیلین را فقط برروى نواحى گرفتار مورد استفاده قرار دهید. براى محافظت از پوست سالم آن را با petrolatum بپوشانید، دارو را روى پوست ترک‌خورده و ملتهب به‌کار نبرید.
  • پودوفیلین فقط براى نواحى محدود یا براى مدت زمان کوتاهى از دارو استفاده کنید، چون ممکن است جذب سیستمیک رخ دهد.

شرایط نگهداری از محلول پودوفیلین

  • دارو را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.

بیشتر بخوانید:

روشهای پیشگیری و درمان زگیل تناسلی در آقایان و خانمها

فرق میان زگیل تناسلی و زگیل معمولی چیست ؟

راه های درمان اچ پی وی (زگیل تناسلی) + علائم این بیماری مقاربتی

موارد مصرف واکسن گارداسیل و عوارض آن

separator line

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: