دسته‌بندی نشده

اطلاعات دارویی قطره چشمی کتوبایوفن

موارد مصرف قطره چشمی کتوبایوفن

کتوبایوفن (KETOBIOFEN) نام تجاری قطره چشمی کتوتیفن است که یک آنتی هیستامین است که با مهار کردن ماده‌ای به نام هیستامین که در واکنش‌های آلرژیک نقش دارد باعث کاهش علائم ملتحمه می‌شود.

قطره چشمی کتوبایوفن مشابه کرومولین با اثرات ضدهیستامین با خواص ضدآنافیلاکسی است .علائم تب یونجه در اثر واکنش سیستم ایمنی بدن به گرده گیاهان ایجاد می‌شود. ورم ملتحمه آلرژیک به صورت فصلی (در فصل‌هایی که گرده گل و گیاهان بیشتر است) و در زمان‌های به خصوصی در طول سال که تب یونجه نیز شایع‌تر است روی می‌دهد.

سلول‌‌های پوششی چشم شما ، ماده شیمیایی به نام هیستامین منتشر می‌کند که باعث التهاب چشم (ملتحمه) می‌شود. ورم ملتحمه باعث خارش، قرمزی و سوزش چشم‌ها می‌شود؛ قطره چشم کتوتیفن یک آنتی هیستامین است که با مهار کردن ماده‌ای به نام هیستامین که در واکنش‌های آلرژیک نقش دارد باعث کاهش علائم ملتحمه می‌شود.

مقدار و روش درست مصرف قطره چشم کتوتیفن

قبل از شروع درمان با قطره چشمی کتوبایوفن بروشور دارویی داخل بسته را به دقت مطالعه کنید. این بروشور به شما کمک می‌کند تا اطلاعات جامع دارویی را راجع به دارو به دست آورده و از عوارض جانبی احتمالی آن مطلع شوید.

دوز و مقدار مصرف قطره چشمی کتوبایوفن از فردی به فرد دیگر متفاوت است؛ دارو را دقیقاً همانطور که چشم پزشک برایتان تجویز کرده است، استفاده نمایید.

قبل از استفاده از قطره چشمی کتوبایوفن دست‌های خود را خوب بشویید. درب بطری را باز کنید. حواستان باشد که نوک قطره چکان، به سطح چشمتان برخورد نکند.

کمی سر خود را به عقب بچرخانید و پلک پایین چشم خود را به سمت پایین بکشید قطره چشمی کتوبایوفن را نزدیک چشمتان بیاورید و با فشار دادن بطری یک قطره از دارو را در چشمتان بچکانید.

به مدت 2-1 دقیقه با کمک انگشت شست، گوشه چشمتان را به آرامی فشار دهید و چشمتان را بسته نگه دارید تا دارو وارد چشمتان شود.

اگر به شما گفته شده است که قطره را برای در هر دو چشم استفاده کنید، فرآیند را برای چشم دیگر نیز تکرار کنید. درب قطره چشم را ببندید.

قطره چشمی کتوبایوفن

مصرف قطره چشمی کتوبایوفن در دوران حاملگی

مطالعات کافی درباره مصرف داروی این گروه در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد.

مصرف قطره چشمی کتوبایوفن در دوران شیردهی

قطره چشمی کتوبایوفن در بارداری تنها در صورت ضرورت تجویز شود. در دوران شیردهی بدلیل ترشح در شیر با احتیاط تجویز گردد.

موارد منع مصرف قطره چشمی کتوبایوفن

  • به تاریخ انقضای قطره چشم کتوتیفن توجه کنید و اگر دارویی که در دستتان است تاریخ انقضای آن تمام‌شده است،از آن مصرف نکنید.
  • هرگز قطره چشمی کتوبایوفن را به فرد دیگری حتی با علائم مشابه خودتان تجویز نکنید.
  • تداخل دارویی قطره چشمی کتوبایوفن را چک کنید و اگر در حال استفاده از دارویی هستید که با این دارو تداخل دارد، با پزشک خود راجع به استفاده از داروهایتان مشورت نمایید.
  • این قطره چشم برای کودکان زیر 3 سال قابل استفاده نمی‌باشد.

تاثیر مصرف قطره چشمی کتوبایوفن بر رانندگی

قطره چشمی کتوبایوفن می‎تواند باعث تاری دید شود، تا زمانی که تأثیر این دارو در چشم شما باقی مانده است، از رانندگی و کار با ماشین آلات اجتناب نمایید.

تداخل دارویی قطره چشمی کتوبایوفن

ممکن است عملکرد داروها را تغییر و خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. دوز دارو مصرفی خود را بدون مشورت با دکتر خود تغییر نداده و یا مصرف دارو را ترک نکنید. یک لیست از تمام داروهایی (ازجمله داروهای با نسخه / بدون نسخه و داروهای گیاهی) که استفاده می‌کنید تهیه کرده و آن را با دکتر و داروساز خود به اشتراک بگذارید.

هشدار درباره مصرف قطره چشمی کتوبایوفن

بعضی دارو‌ها را نمی‌توان در بعضی از شرایط تجویز نمود و بعضی دارو‌ها نیز در صورتی که نیاز به درمان تکمیلی باشد تجویز می‌گردد؛ بنابراین بهتر است که قبل از مصرف قطره چشم کتوتیفن ، پزشکتان از موارد زیر مطلع باشد:

  • در صورتی‌ که باردار هستید و یا در صورتی‌ که به نوزاد خود شیر می‌دهید.
  • اگر از لنز چشمی استفاده می‌کنید.
  • اگر قطره چشم کتوتیفن را برای کودک کمتر از 3 سال خود می‌خواهید. این دارو برای این گروه سنی تجویز نمی‌شود.
  • اگر سابقه واکنش آلرژیک به قطره چشم دیگری دارید.

اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید. این داروها شامل تمامی داروهای در دسترس است، چه برایتان تجویز شده است و چه بدون تجویز پزشک آن را مصرف می‌کنید نظیر داروهای گیاهی و داروهای مکمل.

قطره چشمی کتوبایوفن

عوارض مصرف قطره چشمی کتوبایوفن

همه داروها ممکن است عوارض جانبی ایجاد کنند. اما بسیاری از مصرف‌ کنندگان نیز هیچ نوع عارضه‌ای بروز نمی‌دهند. یکسری از عوارض بعد از گذشت مدت کوتاهی از مصرف این دارو، از بین می‌روند. در صورت بروز مستمر هر یک از عوارض می‌بایست به پزشک اطلاع داده شود:

  • سوزش چشم و حساسیت به نور: این مورد زودگذر است.
  • تاری دید: این حالت ممکن است چندین ساعت به طول بیانجامد. در این شرایط از رانندگی کردن و کار با ابزار خودداری کنید.
  • اگر شما هر علائم دیگری دارید که احساس می‌کنید به خاطر استفاده از قطره چشمی کتوبایوفن می‌باشد، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد قطره چشمی کتوبایوفن

قطره چشمی کتوبایوفن را بیش از دوز تجویز شده توسط پزشک ، مصرف نکنید.

شرایط نگهداری از قطره چشمی کتوبایوفن

  • قطره چشمی کتوبایوفن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
  • دارو را در جایی خشک و خنک و به دور از گرما و تابش نور مستقیم نگه‌ دارید.
  • قطره‌های چشمی پس از باز شدن به مدت چهار هفته قابل استفاده هستند. پس از سپری شدن این مدت بطری دارو را دور بریزید. هرگز داروی باقی مانده را برای استفاده‌های بعدی نگه ندارید. این امر به جلوگیری از عفونت‌های چشمی کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با موارد مصرف قطره چشمی لودوکسامید

قطره چشمی اپی ناستین در چه مواردی تجویز می شود؟

موارد مصرف قطره چشمی دیکلوفناک

separator line

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا