دسته‌بندی نشده

ارمک بافی و هنر زیبای ایرانی را بشناسیم

ارمک بافی و کاربرد آن

ارمک، پارچه دست بافی است از جنس نخ مرسریزه و پنبه. ارمک بافی، یکی از فعالیت های خانگی در استان یزد به حساب می آید.
تهیه پارچه های دست بافت ارمک در گذشته بسیار پر رونق بوده است، ولی اکنون به دلیل افزایش، منسوجات ماشینی گوناگون، با کیفیت بهتر و وسیع بودن ارائه آنها با قیمت کمتر، استفاده از این پارچه به بسیار زیاد کم شده است.

مواد اولیه پارچه های ارمک

مواد اولیه مورد استفاده ارمک بافان، بیشتر شامل نخ مرسریزه نمره ۳۲ (به عنوان تار) و نخ پنبه ای ، نمره ۲ یک لا (به عنوان پود) می باشد. البته بعضی اوقات از نخ ابریشمی مصنوعی به عنوان تار استفاده می شود.

انواع طرح های پارچه های ارمک

طرح هایی که بیشتر در پارچه های ارمک مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: طرح های ساده، پیچازی و راه راه.

نوشته های مشابه

آشنایی با هنر ارمک بافی

کاربرد محصولات حاصل از ارمک بافی

عمل مرسریزاسیون با سود ۲۸ درصد تا ۳۲ درجه انجام می گیرد. در اثر مرسریزاسیون استحکام پنبه ،در برابر کشش اضافه شده و قدرت جذب و درخشندگی آن بیشتر می شود.
مرسریزاسیون پنبه در دوحالت انجام می شود: مرسریزاسیون با کشش و مرسریزاسیون بدون کشش. برای مرسریزه کردن بیشتر از حالت مرسریزاسیون با کشش استفاده می شود و خصوصیت هایی که در این حالت پنبه به دست می آید، شامل استقامت بیشتر، استحکام بیشتر، جذب رطوبت بیشتر و جذب رنگ بیشتر است. در مرسریزه کردن بدون کشش، فقط جذب رنگ بهتر بوده اما ،درخشندگی و ماندگار آن بسیار کم بهبود می یابد.
نخ های پود ارمک، از جنس پنبه با نمره ی ۲ یک لا است. برای تهیۀ این پارچه با پهنای ۹۰ سانتی متر و طول ۲۵ متر، حدود ۵/۳ کیلوگرم نخ لازم است.

کاربرد پارچه های ارمک

پارچه های ارمک، برای تولید پیراهن، روپوش مدارس و لباس محلی استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا