جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
از موارد مصرف کپسول کوبیکس چه می دانید؟_657a9ffd82c8d.jpeg
از موارد مصرف کپسول کوبیکس چه می دانید؟_657a9ffd82c8d.jpeg

از موارد مصرف کپسول کوبیکس چه می دانید؟

سرفصل های این مقاله

معرفی کپسول کوبیکس

کوبیکس یک تسکین‌دهنده و ضدالتهاب غیراستروئیدی است که در بسیاری از بیماری‌ها مانند استئوآرتریت، آرتریت روماتوئید،، نقرس، تب و … تجویز می‌شود. از این دارو می‌توان برای کاهش دردهای ناشی از کشیدگی و کوبیدگی عضلات، رگ به رگ شدن و پیچیدن مفاصل و کاهش دردهای استخوان ناشی از بیماری‌هایی نظیر آرتروز استفاده کرد. کوبیکس در درمان قاعدگی‌ دردناک و در درمان پولیپ‌های متعدد روده بزرگ و رکتوم هم بکار برده می‌شود.

کوبیکس به صورت کپسول‌های ۱۰۰ و ۲۰۰ میلی‌گرمی در دسترس است.

نام های دیگر: سلکوسیب و سلبرکس

موارد مصرف کوبیکس

  • تسکین دردهای ناشی از استئوآرتریت
  • آرتریت
  • دیسمنوره
  • نقرس
  • پیچیدگی مفصل و کشیدگی تاندون

مکانیسم اثر کوبیکس

کوبیکس با مهار انتخابی آنزیم سیکلو اکسیژناز – 2 مانع سنتز پروستاگلاندین ها شده، و به این ترتیب اثرات ضد درد، ضد التهاب و ضد تب از خود بروز می نماید. سلکوکسیب تاثیری بر روی ایزوآنزیم سیکلواکسیژناز- 1 ندارد.

فارماکوکینتیک کوبیکس

به دنبال مصرف خوراکی سلکوکسیب ظرف 3 ساعت به حداکثر غلظت پلاسمایی خود می رسد. مصرف آن همراه با غذا (به ویژه غذای چرب) باعث می گردد مدت زمان رسیدن به حداکثر غلظت دارو 1 تا 2 ساعت به تاخیر بیافتد، ولی میزان جذب دارو 20%-10% بیشتر می شود. متابولیسم دارو عمدتاً کبدی بوده و متابولیت های آن غیرفعال می باشند.

کوبیکس

نحوه مصرف کوبیکس

نحوه و میزان مصرف هر دارویی توسط پزشک تعیین می شود و شما باید طبق تجویز و دستور دکتر رفتار کنید . کوبیکس را می توان با غذا و یا بدون مصرف غذا استفاده کرد . در صورتی که مصرف کوبیکس باعث سوزش سردل و شکم درد می شود ، می توانید دارو را با غذا مصرف کنید . در صورتی که مجبور هستید از این دارو به مدت طولانی استفاده کنید ممکن است برای جلوگیری از عوارض جانبی احتمالی ، نیاز به آزمایش های پزشکی و تشخیصی منظم داشته باشید .

موارد و مقدار مصرف کوبیکس

کوبیکس موارد مصرف گوناگونی دارد که از جمله می توان به این موارد اشاره نمود:

1- رفع علائم و نشانه های استئوآرتریت :

  • 200 میلی گرم در روز به صورت تک دوز یا 100 میلی گرم، دو بار در روز .

2- رفع علائم و نشانه های آرتریت روماتوئید در بالغین:

  • 200-100 میلی گرم، دو بار در روز.

3- رفع علائم و نشانه های آرتریت روماتوئید جوانان (JRA) در کودکان بالای 2 سال:

  • در کودکان با وزن 25-10 کیلوگرم، 50 میلی گرم، دو بار در روز. در کودکان با وزن بیش از 25 کیلوگرم، 100 میلی گرم، دو بار در روز.

4- رفع علائم و نشانه های اسپوندیلیت آنکیلوزان :

  • 200 میلی گرم در روز به صورت تک دوز یا 100 میلی گرم، دو بار در روز. در صورت نیاز پس از 6 هفته می توان دوز دارو را تا میزان 400 میلی گرم در روز بالا برد.

5- کنترل درد حاد در بالغین

  • دوز اولیه 400 میلی گرم، به صورت یکجا می باشد و در صورت نیاز می توان 200 میلی گرم دیگر در روز اول استفاده نمود. از روز دوم به بعد دوز پیشنهاد 200 میلی گرم، دو بار در روز است.

6- درمان دیسمنوره اولیه

  • دوز اولیه 400 میلی گرم، به صورت یک جا می باشد و در صورت نیاز می توان 200 میلی گرم دیگر در روز اول استفاده نمود. از روز دوم به بعد دوز پیشنهادی 200 میلی گرم، دو بار در روز است.

7- کاهش تعداد پولیپ های کولورکتال در آدنوماتوز پولیپوز فامیلی (FAP) در کنار درمان اصلی بیماری نظیر جراحی:

400 میلی گرم، دو بار در روز.

مصرف کوبیکس در بارداری

کوبیکس در رده C بارداری قرار دارد و مصرف این دارو در دوران بارداری باید فقط با تجویز پزشک باشد . مصرف کوبیکس در سه ماهه آخر بارداری می تواند به جنین آسیب برساند .

مصرف کوبیکس در شیردهی

این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و می تواند برای کودک مضر باشد . در صورتی که به نوزاد خود شیر می دهید ، قبل از مصرف کوبیکس با پزشک خود مشورت کنید.

قرص کوبیکس

در صورت فراموش کردن مصرف کوبیکس چه کنم ؟

اکثر اوقات این دارو در برنامه مشخصی قرار نمی گیرد و معمولا زمانی که احساس درد می کنید باید از این دارو استفاده کنید ولی اگر پزشک شما ، زمان مشخصی برای مصرف دارو تعیین کرده است و شما مصرف یک وعده از داروی خود را فراموش کرده اید ، به محض یاداوری ، دوز خود را مصرف کنید . اگر به زمان مصرف بعدی نزدیک می شوید ، دوز فراموش شده را رها کنید.

در صورتی که بیش از حد کوبیکس مصرف کرده باشم چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا به قصد خودکشی با کوبیکس ، مقدار زیادی از این دارو مصرف کرده اید ، سریعا با اورژانس تماس بگیرید . اوردوز و مسمومیت با کوبیکس می تواند عوارض جانبی شدیدی در پی داشته باشد و حتی باعث مرگ شود . خودکشی نمایشی با کوبیکس روش مناسبی برای جلب توجه نیست .

عوارض جانبی کوبیکس

  • بعد از مصرف قرص کوبیکس ممکن است فرد دچار ناراحتی های گوارشی مانند معده درد یا تجمع گاز در معده شود. اگر این علائم طولانی بود و تشدید پیدا کرد باید مصرف دارو قطع و فرد سریعا به یک مرکز درمانی مراجعه کند.
  • مصرف کوبیکس ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. بنابراین لازم است که میزان فشار خون در طی دوره مصرف این دارو کنترل شود.
  • از دیگر عوارض قرص های کوبیکس می توان به سر درد های شدید، تورم دست و پاها، افزایش وزن ناگهانی و علائمی که نشان دهنده آسیب دیدن کلیه ها و کبد است اشاره کرد.
  • در مواردی نادر ممکن است مصرف داروی کوبیکس باعث بروز حساسیت های پوستی شود. در صورت مشاهده علائمی مانند خشکی پوست، اگزما، تغییر رنگ پوست و جوش مصرف این دارو را قطع کرده و سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • از دیگر عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو می توان به تب شدید، خارش بدن، اختلال در تنفس، تورم لب ها و دهان و همچنین تورم غدد لنفاوی اشاره کرد.

تداخلات دارویی کوبیکس

در صورتی که از یک داروی ضد افسردگی – مانند: سیتالوپرام، اسیلاتوپرام، فلوکستین (پروزاک)، فلووکسامین، پاروکستین، سرترالین (Zoloft)، ترازودون یا ویولوزدون – استفاده می‌کنید، قبل از مصرف کوبیکس دکتر خود را در جریان قرار دهید. مصرف هر یک از این داروها با داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (از جمله همین داروی کوبیکس) ممکن است باعث شود شما به راحتی دچار کبودی یا خونریزی شوید.

هر دارویی که مصرف می‌کنید یا قصد شروع یا قطع مصرف آن را دارید، با دکتر در میان گذارید؛ خصوصاً داروهای زیر:

فلوکونازول / لیتیم / رقیق کننده های خون مانند وارفارین، کومادین / داروهای قلب و فشار خون مانند کاپتوپریل و اتنولول داروهای کاهش چربی خون و کاهش کلسترول خون مانند آتورواستاتین و … داروهای مسکن مانند استامینوفن / ایبوپروفن / ترامادول / متادون / سایر داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی سیتریزین / لوراتادین / متفورمین / ایمی پرامین / آسپیرین / فلوکونازول / فوروزماید متوترکسات

توجه : کوبیکس با گریپ فروت تداخل دارد .

موارد منع مصرف کوبیکس

  • افراد مبتلا به بیماری‌های آسم و مشکلات تنفسی
  • مبتلایان به بیماری‌های قلبی، نارسایی‌های حاد قلبی، یا بیماری قلبی مادرزادی
  • افراد مبتلا به بیماری‌های دستگاه گوارش از جمله التهاب روده یا خونریزی معده

هشدارها در رابطه با مصرف کوبیکس

  • در صورت ابتلای بیمار به آسم، سابقه زخم یا خونریزی گوارشی و برای افراد سیگاری ، وجود نارسائی کلیوی و کبدی ، این دارو باید با احتیاط کامل مصرف شود
  • به دلیل احتمال احتباس مایعات ، در بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلب، ادم و فشارخون بالا، کم‌کاری قلبی و اعتیاد به الکل، این دارو باید با احتیاط فراوان استفاده شود.
  • در صورت کاهش حجم مایع خارج سلولی، قبل از شروع مصرف دارو بیمار باید به میزان کافی مایعات دریافت کند.

نکاتی که در ارتباط با مصرف کوبیکس باید بدانید

1. کوبیکس را همراه با دیگر داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را مصرف نکنید.
2. کوبیکس را همراه با شیر یا بعد از غذا مصرف کنید تا احتمال عوارض گوارشی آن کم شود.
3. اگر به مدت طولانی از کوبیکس استفاده می‌کنید باید هر چند وقت یک‌بار آزمایش خون بدهید.
4. همراه با کوبیکس الکل مصرف نکنید.
5. قبل از مصرف داروهای ضد درد، داروهای ضد آلرژی و داروهای ضد سرماخوردگی حتما با داروساز مشورت کنید. بعضی از این داروها حاوی انواعی از ترکیبات ضد التهابی غیر استروئیدی هستند که مصرف همزمان آنها با سلکوکسیب می‌تواند خطرناک باشد.
6. کوبیکس پوست را به تابش نور آفتاب حساس می‌کند. پس از کلاه و لباس پوشیده و کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید.
7. توصیه می‌شود که تا حد امکان از مصرف این دارو حین بارداری جلوگیری شود.
8. تاکنون عوارضی از مصرف این دارو و تاثیر نا مطلوب آن بر جنین گزارش نشده است با ایحال توصیه می‌شود که در دوران شیردهی از مصرف آن اجتناب شود.
9. مصرف این دارو باعث احساس سرگیجه یا خواب‌آلودگی می شود لذا در هنگام رانندگی یا فعالیت‌هایی که احتیاج به هوشیاری بالا دارند از مصرف داروی سلکوکسیب خودداری کنید.
10. دوز مصرف کوبیکس در افراد میانسال باید کم باشد تا از بروز عوارض و حساسیت‌های دارویی پیشگیری شود.
11. قطع مصرف کوبیکس باید به طور تدریجی صورت گیرد.

divider

بیشتر بخوانید:

با موارد مصرف داروی مسکن پتیدین بیشتر آشنا شوید!

با داروی مسکن دیکلوکیم و موارد مصرف آن آشنا شوید

همه چیز در مورد داروی مسکن کتورولاک (KETOROLAC)

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

اگر از مقاله بالا لذت بردید، پس به مطالب زیر هم سر بزنید:

اشتراک گذاری: