دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل قرص سرترابایول

موارد مصرف سرترابایول

سرترابایول (SERTRABIOL) نام تجاری قرص سرترالین است که در درمان افسردگی، اختلال وسواسی-اجباری (OCD)، اختلال پانیک (وحشت‌زدگی)، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD)، اختلال ملال پیش از قاعدگی (PMDD)، اختلال اضطراب اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد.

سرترابایول یک داروی ضد افسردگی است که با بازگرداندن تعادل مواد شیمیایی طبیعی (انتقال دهنده های عصبی) در مغز اثر می کند و باعث بهبود روحیه و احساس سرزندگی در شما می شود.

مکانیسم اثر سرترابایول

سرترابایول یک مهار کننده قوی و انتخابی باز جذب نورونی سروتونین SSRI می باشد و با تقویت فعالیت سروتونرژیک در CNS و متعاقبا مهار فعالیت آدرنرژیک در ناحیه Locus Coeruleus می شود

فارماکوکینتیک سرترابایول

سرترابایول به آهستگی از طریق دستگاه گوارش جذب شده و حداکثر سطح پلاسمائی آن 5/8-5/4 ساعت پس از مصرف آن است. متابولیسم عبور اول وسیعی در کبد دارد. راههای اصلی متابولیسم اصلی آن دمتیلاسیون و تبدیل آن به دمتیل سرترالین که غیر فعال است.

سرترابایول به طور وسیعی در تمام بافتهای بدن توزیع شده و 98% باند پروتئینی دارد. نیمه عمر حذفی آن حدود 26 ساعت است. به میزان مساوی از ادرار و مدفوع دفع می شود که عمدتاً به شکل متابولیت است. این دارو وارد شیر مادر هم می شود.

سرترابایول

مقدار مصرف سرترابایول

بزرگسالان : برای افسردگی و یا بیماری وسواس، دوز اولیه 50 میلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز می‌گردد. در صورت نیار و تحمل بیمار، پس از چند هفته مقدار دارو را به مقدار 50 میلی‌گرم و با تناوب حداقل یک هفته در میان افزایش دهید.

توجه : برخی پزشکان دوز اولیه را 25 میلی‌گرم به صورت خوراکی به مدت 1 الی 2 روز تجویز می‌کنند.

برای بیماری اختلالات هراس، دوز اولیه 25 میلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز می‌گردد. پس از یک هفته باید دوز دارو به 50 میلی‌گرم تک دوز افزایش یابد. در صورت نیاز و تحمل بیمار، پس از چند هفته مقدار دارو را به مقدار 50 میلی‌گرم و با تناوب حداقل یک هفته در میان افزایش دهید.

  • برای بیماران دارای نارسایی کبدی، دوز دارو باید تعدیل گردد.
  • دوز معمول دارو برای بزرگسالان 200 میلی‌گرم در روز می‌باشد.

کودکان: برای افسردگی و یا بیماری اختلالات هراس کودکان توصیه نمی‌گردد.

برای بیماری وسواس، در کودکان 6 تا 13 سال، دوز اولیه 25 میلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز می‌گردد. در صورت نیاز و تحمل بیمار، مقدار دارو را با تناوب حداقل یک هفته در میان افزایش دهید.

در کودکان 13 تا 17 سال، دوز اولیه 50 میلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز می‌گردد. در صورت نیاز و تحمل بیمار، مقدار دارو را با تناوب حداقل یک هفته در میان افزایش دهد.

توجه: برای کنترل تجویز مناسب با توجه به وزن کودک مقدار دوز را تعیین نمایید.

سالمندان: برای بیماری اختلالات هراس، افسردگی و وسواس، دوز اولیه 25 میلی‌گرم تک دوز به صورت خوراکی در صبح و یا بعد از ظهر تجویز می‌گردد. در صورت نیاز و تحمل بیمار، مقدار دارو را به تدریج افزایش دهید.

توصیه های مهم در رابطه با مصرف سرترابایول

قبل از مصرف این دارو با پزشک معالج خود در موارد زیر مشورت نمایید:

  • در صورت وجود یا سابقه هر نوع حساسیت به این دارو.
  • در صورت بارداری و یا شیردهی.
  • در صورتی که بیمار کودک و یا سالمند باشد.
  • در صورت ابتلاء به سایر بیماری‌ها مخصوصاً ابتلاء به نارسایی کبدی.

جهت مصرف صحیح سرترابایول به نکات زیر دقت نمایید

  • سرترابایول را طبق نظر پزشک مصرف نموده و از تغییر مقدار آن بپرهیزید.
  • سرترابایول را بر حسب نظر پزشک با غذا و یا بدون غذا مصرف نمایید. در صورت بروز عوارض گوارشی دارو را با غذا مصرف نمایید.
  • اثرات ضد افسردگی و ضد اضطراب سرترابایول تقریباً پس از 4 هفته ظاهر شده و ممکن است این زمان برای بروز اثرات ضد وسواس آن طولانی‌تر گردد.
  • در صورت فراموش کردن یک نوبت از مصرف سرترابایول با پزشک مشورت نمایید. زیرا برای برخی از بیماران مصرف دارو در صبح و برای برخی دیگر مصرف در بعد از ظهر توصیه می‌گردد.

قرص سرترابایول

در طول مصرف سرترابایول به نکات زیر دقت نمایید

  • جهت بررسی پیشرفت درمان مرتباً با پزشک در ارتباط باشید.
  • در صورت نیاز به استفاده از داروهای دیگر، حتماً پزشک را مطلع نمایید.
  • از مصرف همزمان سرترابایول با ترکیبات حاوی الکل خودداری نمایید.
  • مصرف این سرترابایول ممکن است سبب خواب آلودگی شود، بنابراین در طول مصرف دارو در هنگام رانندگی و یا اعمالی که نیاز به هوشیاری دارد، احتیاط نمایید.
  • در صورت نیاز به قطع دارو حتماً پزشک معالج را در جریان قرار دهید زیرا ممکن است کاهش تدریجی دارو مورد نیاز باشد.

مصرف سرترابایول در دوران بارداری و شیردهی

مصرف این دارو در دوران بارداری و یا شیردهی تنها زمانی مجاز است که نیاز به آن کاملاً محرز شده باشد و فواید حاصله به طورکامل بر زیان احتمالی آن بر جنین و یا نوزاد برتری داشته باشد.

هشدارها در مورد سرترابایول

7 تا 14 روز پس از و یا در طول مصرف سرترابایول از مصرف داروهای مهارکننده MAO خودداری کرده و نیز تا 14 روز پس از و یا در طول مصرف داروهای مهار کننده MAO از مصرف سرترالین خودداری نمایید.

در صورت مصرف داروهایی نظیر استمیزول، دیژیتوکسین، موکلوبماید، داروهای محرک سروتونین و یا داروهایی با فعالیت سروتونرژیکی مانند ترفنادین، ضد افسردگی‌های سه حلقه‌ای و وارفارین پزشک معالج را در جریان قرار دهید.

ممکن است سرترابایول موجب افزایش حالات افسردگی و یا سرخوشی در برخی از بیماران گردد. احتمال بروز این حالات در بیماران با سابقه تغییرخلق بیشتر است.

جهت قطع مصرف سرترابایول باید مقدار را به تدریج کاهش داد تا بیمار دچار عوارض قطع مصرف نگردد. این عوارض شامل آشفتگی، اضطراب، سرگیجه، سردرد، افزایش تعریق، بی خوابی، تهوع، لرزش و خستگی بی دلیل می‌باشد.

  • عوارض جانبی سرترابایول وابسته به مقدار و مدت مصرف می‌باشد و با کاهش مقدار و یا 2 هفته پس از مصرف کاهش می‌یابد.
  • از تجویز مقادیر بالای دارو به بیمارانی که تمایل به خودکشی داشته و یا الکلی می‌باشند، خودداری کنید.

عوارض جانبی سرترابایول

عوارض جانبی که نیاز به توجهات پزشکی دارند عبارتند از:

عوارض با شیوع بیشتر: کاهش تمایلات جنسی.

عوارض جانبی با شیوع کمتر: خونریزی‌های غیرطبیعی (نقاط قرمز در سطح پوست)، آکاتزیا (عدم تحمل وضعیت نشسته)، بزرگی و احساس کشیدگی پستان و یا ترشح شیر در خانم‌ها، عوارض اکستراپیرامیدال، گرفتگی و پرش ناگهانی عضلات، تب، سرگیجه، خشکی دهان، افزایش احساس تشنگی، خستگی، تغییرات ناگهانی و بی‌اراده خلق، تپش قلب، راش پوستی، احساس خارش در پوست.

عوارض جانبی که در صورت ادامه بروز و یا مزاحمت برای بیمار نیاز به توجهات پزشکی دارند عبارتند از:

عوارض با شیوع بیشتر: سرگیجه، کاهش اشتها، اسهال و یا مدفوع نرم، خشکی دهان، تهوع، گرفتگی معده، کاهش وزن، سردرد، افزایش تعریق، بی خوابی، خستگی، لرزش.

عوارض نادر: آشفتگی، اضطراب، تغییر دید، یبوست، گرگرفتگی و یا قرمزی پوست، کاهش اشتها، استفراغ و خمیازه.

نگهداری سرترابایول

سرترابایول را دور از دسترس کودکان قرار دهید. از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید. دارو را در دمای زیر 30 درجه سانتی گراد، دور از نور و رطوبت نگهداری نمایید.

بیشتر بخوانید:

فواید داروی ضد افسردگی سرترالین

همه چیز در مورد قرص ضد افسردگی سیتالوپرام (Citalopram)

همه چیز در مورد داروی ضد افسردگی سیتالوپرام

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا