دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی کامل قرص سدارین

موارد مصرف و عوارض جانبی قرص سدارین

قرص سدارین نام تجاری قرص اگزازپام است که در کوتاه مدت برای درمان اضطراب، به عنوان داروی کمکی در اضطراب همراه با افسردگی روانی و درمان علائم قطع مصرف الکل مصرف می‌شود.

قرص سدارین جهت درمان بیماری فعلی شما تجویز شده است لذا از صرف ان در موارد مشابه و یا توصیه آن به دیگران خودداری نمائید .

قرص های خط دار سدارین® 10 حاوی 10 میلی گرم اگزازپام .

مکانیسم اثر قرص سدارین

اثر ضد اضطراب و آرام بخش و خواب آور: موجب تضعیف CNS در سطوح زیرقشری و لیمبیک مغز می‌ شود. اثر ضد اضطراب این دارو از طریق افزایش اثر گاما – آمینوبوتیریک اسید (GABA) بر روی گیرنده‌های آن در سیستم فعال کننده مشبک بالارونده اعمال می‌ شود که در نتیجه، مهار تحریک قشر مغز و سیستم لیمبیک را افزایش داده، تحریک این دو قسمت را بلوک می‌ سازد.

پیش از مصرف قرص سدارین

قبل از مصرف این دارو با پزشک معالج خود در موارد زیر مشورت نمائید :

  • در صورت وجود یا سابقه هر نوع حساسیت به این دارو
  • در صورت بارداری و یا شیردهی .
  • در صورتی که بیمار مسن و یا کودک است احتمال بروز عوارض دارو بیشتر می باشد .
  • در صورت مصرف سایر داروها
  • در صورت ابتلا به سایر بیماری ها

قرص سدارین

جهت مصرف صحیح قرص سدارین به نکات زیر دقت نمائید

قرص سدارین را طبق نظر پزشک مصرف نموده و از تغییر مقدار آن بپرهیزید . در صورت فراموش کردن یک نوبت از مصرف دارو ، به محض به خاطراوردن ، آن را مصرف کنید اما اگر تقریباً زمان مصرف نوبت بعدی فرا رسیده باشد ، فقط آن نوبت را مصرف کرده و از دوبرابر کردن مقدار دارو خودداری کنید.

در طول مصرف قرص سدارین به نکات زیر دقت نمائید

  • پیش از قطع مصرف دارو ، حتماً پزشک را مطلع نمائید .
  • در طول درمان با این دارو از سیگار کشیدن بپرهیزید .
  • هنگام بلندشدن از حالت خوابیده و یا نشسته به ایستاده احتیاط نمائید زیرا ممکن است دچار سرگیجه شوید .
  • مصرف این دارو موجب خواب الودگی می گردد لذا در هنگام رانندگی و کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند احتیاط نمائید .

مصرف قرص سدارین در بارداری و شیردهی

در این گروه از داروها، مطالعات و نتایج حاصل از آن بیانگر وجود خطر برای جنین انسان است. زمانی که استفاده از دارو برای زنان باردار اجتناب‌ناپذیر است و خطرات احتمالی پذیرفته شده‌است، پزشک دارو را تجویز می‌کند.

مصرف در شیردهی: مصرف این دارو در دوران شیردهی ممکن است موجب بروز اثر آرام بخشی، اشکال در تغذیه یا کاهش وزن نوزاد گردد. از مصرف این دارو در دوران شیردهی باید اجتناب شود.

هشدارها در رابطه با مصرف قرص سدارین

مصرف این دارو با داروهایی که اثرات تضعیف کننده دستگاه عصبی مرکزی دارند نظیر باربیتورات ها ، الکل ، آنتی هیستامین ، سایر داروهای ضد صرع ، فنوتیازین ، (ضد افسردگی) می تواند این اثرات را تشدید کند .

  • مصرف با سایمتیدین می تواند متابولیسم دارو را مختل و اثرات ان را تشدید کند .
  • این دارو می تواند اثرات لوودوپا در کنترل پارکینسون را کاهش دهد .
  • این دارو می تواند سطح سرمی فنی توئین را زیاد کند .
  • فنی توئین ، باربیتورات ها و کاربامازپین می توانند با القای آنزیم های کبدی باعث تسریع متابولیسم دارو و کاهش اثرات ضد اضطرابی آن گردد .
  • سیگار کشیدن می تواند باعث کاهش سطح سرمی و اثرات خواب آوری و ضد اضطراب دارو شود .

مقدار و نحوه مصرف قرص سدارین

مقدار مصرف هر دارو را پزشک تعیین می کند ولی مقدار مصرف معمولی این دارو به قرار زیر است :

بزرگسالان : به عنوان ضد اضطراب 10 تا 30 میلی گرم و به عنوان خواب اور ، 5 تا 30 میلی گرم 3 یا 4 بار در روز تجویز می شود .

کودکان : مصرف این دارو در کودکان تا 12 سال توصیه نمی شود .

افراد مسن : به عنوان ضد اضطراب 10 میلی گرم 3 بار در روز تجویز شده و در صورت نیاز و تحمل بیمار، دوز دارو را تا 15 میلی گرم 3 تا 4 بار در روز افزایش داد.

مصرف قرص سدارین

عوارض جانبی قرص سدارین

هر دارو به موازات اثرات درمانی مطلوب ممکن است باعث بروز برخی عوارض ناخواسته نیز بشود اگر چه تمام این عوارض در یک فرد دیده نمی شود لیکن ، عوارض با شیوع بیشتر : خواب آلودگی

عوارض با شیوع کم و یا نادر : آتاکسی، لتارژی ، سنکوپ ، هیپوتانسیون و لوکوپنی عوارض جانبی که در صورت ادامه بروز و یا مزاحمت برای بیمار نیاز به توجهات پزشکی دارند عبارتند از :

کانفوژن ، ترمور ، لکنت زبان ، واکنش های پارادوکسیال (یوفوری، تحریک پذیری)، تهوع ، خشکی دهان ، زردی ، راش پوستی ، ادم ، تغییرات میل جنسی .

مسمومیت با قرص سدارین و درمان آن

در صورت مصرف اتفاقی بیش از مقادیر توصیه شده ، فوراً به پزشک مراجعه نمائید .خواب آلودگی، کانفوزیون، اغماء، کاهش رفلکس‌ها، تنگی نفس ، اشکال در تنفس، افت فشار خون، برادیکاردی، اختلال در تکلم یا اختلال در هماهنگی عضلانی ز عوارض جانبی قرص سدارین است.

درمان: تا زمان از بین رفتن اثرات دارو، بیمار باید از نظر فشار خون و فعالیت تنفسی تحت مراقبت باشد. علائم حیاتی بیمار باید پیگیری شود. تهویه مکانیکی از طریق لوله تراشه را می‌ توان برای باز نگهداشتن راه تنفسی و فراهم کردن اکسیژن کافی برای بدن به کار برد.

در صورت لزوم ، برای درمان افت فشار خون می‌ توان مایعات و داروهای تنگ کننده عروق (مانند دوپامین و فنیل افرین) را از راه وریدی تزریق کرد. اگر بیمار هوشیار باشد ، می‌ توان او را وادار به استفراغ کرد.

در صورتی که مدت زیادی از مصرف دارو نگذشته باشد ، برای جلوگیری از آسپیراسیون باید معده را شسشتو داد. بعد از استفراغ یا شسشتوی معده ، ذغال فعال همراه با یک داروی ملین به صورت دوز واحد تجویز می‌ شود. در این مورد دیالیز اثر چندانی ندارد.

شرایط نگهداری قرص سدارین

  • دارو را در بسته بندی اصلی ، تحت شرایط قید شده نگهداری نمائید .
  • دارو را دور از دسترس کودکان نگهداری کنید.
  • از مصرف داروهای تاریخ گذشته خودداری کنید .

بیشتر بخوانید:

هر آنچه باید در مورد قرص اگزازپام بدانید!

عوارض استفاده از دیازپام

آشنایی با قرص های آرام بخش

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا