دسته‌بندی نشده

از فواید بی نظیر مکمل لیزین بیشتر بدانید!

معرفی خواص مکمل لیزین

مکمل لیزین حاوی اسید آمینه لیزین است و لیزین به عنوان یکی از اسیدهای آمینه ضروری در واقع یکی از مهم‌ترین اسیدهای آمینه‌ای است که با هدف تحریک هورمون رشد مورد استفاده قرار گرفته ‌است. می توان گفت بعد از اسید آمینه آرژینین این اسید آمینه لیزین است که شهرت بیشتری در میان اسیدهای آمینه در این زمینه دارد. هر چند مقادیر زیاد لیزین و آرژینین نقش رقابتی با هم دارند.

کمبود دریافت لیزین در افراد ورزشکار موجب اشکال در تولید پروتئین و عدم سازگاری طبیعی نسبت به استرس‌ها در تمرینات قدرتی و استقامتی می‌شود. محدودیت در این فرایند سازگاری باعث ایجاد اشکال در ترمیم بافت عضله ، تولید پادتن و سلامت استخوان‌ها می گردد.

لیزین یک اسید آمینه ضروری است که باید از طریق غذا تأمین شود زیرا بدن قادر به ساخت میزان کافی از آن نیست. لیزین در فرآیند اسیدهای چرب کمک می کند و مخصوصاً برای رشد مهم است. لیزین همچنین در جذب کلسیم به بدن کمک می کند، نقش مهمی در تشکیل کلاژن (ماده مهم و مورد نیاز برای استخوانها و بافتها) دارد.

یک رژیم گیاهخواری لیزین کافی و مورد نیاز بدن را تأمین نمی کند. گیاهان اگرچه منابع خوبی برای پروتئین هستند ولی حاوی لیزین کافی نیستند. این موضوع مخصوصاً در مورد غلات و حبوبات که منبعی از پروتئین هستند، صدق می کند. اگرشما میزان خیلی کم لیزین در رژیم غذایی داشته باشید تعادل نیتروژن در بدن شما بهم می خورد و سرانجام دچار سنگ کلیه می شوید.

علایم مصرف میزان کم لیزین شامل خستگی، تهوع، سرگیجه، کاهش اشتها، بی قراری عاطفی، چشمان قرمز شده، کاهش ایمنی بدن، کاهش رشد، کم خونی، از بین رفتن آنزیم ها، اختلالات تولید مثلی، پنومونی و اسیدوزیس (به هم خوردن pH بدن) است.

موارد استفاده مکمل لیزین

  • به عنوان اسید آمینه ضروری در بدن برای تولید پروتئین کاربرد دارد.
  • در پیشگیری و درمان تبخال و هرپس ژنیتال موثر است.
  • در تقویت ایمنی و بهبود عملکرد قلبی – عروقی مصرف می شود.
  • برای تولید کلاژن و غضروف در بدن لازم است
  • جذب کلسیم در دستگاه گوارش با وجود لیزین بهتر انجام می شود.

نحوه مصرف مکمل لیزین

میزان مجاز توصیه شده روزانه لیزین در رژیم غذایی شامل موارد زیر است:

  • از تولد تا ۴ ماهگی: ۱۰۳ میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن در روز
  • ۵ ماه تا ۲ سال: ۶۹ میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن در روز
  • ۳ تا ۱۲ سال: ۴۴ میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن در روز
  • بزرگسالان و دهه دوم زندگی: ۱۲ میلی گرم در هر کیلوگرم از وزن بدن در روز

بعضی از متخصصین میزان نیاز روزانه افراد بزرگسال را ۳۰ میلی گرم در هر کیلوگرم وزن بدن توصیه می کنند.

شما باید میزان لیزین موجود در رژیم غذایی را مشخص کنید و اگر میزان کافی دریافت نمی کنید با پزشک در مورد اضافه کردن مکمل های لیزین به رژیم غذایی تان مشورت کنید. او به شما کمک می کند مقدار مناسب را انتخاب کنید.

لیزین

فواید مصرف مکمل لیزین

کمک به جذب کلسیم

لیزین به عنوان جزء ضروری پروتئین، نقش بسیار قابل توجهی در بدن انسان ایفاء می‌کند. وجود آن جهت جذب مناسب کلسیم از دستگاه گوارش بسیار مهم است. همچنین به حفظ کلسیم کمک می‌نماید. لیزین با تسهیل جذب کلسیم، به افزایش سلامت استخوان کمک کرده و ممکن است در پیشگیری از بروز پوکی استخوان نیز کمک نماید. علاوه بر این موارد، لیزین مانعِ از دست رفتن بیش از حد کلسیم از طریق ادرار می‌شود.

تسهیل تولید بافت‌های همبند ‎

تولید آنزیم‌ها، هورمون‌‌ها و آنتی بادی‌ها را تسهیل ساخته و به تشکیل پروتئین ماهیچه کمک می‌نماید. لیزین به سنتز کلاژن که جزء مهم تشکیل دهنده استخوانها و بافتهای همبند است، کمک می‌کند. وجود کلاژن جهت حفظ سلامت استخوانها، تاندون، غضروف و پوست مورد نیاز است.

سبب کاهش کلسترول ‎ LDL

وجود لیزین جهت تولید کارنیتین، که فرایند تبدیل اسیدهای چرب به انرژی را تسهیل می‌سازد، لازم است. کارنیتین می‌تواند نقش مهمی در کاهش سطح کلسترول، به ویژه کلسترول مضر LDL در بدن ایفاء کند. افزایش سطح کلسترول LDL با افزایش خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب و تصلب شرایین (تنگی عروق به علت رسوب چربی داخل دیواره رگ) همراه است.

کمک به درمان تبخال

لیزین اغلب جهت درمان تاولهای ناشی از عفونت‌های ویروسی، به ویژه تبخال ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس 1 مورد استفاده قرار می‌گیرد. می‌تواند به جلوگیری از رشد این ویروس کمک کرده و در نتیجه فرایند بهبود و کاهش تکرار تبخال را سرعت می‌بخشد. همچنین در بیماری ویروسی دیگری تحت عنوان زونا که با راش‌ یا جوش پوستی مشخص می‌شود، مفید است.

کمک به کاهش درد

اعتقاد بر این است که اشکال خاصی از لیزین همچنین دارای خواص ضد التهابی بوده و از اینرو، ممکن است در کاهش درد و التهاب مؤثر باشد. می‌تواند در بیماریهایی مانند میگرن نیز مفید باشد.

کاهش علائم آنژین صدری‎

لیزین می‌تواند به کاهش علائم مرتبط با بیماری قلبی تحت عنوان آنژین صدری هنگامی که همراه با ویتامین C مصرف شود، کمک نماید. هر دو این مواد مغذی مشخص شده است که در کاهش درد قفسه سینه مرتبط با این بیماری مؤثر می‌باشند.

مکمل لیزین

تاثیر مکمل لیزین بر تمرینات ورزشی

تاثیر مکمل لیزین بر ساخت عضلات

لیزین به مقدار فراوانی در ماهیچه های اسکلتی یافت می شود. این اسیدآمینه نقش مهمی در ساخت و حفظ بافت ماهیچه ای اسکلتی دارد. سطوح پایین لیزین با کاهش ساخت پروتئین در ارتباط است. ساخت پروتئین در کمک به بازسازی عضلات بعد از تمرینات ورزشی ضروری می باشد. در هنگام تمرینات عضلانی، پروتئین های عضلات تجزیه می شوند. لیزین به ترمیم بافت عضلات و روند بهبودی بعد از تمرینات ورزشی کمک می کند.

مکمل لیزین و ویتامین C

لیزین نیز همانند بیشتر اسیدهای آمینه به تنهایی عمل نمی کند. اسیدهای آمینه اغلب با ویتامین ها، موادمعدنی و سایر ترکیبات در بدن برای تشکیل سایر اسیدهای آمینه ترکیب می شوند. لیزین نیز با ویتامین C ترکیب شده، به ویژه زمانیکه غلظت این اسیدآمینه در بدن بالا است. ترکیب لیزین با ویتامین C موجب تشکیل اسیدآمینه دیگری به نام کارنیتین خواهد شد. کارنیتین در متابولیزه کردن ذخایر چربی و تنظیم اکسیژن به بدن کمک می کند. همچنین در زمان تمرینات ورزشی، چربی سوزی و رساندن اکسیژن مورد نیاز به ماهیچه ها بسیار موثرتر خواهد بود.

مکمل لیزین و آرژنین

آرژنین یک اسیدآمینه غیرضروری است که بیشتر اوقات بدن میزان کافی از این اسیدآمینه را تولید می کند. شواهد حاکی است که لیزین و آرژنین با یکدیگر باعث افزایش سطوح پلاسمای هورمون رشد انسانی می شوند. افزایش هورمون رشد نیز به ساخت عضلات ورزشکاران و بهبود عملکرد ورزشی کمک می کند.

مکمل لیزین و اثرات ضد کاتابولیک

کاتابولیسم فرآیند تجزیه بافت ها است. در زمان ورزش، بدن وارد حالت کاتابولیک می شود. اما بعد از ورزش معکوس شدن تاثیر کاتابولیک و ورود به حالت آنابولیک اهمیت دارد که حالتی از رشد بافت ها است. لیزین باعث کاهش سرعت تخریب پروتئین در بدن می شود و به عنوان یک ترکیب ضد کاتابولیک عمل می کند که ترمیم و ساخت عضلات را بعد از تمرینات ورزشی به دنبال دارد.

موارد احتیاط هنگام مصرف مکمل لیزین

  • لیزین باعث افزایش سطح تری گلیسرید و کلسترول بدن می شود. اگر شما در مورد میزان کلسترول و تری گلیسرید خونتان مشکل دارید و یا اینکه دچار بیماریهای قلبی- عروقی هستید قبل از مصرف مکمل های لیزین با پزشک مشورت کنید.
  • از آنجا که لیزین جهت جذب با آرژنین کامل می‌شود، مصرف بیش از حد مکملهای لیزین می‌تواند سطح اسید آمینه آرژنین را کاهش دهد.
  • زنان باردار و شیرده نبایستی مکمل این اسید آمینه را بدون مشورت با پزشک مصرف کنند. همین حالت برای افرادی که دارای مشکلات کلیوی و کبدی هستند صدق می‌کند.
  • مکمل لیزین می‌تواند با برخی آنتی بیوتیکها تداخل داشته و بنابراین، در صورتی هرگونه آنتی بیوتیکی مصرف می‌کنید، پیش از مصرف این مکمل با پزشک خود صحبت کنید.
  • بعضی افراد ممکن است نسبت به مکملهای لیزین واکنشهای آلرژیک از خود نشان دهند که می‌تواند در قالب جوش یا دانه، سرگیجه، تورم لبها و زبان و تنگی نفس تظاهر نماید.
  • ویتامین C در تشکیل کلاژن به لیزین کمک می کند. تداخل اثر مضر از لیزین شناخته نشده است.

منابع غذایی حاوی لیزین

منابع خوب برای لیزین شامل موارد زیر است:

  • گوشت مخصوصاً گوشت قرمز
  • پنیر
  • مرغ و بوقلمون
  • ساردین
  • آجیل
  • تخم مرغ
  • سویا

منابع تغلیظ شده از لیزین شامل خمیر تورلا، روغن ماهی نمک زده و خشک شده، پروتئین جدا شده سویا، پروتئین کنسانتره سویا، پنیر پارمیزان، گوشت کمر خون (بدون چربی)، توفوی خشک و فریز شده، آرد سویا بدون چربی یا کم چربی، تخم شنبلیله، و جلبک اسپرولنیای خشک شده.

در مجموع، لیزین اسید آمینه مهمی است که نقشی اساسی را در بسیاری از فرایندهای حیاتی ایفاء می‌کند. اما مکملهای این اسید آمینه را بایستی در مقادیر مورد نیاز مصرف نمود به این دلیل که مصرف بیش از حد و یا اوردوز آنها می‌تواند به مشکلات مختلفی در سلامت منجر شود. همچنین حتماً پیش از مصرف مکملهای لیزین با پزشکی حاذق مشورت نمایید خصوصاً در صورتی که متبلا به نوعی بیماری بوده و یا تحت درمان دارویی قرار داشته باشید.

divider

بیشتر بخوانید:

مکمل لوسین و فواید باورنکردنی آن برای بدن

آشنایی با مکمل دوره کات

آشنایی با مکمل ژریویتون و فواید مصرف آن

divider

گردآوری توسط بخش سلامت

مجله دلگرم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا